Groepsbouw ZHZ - Dozers

Goof Muilwijk

Lid van de TWENOT
Zoals jullie hebben kunnen lezen in de Tank, is de bouwgroep Zuid-Holland Zuid deze zomer gestart met een nieuwe groepsbouw.

Het kriebelde al een tijdje bij wat mensen maar het kwam niet echt van de grond. Begin dit jaar kriebelde het wel heel hard. Er ontstond het idee om de D9R Doobi van Meng te bouwen. Voor een echte groepsbouw bleek de scope wat te beperkt. Die is dan ook uitgebreid naar "Dozers". Dus alles met functioneel dozer-blad 8)

Onze dozer-groepsbouw stopt in maart 2016. Voor het gemak ga ik er van uit dat wij als bouwgroep ook dan weer de 1e Twenot bijeenkomst organiseren. Dan zal prominent een stand ingericht worden als display voor onze groepsbouw.
De deadline geeft iedereen de tijd om ongeveer anderhalf jaar bezig te zijn met deze groepsbouw. Voor een aantal zal het krap worden, voor een aantal zal het een eitje zijn. En voor iedereen is een bijkomende uitdaging om ook de hele looptijd gemotiveerd te blijven en de medebouwers te motiveren!

Het onderwerp
Zoals gezegd: Dozers.
Dus natuurlijk bulldozers. Of beter, de DR9 Doobi bulldozer. Daar begon het allemaal mee. Maar er zijn ook andere bulldozers. Resin kits zoals Clark Airborne Dozer van Calibre 35. Of bijvoorbeeld de 1/48 Tamiya Komatsu G40 in plastic. Of een die-cast van Siku om te demonteren en opnieuw te spuiten en weatheren.
Maar dus ook dedicated engineering voertuigen met een dozer-blad. De Bat-M van Panzershop bijvoorbeeld.
En, naast de bulldozers zelf, zijn er natuurlijk ook tanks met een dozer-blad ervoor gemonteerd. Denk aan de Sherman, Challenger, Centurion, M60, Leopard 1, Abrams en de hele Russische T-serie (T-34, T-55, T-62, Tiran 5). Bij allemaal heeft er wel eens een dozer-blad voor gehangen. De Zweedse Strv 103 heeft er zelf standaard één. En natuurlijk ook de Leman Russ Battle Tank werd uitgevoerd met dozer. Alles kan, alles mag, als er maar een functioneel dozer-blad voor hangt.

Op dit moment hebben we als deelnemers aan de groepsbouw zowel een D9R Doobi in plastic (onbeleefd mezelf als eerste noemend) en een D9R Doobi geheel scratch-build van papier en karton! Een kleine (1/48) Komatsu bulldozer. Een engineering voertuig: de M1132 met SOB. En natuurlijk hebben we een hele serie tanks met dozerbladen: een Abrams, een Challenger II, een Sherman, 2 Centurions Mk.5, de Stridsvagn 103 en een Leopard 2A7 PSO. En om te laten zien dat het onderwerp zeer breed is, zelfs een Nurgle Chaos Vindicator.

De plaatjes
In onze bouwgroepsubforumtopics (scrabble? of voor de nieuwerwetse mensen "wordfeud"?) staan al wat foto's. Daar zullen er nog wel een aantal bij komen. Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat de andere bouwgroepleden wat bouwtopics openen of gewoon hier hun updates met foto's plaatsen :!:

Zelf zal ik later deze maand wat foto's van mijn Doobi plaatsen. Ik ben op dit moment bezig met een 1:1 project waarbij heel veel scratchbuilding aan te pas komt en veel aftermarket-spul verwerkt wordt. Dat vraagt gewoon veel tijd en energie. Ik wilde het topic starten gelijktijdig met een bouwverslag van mijn Doobi, maar ik kom er gewoon niet aan toe om foto's te nemen. Dus dat komt later nog. Ik wil alleen dat mijn herprioritering niet anderen de mogelijkheid ontneemt om hun voortgang te etaleren 😳

Het enthousiasme in de groep is hoog voor deze groepsbouw en er worden veel interessante modellen gebouwd! Er komt een mooie bouwtijd aan 😀

De Stridsvagn 103B wordt mijn bijdrage aan de groepsbouw.

