FOC 24 2019/2020 Low Budget, Old school---> Start september 2019

Alex van de Wetering zei:
Die Centurion is een uitstekende kandidaat. Is dat niet zelfs van oorsprong een Tamiya kit???
Ja, zoals bijna alle modellen die Academy in z’n beginperiode uitbracht. Ze hebben de onderdelen (vaak?) op andere plekken in het gietraam gedaan, maar verder zijn het rechtstreekse kopieën. Vergeleken met de Centurion van AFV Club is het duidelijk een model van een paar generaties eerder, maar dat maakt het erg geschikt voor een FOC als deze.
 
Jakko Westerbeke zei:
Alex van de Wetering zei:
Die Centurion is een uitstekende kandidaat. Is dat niet zelfs van oorsprong een Tamiya kit???
Ja, zoals bijna alle modellen die Academy in z’n beginperiode uitbracht. Ze hebben de onderdelen (vaak?) op andere plekken in het gietraam gedaan, maar verder zijn het rechtstreekse kopieën. Vergeleken met de Centurion van AFV Club is het duidelijk een model van een paar generaties eerder, maar dat maakt het erg geschikt voor een FOC als deze.

Ja je kan prima een ei kwijt in deze, ik ga wel de dropveters vervangen voor de dropveters die ik nog heb rondslingeren van afv club, die zijn toch net iets mooier en ze slingeren toch ergens ongebruikt rond.

Groeten Erik
 
Is dit passend binnen de 'pimp-my-panzer' opzet?

Eric, De HobbyBoss is wel vrij recent.....dus dat kan gevolgen hebben voor je kansen op de VHS band :nouja: Maar gezien de verbeteringen die je voor ogen hebt, zou ik zeggen Go for it!

Ja, zoals bijna alle modellen die Academy in z’n beginperiode uitbracht.
Thanks voor de bevestiging Jakko. Ik meen dat ik ooit in België een Easy eight Sherman heb gekocht.....ook een oude Tamiya in Academy doos...en er werd destijds ook gezegd dat de Nederlandse Tamiya importeur de verkoop van die oude Tamiya/Academy kits had weten tegen te houden voor Nederland.
In ieder geval is de Centurion een hele leuke in het FOC rijtje, Erik!

Alex
 
Alex van de Wetering zei:
Thanks voor de bevestiging Jakko. Ik meen dat ik ooit in België een Easy eight Sherman heb gekocht.....ook een oude Tamiya in Academy doos...
Ik heb dit toevallig vorige week uit zitten zoeken, want op een ander forum had iemand een StuG IV van Tamiya en Academy, en vroeg welke hij het beste zou kunnen bouwen. Ik dacht: volgens mij zijn die in principe hetzelfde, maar helemáál zeker wist ik het niet. Na opzoeken van foto’s van de gietramen bleek dat de onderdelen anders geplaatst zijn in die van Academy, maar dat het model eigenlijk uit precies dezelfde bestaat als dat van Tamiya. Ik weet alleen niet of ze ook de nummers aangepast hebben, maar waarschijnlijk zou je de instructies om kunnen wisselen en amper of niet doorhebben dat je dat gedaan hebt.

Let wel: dit geldt alleen voor de hele oude Academy-modellen. De nieuwere, van zeg maar (ik schat) 25 jaar oud tot nu, zijn wel originele ontwerpen. De Academy M113 is bijvoorbeeld véél beter dan die van Tamiya (maar heeft wel nauwkeurigere rupsbanden nodig).
Alex van de Wetering zei:
en er werd destijds ook gezegd dat de Nederlandse Tamiya importeur de verkoop van die oude Tamiya/Academy kits had weten tegen te houden voor Nederland.
Daar heb ik ook nog een leuke anekdote over: ik wilde een jaar of dertig geleden een Sherman bouwen met T48-rupsbanden (rubberen chevron, voor wie er niet zo in thuis is), maar toen kocht je natuurlijk nog niet zomaar een setje daarmee. De enige echte bron was de oude Tamiya M10 tank destroyer, maar die stond allang niet meer in de catalogus. Ik kreeg toen van iemand in de TWENOT de tip om een bepaalde modelbouwzaak te bellen (ik weet niet meer welke) en te vragen naar de rupsbanden van de Academy M10. Zo gezegd, zo gedaan — maar de man aan de andere kant van de lijn wilde eerst weten van wie ik z’n telefoonnummer gekregen had. Toen ik de naam zei was blijkbaar z’n achterdocht weg en wilde hij best de rupsbanden aan me verkopen. Het leek wel of ik drugs wilde kopen of zo …
 
Mooi onderwerp ! :D
Ik ben net begonnen aan een prachtig pimpproject, maar daarin zal ik inmiddels wellicht te ver zijn.
Zou mogelijk een Tamiya Krupp Protze kunnen worden ...

