[Gert-Jan K] M4 Dozer Double Trouble

Omdat ik heb Normandie heb gestemd, moet ik ook maar mee doen met de FOC :rofl:

Al een lange tijd wil ik deze bouwen,

Double Trouble is een M4 wadding tank met een dozerblade

Dit zijn de spulletjes die ik in loop der tijd verzameld heb.

Een Tamiya M4 Sherman met de Formations upgrade set, een dozerblade van Resicast en decals van Bizon.

Toepasselijke naam "Double Trouble" , een hele berg resin en een deadline, we zullen wel zien waar het schip ;) strand.(hopelijk halen we Utah beach :) )

groetjes,

Gert-Jan

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Re: [Gert-Jan] M4 Dozer Double Trouble

He Gert-Jan,

Die spookte ook eventjes door mijn hoofd moet ik zeggen ;)
Ik zit te denken over een gewone M4 van 70th, dus het zijn twee mooie companen dan.

Groet, MartinD

Hi Martin,

Leuk om te horen dat je misschien ook een 70th Tank Batalion Sherman gaat bouwen. Heb jij ook het Bison decal setje, zo niet er zitten o.a. een paar extra Joe Peckerwood decals in, als wil kun je er een paar krijgen.

groeten,

Gert-Jan

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Gert-Jan,

Mooi ding, wist niet eens dat deze versie bestaan heeft :D . Hoewel ik voornamelijk Duits bouw, heb ik thuis toch een tiental verschillende Shermans. Misschien dat ik na het zien van jouw eindresultaat geïnspireerd wordt om de elfde te kopen.

Ga 'm zeker volgen, succes!

groeten, Richard.

De kop is eraf,

ben gisteren met de bouw begonnen. Ik heb alle openingen voor de tools uitgeboord en met getrokken gietraam weer gedicht.

Terwijl dit stond te drogen ben ik met de bogies begonnen. De Formations detail set bevat "straight return roller arms" om de upswept te vervangen. Onderaan de bogies moeten drie miniscule resin bouten bevestigd worden met secondelijm ,een ietwat frustrerend werkje :x :duivel: .

Bij de tweede bogie heb ik "normale" modelbouwlijm gebruikt. Dat is plakkerig genoeg om de boel even op zijn plek te houden tot alles zijn uiteindelijke positie heeft gevonden, daarna een mespuntje secondelijm bij een naad houden en alles lijkt vast te zitten :nouja: Heb weinig ervaring met resin, nog veel te leren.

groeten,

GJK

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT

Mooi stekelvarken heb je daar :). En een mooi project heb je gekozen, succes met de berg resin!

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Gert-Jan,

Jij schrijft:
Ik heb alle openingen voor de tools uitgeboord en met getrokken gietraam weer gedicht

Wanneer ik zeg dat je dit doet om een "gelaste" basis basis te creëren voor je tools en verlichting, zit ik dan aardig in de goede richting? Anders kan ik me niet voorstellen waarom iemand eerst gaten open maakt om ze vervolgens weer dicht te gooien...

Wees dus zo goed om deze onnozele dwaas, dwalende in het donker, te verlichten...

groeten, Richard.

Martin Dogger

Lid van de TWENOT

Richard Cramer zei:
Wanneer ik zeg dat je dit doet om een "gelaste" basis basis te creëren voor je tools en verlichting, zit ik dan aardig in de goede richting? Anders kan ik me niet voorstellen waarom iemand eerst gaten open maakt om ze vervolgens weer dicht te gooien...
Omdat de gaten voor de gereedschappen nogal groot zijn, blijf je ze zien als je de gereedschappen monteert. Vooraf vullen is dan een stuk beter.
Plus, GJ gaat Formations gereedschappen gebruiken en die hebben geen locatiepinnetjes.

Groet, MartinD

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT

Het is net als de tandarts doet: een gat eerst groter maken om het makkelijker te kunnen vullen. Ik doe het meestal net zo als Gert-Jan: eerst het gat helemaal door de hull heen boren, daarna kun je er makkelijk een stuk sprue doorheen trekken totdat hij het gat helemaal opvult.

