FOC 26 "Conversies" ----------WINNAAR: Tini Hendriks met 2CV GHAN "Jules" !!

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
FORUM ONLINE CONTEST
FOC 26 “Conversies”


Onderwerp:

Neem een kit en bouw die om tot een ander voertuig, die normaal niet uit de doos gebouwd kan worden. De conversie kan gedaan worden met behulp van een aftermarket conversie set, maar je mag ook zelf aan de slag gaan met onderdelen uit de rommeldoos, evergreen, vacu. 3D print, karton, of onderdelen van een andere kit.

Kanttekening is dat het een echte conversie moet zijn, waarbij een duidelijk fysiek verschil te zien is met de kit die als basis wordt genomen; alleen een .50 ring toevoegen of een vroege versie tot een late versie ombouwen is onvoldoende voor deze FOC.

Alle schalen zijn toegestaan. Zowel softskin als pantser is toegestaan. Iedere periode (WO1, WO2, Korea, Afghanistan etc.) is toegestaan. Qua materialen of aftermarket zijn er geen beperkingen.

Beoordeling:
Zowel eindresultaat als de weg daarnaar toe worden beoordeeld. Degene die veel technieken deelt en anderen helpt op het forum, maakt een grotere kans op de winst van deze FOC

Prijs voor de winnaar:
Een exemplaar van het boekje "Tanks op Westkapelle" door Jakko Westerbeke, uitgegeven door het Polderhuis Westkapelle.

Looptijd:
8 maart 2021 t/m 27 november 2021 op www.twenot-forums.nl


Wil je meedoen? Ga naar het FOC sub forum hier op het TWENOT forum en maak een nieuw bericht aan. Plaats in de titel je voornaam en de naam/omschrijving van je project en ga vanaf 8 maart aan de slag. Schrijf in je eerste bericht een kort stukje over het voertuig dat je gaat bouwen.


groet,
Alex
FOC begeleider
 
Laatst bewerkt:
De insteek
Het draait ook bij deze FOC weer om het delen van technieken en elkaar helpen/adviseren....en dat alles met veel foto's van tussenstappen op het TWENOT forum.

Jurering
Bij deze FOC zal niet alleen het eindresultaat meetellen in de beoordeling, maar ook de weg ernaartoe. Degene die veel technieken deelt en veel anderen helpt, maakt een grotere kans op de overwinning.

Laat je werk ook vooral zien op meetings, shows, andere fora of de TWENOT facebook pagina, maar de FOC speelt op het TWENOT forum en je wordt dus beoordeeld op wat je op het forum plaatst aan tekst en foto's.

Het bestuur ziet graag dat de modellen uiteindelijk ook op de meetings te zien zijn; Doe mee aan de wedstrijd.....of als je model niet af is, of ben je niet zo van de wedstrijden, neem je model dan mee voor de showtafel.

Onderwerp
Conversies. De conversie slaat in dit geval op het model, en niet altijd op het echte voorbeeld. Het doel is om iets anders te bouwen dan je normaal uit de doos kan bouwen.

Denk aan een GMC of Opel Blitz voorzien van een andere body (brandstofwagen, kantinewagen). Denk bij tanks bijvoorbeeld aan ombouw van een "gewone" tank tot Bergingstank, bruggenlegger, mijnenveger etc.

We willen natuurlijk allemaal mooie dingen zien en nieuwe technieken leren, maar het is zonde als je halverwege de motivatie kwijtraakt en dat je project strand! Dus maak het jezelf niet te moeilijk; kies vooral iets dat haalbaar is binnen de looptijd van de FOC.

Een conversie betekent niet per definitie dat het moeilijk is..als je goed zoekt kan je soms een leuk project vinden waarbij bijvoorbeeld alleen een toren van een andere kit geplaatst hoeft te worden, maar kijk ook vooral wat er hier bij Vraag en aanbod te koop staat of op marktplaats. Soms zijn er leuke Resin conversies te koop voor lage prijzen, omdat de conversie inmiddels is ingehaald door een nieuw verschenen bouwkit; zo'n resin conversie is voor deze FOC ideaal.

Twijfel je of je project voldoet als conversie, stuur dan even een PB. Heb je moeite om een passend project te vinden binnen jouw interessegebied of schaal? Plaats dan even een berichtje op het forum en misschien hebben anderen een idee voor je (vrijblijvend uiteraard). Oude tijschriften zoals Military Modelling, Modellfan of Airfix magazine bevatten vaak leuke projecten als je eens iets wilt scratchen.