Voor degenen die deze, volgens sommigen (Ik zeg niks hoor, Arjan 😉 ), best wel lelijke tank niet kennen/nog niet in actie gezien hebben:

https://www.youtube.com/watch?v=Vsz1rSQTAfA

Docu:
https://www.youtube.com/watch?v=kCc3-sID8w4

mijn bijdrage is de M1132 met Straight Obstacle Blade ( SOB )

ben al een aardig stukje gevorderd

betreft het model van trumpeter met de trumpeter pe update, AFV club RWS en resin wielen

10498533_10204446723671106_420441070081749970_o.jpg

Bij deze de eerste foto's van de Challenger II MBT voor de "dozer" groupbuild.
Ik heb de wielen beweegbaar gemaakt zodat de tank beter op een ongelijke ondergrond kan worden geplaatst.
Gaatjes geboord van 1.2 mm en daar in een stukje RVS draad van 1 mm.
IMG_1620.jpg

Ook in de tank een gaatjes van 1.2 mm geboord.
IMG_1621.jpg

Complete wielophanging.
IMG_1622.jpg

En gemonteerd.
IMG_1623.jpg

Beweegbaar zonder en met wielen.
IMG_1624.jpg

IMG_1626.jpg

Nu moet alleen het draad nog worden omgebogen en op maat afgeknipt.
IMG_1625.jpg

Tot de volgende up-date.

Groet Fred 😀

Hierbij een aantal foto's van het door mij gekozen onderwerp, de Leopard 2A7 PSO.
Om deze te bouwen heb ik gekozen voor de Denmark Leopard 2 A5DK van Hobby Boss als basis met de resin ombouw doos van Y-Modelle.
Het dozerblad zal gescratched moeten worden maar met wat info en foto's gaat dat wel lukken.
Het is mijn bedoeling dat dit model tijdens de komende bouwdagen en diverse beurzen gebouwd gaat worden.

Willem

Hallo plakkers,

Ook ik doe mee met de groupbuild van ZHZ.

Mijn keuze is gevallen op onderstaande kit:

Fe98Ds.jpg

De bouw van deze kit geeft geen problemen en om toch enige uitdaging te hebben, wilde ik eens proberen om zelf antislip aan te brengen.
Na wat proefstukjes met verschillende soorten zand, vond ik het aanbrengen het ervan het beste gaan met Humbrol glansvernis.

K9Cx7q.jpg

Even tussendoor; wat een geweldige loop van Orange Hobby!

gpqUAN.jpg

Dit is het resultaat m.b.t. de antislip.
Het lijkt wat grof, maar na het aanbrengen van de verflaag, valt het toch wel mee.
Echter een volgende keer, zal ik toch nog wat fijner zand gebruiken.

agTv3U.jpg

Het betreft een "Dozer" groupbuild, dus moet er ook een schuiver aanzitten 😉
Dit is een resin uitgave van Perfect Scale Modellbau, die met een paar onderdelen vrij makkelijk in elkaar te bouwen is.
Wel zijn de bevestigingspunten aan de tank zelf, wat fragiel.
V.w.b. de verwering wilde ik de hairspray techniek toepassen en heb daarvoor de schuiver eerst in roestkleuren van Lifecolor gespoten.

mFuKNi.jpg

Vervolgens alles met Tamiya Buff gespoten en de schuiver aangevallen met kwasten en tandenstokers, met dit resultaat.
Hier en daar moet nog wel wat bijgewerkt en nog veel meer verwering aangebracht worden.

4a0Awl.jpg

Nu komt het echte leuke werk, namelijk het model tot leven brengen.
Mijn voorkeur is het model te behandelen/verweren met olieverven om zo een rijkere kleur te krijgen.

ryTzxP.jpg

Voorlopig ben ik nog wel even bezig en als er weer wat vorderingen gemaakt zijn, meld ik me weer.

