Hanomag 251/1 ***klaar!!***

Hoi allemaal, een nieuwe modelletje van me net gemaakt.

Wil nog wat accesoires toevoegen, maar mi is de basisweathering klaar.
Als jullie tips, vragen, commentaar hebben, erg graag!

(Het is een oud kitje van Tamiya 1:35)

hanomagviesps6.jpg

hanomagvies2yw5.jpg

hanomagvies3sc0.jpg

hanomagvies4kb2.jpg

hanomagvies5uv7.jpg

John,

leuke basis, zeker ook een leuke kit, al zou ie wel een beetje AM kunnen gebruiken in de vorm van tracks en wielen van AFV club, die is net een stuk mooier, en is niet zo duur.

ik vindt de kleur aardig, er zit wat weinig schaduw in, maar zeker niet verkeerd. verder klopt de kleur van de dash niet helemaal, die hoort zeker niet wit, maar dat zou ik lekker zou houden.

als je nog meer zou gaan weatheren, dan zou ik wel even opletten dat je niet meer zulke grote vlekken krijgt als rond het nummer op de zijkant, dat is wel een beetje zonde, maar dat is niet anders.

leuk begin!

Timo

Hoi John,
tja, het is en blijft behelpen met die ouwe 251 van Tamiya.
Even een aantal kanttekeningen vwb het voertuig:
- De grote ton tussen de stoelen was een watervat, gebruikt in de ambulanceversie, althans een enkele daarvan. (Ik ben daar ook al eens ingetuind)
- De rode bus/brandblusser is een gasmaskercontainer.....
- Ik mis de rugsteunen/wapenrekken achter de banken?
- Het voorste MG werd gevoed door patroonbanden.
- Een van de rupsbanden hangt er wat vreemd bij....
- en als laatste, het tactische symbool dat je gebruikt is van een pioniercompagnie. Een mooie gelegenheid om je 251 te voorzien van leven/uitrusting aan de binnenzijde.

Modelbouwtechnisch zou ik zeggen, probeer de weathering wat meer te blenden door stoflagen aan te brengen. Het geheel komt erg vlekkerig over.

Dit alles is NIET afzeikerig bedoeld, maar als opstapje naar nog betere modellen. :!:

Ron van Wiggen zei:
Hoi John,
tja, het is en blijft behelpen met die ouwe 251 van Tamiya.
Even een aantal kanttekeningen vwb het voertuig:
- De grote ton tussen de stoelen was een watervat, gebruikt in de ambulanceversie, althans een enkele daarvan. (Ik ben daar ook al eens ingetuind)
- De rode bus/brandblusser is een gasmaskercontainer.....
- Ik mis de rugsteunen/wapenrekken achter de banken?
- Het voorste MG werd gevoed door patroonbanden.
- Een van de rupsbanden hangt er wat vreemd bij....
- en als laatste, het tactische symbool dat je gebruikt is van een pioniercompagnie. Een mooie gelegenheid om je 251 te voorzien van leven/uitrusting aan de binnenzijde.

Modelbouwtechnisch zou ik zeggen, probeer de weathering wat meer te blenden door stoflagen aan te brengen. Het geheel komt erg vlekkerig over.

Dit alles is NIET afzeikerig bedoeld, maar als opstapje naar nog betere modellen. :!:

Hoi Ron,

zo pak ik het ook zeker niet op, ben pas weer een jaartje echt fanatiek bezig en zit erg te wachten op goede tips om steeds beter te worden.
In de kit zitten geen rekken voor uitrusting, helaas; maar kan ze wel maken alhoewel ik meestal nog out of the box bouw zodat ik meer tijd heb voor verweren. Ik ga zelf wat wapens/granaten en cans gebruiken om achteloos neer te leggen. Mss zelfs een dekenrol.
Patroonbanden ben ik op zoek naar, heeft iemand een tip waar je die kunt krijgen (los).

Dis is het eerste voertuig in mijn collectie met een wat zwaardere stofverwering, de pinwash was ook even wennen.
Ik zal hem nog wat finetunen en mss de gereedschapskisten nog wat verweren maar dan is ie klaar.
Ten aanzien van cockpit, hmmm ik heb deze ref gebruikt, maar er zijn er tallozen:

hanomag002vt4.jpg

op het forum van ron zijn wel wat links te vinden, en er is een organisatie (sdkfz.com of iets wat er op lijkt) waar ook een aantal erg mooie foto's van (gerestaureerde!) voertuigen staan.

de tamiya kit is gewoon niet meer van deze tijd, dragon en AFV hebben tegenwoordig leuk betaalbare en leuk bouwbare kits, met meer dan aanvaardbaar detail, ik heb nog een sdkfz 251/7 pionier liggen met een vrij uitgebreid voyager setje... wordt leuk!

succes!

