FOC 19: de Panzer III

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Hallo allen,

Na een week stemmen is de Panzer III uit de bus gekomen als onderwerp voor de nieuwe FOC :) .

Toegestaan zijn alle bekende types (A t/m N) in hun rol als pantserwapen (voornamelijk in de eerste jaren van de oorlog) en als ondersteunend wapen voor de infanterie. GEEN afleidingen dus zoals de Bergepanzer III, de Tauchpanzer III of de STuG III.

De looptijd van deze FOC is tot zondag 20 maart 2016. Tel daar een week stemmen bij op en de winnaar kan in Overloon bij het 40-jarig jubileum worden gefeliciteerd ;) ...

Voor de goede orde: er is géén fysieke prijs aan deze FOC verbonden, slechts eeuwige roem en een plaatsje in de Galerij der Groten. Ook zal de uitslag bepaald worden door stemming voorafgaande aan het jubileum en niet door jurering in Overloon zelf.

Deelnemers: veel succes :D !

groeten, Richard.
 
Willem Visser zei:
Mooi! ik ga mee doen! Nog even kiezen welke van de drie uit de voorraad het gaat worden.....

Idem, heb de keuze uit de Ausf E, J en N. Ik vermoed de E (dezelfde 6631 doos) waarbij die over een Britse MG stelling walst ;)
Al is een J in Charkov setting ook empfehlenswert...

Erich
 
Ik ga het ook eens proberen. Ik heb nog nooit eerder aan een FOC meegedaan en het zou me niets verbazen als ik ergens in maart in gigantische tijdnood kom, maar wie niet waagt ...

Ik weet nog niet met welke Pzkpfw III ik ga meedoen, naar alle waarschijnlijkheid een Tamiya-telg die ik dan aan het oostfront neerzet (een beetje mijn thuisbasis).

Richard, bedankt voor de organisatie en iedereen veel succes en vooral plezier!
 
Ik had ook gestemd op de PanzerIII voor deze FOC, een mooie reden om er een uit de voorraad te trekken.
Ik heb nog nooit een III of IV gebouwd, (wel een STUGIII) omdat het model me niet echt aansprak,
maar m'n smaak is toch veranderd, in de loop van de tijd.

Mijn project wordt een Afrika Korps panzerIII, Desert yellow over een Panzer grijze basis,
dus zal de 'haarlak' methode weer om de hoek komen kijken ;)

De kit, Dragon 6431:
6431bt.jpg


De komende tijd zal ik eens kijken of ik wat referentiemateriaal kan vinden, foto's van een mooie setting, Tunesië, Kasserine pass,
en dan kunnen we beginnen.

Voorlopige werktitel van m'n project: 'Heading for disaster'
 
Ach.... wat jammer... :huil:

Ik had zulke goede hoop.... :huil:

En ik maar cheerleader spelen voor meer stemmen voor de Kubel..... :huil:

Maar droogt den tranen, ik gooi mijn FOC 19 stuk wel in de grote grabbelbak!!

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=31391 ;)
 
Dit is zeker jammer, ik constateer dat de mensen die nooit en zelden een project afmaken wel mogen kiezen.
Hier kunnen we wat van vinden toch?
Twee keer achter elkaar niet de finale halen en je ligt eruit wat mij betreft :duivel: :duivel: :duivel: .
 
Snap je punt John maar laten we vooral niet vergeten dat het maar modelbouw-hobby is. Geen topsport en rijk worden doen we al helemaal niet van de hobby. Het hele leven is al een competitie volgens sommigen en als je de finale van de FOC niet hebt gehaald....lekker belangrijk zou ik zeggen. Als je maar plezier hebt gehad.

G.JW
 
OK dus het is toegestaan een onderwerp te kiezen en dan vervolgens niets van je te laten horen..... :oei:
Je post hooguit een boxart en vervolgens doe je 6 maanden niks of bijna niks..... :oei:
Topsport zou ik het inderdaad niet willen noemen, maar meer: doen wat je zegt.
Ik quote jou even op Linkedin JW: "Mijn favoriete uitspraken zijn; “zeg wat je doet en doe wat je zegt”.
Dus.....
 