Re: [Gert-Jan K.] M4 Dozer Double Trouble

Hi allemaal,

Hier weer een kleine update. Ik heb het front-pantser aangepakt, de lasnaden die er op zaten (erin eigenlijk) heb ik gedicht met Evergreen strip. Daarna is alles geschuurd en vervolgens onder een laagje Mr Surfacer verdwenen. De lasnaden die wel op juiste plek zitten zijn eigenlijk groeven. Deze heb ik ook met Evergreen strip gevuld en met lijm ingesmeerd om het zacht te laten worden. Daarna heb ik er, met een schuin afgeschuurd messing buisje, een halfronde structuur in heb aangebracht. Helaas kan ik geen goede close-up foto's maken, foto's zeggen meer dan duizend woorden. :nouja:

Op de foto hieronder zijn de opgevulde gaten voor de gereedschappen te zien. Wanneer je (ronde) sprue uittrekt blijft het zijn ronde vorm behouden en loopt taps toe, hierdoor past het precies in de gaten die ik geboord heb (ik gebruik een ronde gaten boor :rofl: ). Als de boel eenmaal vastgelijmd en gedroogd is knip ik de uitstekende delen af met een sprue-cuter en schraap en schuur ik het overblijvende stompje gelijk met het omliggende oppervlak. Vaak stip ik het nog even aan met dunne modelbouwlijm om er èèn structuur van te maken. Voor mij werkt dit beter dan plamuur of putty.

Groeten en veel bouwplezier,

Gert-Jan

Hoi Gert-Jan,

Mooi werk om van Tamiya's oudje iets echt goeds te maken. Pak je de driver en bow gunners hoods nog aan? Deze hebben de M4A4 vorm, die iets afwijkt van de M4 vorm, volgend topic op missing-lynx "allied forum": http://www.network54.com/Forum/47208/message/1116164111/Kinky+Sherman+Hoods laat de goeie vorm zien (al staat er M4A2 bij, geld dit ook voor de M4). Met een search op 'kink hood' op dat forum kun je nog meer info boven water halen wat betreft de hoods. Vervang je de door Tamiya meegegoten sand shield fixing strip ook? Succes met het vervolg :D .

Groetjes
DIRK

Hi Dirk,

De hoods laat ik zo als ze zijn er komt nog add-on armor voor wat de vorm een beetje verbergt en wat belangrijker is het bespaart wat tijd ;). Bedankt voor de link overigens.
Ik ben wel van plan om de strips voor de sandshields aan te brengen, Twijfel alleen nog of ik die over de meeegegoten strips zal plakken of dat ik deze eerst weg zal schuren.

groeten,

Gert-Jan

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Gert-Jan Knol zei:
Twijfel alleen nog of ik die over de meeegegoten strips zal plakken of dat ik deze eerst weg zal schuren.
Ik zou ze wegschuren. In een grijs verleden heb ik een keer strips op een Tamiya M4A3 geplakt. De strips komen dan vreemd ver van de romp te staan.
Het is niet veel, maar genoeg om een vreemde look te geven.

Groet, MartinD

JoHendriks

Lid van de TWENOT
Gert- Jan ,
leuk dat je deze DT-7 gaat bouwen heb hem in overloon in een diorama cleaning up te beachhead verwerkt.zie foto,s overloon.
Ga je voor de versie met trunks?
De resicast dozer is de Engelse versie ,de versie van verlinden is correkte us dozerblad.
Trunks zijn het meest correkt van italery marines kit op inlaten geen gaas monteren.
ik hoor als je nog vragen hebt .
Groeten Jo

Hallo Jo,

Als eerste mijn excuses voor mijn erg late reactie :oeps: , momenteel staat mijn hoofd wat minder naar modelbouw, 't zal het jaargetijde zijn. Ik heb jouw Double Trouble gezien op de foto's van Overloon, ziet er indrukwekkend uit, mooie tank en een mooi diorama.

Ik ben van plan de wading trunks te scratchen, hier is een van mijn laatste pogingen. Ben er nog niet helemaal tevreden mee, volgens mij is de opening te groot.

Voor wat betreft de dozer van Resicast, ik was me er helemaal niet van bewust dat er UK en US versies bestonden, alleen een bredere variant voor tanks met een HVVS loopwerk. Ik moet me er eens meer in gaan verdiepen.

Bedankt voor je reactie.

groeten,

Gert-Jan

Bovenaan