Timo de Porto

leuk om weer de hanomag te zien. Zelf ben ik er nog steeds mee bezig maar ben voor een tijd al in een dipje. Ik heb zelf de uitrustingsbakken gemaakt met evergreen dit kun je ook mooi oefenen voor mooiere modellen.

jouw model ziet er al goed uit. zoals Ron al heeft gezegt kun je die paar dingen aanpassen. Ron bedankt kan ik meteen effe kijken of ik het goed het 🙂

Ik ben inderdaad nu bezig met verbeteren, heb o.a. regensrepen gemaakt, klinknagels meer naar voren laten komen, gereedschapskisten verder verweerd, iets meer gechipt nog.
Verder meer diepte in de modder aan het aanbrengen door met kleurverschillen te werken. heb inmiddels gevonden dat de MG kogelbanden in een Italeri setje te vinden zijn met tankaccesoires.

De machinegeweren zijn als het goed is een MG 34 [achter] en een MG 42 [voor] (zo zien ze er trouwens ook wel uit). Deze wapens konden op drie verschillende wijzen van munitie worden voorzien, namelijk via een losse patroonband, via een patroonband van 50 stuks die opgerold zat in een enkelzijdig trommelmagazijn of via het hier gemonteerde 75 schots 'zadelmagazijn'. In dat laatste magazijn zaten de patronen trouwens los, dus niet op een band.

Technisch zijn alle drie de opties dus correct, maar wat er historisch het meest gebruikelijk was, durf ik niet te zeggen. Patroonband lijkt me daarbij wel voor de hand liggen, trouwens, gezien de beperkte ruimte achter het schild.

Als ik ze uit het kitje van Italeri ga gebruiken zal het een losse band worden denk ik...heeft iemand een linkje voor mij naar evergreen of andere tips hoe ik wapenrekken kan maken?

devlin prinsen zei:
he john
hier heb je mijn model.

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=15611&highlight=tamiya+hanomag

misschien heb je er wat aan. hij staat nu alleen maar stof te happen 😳

Wel nog afmaken he! Ik kan nu iig zien wat jij hebt gedaan met de rekken. Moet te maken zijn. Bedankt, ik zal eens kijken. 😕 😕 😕

Hoi John,
vreemd. Die dingen zouden toch gewoon in je doos moeten hebben gezeten....
Anyway, zelf maken is niet zo moeilijk, maar mocht je er echt niet uitkomen, dan heb ik nog wel een setje liggen. Weliswaar van de Zvezda-kit, dus pasvorm is niet gegarandeerd!

Tsja, ik heb vandaag al drie keer de doos omgekieperd maar geen rekken 😢 😢

Ik ben nu wat accesoires aan het maken zoals dekens en cans en ik kijk nog even hoe ik het wagentje ga opvullen, maar bedankt voor het aanbod.

Geen tijd aan besteden!

Heren,

Dit is een rampzalig model. Alleen de loopwielen, een deel van het dashbord een deel van de voorwielen en ophanging en wat vande details zijn bruikbaar. De romp is rampzalig te smal en de hoeken die de panzerplaten maken zijn verkeerd. De vloer is helemaal lachen.
Prima om je melktanden op uit te proberen, maar stop er alsjeblieft geen tijd in om hem te detaileren, want er klopt echt helemaal NIETS van.

O, en dat dashboard van de foto is van een OT 810. De opvolger van de SdKfz 251 die in 1950 in Czechoslovakije werd gebouwd.

Hé John,

Piet van Hees schreef:
O, en dat dashboard van de foto is van een OT 810. De opvolger van de SdKfz 251 die in 1950 in Czechoslovakije werd gebouwd.

Ik zat me al af te vragen of iemand die opmerking zou maken. Het is nl. idd een OT. Ik kom net terug van vakantie in Luxemburg, en heb 'm gisteren nog live gezien en gefotografeerd met de bedoeling om ook dat ouwe Tamiyabeestje te restaureren... 🙄 . Hij staat in Poteau, Belgie en de eigenaar heeft 'm gerestaureerd om er rondritten mee te verzorgen.

De OT verschilt dus nogal van de SDKFZ 251. Mocht je desondanks interesse hebben in wat foto's dan hoor ik het wel.

groeten, Richard.

Ben nu de laatste details aan het toevoegen, in kuip komen nog was cans en wapens. Heb de weathering nog flink veranderd, geprobeerd meer diepte te krijgen en heel veel kleine zaken. Loopjes kunnen uitboren.

Hij komt in een dio.

grzz John.

hanomagisx3.jpg

hanomagiirb7.jpg

hanomagiiimr1.jpg

hanomagivrs5.jpg

hanomagvyn5.jpg

hanomagvidj3.jpg

hanomagviihi6.jpg

Ik kan het helemaal mis hebben maar zijn dat geen spiegels die vooraan links en rechts zitten?

hanomagvyn5.jpg

Als dit werkelijk zo is horen ze wel recht te zitten, het is nu onmogelijk achterom te kijken. En plak er een stuk binnenkant van een chips zakje in, lijkt het meer op een spiegelend deel.

