Hauler M29C Water Weasel

In het kader van de 'amphibious' group build op het Braille Scale Discussion Group forum, ben ik bezig met de 1:72 Hauler M29C Water Weasel. Het model is 90% klaar, maar omdat ik deze wil bouwen als één van de voertuigen van de landingen op West Kapelle, betekent dat wel dat er nog een zeiltje overheen moet. Hoe ik idat moet gaan doen, daar ben ik nog over aan het nadenken....

K1024_DSCN2281.JPGK1024_DSCN2282.JPG6203201020004049.jpgindex.jpg

Mooi Peter. Ik heb deze ook ooit gekocht toen we met een aantal Twenotters bij Hauler op bezoek waren. Prachtig mooi kitje en daarom kon ik hem ook niet laten liggen, ook al is 1/72 niet mijn schaal.

Net als Roger ben ik ook geneigd naar Magic Sculp te wijzen voor een huif, maar dat geeft in 1/72 wel extra uitdagingen om het dun genoeg te krijgen. Misschien is van dat aluminium isolatie-tape van de bouwmarkt ook een optie; daarr heb ik voor de kleinere schalen wel eens huifjes van gemaakt.....het is zelfklevend, dun en je kan er vrij aardig plooien mee maken. om het dikker te maken, kan je zelfs enkele lagen op elkaar plakken.

Dat is één woord: Westkapelle 🙂

Voor de huif zou ik denk ik heel dun plastic gebruiken. Tamiya Pla-Paper bijvoorbeeld, dat is dunner en buigbaarder dan de 0,13 mm Evergreen-plaat die je overal kunt kopen, en je kunt het zachtmaken door er (veel) lijm of Bison Ontvetter overheen te smeren, waarna het in model te maken is, maar ook aan zichzelf plakt. Ik heb alleen geen idee of dat nog te pakken te krijgen is (ik heb het meer dan 30 jaar geleden gekocht en heb nog altijd meer dan de helft van wat er in de verpakking zat).

Wel hoef je niet noodzakelijk een hele huif te maken. Veel van de Weasels op Westkapelle hadden hem grotendeels naar achter geschoven, zoals op je foto’s ook te zien is. Als je foto’s nodig hebt van de huif, om te zien hoe die in elkaar zat, kan ik er wel een paar plaatsen.

Fraai model! ik gebruik zelf dit spul voor afdekzeilen en soortelijke zaken. Elastische, blijft mooi in vorm en goed schilderbaar. Online per doos verkrijgbaar. Beetje klein voor 1/35, maar perfect voor onze schaal!

Ben je toevallig komend weekend op SMC?

20231012_190505.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is één woord: Westkapelle 🙂

Voor de huif zou ik denk ik heel dun plastic gebruiken. Tamiya Pla-Paper bijvoorbeeld, dat is dunner en buigbaarder dan de 0,13 mm Evergreen-plaat die je overal kunt kopen, en je kunt het zachtmaken door er (veel) lijm of Bison Ontvetter overheen te smeren, waarna het in model te maken is, maar ook aan zichzelf plakt. Ik heb alleen geen idee of dat nog te pakken te krijgen is (ik heb het meer dan 30 jaar geleden gekocht en heb nog altijd meer dan de helft van wat er in de verpakking zat).

Wel hoef je niet noodzakelijk een hele huif te maken. Veel van de Weasels op Westkapelle hadden hem grotendeels naar achter geschoven, zoals op je foto’s ook te zien is. Als je foto’s nodig hebt van de huif, om te zien hoe die in elkaar zat, kan ik er wel een paar plaatsen.
Graag!

Of het in 1:72 ook goed oogt weet ik niet
Maar in 1:35 gebruik ik papier van een koffie filter, en maak dat goed nat met witte lijm.
Wordt lekker plooibaar,
Droogt hard op, met een eigen structuur
Een lijmt gelijk vast op het frame van gebogen bloembinddraad.

Netjes 🙂 Er ontbreekt er alleen nog eentje in de lengte in het midden tussen de eerste en derde dwarse, zo te zien.

Kijk even bij de foto's die Jakko Westerbeke heeft gepost, wat hogerop in dit draadje 🙂
Die had ik uiteraard gezien.....maar dat is een gerestaureerd voertuig. Als ik op originele foto's kijk, dan zie ik geen midden stang. Hieronder een plaatje uit het TM van de Weasel en wat foto's van Britse "Walcheren" Weasels en andere plaatjes van het web.

Tankograd.jpg
Bron: Tankograd

2001_N0000421-01.JPG
Bron: NIMH

IWM-A 26266-1.JPGIWM-A 26266-2.JPG
BU 4114.JPG
Bron: IWM

99th_Infantry_Division_M29_laying_commo_wire_France_5jan45.jpg

Terug
Bovenaan