GM C15TA (1500 Weight) 1:15

Jan Snippe

Lid van de TWENOT
De laatste 3 maanden ben ik bezig geweest met het scratchen van een GM C15TA in 1:15. Dit voertuig is o.a. in Nederlands Indie gebruikt. Als voorbeeld heb ik het voertuig gebruikt die in het cavalerie museum in Amersfoort staat.
tuin1.jpg
tuin10.jpg
tuin11.jpg
tuin12.jpg
tuin14.jpg

Re: GMC C15TA 1:15

Ik ken het voertuig niet, Jan, maar het ziet er allemaal heel strak uit, mijn complimenten. Kun je iets meer vertellen over hoe je te werk bent gegaan? Hadden ze in Amersfoort bijvoorbeeld ook tekeningen van deze GMC?

Re: GMC C15TA 1:15

ha jan,
vind dit altijd al een stoer voertuig.De geschiedenis van automerken is een studie op zich ,maar de gevoerde merknaam zou GM moeten zijn,GMC truck is daar wel een divisie van maar die had geen fabriek in canada ,maar het voertuig is gebouwd door GM-canada op een Chevrolet C15A onderstel,om de verwarring compleet te maken wel met dezelfde motor als uit de GMC CCKW352/3 ,dat is dus wel GMC,hierom werden ze onder GM geproduceerd en niet Chevrolet,zelfde geldt voor de 6x6 CMP,s ook Chevy-cabines en onderdelen,maar GMC 270 motor ,werd dus ook GM genoemd,geen chevy-logo op de grille,
groeten.bert

Frank, Wim en Bert, bedankt voor jullie reactie.

In Amersfoort, hebben ze helaas geen tekeningen, maar naar enig zoekwerk, heb ik die op internet gevonden. In Amersfoort heb ik het voertuig opgemeten en gefotografeerd. Ik kwam er daarna al snel achter dat de tekeningen niet op schaal waren en daarom maar ten dele bruikbaar.
Nadat ik de nodige informatie had, ben ik begonnen met de bouw. Onderdelen uittekenen op plastic plaat en vervolgens uitsnijden en in elkaar zetten. De Huif en kussens van de stoelen zijn van putty gemaakt en verder heb ik het nodige draadmateriaal gebruik.
Omdat ik niet de exacte wielen beschikbaar had, heb ik de velgen uit een paar wielen verwijdert en deze enigszins aangepast. Omdat ik geen duidelijke foto's van de .30 heb kunnen vinden, heb ik er voor gekozen om deze weg te laten. Zover ik heb kunnen zien op 1 foto, behoort er een .30 direct achter de voorruit te zitten. Er zou nog een 2e .30 aanwezig moeten zijn, maar daar heb ik verder geen info over gevonden.
Deze

Hoi Jan,

Ik vind dit een goed geslaagd model en moest eerst ook even kijken om te ontdekken dat het schaalmodel op de foto's staat. De werk-in-uitvoering foto's maken dit tot een project, waar iedereen best wat aandacht aan mag schenken. Ik leer hier op deze manier van (wat nog iets anders is dan direct nadoen).

I N S P I R E R E N D V A K W E R K ! ! ! !

En bedankt voor het delen van dit moois.

Met vriendelijke goet,

Jan

Hoi Jan,

Bij ieder model die ik maak, leer ik ook nog steeds weer andere dingen. Hierdoor blijft het uitdagend en verleg je toch iedere keer weer je grenzen.

Groet,

Jan.

Ongelooflijk mooi staaltje scratchwerk weer...ik kende dit voertuig niet eens maar moet zeggen dat ik 'm erg fraai vind.
En je hebt een hoog bouwtempo als ik kijk wat de afgelopen jaren allemaal vanuit het niets is opgebouwd kan ik niet anders concluderen dat je zeer efficiënt werkt. Prachtig man vooral ook leuk omdat je niet de gangbare voertuigen bouwt! Hulde voor deze maar tevens eigenlijk je hele oeuvre!

vrolijke groet en bedankt voor het delen van dit mooie werk!

Martin,

Een aantal jaren geleden had ik, net als zovelen, een grote voorraad met nog te bouwen modellen. Omdat je wel eens iets anders wilt dan het gene wat standaard in de winkel ligt, ben ik begonnen met scratchen. Hierdoor is het ook, in mijn geval, mogelijk om een betere invulling aan je persoonlijke voorkeur te geven. Mijn voorraad heb ik teruggebracht tot alleen die modellen die ik nog een keer wil scratchen.
Door op internet te zoeken naar het benodigde materiaal, is het qua kosten ook nog eens aantrekkelijk.

Groet,
Jan.

Hi Jan,

Prachtig stukje vakwerk. Dat is toch het mooiste om de modellen te scratchen.
Heb je er wel eens aan gedacht om de modellen radiografisch bestuurbaar te maken.
Is er wel de schaal na

Gr John

Ha die John,

Radiografisch is inderdaad iets waar ik wel aan gedacht heb, maar dat is niet echt mijn ding.
Voorlopig houd ik het bij statische modellen, daar is nog genoeg leuks mee te beleven.

Groet,

Jan.

Terug
Bovenaan