Groeten
Johan

Interessante posting/groepsbouw, graag met veel foto's over de technieken!
Ben benieuwd naar de digitale print van Willem. En de antislip setup van Johan oogt mooi maarrrrrrrrrrrr...

K9Cx7q.jpg

had je daar een StuG dak met pilzen voor moeten nemen? Had je vast over van een Bergetiger kit, maar ook bruikbaar met het aanpassen van de pilzen en Nahverteidingungswaffe voor een Arnhem StuG!

Eric 😉

Vanmiddag op de bouwmiddag van de bouwgroep Zuid-Holland Zuid, hebben we even de tijd genomen om de balans op te maken van de groepsbouw tot op heden. Er was nog weinig af, maar er zijn heel wat mooie modellen in wording. Een kort verslag (met veel foto's).

Een overzicht, inclusief de bijdrage van Bert "the Revenger of the Nerd".
P1000584.JPG

P1000585.JPG

En dit is het verschil tussen een 1:35 Doobi van plastic (Meng) en een 1:27,5 Doobi van papier en karton (100% scratch):
P1000581.JPG

De afzonderlijke bijdragen dan, in willekeurige volgorde...

Johan's Abrams:
P1000606.JPG

P1000607.JPG

P1000609.JPG

Goof's Doobi:
P1000628.JPG

P1000630.JPG

Michel's Centurion:
P1000631.JPG

P1000634.JPG

Albert's 1:72 collectie, een Russische T-weetikveel, een STRV103 en een Sherman:
P1000637.JPG

P1000640.JPG

P1000641.JPG

P1000644.JPG

P1000646.JPG

P1000647.JPG

Gerard's Doobi. Helemaal uit het niets gecreëerd van papier en karton, met volledig workable tracks en suspension:
P1000617.JPG

P1000616.JPG

P1000620.JPG

P1000621.JPG

P1000623.JPG

En als laatste Marc's Nurgle Vindicator:
P1000663.JPG

Er ontbraken natuurlijk wel een hoeveelheid deelnemers, maar zoals jullie kunnen zien zijn we nog steeds druk bezig 😀

Helaas komt mijn Leopard 2A7 PSO te vervallen, dit niet omdat ik hem nooit meer zal bouwen echter om de reden dat ik er nu een Haat/Haat verhouding mee heb.
De bouw geeft mij nu lange tanden en dan gaat het niet lekker.
Besloten is dat deze er nu voor in de plaats komt...

Deze ga ik in tegenstelling van mijn "normale werkjes" eens geheel RUDD bouwen.

Willem

En ja, dat we niets laten zien betekent niet dat we niet bezig zijn met de dozers 🙂

Als eerste een subliem stukje scratchwerk van Gerard. Een Doobie gemaakt van papier en karton. Een aantal van jullie zal hem al hebben gezien op SMC. Met dank aan Eric Reist voor de foto's:

Ook de bulldozer van Willem Plaisier was op SMC te zien!! Maar omdat Willem in tegenstelling tot Gerard wel internet heeft, laat ik het aan hem zelf over om de foto's te plaatsen 😉

Uiteraard ben ik zelf ook nog bezig met m'n Doobie. De bouw is op wat kleine details klaar. Die plaats ik later deze week als het dak er op gaat.
De binnenkant is geverfd, geweathered, en de machinist zit er in. Niet dat je er heel veel van gaat zien heb ik ondertussen gemerkt...

De buitenkant, minus rupsbanden, is de afgelopen paar dagen geverfd. Ik heb een (dappere) poging gedaan dit met de haarlak techniek te doen. Niet helemaal het resultaat wat ik voor ogen gehad, maar goed. Leerproces zullen we maar zeggen. Eerst een laagje "primer" van Tamiya Panzer Grey. Daarna een laagje Vallejo Air Steel en een laagje Citadel Purity Seal. Dan de eerste keer haarlak. Vervolgens een laagje Tamiya roodbruin (diverse potjes door elkaar voor een roestige kleur). En borstelen maar. Leermoment: niet te lang wachten (gaat lastiger), niet te hard met een tandenborstel tekeer gaan (want dan zie je ineens her en der stukjes plastic tevoorschijn komen). Dat zag er uiteindelijk niet helemaal verkeerd uit vond ik zelf. Maar goed, toch nog wat te veel roest t.o.v. blank staal dus de volgende keer meer haarlak. Vrijdag weer een laagje haarlak eroverheen gedaan. Op het dozerblad wat meer laagjes deze keer. Uiteindelijk gisteren een laagje Tamiya Buff eroverheen en borstelen maar.