Laat zien wat je doet en hoe. Op die manier kunnen we wat van elkaar leren. Ook als er iets fout gaat of niet gaat zoals je wilt; laat het zien en anderen kunnen je helpen en ervan leren.

De FOC staat open voor soft-skin en pantservoertuigen van alle periodes...(WO2, Vietnam, modern) en alle schalen.

Je mag aftermarket gebruiken.....vacu, resin, scratch, 3D print. Alle materialen zijn toegestaan

Looptijd
De formele startdatum is 8 maart 2021 en loopt t/m 27 november 2021. Later instromen mag natuurlijk altijd.




groet,
Alex
FOC begeleider
 
Laatst bewerkt:
Ter inspiratie wat projecten van het forum die heel mooi in deze FOC zouden passen:
0ba13b83-3146-4ea2-83fa-9803d046e0ec-jpeg.6838


KT5cmsL.jpg


IMG_0005_zpscd7cc383.jpg


IMG_1433.jpg

20170429_famo-9-1_01.jpg


X7eEEzb.jpg






DSC09809.jpg


Screenshot_2021-02-16 V3 Armored car bouwklaar 15-4.png
 
Laatst bewerkt:
Yo all,

Laat ik ook maar eens een keer meedoen aan een FOC. Zat gisteren mijn bescheiden stash met 6 kits te bekijken om te kijken of er een model met een hoog conversiegehalte tussen zat. En dat is het geval, te weten voor de Panhard 178 armoured car van ICM. Ik ga deze voorzien van een eenvoudige conversie, te weten van een koepel met Renault AT 47 mm geschut. Hier is er slechts een van gemaakt die daadwerkelijk actie zag in 1940 en ook erg succesvol was als tank destroyer. Er is ook vrij veel beken over dit voertuig, interessant dus!

Mvg,

Vincent
 
Ik ga meedoen, maar ik ben er nog altijd niet uit wat ik wil gaan bouwen …

Telt terugbouwen van een M3A3 Bradley naar een M3A1 als conversie? Ik zou zeggen van wel, want het komt neer op in feite het model ontdoen van alle latere toevoegingen. In dat geval vind ik dit een optie voor me, want ik zit er al langer mee in m’n hoofd om een bepaalde M3A1 uit de Golfoorlog na te bouwen. (Dit zou ook uit een Tamiya M3 kunnen, maar vanwege het detail zou ik dan liever de M3A3 van Meng pakken.)

Andere mogelijkheden die ik in m’n hoofd heb zijn een M578 bergingstank (Italeri M107 of M110 + oude Verlinden set), een XM734 (AFV Club M113 + oude Verlinden set (alweer :))), een Centurion Mk. 7 (uit de AFV Club Mk. 5), of één of andere (zeldzame?) Sherman-variant of -prototype (maar ik weet nog niet welke). Helaas was er bij de suggesties die me eerder aan de hand gedaan zijn, niks dat écht m’n aandacht trok …
 
Ik ook niet, maar ik zag er nog te koop bij webwinkels :)
 
Jakko,

Ik moet zeggen dat je alternatieven beter in het plaatje van deze FOC passen, dan de Bradley. De Bradley zie ik echt als een upgrade (downgrade) en valt daarmee buiten de scope van deze FOC.
Je alternatieven zijn stuk voor stuk wel zeer geschikte projecten voor deze FOC. Sherman-varianten......Skink? M31 met threadway brug? Aunt-Jemina? CIRD?

Oooeeh die zag ik hier ook nog liggen... de Verlinden set dan... vlgd mij geen 107 of 110 liggen🤷🏼
De M578 heb ik altijd een apart ding gevonden en zou uitstekend in deze FOC passen.
 
Ik moet zeggen dat je alternatieven beter in het plaatje van deze FOC passen, dan de Bradley. De Bradley zie ik echt als een upgrade (downgrade) en valt daarmee buiten de scope van deze FOC.
OK, die valt af :)

Sherman-varianten......Skink? M31 met threadway brug? Aunt-Jemina? CIRD?
M31 zeker niet, dat vind ik wel zo’n lelijk ding :) Als ik heel eerlijk ben zat ik te denken aan iets enigszins belachelijks:

M4-plymoth-bailey-bridge.jpg


… maar toen ging ik eens tellen en rekenen en kwam op zo’n €300 aan Bronco Bailey-bruggen om dit te realiseren — of héél veel werk om die panelen zelf te maken uit plastic strip e.d. Laat maar :)

De M578 heb ik altijd een apart ding gevonden en zou uitstekend in deze FOC passen.
Wel een heel eenvoudige conversie: men neme een M107/110, late het geschut weg en kwakke er de toren in — en dat is het ongeveer wel. Tegelijk wil ik al 30 jaar zo;n ding bouwen, dus de kans is dat ik ervoor ga. Misschien wordt het dan extra leuk als Raymond hem ook kiest, zodat je het verschil in aanpak kunt zien voor in feite hetzelfde model.
 
