German officer WOII

Halo iedereen,

Hierbij enkele foto's van een figuur waar ik nu aan bezig ben. Het is een figuurtje op schaal 1/35 van het merk Alpine met een hoofdje van Hornet. Zoals altijd is alles geschilderd met acryl, wat inkt en een beetje pigmenten voor het vuil onder aan zijn jas. De overjas is voor het grootste deel gedaan met de airbrush. De binnenkant van de overjas alsook de broek en laarzen moeten nog geschilderd worden.

Zoals altijd ben ik erg benieuwd wat jullie er al van vinden?

Vele groetjes,

Gino

progress4B.jpg

progress4D.jpg

Beste Gino,

De kop vind ik uitermate sprekend!

Maar......, wat mij vooral opvalt is dat, met name de camo van het panzerjack en de buitenzijde van de overjas erg faal en vaag overkomen en dat ben ik niet gewend van je 😉 .
Zeker het camo-patroon zou een mooi contrast ( kunnen ) vormen met het geheel.

Net zoals bij je andere figuren, blijf ik deze ook volgen.

Succes
Johan Bijl

He Gino.
Zeer subtiel geschilderd, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar wat meer contrasten. De moeilijkheid zit 'm in het vervagen van kleuren en tegelijkertijd toch voldoende contrast houden. Het gezicht is direct als een 'Poppe' herkenbaar 😀 . Een beetje vreemd vind ik het 'patroon' in het vuil onderaan de jas.

Juist wat ik gehoopt had

Hoi Johan en Roy,

Bedankt voor jullie opmerkingen, ze zijn eigenlijk juist wat ik had gehoopt te krijgen. Het is de bedoeling dat dit figuur in een herfsttafreel komt op een bewolkte, zelfs mistige dag. Omdat het licht dan veel minder sterk is dan op een zonnige dag, dacht ik zo dat ook het contrast veel zachter veel zachter mag zijn? Denken jullie dat ik juist zit met deze redenering of compleet fout?
Het "patroon" in het vuil is ook met opzet geschilderd. Het zou moeten lijken alsof het vuil er al iets langer opzit (paar dagen) en dat door het wandelen/lopen door het lage struikgewas, braamstruiken, enz... er "krasjes" in het vuil zijn gekomen? Wederom zou ik willen vragen of dit overkomt of niet?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ga nu niet het figuur helemaal overnieuw doen, maar jullie raad wordt zeker meegenomen naar volgende figuren.

Groetjes en alvast een prettig weekend,

Gino.

Beste Gino,

Je schreef........
Het is de bedoeling dat dit figuur in een herfsttafreel komt op een bewolkte, zelfs mistige dag. Omdat het licht dan veel minder sterk is dan op een zonnige dag, dacht ik zo dat ook het contrast veel zachter veel zachter mag zijn? Denken jullie dat ik juist zit met deze redenering of compleet fout?
.......'k denk dat je redenering klopt, echter de kleuren zouden mijns inziens dan óók donkerder moeten zijn.
Je wilt immers een bewolkte/mistige dag in de herfst zonder zonlicht uitbeelden, dat doorgaans gelijk staat aan een vochtige dag, wat weer tot gevolg heeft dat kleding donkerder wordt.

Succes met het vervolg

Johan Bijl

goed punt

Hoi Johan,
.......'k denk dat je redenering klopt, echter de kleuren zouden mijns inziens dan óók donkerder moeten zijn

Zeer goed punt, maar hoe ge je dan de vormen laten uitkomen als je niet met licht en donker kan spelen? Het is wel de bedoeling dat het overdag is, niet 's nachts, dus zachter licht, maar wel nog licht. Nogal moeilijk om uit te leggen. Zou je dan alleen schaduwen en niet oplichten?

Vele groetjes en nogmaals bedankt voor de hulp,

Gino.

Prima idee om ook bij een figuur krasjes in het vuil te maken.
Maar die zouden dan wel de kleur van de jas/ondergrond moeten hebben, nu zijn de krasjes de kleur van het vuil. Dat maakt het zo vreemd.
Succes 8)

Beste Gino,

Omdat er minder/geen zonlicht is lijkt het mij dat de schaduwen donkerder en verder uit moeten vloeien.
Met name onder de kraag, cape, gordel/riem en oksels van de overjas.
Zoals de buitenzijde van de overjas nu overkomt is dat deze vol in het zonlicht - en ook verschoten is door het zonlicht.
Dit wordt uiteraard nog versterkt door de belichting van de foto.

Wellicht kan je in dit geval een filtertje toepassen, waardoor het geheel iets donkerder wordt, zonder dat de highlights verloren gaan.

Succes
Johan Bijl

Terug
Bovenaan