Gezonken M42 Duster

Hilbert Zuijdendorp

Lid van de TWENOT
Hallo,

Allereerst wil ik even mijn excuses aanbieden over wat er eerst speelde tussen mij en twenot. Dus hierbij.

Daarbij heb ik niet stilgezeten. En ben ik begonnen aan deze klus.
Het betreft een super oude kit van Tamiya. De kit komt uit 1970 en is van super sterk plastic gemaakt. Er is al veel van vooraf gegaan. Maar dat ga ik niet allemaal posten, dat mag je hier lezen.

http://benelux.kitmaker.net/modules...le=index&req=viewtopic&topic_id=119239&page=1

Oke foto's:

Laat ik eerst maar even beginnen met het feit dat er iets niet klopt. Ik heb er al over zitten tobben hoe het op te lossen. Maar ik heb niet echt een idee. Wellicht dat jullie een idee hebben.

Dit is het probleem:

Afbeelding031-1.jpg

Zoals jullie kunnen zien valt de bovenkant niet goed op zijn plek. En aangezien die lelijke rand te zien is moet er dus een oplossing voor gevonden worden. Ik heb alleen geen idee. Wegsnijden kan niet, want dan krijg je een gapend gat te zien bij het spatbord...

Dit moet het uiteindelijk worden (dit is de andere kant):

Afbeelding032-2.jpg

Heeft iemand ideeën?

En wat overhead foto's:

Afbeelding025-1.jpg
Afbeelding026.jpg
Afbeelding027.jpg
Afbeelding028.jpg
Afbeelding029-1.jpg
Afbeelding030-1.jpg
Afbeelding033-2.jpg
Afbeelding034-2.jpg
Afbeelding035-1.jpg

ik hoop dat jullie het wat vinden.

Groetjes,

Hilbert

hee hilbert,

al stevig van schuur en plamuur gegaan... is ook wel nodig bij deze.
had hier tijdje terug al wat foto's neergeplakt van de vakantie van vorig jaar, had er nog wat meer, denk dat deze jouw wel van pas gaan komen...

grtz ruud

Foto-V4AWEH3Y.jpg

Foto-8SWFKJGI.jpg

Foto-4M4OQBWL.jpg

Foto-JONY7ILJ.jpg

Foto-K7A7B6TS.jpg

Foto-AGGYPC6H.jpg

Foto-XZPUIPJT.jpg

Foto-Y7XCEDBA.jpg

Hey die Hilbert!
Zag deze al op Armorama langskomen.
Het voertuig op zich ken ik niet, dus op dat gebied geen zinnige commentaren... 🙄

Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben, is hoe je het water of de suggestie van diepte gaat maken.

Hilbert Zuijdendorp zei:
Super tof!!! Ik heb ze meteen gedownload. Ik kan ze zeker gebruiken!

Hilbert

Ps, je hebt zeker niet meer interieur foto's??

helaas hilbert, dit was het wat de foto's van de Duster betreft.....
maaaarrrrrrrrrrrrr, ik ben ook de beroerdste niet, ga zo wat extra foto's voor je maken, alles wat jij hoeft te doen is in 'n retour-ticket naar Vietnam te voorzien....
😀 😀 😀

had trouwens tijdje terug ook al eens zitten denken over dat waterverhaal nav dat dio met die landwasser-schlepper wat tijdje terug op missing links stond. zou het niet makkelijker zijn als je plexiglas pakt, dat aan de binnenkant met transparantblauwe verf van tamiya behandeld en alleen het wateroppervlak nabootst met hars (ook weer op een plaatje plexiglas), en zo een doosje hebt waar je de boel inparkeerd. volgens mij moet je zo ook een aardige water-indruk krijgen, en spaart je igg een heleboel geklieder met hars uit.

wat zou er trouwens met je model kunnen gebeuren door de warmte ontwikkeling tijdens het uitharden van de hars?
nog iets wat ik me zo af zat te vragen... je kan niet in één keer zoveel hars gieten en uit laten harden, als je het in lagen doet en de mengverhouding is bij de volgende laag anders als bij de voorgaande krijg je krimpprolemen, hoe dat op te lossen?

en een laatste gedachte...
als giethars uithard komt er een lucht vrij.... dat wil je niet weten.... hou daar ook rekening mee, nie echt gezond voor je. enne... ouders, partners,zonen, dochters, huisdieren, whatever nemen het je echt niet in dank af als je dat in huis laat uitharden, echt het spul stinkt de tent uit!!!!dus pas er mee op... (been there, done that)
zou eerst maar 'ns een proefje maken....
succes ruud

Thanks voor de tips! Een retourtje vietnam gaat het niet worden. Ik woon sinds 5 weken op mezelf. En wat een luxe met een balkon. Dus daar kan het mooi uitharden.

