Frundsberg Skoda Type 952 Kübelwagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Ondanks dat de tijd waarschijnlijk te kort zal zijn vond ik het idee van de Forum online Contest erg aantrekkelijk. In eerste instantie was de gedachte aan een Schimmwagen zoals op de foto was gezet in Oosterbeek. Als snel bleek echter dat er niet aan de juiste banden te komen was en dat plannetje ging dus niet door. :huh:

Door een brainstorm sessie met vriend Peter kwamen alle modellen uit de kast die binnen het reglement van het huidig Contest zouden passen. Een model wat al een tijdje vaag in het achterhoofd rond spookte was de Skoda Type 952 Kübelwagen. Het was me opgevallen dat deze in gebruik waren geweest bij de 10.SS-Panzer-Division “Frundsberg”. Er stond een foto van een Skoda in gebruik door de commandant van de SS-Pz.AA.10 en er was een foto van een Skoda op terugtocht uit Frankrijk in het grensgebied tussen België en Nederland. Vooral de laatste foto liet een aantrekkelijke combinatie zien van vermoedelijk een pantser grijze ondergrond met een bijzondere drie kleuren camouflage er over heen.
Nu was al tijden het mooie model van Plus Model in huis en Peter zijn idee om deze toch maar eens te gaan bouwen was moeilijk te weerstaan.

Met een goede scan van de terugtochtfoto werd uiteindelijk de beslissing genomen om dit project op te starten. Echter de ervaring in het verleden heeft geleerd dat bij resin kits eerst de basis voor elkaar moet zijn. Zo was het bij deze kit een redelijke uitdaging om hem goed op zijn wielen te krijgen. Of het model voor de eind datum af zal komen is nog maar de vraag. De hoofdlijnen van de wagen zitten in elkaar en nu wordt het tijd voor de details. Uiteraard moeten er ook nog vier figuren verbouwd worden zodat het geheel compleet is. Op wat voor soort diorama het model gaat komen weet ik nog niet. Er zijn mogelijkheden genoeg. Misschien wordt het wel een simpele kleine ondergrond. Eerst maar eens kijken of de wagen af gaat komen. :oeps:

Groet

Marcel :D

Bijlagen

• maaseik kopiekopie.tif
    175 KB · Weergaven: 1.601
  • foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    39,4 KB · Weergaven: 1.601
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    30,7 KB · Weergaven: 1.601
  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    89,2 KB · Weergaven: 1.601
  • foto 4.JPG
    foto 4.JPG
    70,4 KB · Weergaven: 1.601
  • foto 5.JPG
    foto 5.JPG
    94 KB · Weergaven: 1.601

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Super gaaf Marcel!!
Ik ken de foto en als je je daarop baseert dan kun je je lol op. Gaaf model overigens met die grote gril erop. Interessante eenheid om je voertuig op te baseren... ;) succes met het vervolg!!

Groetjes

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Inderdaad een gave bak Boris.

Het zal geen vierkante millimeter project worden maar eentje die er op lijkt. Op dit moment zit ik te hannesen met de sleepogen. De resin haakjes in de kit zijn zo kwetsbaar dat er naar kijken ze al doet breken. Ik ben dus bang dat ze overnieuw gemaakt moeten worden.
Maar het vooruitzicht om dit voertuig te schilderen is erg aantrekkelijk. Zeker met een paar mooie figuren er in.

Tot een volgende keer

Marcel :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan