Foutjes in verf na airbrushen

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Mogguh,

Ik ben erg benieuwd of iemand een idee heeft hoe onderstaande lichte vlekjes kunnen ontstaan..... Begonnen met zwarte primer van Vallejo, daarna met Tamiya acryl + airbrush de lagen groen. Daarop stipjes olieverf met whitesprit verticaal gebrushed en het geheel gesealed met Satin varnish van the Games Workshop. Vervolgens met olieverf en whitesprit de vuilophopingen aangebracht en wederom gesealed. Tenslotte pinwash voor de kieren, naden etc.

Nu ben ik met MiG's Light and Standard Rust in de weer, en verschijnen op sommige plekken van die matte, witgekleurde vlekjes?

Een heel groot probleem vind ik het niet (want het is weg te werken/camoufleren), maar ik ben toch wel benieuwd of het een bekend fenomeen is. Te snel gesealed terwijl de verf nog niet droog was misschien? Combinatie van verkeerde producten?

De airbrush lijkt me overigens niet de boosdoener, want die houd ik helemaal schoon met de ultrasoon (ja, dit klinkt inderdaad als een reclame-slogan uit de 70's 😁)

20200903_192831 b.jpg
 
Beste Peter,

Ik heb hier geen ervaring mee.

Het zouden m.i. 2 dingen kunnen zijn, een product uit een onderliggende laag die 'onvoldoende uitgehard' is, voordat deze wordt afgesloten meteen bovenliggende laag. Of reacties tussen lagen. In het laatste geval zou ik grotere vlekken verwachten. Mogelijk heeft een seal laag (vernis) (?) te weinig tijd gehad. Een dikke laag vernis kan nl. een melkachtige kleur geven en zie je dit nu in geconcentreerde vorm terug op plaatsen waar deze lokaal naar buiten komt?

Het geheel ziet er overigens mooi verweerd uit en ik hoop dat je dit eenvoudig weet te camoufleren.

Groeten, Jan
 
Ik meen me te herinneren dat ik in een ver verleden na een wash een vernis had gespoten waardoor de olie verf wit uitsloeg op sommige plekken. Dit kan hetzelfde zijn

groet Martin
 
Mensen, enorm bedankt voor de suggesties. Na wat ruggespraak met nog andere experts, blijven 2 dingen over:

1) niet genoeg uitharden van vorige laag (in mijn enthousiasme inderdaad wat snel vervolgstappen ingezet, stom)
2) het meest waarschijnlijk: Water/vocht. Van de vochtafscheider (dank Alex) heb ik nooit begrepen in welke stand die nu moet, dus staat misschien verkeerd; ik zie in ieder geval nooit condens of iets. Maar verder: heb ook een paar keer met model buiten gelopen, want ik airbrush in de garage. En volgens mij ook 1 of 2x na een regenbui. Ben bang dat ik hem niet goed afgedekt had en wat minuscule druppeltjes onder de vernislaag heb opgesloten.
Dus... dit moet het zijn.

Lessen: geduld, geduld, geduld. Halve/hele dag laten drogen, en niet een uurtje. Niet gemakzuchtig worden in het afdekken. Houd/maak je model schoon voor elke stap.

Dank guys!
Ik neem me voor om nu ook weer eens (eind)foto's te plaatsen, want met deze forumsoftware gaat dat eindelijk makkelijk. 😎
 
Ik heb bij een winkel met allerhande artikelen een stapel plastic bewaardozen gehaald, zet ik mn vers gespoten modellen in of onder tegen stof en dergelijke, en zijn ook nog eens handig als project kistje, zodat er niets kwijtraakt in de chaos die mijn werkbank heet!
 
Ik heb bij een winkel ...

Geweldige uitvinding de Action.
Ik heb nu veel van mijn modelbouwspul in de diverse maten opbergkisten zitten.
Vraag is of het er ooit nog uit gaat komen...

Ook bewaar al mijn gereinigde onderdelen van mijn Nekaf 1:1 nu ook in deze opbergdozen, ideaal.
Ik hoop eerdaags nog eens foto's te plaatsen van dit project.
1:1 is toch makkelijker dan 1:35, alleen zijn de kosten wat hoger... :oei::oei::oei:
Het chassis met de voor- en achteras zijn bijna klaar, inclusief de remmen en stuurinrichting.

En PE-ter, ik zou willen dat ik de drive van jou had om zo door te blijven gaan als jij doet.
Ik blijf genieten van je bouwsels. :+::+:

Groeten,
Rico
 
Nee t was de marskramer gek genoeg, want de action had niets, maar t is maar net waar je iets van je gading tegenkomt, vandaar dat ik het een winkel noemde 😉
 
ik had gister ook een paar witte stipjes nadat ik met valejo satin varnish een verflaag had geseald .
ik heb hiervoor eigenlijk nog nooit satin gebruikt alleen gloss en matt.
het kan zijn dat het aan de satin varnish ligt mischien niet goed geschut?????:(
 
Ik heb nu een probleem met de ak real color gloss varnish, ik krijg allemaal witte haren op het model en slaat heel dof wit uit, iemand een idee wat het wezen kan?
 
Vallejo satin moet je inderdaad achterlijk goed schudden. Heb je het gevoel dat je arm eraf valt, nou, dan nog een minuutje langer en dan is ie redelijk. Ik gebruik spuitbus met games workshop purity seal, ruikt niet lekker maar is wel altijd goed. Ak real color heb ik niet geprobeerd, staat wel op mn verlanglijstje, maar grote kans dat het een reactie is in de verdunner!
 
Peter,

Ziet er goed uit !!
Zou me er niet te druk overmaken, zeker niet omdat het te camoufleren is.

En anders heb je zo dicht bij het Spui, toch ook veel last van overvliegende Meeuwen ?

;);););)

Groet en een prettig weekend.

Bert
 
Je brengt de satin varnish aan na de eerste olie stap (stipjes), ik breng alleen een laklaag aan nadat ik klaar ben met de acryl en voordat ik verder ga met de olie. Waren die stipjes niet ook het gevolg van die olie stipjes die deels in de acryl.zijn betrokken nadat ze aan de buitenzijde waren afgedekt door de lak?
 
Je brengt de satin varnish aan na de eerste olie stap (stipjes), ik breng alleen een laklaag aan nadat ik klaar ben met de acryl en voordat ik verder ga met de olie. Waren die stipjes niet ook het gevolg van die olie stipjes die deels in de acryl.zijn betrokken nadat ze aan de buitenzijde waren afgedekt door de lak?
Da's een interessante Erich. Heb het idee dat ik ze dan eerder zou hebben moeten zien, maar ik neem dit sowieso mee bij de volgende.
Thnx!
 
Gewoon de vernislaag overslaan. Gebruik hetzelf alleen nog als ik met hairspray aan de slag ga, voor het overige smeer ik gewoon alles op de basislaag.

Gr Bas
 
Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan, behalve dan om bijvoorbeeld glansverf mat te maken.
 
Terug
Bovenaan