Het concept is naar mijn idee simpel. Eerst maak ik inderdaad met plexiglas een "doos". Maar alleen tamiya verf gaat niet lukken. Ik moet wel in de hars wat verf doen zodat het een blauwige kleur krijgt. Maar ik ga zoieso niet het hele model vullen. De enige reden is dat het veels te duur wordt.
Ik ga gewoon zo'n doos maken. De binnenkant met de gekleurde hars bedekken. De reden waarom ik dit ga doen en niet blauw verven, is omdat de hars zorgt voor diepte. En aan laagje verf niet.

Zo heeft de man van de landwasser-schlepper ook gedaan. Ik had hem namelijk benaderd via email.

Ik hoop dat je een beetje duidelijkheid gekregen hebt.

MvG

Hilbert

Hey allemaal,

Ik heb natuurlijk niet stil gezeten. Veel is er niet gebeurd, maar toch wel voldoende om weer een update te plaatsen. Af issie nog lang niet. Er moet nog best veel gedetailleerd worden door middel van PE, maar ook nog een paar kleine scratch dingetjes, zoals de luiken enzo.

Ik hoop dat jullie het verschil zien.

Met vriendelijke groet,

Hilbert

Afbeelding051.jpg
Afbeelding050-1.jpg
Afbeelding049-1.jpg
Afbeelding048-1.jpg
Afbeelding047-1.jpg
Afbeelding046-1.jpg
Afbeelding045-1.jpg
Afbeelding044-1.jpg
Afbeelding043-1.jpg
Afbeelding042-1.jpg
Afbeelding041-1.jpg
Afbeelding037-2.jpg
Afbeelding036-2.jpg

Hoi Hilbert,
Ben erg geïnteresseerd in je onderwater projekt. Ben zelf bezig met de inleidende beschietingen voor een rivieroversteek (9 pontons, 5 sturmboote bouwen/schilderen etc.) waar ook nogal wat "water" aan te pas moet komen. Ik zag laatst een artikeltje over water folie dat gebruikt schijnt te worden bij modelspoor diorama's. Misschien is dit spul wat voor het oppervlakte water. Zijn er mensen die ervaring met dit spul hebben ( hoeveel het kost etc.) ? Hier het bewuste artikeltje (mogelijk vervelende pop-up is links boven weg te klikken):
http://panzerchen.pa.ohost.de/bk5/sturmboot.htm

Arjan

ha hilbert,
tof onderwerp,jij pakt de duster maar de gebruikte voertuigen zijn zeer divers,van ford mutt tot m60,even een opmerking op wat je zegt op de andere nieuwsgroep en wat vaker door elkaar gehaald wordt,op lopen worden twee voorzieningen toegepast,een smoke-deflector of een muzzle-brake,een combinatie van beide is ook mogelijk,de eerste zorgt dat de rook uit de pijp zo snel mogelijk uit het zicht van de schutter verdwijnt,de tweede zorgt ervoor dat de drijfgassen naar achter worden gestuurd zodat ze helpen om de loop af te remmen,waardoor je het projectiel een hogere aanvangssnelheid kunt geven en hierdoor een betere penetratie van het schot,de voorziening op de lopen van de duster is enkel om de rook uit elkaar te trekken en dus meer een smoke-deflector,dit ter info,en veel succes met je project,vind het gewaagd,
groeten,bert

hee hilbert
weer goed doorgeklust. wat me opvalt bij de foto's is de dikte van het plaatmateriaal van de toren, da's vrij dun...
misschien een idee om de torenrand van je model naar binnen toe wat af te schuinen, op deze manier krijg je toch een illusie dat het wat dunner is zonder dat je de hele toren onder handen hoeft te nemen.
succes weer!
ruud

Bedankt voor de uitleg over de Muzzle brake en Smoke deflector.