En dan is dit het resultaat:
P1030517.JPG

P1030522.JPG

P1030523.JPG

P1030524.JPG

P1030530.JPG

P1030531.JPG

Op een aantal plekken moet er nog meer gechipt worden. Zeker de handgrepen, beugels en zo, die borstel je er anders af met de haarlak (ik in ieder geval wel). Dat doen we dan ouderwets met een sponsje en kwast. Dat gaan we dan binnenkort doen 🙄

Als met al wordt het nog een beetje doorwerken. Eind november bestaat de bouwgroep ZHZ 10 jaar, en dat is dan ook de einddatum van de dozer-groepsbouw!!

Op 22 oktober, al weer even geleden dus, was er een bouwmiddag van de bouwgroep ZHZ. Tijd voor een tussenstandje.

Er waren aardig wat dozers aangetreden. De een wat meer af dan de ander...
totaal1.jpg

Michel was er met een Centurion. Op de achtergrond is hij alweer bezig met nog ouder spul: een T-Ford
michel.jpg

Uiteraard was ik er zelf:
goof.jpg

De Doobi staat wat scheef. Een track had het begeven waardoor hij wat mank liep.

Maar goed, nog altijd niet zo scheef als Johan's herkansings-dozer 😉
johan.jpg

Willem was natuurlijk al weer lang en breed klaar:
willem.jpg

Marc is ook al klaar. Tedere zielen, schik niet. De dozer is aan het nurglen. Voor de minst tere zielen: nurgle en zeker niet nurgel. Doe maar niet googlen, ik schrok ook.
marc.jpg

Piet was een beetje boos. Ik was namelijk mijn camera vergeten en tot groot ongenoegen had ik alleen een telefoon om foto's te maken. En als je nou daarvoor helemaal naar Schiedam komt, tja, dat komt nooit meet goed natuurlijk.
pietdozer.jpg

En Piet had heel wat meegenomen deze keer:
pietwh.jpg

Op naar het 10-jarig jubileum van de bouwgroep. Dan sluiten we het geheel af 😀

Aan alle goede dingen komt een eind.... zei hij diepzinnig. In dit geval de Dozer-groepsbouw van de bouwgroep Zuid-Holland Zuid.

Al weer een paar jaar geleden zijn we begonnen met een groepsbouw. Dozers dus. De reden van de lange looptijd was primair om een van onze langzaamste bouwers ook de tijd te geven zijn model af te maken: Gerard met zijn volledig scratch-build papieren Doobi. En ondanks de lange looptijd hebben maar weinig de eindstreep gehaald. En degenen die de eindstreep gehaald hebben, moesten nog eens haasten ook. Bleek Gerard toch niet de langzaamste te zijn 😉

Maar goed. Tijdens het 10-jarig in november vorig jaar is de groepsbouw officieel afgesloten. Bij deze de eindfoto's van onze groepsbouw, die nog tegoed waren. Op naar de volgende (korter lopende) groepsbouw!!

De foto's staan ook op onze Facebook pagina 🙂

In willekeurige volgorde, Marc's Vindicator, Willem's D7, Albert's mini-dozers, Henk's Stryker ESV, Gerard's scratch-build papieren Doobi en m'n eigen D9R.

dozers001.jpg

dozers002.jpg

dozers003.jpg

dozers004.jpg

dozers005.jpg

dozers006.jpg

dozers007.jpg

dozers008.jpg

dozers009.jpg

dozers010.jpg

dozers011.jpg

dozers012.jpg