"Gettysburg"

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Afgelopen week de dvd Gettysburg bestelt bij Bol.com (15 euri inclusief verzending) en ondanks de aangegeven levertijd van 2 a 3 weken na drie dagen al binnen gekregen. Das heel netjes van Bol.

De film past natuurlijk niet in het tijdsplaatje van de twenot. De amerikaanse burgeroorlog duurde immers van 1861 t/m 1865. Beetje vroeg voor twenotbegrippen, maar ik ben dusdanig onder de indruk van deze film dat ik er gewoon even een review van neer moest zetten.

De film zelf duurt maar liefst vier uur en vertelt het verhaal van de slag bij gettysburg 1,2 en 3 juli 1863. Dit is een film zonder enige romantische liefdesverhoudingen die in de meeste hollywoodfilms te zien zijn, maar gaat puur over de slag zelf met daaromheen de belangrijkste personen uit de slag en hun verhaal.

Tevens spelen in deze film meer dan 5000 civil war re-enactors met hun materiaal en kennis wat zekers bijdraagt aan de echtheid van deze film.

De film is voor een groot deel op het slagveld van gettysburg opgenomen en vele slagen uit de film hebben ook daadwerkelijk op desbetreffende plaatsen plaatsgevonden.

Naar mijn bescheiden mening hebben de filmmakers de geschiedenisboeken maar al te goed doorgespit waardoor er een film is gemaakt die zeer getrouw de geschiedenis van de slag bij gettysburg weergeeft.

Voor een ieder die geinteresseerd is in de slag bij gettysburg is deze film een absolute aanrader.

En voor diegene die meer wil weten over de amerikaanse burgeroorlog:

http://sunsite.utk.edu/civil-war/warweb.html#specific

Hier staan tevens een behoorlijk aantal links op over de lag bij Gettysburg.

Richard

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
FILM

Ik ben het volledig met mijn voorgangers eens.

Iedereen die deze film interessant vindt raad ik ook aan de film Gods and Generals eens te bekijken. (reserveer er een hele avond voor) Dit gaat over het eerste deel van de Civil war en voor de grootste deel doen er ook dezelfde acteurs aan mee.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gods_and_Generals_(film)

groet Bas

Ook deze heb ik gezien. Kan me er echter niet zoveel meer van herrinneren. Behalve dan dat ik het het langdradiger vond en minder meeslepend dan Gettysburg. :)

Beide goede films, er schijnt zelfs een 3e deel van te zijn, THE LAST FULL MEASURE, al is die nog niet verfilmd vanwege de "slechte" box-office kritieken die GETTYSBURG kreeg?????? Hopen dat ie ooit nog eens op dvd verschijnt.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
"Gettysburg"....een geweldige film. Je hoeft niet eens echt geïnteresseerd te zijn
in de amerikaanse burgeroorlog, om dit spektakel uit te zien.
Vanwege de groots opgezette gevechtsacties en aandacht voor detail,
fascinerend om te zien hoe men destijds oorlog voerde.

Het meest indrukwekkend / spectaculair vond ik de artillerie-barage van de "Greycoats", vóórdat ze hun laatste grote aanval deden !!!!!!!

Ook de menselijke dilemma's komen aan bod, wat de oorlog nóg dramatischer maakt.

Is de zit van 4 uur absoluut waard :oei:

Peter

Bovenaan