Nog een leuk ondergrondje erbij en dan hop, op naar het volgende model!

(Een engels voertuig natuurlijk 😉 )

groeten Maarten

Ik ben inmiddels begonnen met het dio dat zich afspeelt in de herfst. Heb her en daar wat rode tinten aangebracht, de struikjes worden nog wat roder denk ik.

De Duitse infanterie wordt nu geschilderd. Ik ga een gunner plaatsen, de soldaat die uit de bak springt en de soldaat die al aan het rennen is met zijn MG en zijn munitiekoffer. De 2 anderen blijven in de doos..

Heb nog veel veranderd aan het model ook. Geprobeerd wat meer diepte aan te brengen en de chips zijn in 3D.
Ik twijfel nog of ik nog meer in de laadbak zal leggen. Deze Hanomag is niet helemaal historisch correct, maar gaat er meer om een overtuigend aanvalsdio neer te zetten.

Denk dat ie binnen een week wel af is.

Grzz John.

Ha John,

Ik vind dat je grijs en stof kleuren goed bij elkaar passen. Echt zo'n Barbarossa look. het is wel jammer dat er enkele wielen wat scheef staan en je de verbinding tussen de track's kan zien. Misschien dat dit met een ondergrondje wel te verhelpen is. Misschien dat je nog een bruine wash over de stalen delen kan doen van het gereedschap. Deze blinken nogal. Om de plekken rond de decals wat te verzachten zou je nog een serie filters kunnen plaatsen zodat het langzaamaan wat vervaagt. Verder goed bezig!

Mzzls

Hoi Boris, een filtertje zou mss wel kunnen nog. Moet dan wel accepteren dat mijn redelijk dikke stoflaag zal verdwijnen maar goed dat kunnen we wel weer aanbrengen. Ik zal er nog eens over nadenken. Ben nu bezig de drie figuren te schilderen en hop weer naar het volgende model 😀 😀

Hoi

voertuig ziet er behalve de wielen best ok uit !

wat mij echter het meest stoort zijn je struikjes, die zien er echt niet goed uit, je zou best proberen het volume van de kruintjes te verhogen , daarvoor kan je zeeschuim gebruiken of van die sponsjes die je dan besprenkeld met fijne kruiden, als je herfts wilt nabootsen kun je bv gemalen pili pili gebruiken, dat geeft mooie herfsttinten

cheers
Dom

hoi hoi, helaas ben ik de laatste tijd te laat thuis zodat ik niet meer in staat ben bij goed daglicht meerdere close-up foto's te maken, niettemin toch wat 98% klaar foto's met een felle burolamp.
Ik moet nog wat kleine zaken aanpassen. Mss de boompjes nog wat voller en links en rechts wat kleine verffoutjes er nog uit halen.

Heb zelf ook wat zitten experimenteren met chips met roestranden, heb hier wat echte voorbeelden van gezien, maar of jullie het overtuigend vinden....

Ondanks deze matig kit van Tamiya en de niet geheel strakke wielen van de Hanomag toch wel aardig geworden dit diootje.

Hebben jullie nog tips voor verbeteringen hoor ik het graag, dit weekend ga ik met de M10 Tank Destroyer beginnen..

Hey John,
Leuk dio`tje geworden. De figuren lijken netjes te zijn geschilderd.
Alleen vindt ik de roest plekken op de motorkap wat aan de grote kant.
De roestlopers aan de zijkant zou je ook met olieverf(Burnt Sienna) kunnen doen.
Succes met je volgend project 😀

Greetz Jacco

Thanks Jacco,

ik moet eerlijk gezegd de gezichten nog wat bijwerken en bij 1 soldaat zie ik nog een stukje plastic op zijn handje, maar door maar steeds meer figuren te schilderen leer je snel. Gaat me al veel beter af dan een half jaar geleden.

Kun je even aangeven welke kleurcode Burnt Sienna heeft?? 😱 😱

Dominique Vanderschaeghe zei:
keuzes genoeg maar neem er eentje van een goed merk bv Rembrandt
Niet om betweterig te doen, maar het merk is Talens. Die hebben verschillende series met olieverf, waaronder Rembrandt en Van Gogh. De Rembrandt is fijner van pigment dan de Van Gogh, en dat is van belang bij het verdunnen. Hoe fijner het pigment, hoe meer je het kunt verdunnen.

De boompjes zou ik ook iets voller maken inderdaad. Wat meer gras rond de 'wortels' helpt ook een heel eind.

Maar goed, laatste puntjes en op naar de volgende ...

Hij is klaar. Nog wat stof links en rechts, boompjes iets voller gemaakt, klein beetje verf soms nog als correctie.
Al met al een leuk diootje al zeg ik het zelf van een matige kit, grzz John.

Terug
Bovenaan