Ruud, Zou het wijs zijn om het te doen? (je schreef dat het dun was, maar ik neem aan dat je dik bedoelde) Het kan nu namelijk nog wel. Maar ergens denk ik dat het weinig zin heeft omdat het toch onder het koraal en aanslag te zitten.

Ik ga er nog even over brainstormen. Het grapigge is hoe vaker ik naar de foto's kijk van dit ding hoe meer ik achter dingen kom om het op te leuken. H profielen tegen de binnenwant van de toren, beugels voor inklapstoeltjes, de antenne houders zijn vierkant op de foto's inplaats van rond, ga zo nog maar ff door 😛

in iedergeval, hijs nog lang niet af 🙂

Hilbert

Hallo, ik heb een klein vraagje omtrent dit kleine uitlaatpijpje (tenminste, het ziet eruit als een soort 2e uitlaat.)

Afbeelding0521.jpg

Nu is mijn vraag, de uitlaatgassen komen ergens vandaan. Maar waar komen die vandaan, oftewel, waar moet ik de pijpjes heen laten leiden?? Ik heb verschillende foto's onderzocht. Maar de uitlaat zit er dan niet eens op, of de foto is te klein, of het staat niet eens op beeld.

Kan iemand mij misschien uit de brand helpen??

Dankjewel!!

Hilbert

dacht ik zelf ook al hilbert, maar probeer het anders eerst op stukje plasticplaat, zie je van zelf of het je bevalt of niet. wat je zelf ook al aangeeft, er is erg veel detail te verbeteren, waarbij het de vraag is of je het straks ook werkelijk terugziet als ie helemaal roestig op de bodem van de zee staat te wezen... andere gedachte is dat het ''water" de boel nog wat troebeler kan gaan maken wat weer zonde is van al het detailwerk (daarom heb ik het ook nooit zo op interieurs in tanks, zit je uren je best te doen op iets wat niemand ooit ziet...)
bouw ze!
grtz ruud

ha hilbert,
de enige reden van zo'n uitlaatje is volgens mij dat-ie van de generatorset is die voor de boordstroom zorgt als de hoofdmotor is uitgezet,je moet toch ergens de spanning vandaan halen om de koepelmotor te laten draaien en ook de twin-bofors heeft electro motoren voor de elevatie,
groeten,bert

gezien de enorme hoeveelheid extra detail die je nu aanbrengt zou ik er voor keizen het geheel niet onderwater te zetten.

groeten Maarten

...die het alleen maar erg mooi vind als mensen zo opgaan in de hobby!

Bedankt mannen,

Inmiddels weet ik waar het ding waarschijnlijk voor diende, een echte knaller zeggen ze dan. Een knalpijp. Ook weet ik inmiddels waar dat ding op aangesloten zit.

Wat de detailt betreft, ook de kleine dingetjes blijf je zien. NIet de boutjes en de moertjes heb ik het dan over. Maar wat ik bijvoorbeeld nog moet scratchen zijn de beugels voor de opklapstoeltjes in de koepel. Dat blijf je ongetwijfeld zien.

@ Ruud, het houd me van de straat 🙂

@ Benjamin, Jurjen is toch wel een heel klein beetje beter dan ik 🙂
Maar het is net wat je zegt, het zit denk ik wel eebteej in de familie....

Groetjes,

Hilbert

Nieuwe foto's! Welliswaar baggerfoto's, maar ik had geen zin om nieuwe te maken.
Ik ben bezig geweest om het interieur een beetje aan te kleden. Dit is gebaseerd op foto's van de amerikaanse kant.

Genoeg gebabbeld.

BAGGERPICS!!! 😀

Afbeelding054-2.jpg
Afbeelding056-2.jpg
Afbeelding061-1.jpg
Afbeelding057.jpg
Afbeelding058.jpg
Afbeelding059.jpg
Afbeelding060.jpg
Afbeelding062.jpg
Afbeelding063.jpg

Hilbert

Na even een klein dippie en een giga stilte hier, ben ik toch met zin weer verder gegaan met de duster.
Ik begin nu de details een beetje toe te voegen. Zoals het luik op het eind. Ik ga er niet teveel op in 🙂. De foto's spreken voor zich.

Ik hoop dat jullie het wat vinden tot zover.