Helaas heb je ook hier gelijk John maar zien we dat niet terug in elke vorm van wedstrijd/competitie. Kan ik me hier niet druk om lopen maken. Nogmaals je hebt gelijk maar dat gaan jij en ik niet veranderen....als we dat konden stonden we wel samen bij de uitreiking van de Nobelprijs ;) En hulde voor Ditmar die gewoon lekker zijn ding gaat bouwen.

Verschil tussen mijn linkedin en mijn modelbouw-hobby is enorm groot ;) John. En ja ik probeer zoveel mogelijk te doen wat ik zeg maar ook ik laat wel eens een steekje vallen ahhahahahahahaha Als ik me ergens niet druk om maak is het wel modelbouw en alles wat er bij komt kijken. Het enige waar ik lekker druk mee ben is ons 40 jaar jubileum feest van komend jaar (misschien ook wel klein beetje druk om maak trouwens)

Gr.JW
 
Nou, laat ik dan maar de daad bij het woord voegen ;) ....

Vond het eigenlijk jammer dat het geen Kübel werd (ook mijn keuze) omdat ik wel weer zin heb in een FOC, maar geen Panzer III op de planken.........

Totdat ik vanavond mijn airbrush aan het schoonmaken was en mijn oog viel op een hele oude shelfqueen: Dragon kit# 9054 Panzer III ausf.J command tank met Borgward. Ooit een een stukje aan begonnen om achterop mijn Famo te komen, maar te beroerd van kwaliteit om daar ook te eindigen.....

Waarom dan nu toch van stal gehaald? Nou, omdat ik in de tussentijd aardig wat spul heb gekregen/overgehouden om te kitbashen: een "Smartkit" J-koepel, metalen loopje, PE-restantjes, Magic Tracks en nog wat klein grut. De uitdaging is dan om hier wat leuks van te maken :) . Omdat ik momenteel met meerdere diorama's tegelijk bezig ben ga ik bij deze Panzer III voor "stand alone", misschien met de Borgward erbij, maar zeker niet voor een diorama.

Binnenkort maar eens foto's maken van de boxart, deze plaatsen en dan doen wat ik zeg :duivel: ;) .... (geintje John, kon het even niet laten...).

groeten, Richard.
 
Toch ben ik het met de kern van John z'n verhaal het wel eens en had die gedachte ook al eerder. Meestal vond ik het niet zo erg want kwam mn favorite onderwerp als meest gekozen uit de bus.

Maar niet getreurd, de kubel gaat weer terug in de kast en ik ga een Schimmwagen maken :rofl:

Groeten
Oscar

Ps nog een ander puntje: vorige keer was er genoemd dat het plaatsen van leerzame updates belangrijk was. Bij de bepaling van de winnaar was dat geen onderwerp meer. Ik hoop wel op een hoop updates!
 
Hoi,

Aangezien de Panzer III toch wel mijn favoriet is, kan ik dit toch niet aan mij voorbij laten gaan.
Gestemd, en zal dan nu de daad bij het woord (stem) gaan voegen.
Ik heb een hele rits met panzer III dozen hier staan.
Reeds met twee verschillende uitvoeringen bezig, dus welke zal ik kiezen voor deze FOC.
Ik ben uitgekomen bij de laatste uitvoering de N.
Deze werd geproduceerd van juli 1942 tot en met augustus 1943.

Dit gaat hem worden:



Plaats van handelen: Kursk.

Groet Theo.
 
Ik wil deze keer ook graag eens mee gaan doen aan deze FOC.

Die Panzer III spreekt me namelijk wel aan.

Echter.......................ben ik tot op heden wat bezig geweest met militaire figuren in diverse schalen, en heb nog nooit een voertuig gebouwd, laat staan dit afgewerkt.

Alle technieken die hierbij gebruikt worden zijn dus voor mij compleet nieuw, maar wil me er toch aan gaan wagen.

Verder heb ik heel veel ondersteunend modelbouwmateriaal, maar geen airbrush, en wil deze ook niet gaan aanschaffen.