De schietbuis. Een M107 was in een uur of twee om te bouwen tot M110 (of omgekeerd) als een kraan met voldoende capaciteit beschikbaar was om de schietbuis te tillen. Om een M578 te bouwen kun je eender welke M107- of M110-doos kopen — wat neerkomt op die van Italeri, want alle andere merken (Revell, Testors en Tamiya, uit m’n hoofd) zijn allemaal heruitgaves daarvan.
 
Maar eh, Jakko, ik dacht aan iets van dit:: Istie ook goed?
 

Bijlagen

  • umbau-chevy_lf_denhaag-mei1945-nederlandsfotomuseum.jpg
    umbau-chevy_lf_denhaag-mei1945-nederlandsfotomuseum.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 14
Wel een heel eenvoudige conversie: men neme een M107/110, late het geschut weg en kwakke er de toren in — en dat is het ongeveer wel. Tegelijk wil ik al 30 jaar zo;n ding bouwen, dus de kans is dat ik ervoor ga. Misschien wordt het dan extra leuk als Raymond hem ook kiest, zodat je het verschil in aanpak kunt zien voor in feite hetzelfde model.
Misschien is de conversie zelf simpel, maar dan is er daarna altijd nog de afwerking, wat ook voor iedereen interessant is om te volgen.
 
Piet, ik denk dat je mij bedoelt (?). Wat mij betreft een super project voor de FOC! Leuk dat je er weer bij bent.
Die omgebouwde "luxe" Amerikanen met manschappen ombouw zie je ook veel op foto's van de omgeving Eindhoven en ook Amsterdam in mei '45. Leuk project!
Sorry Alex, ja, tuurlijk. Ik lees erg "ongeveer"... Tijd, tijd, tijd. Zo'n Umbauwagen kan ook op basis van de Opel admiral en er zijn ook andere grote Europeanen. Ik heb digitaal een neusje van een 1939 Chevy te pakken.
 
Ik ben eruit: het wordt inderdaad een M578 bergingstank, van een Italeri M110 plus de Verlinden-ombouwset van een jaar of 30 geleden.
 
@Alex : leuke oproep doe jij voor Bas S. ;)
Als de corona bouwdip tijdig overgaat zal ik eens een blik werpen op mijn conversie-verzameling, je weet maar nooit ............
 
Ik ben eruit: het wordt inderdaad een M578 bergingstank, van een Italeri M110 plus de Verlinden-ombouwset van een jaar of 30 geleden.
Mooi project Jakko!

@Alex : leuke oproep doe jij voor Bas S.
haha......nou, jou had ik blijkbaar ook "te pakken" ;). Het zou leuk zijn om je erbij te hebben. Misschien helpt de FOC juist om van je dip af te komen.
 
Vanaf morgen, maandag 8 maart, kan er gestart worden met FOC 26; Conversies. Later instromen mag en kan natuurlijk altijd. In principe hebben we grofweg een half jaar tijd om te bouwen.

Maak een topic aan met in de titel je (voor)naam en wat je gaat bouwen en start met een paar regels historie/achtergrond van jouw voertuig/project.


Weet je niet zeker of jouw project binnen deze FOC past, stuur even een PB.

Wil je graag meedoen maar kan je geen project bedenken dat in jouw interesse gebied valt? Plaats een berichtje in dit topic en laat andere mensen (vrijblijvend) suggesties doen voor een passend project.



Iedereen heel veel bouwplezier!.....en ook voor de "kijkers" .....kijk of je de deelnemers van advies, motivatie en info kan voorzien.

Alex

assembled_side_view-_final.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow, die is echt wel gaaf👏🏻😁
 
Zo te zien een verbouwde OT-810.
Een OT-810 was een Tschechoslowaaks pantservoertuig, gebaseerd op de SdKfz. 251, welke vanaf eind jaren 50 tot aan de tachtiger jaren in hun leger in gebruik was.
Bij gelegenheid is een echt exemplaar hier en daar nog te koop.
 
Terug
Bovenaan