Groetjes,

Hilbert

Schotten

Afbeelding327.jpg

Interieur

Afbeelding328.jpg

Detail. Jazeker, dit hangt zo op mijn referentie foto's. En wellicht zien jullie ook dat het het verkeerde luik is. Dat klopt. Want de goede kant had ik nog niet uit de fret gehaald. Dus vandaar.

Afbeelding329.jpg

Het luik.

Afbeelding3301.jpg

Hilbert,

ziet er netjes uit zo. Leuk om al die verschilende kleurtje plastic en PE te zien. Ik zou wel de houders voor de grananten (?) boven het kanon opnieuw doen. Dat staat allemaal niet helemaal haaks volgens mij, en het is een best blikvanger zo.

Groeten, MartinD

Hoi Hilbert,

leuk scratchwerk heb je al verricht.
Ik zou persoonlijk wel de vuurmonden vervangen door iets fijner plaatwerk. Dit oogt redelijk massief en hoekig.

vuurmonden3.jpg

groet Frank

Bedankt mannen, Ik zal er naar kijken. Wat betreft de vuurmond. Ik moet daar nog even iets op verzinnen. Want ik had het over gedaan en het is nu wel beter dan eerst. Maar ik blijf tegen de dikte aanlopen. Misschien een beetje bijschuren. Maar het komt ook helemaal vol te zitten met koraal, dus veel zal je er niet van zien denk ik zo.

De granaathouders... die ga ik over doen.

🙂

Even een kleine update. Ik ben vandaag bezig geweest met de luiken. Wat uiteraard helemaal vol komt te zitten met koraal. Dus teveel details ga ik er niet in stoppen. Want het valt uiteindelijk toch allemaal weg.

Ik hoop dat ik wat betere foto's heb kunnen fabriceren. Graag jullie commentaar daarover.

Anywayssss Foto's!

Hilbert

Afbeelding018.jpg

Afbeelding019.jpg

Afbeelding020-1.jpg

Afbeelding021-1.jpg

Afbeelding022-1.jpg

Ha Hilbert,

Toch erg knap werk or, ziet er wel gaaf uit en een voertuig wat je niet vaak voorbij ziet komen. Ik ben alleen heel benieuwd hoe je dat onder water gaat doen, het lijkt me geen makkelijk klusje 😉

gr Johannis

Heeeyz Luitjes!

Eindelijk na negen maanden issie dan eindelijk AF!! Ik verander er helemaal niets meer aan. Alleen dan misschien nog even een klein wasje om het blauwe op de koepel een beetje te verzachten, maar verder ook niet! Ik vind het gescheten zoals wij dat zeggen 😀 Er komt ooit nog wel eens een ondergrondje, maar dat is pas veeel later.

Oke ik ga niets meer zeggen, dus hierbij de foto's van het eindresultaat

IMG_0661.jpg

IMG_0662.jpg

IMG_0664.jpg

IMG_0665.jpg

IMG_0666.jpg

IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

IMG_0669.jpg

IMG_0670.jpg

IMG_0671.jpg

IMG_0672.jpg

IMG_0673.jpg

IMG_0674.jpg

IMG_0676.jpg

IMG_0677.jpg

IMG_0679.jpg

IMG_0680.jpg

IMG_0681.jpg

Laat me maar weten wat jullie ervan denken! Ik zelf vind persoonlijk dit mijn beste model ooit. Nieuwe technieke uitgeprobeerd en knetterveel geleerd.

Groetjes,

Hilbert

Ondergrondje komt zeker nog! Gewoon net zoals het echte ding. Op een grote zandvlakte met wat tsja, wat is het, gras om het maar even zo te noemen. Misschien voeg ik nog wat toe. Maar daar moet ik nog ff over brainstormen. De visjes gaat het niet worden. Ik ben helaas geen Marijn van Gils 😢

Greetz Hilbert

Heej Hilbert,

erg mooi gedaan.
Misschien een kubus maken van gekleurd glas, bovenste plaatje voorzien van laagje lak, hars waar je golven in blaast?

helemaal mijn ding dit.....

René

Hoi Hilbert,

Leuk geworden, een keer wat anders. Misschien een idee dit model half op het strand, half in de zee leggen zodat het net lijkt alsof ze het voertuig uit de zee geplukt hebben???

Ik ben benieuwd wat je bedenkt.
Groet

Terug
Bovenaan