Groet,
Der Johann
 
Het leek wel of ik drugs wilde kopen of zo …

Modelbouw was ook niet makkelijk, in die tijd! :rofl:
Ik had ooit een Academy catalogus waar al die ex Tamiya's op 1 pagina stonden....ik meen toch wel een stuk of 8-10 kits. M36, M10, M4A3E8, Panzer IV, Centurion.....ben echter bang dat die catalogus al lang naar de eeuwige jachtvelden is verdwenen.

Zou mogelijk een Tamiya Krupp Protze kunnen worden ...
Frank, super dat je meedoet! De Protze is een uitstekende keuze voor deze FOC.

Alex
 
Piet van Hees herinnerde me aan deze historische dag....vandaag 80 jaar geleden begon de tweede wereldoorlog.

Vanaf vandaag kan er gestart worden aan de nieuwe FOC, hier op het forum. Geen paniek als je nog geen kit hebt aangeschaft; starten kan vanaf vandaag....maar er is voldoende tijd om wat later in te stromen!

Alex
 
Aankomende zaterdag, 28 september, is de TWENOT meeting in Breda. Kom je ook? Neem dan vooral je FOC bouwwerk mee voor de showtafel. Mijn gesmolten Weasel neem ik ook mee.

Uiteraard is er nog zat tijd om voor deze FOC te bouwen, dus doe je nog niet mee, kijk dan in Breda voor een leuk kitje en doe alsnog mee met de FOC!

Alex
 
Denk niet dat hij van het bestaan van deze Foc afweet, maar hij past wel mooi in het thema. Hoe maak je van niets met simpele technieken toch weer iets moois.

https://youtu.be/JU28YC6K7hU

Gr Bas
 
Bas Slaats zei:
Denk niet dat hij van het bestaan van deze Foc afweet, maar hij past wel mooi in het thema. Hoe maak je van niets met simpele technieken toch weer iets moois.

https://youtu.be/JU28YC6K7hU

Gr Bas

Leuk filmpje !

@Bas ; even een vraagje omtrent de url van jouw bericht ;
ik heb al vaker geprobeerd om een url middels de tools van een bericht-opmaak aanklikbaar te maken, maar kwam ik (ook) niet verder dan dat je de -notatie voor en achter de daadwerk...Of doen jij en ik iets verkeerd ? Der Johann
 
Het plaatsen van een actieve link:

1. type een naam voor de link bv 'forum Twenot'
2. selecteer het woord en klik op de 'Url invoegen' knop
3. er komt dan voor en achter je woord dit te staan: {url}twenot{/url} (ik heb de [ ] vervangen door { } anders zie je het niet)
4. aan de eerste url voeg je een = en een link toe bv {url=http://www.twenot-forums.nl}
5. uiteindelijk staat er {url=www.twenot-forums.nl}twenot{/url} met dus de eigenlijke link niet zichtbaar, maar het woordje 'forum Twenot' is nu een link geworden naar de website: twenot

Maarrrrr.... bij het testen van deze tekst bleek dit niet meer te werken? Heel vreemd, alsof iets in het forum zulke links tegenhoudt? Security te scherp?

Erich
 
Dit is een bekend probleem dat zich sinds een paar maanden voordoet: geen enkele link, hoe je hem ook plaatst, wordt omgezet in eentje waar je ook op kunt klikken. Zie http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=114&t=34585 voor (ietsje) meer hierover. Gelukkig kun je altijd wel de URL zien, en die dus selecteren en rechtsklikken om hem te openen (of kopiëren en plakken in een nieuw browsertabblad of -venster, als je browser die andere manier niet ondersteunt) om toch te kunnen zien waar de ander naar verwijst. Echt handig is dit natuurlijk niet.

Het probleem is dat dit niet iets is dat ligt aan instellingen die de moderators kunnen regelen. Het moet daarom opgelost worden door de forumbeheerder, maar die lijkt daar geen vaart mee te maken :(
 
Aankomende zaterdag staat Euro Scale Modelling (IPMS) weer op het programma; dit jaar wederom in de Expo Houten. Zoals altijd staat de TWENOT er samen met de IMM met een stand. Kom je ook naar Houten? Neem je FOC model mee en zet hem op de TWENOT stand! Er is altijd een plekje vrij voor modellen en voldoende TWENOTtters achter de stand om je model in de gaten te houden.
Ik ga achter de stand aan m'n Weasel bouwen.

Alex


https://euroscalemodelling.nl/
 
Vandaag is het 8 februari......dus nog precies 1 maand te gaan in deze FOC.

Een aantal deelnemers is al heel ver met hun model, dus ik hoop dat jullie net als ik een eindsprintje maken met tot doel de modellen te showen in Overloon op zondag 8 maart. Een ieder is natuurlijk vrij om mee te doen aan de modelbouwwedstrijd in Overloon.....maar ook als wedstrijden niet je ding zijn of als je model niet af is.......neem hem dan evengoed mee voor de showtafel.

Alex
 
Terug
Bovenaan