FOC 29 "de kijkdoos" start maandag 18 september 2023

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
FOC 29 Kijkdoos.jpg

Het modelbouw seizoen is weer geopend, dus het wordt tijd een nieuwe Forum Online Contest op te starten. Het onderwerp voor de FOC 29 is "de kijkdoos"; oftewel een diorama of voertuig waarbij je door een kleine opening een hele "wereld" ziet.

Voor de diorama en figuren-bouwers; denk aan een diorama/vignette waarvan 5 van de 6 zijdes zijn afgeschermd. Maar ook voertuig-bouwers kunnen meedoen; denk hiervoor aan het interieur van een voertuig dat zichtbaar is door een luik.

18 september 2023 t/m de eerste TWENOT bijeenkomst van 2024

Kijk hier voor meer informatie: FOC 29 "de kijkdoos" Uitleg + inspiratie/voorbeelden

Laatst bewerkt:
Super leuk en origineel thema!
Compliment.

Op de link van Paul staat:1694905444153.png
His Holyness
Sheperd Paine.
Ik zag zijn dio's uit ongeveer 1975 in het HQ van Tamiya. #MomentVanStilte.

Zeker een origineel thema en heb al jaaaaaren een idee ook voor zo een kijkdoos : een 1:35 150cm FlaK Scheinwerfer in gebruik in de nacht.
Deze van DES :
DES-35063a.jpg

Meedoen is vooralsnog een overweging...

Moet ik over nadenken. Ik ga denk ik gewoon maar genieten van al het moois van anderen aangezien afwerking niet mijn doorontwikkelde zijde is …

Ik moet hier ook eerst eens goed over nadenken voordat ik kan zeggen of ik meedoe …

Leuk idee Alex.
Mijn matje en prikpen erbij en aan de slag.

Ik wil graag een keer een soort shadow box maken, maar heb nog niet de juiste inspiratie, het goede idee. Als ik meedoe, wordt het iets kleins. Formaat ongeveer 13 x 13 cm inwendig:
IkVoelMeRot.jpg
(Deze staat in de praktijk van mijn vrouw en is 2D. Titel: Ik voel me rot.)

Het lijkt me overigens niet de bedoeling dat het diorama zich deels in en deels voor de lijst bevindt?

Leuk idee Alex.
Mijn matje en prikpen erbij en aan de slag.

Ik wil graag een keer een soort shadow box maken, maar heb nog niet de juiste inspiratie, het goede idee. Als ik meedoe, wordt het iets kleins. Formaat ongeveer 13 x 13 cm inwendig:
Bekijk bijlage 29726
(Deze staat in de praktijk van mijn vrouw en is 2D. Titel: Ik voel me rot.)

Het lijkt me overigens niet de bedoeling dat het diorama zich deels in en deels voor de lijst bevindt?
Dit is een enorme lijst, maar het kan helpen om het thema, qua kleur, ornamenten of bv. een foto-collage door te voeren

Ik weet niet of dit ook tot de mogelijkheden behoord: een zogenaamde "book nook"? Heel populair bij fanatasy liefhebbers, maar kan natuurlijk ook met een militair tintje.... En past naderhand praktisch op de boekenplank, zodat de display kast niet vol raakt. ;)

s-l500.jpg
dreamland-of-alsace-book-nook-3d-wooden-puzzle-534101.jpg

Oei, ik denk dat de instructies duidelijker moeten omdat we anders appels met (ik voel met rot) peren in onderlinge vergelijking gaan krijgen. Bij de aankondiging las ik “oftewel een diorama of voertuig waarbij je door een kleine opening een hele "wereld" ziet”. De definitie van “kleine opening” zal dus omschreven moeten worden denk ik, tenzij vrije interpretatie de enige geldende maat is. (Die book nook vorm is ook erg aardig trouwens)

Ik weet niet of dit ook tot de mogelijkheden behoord: een zogenaamde "book nook"? Heel populair bij fanatasy liefhebbers, maar kan natuurlijk ook met een militair tintje.... En past naderhand praktisch op de boekenplank, zodat de display kast niet vol raakt. ;)
Bas, doen! Book nook diorama's.....of van die Diorama's in een gat in de muur zijn allemaal mogelijk.....en op youtube zijn er inderdaad talloze filmpjes en ideetjes te vinden. Als je maar 5 van de 6 zijdes afschermd.
Ook zo'n fotolijst zoals het idee van Jan is wat mij betreft een prima idee.......het leukste is natuurlijk wel als het wat diepte heeft, al dan niet met forced perspective.

Kitchen in wall.JPG

Abandoned miniatures.JPG

Laatst bewerkt:
Het begint nu toch wel heel erg te kriebelen met een nachtelijke 120mm mortieroefening van de KL jaren tachtig!!! Lichtjes, vuur, actie, duisternis…..kijkdoos met klein kijkgat leent zich daar erg goed voor ….

@Walter : je kan ook een nachtelijke mortieroefening doen met de 81mm insteekbuis, wordt de mondingsvlam een kleinere uitdaging ;)
Richter en munitiewerker met zaklamp voor de werkzaamheden, veel meer was het niet meen ik mij te herinneren.

@Walter : je kan ook een nachtelijke mortieroefening doen met de 81mm insteekbuis, wordt de mondingsvlam een kleinere uitdaging ;)
Richter en munitiewerker met zaklamp voor de werkzaamheden, veel meer was het niet meen ik mij te herinneren.
Ja maar ik wilde nog steeds graag de 120mm met mondingsvuur maken. Was dit al van plan bij vorige FOC rond “actie”. Is er echter door drukte werk er helemaal niet van gekomen toen.

Het begint nu toch wel heel erg te kriebelen met een nachtelijke 120mm mortieroefening van de KL jaren tachtig!!! Lichtjes, vuur, actie, duisternis…..kijkdoos met klein kijkgat leent zich daar erg goed voor ….
Dat zou een super onderwerp zijn, Walter!....zeker omdat die ook al voor de vorige FOC op de rol stond.

Terugkomend op je bericht mbt de keiharde regels :) .......een klein kijkgat zoals een echte kijkdoos kan het onderwerp zeker iets extra's geven, maar ik heb het expres een beetje globaal gelaten, om meer mensen te motiveren aan deze FOC mee te doen. Kortom; 5 van de 6 zijdes afschermen is voldoende; het zichtveld aan die zesde zijde verder beperken is aan de deelnemer zelf......maar zoals eerder gezegd kan dat het werk nog interessanter maken.

En het voordeel voor Walter is:
"in het donker zijn alle katjes grauw"
Als je heeeeel weinig licht in je box hebt, doet de kleur er niet toe want alles wordt zwart-grijs-wit.

1695239554288.png

Ja joh….gewoon de zwarte spuitbus over alles en klaar 🙄😉🤣!!!

Als je heeeeel weinig licht in je box hebt, doet de kleur er niet toe want alles wordt zwart-grijs-wit.

1695239554288.png
Als je dit handig aanpakt, kan het met relatief weinig moeite. Een mat zwarte basis. Dan met wit of een lichte tint de oplichtende delen lichtjes spuiten vanuit de goede richting. Kleur aanbrengen met een of enkele transparante lagen. Je hoeft niet alle details te schilderen.

Toch zul je bij het mondingsvuur veel details zien, ook kleur. Ik ga dus gewoon maar schilderen als het zover is (anders verzin ik weer een smoes om het niet of minimaal te doen).

Terug
Bovenaan