Een aantal vragen die er in me op komen. Ik neem aan dat het te doen is een voertuig zonder airbrush af te werken? Ik wil een kleine setting gaan neerzetten, maar hoe bevestig je een voertuig op een ondergrond?

Verder ga ik nu op zoek naar een passend onderwerp waar aan ik wil gaan werken. Documentatie genoeg gelukkig.
 
Ha die Albert,

Jij schrijft:
Ik neem aan dat het te doen is een voertuig zonder airbrush af te werken?

Persoonlijk vind ik van wel. Wanneer jij in staat bent om zonder strepen en/of druppels te schilderen, dan is het resultaat na het verweren vaak prima. Wel is het zo dat een "soft edge" camo patroon niet echt op te zetten is zonder airbrush. Je zal dus bij een twee- of drie kleuren-camouflagepatroon voor een "hard edge" camo "moeten" gaan. Je kan natuurlijk ook voor Panzergrijs gaan ;) .
Ik wil een kleine setting gaan neerzetten, maar hoe bevestig je een voertuig op een ondergrond?

Dat kan op verschillende manieren. Zelf lijm ik de tracks/wielen vast aan de ondergrond met superlijm of twee componentenlijm, maar ik heb ook wel eens gehoord dat bouwers hun voertuig bevestigen met een bout, twee moeren en twee plaatjes.

Ik ben benieuwd. Zou zeggen: gewoon beginnen en wanneer je nog meer vragen hebt: stellen, er zijn er genoeg die je willen helpen :) .

Succes!

groeten, Richard.
 
Kijk, die is nog eens leuk. Zou die mogen?

Ik moet nog even kijken of ik deze keer mee doe, heb nog al wat werk waar ik nog mee bezig ben en dan weet ik het wel weer, schuift alles weer op en dan komt dat dio nooit eens gereed. Ben er wel druk mee dus...... Ik kijk wel.... :nouja:

Succes allemaal, Peter.
 
Hallo Richard,

Heel erg bedankt voor je bijdrage.

Ik gebruik altijd acrylverven van Vallejo en/of wat andere bekende merken. Wat verven betreft kan ik aardig uit de voeten gelukkig.

Nu op zoek naar een Panzer III. Is trouwens nog niet zo heel gemakkelijk te vinden in diverse uitvoeringen op de voor mij bekende aanbieders.

Grtjs. Albert
 
Hallo Albert,

Upgrade sets te over, ligt er aan wat je zoekt. Zelf vind ik de sets van Panzerart en BlackDog wel leuk: een dekzeil over het kanon en of bepakking achterop de tank maakt dat je variatie in kleur en accessoires kan krijgen.

Let wel op: ik heb aangegeven dat de standaard Panzer III het onderwerp van deze FOC is. Geen Bergepanzer, Tauchpanzer etc. dus...

Succes met brainstormen ;) ...

groeten, Richard.
 
Heb de professor afgelopen weekend aan zijn FOC Pz.Kpfw. III zien bouwen dus denk er over om ook weer een keer mee te doen ..... :huh::

Zie alleen geen bouw topic van mijn geachte mede-plakker ....... :oei:
 
Richard Cramer zei:
Hallo Albert,

Upgrade sets te over, ligt er aan wat je zoekt. Zelf vind ik de sets van Panzerart en BlackDog wel leuk: een dekzeil over het kanon en of bepakking achterop de tank maakt dat je variatie in kleur en accessoires kan krijgen.

Let wel op: ik heb aangegeven dat de standaard Panzer III het onderwerp van deze FOC is. Geen Bergepanzer, Tauchpanzer etc. dus...

Succes met brainstormen ;) ...

groeten, Richard.

Hallo Richard,

Bedankt, ik ga eens zoeken op die 2 sites. Ik ga overigens aan de slag met een Panzer III ausf. J, en waarschijnlijk gesitueerd in N.Afrika.

Gr. Albert
 
Nou, de daad maar gelijk bij het woord gevoegd.

Dit gaat hem worden:


Hier komen dan nog Friuls bij, een Aber loopje en een minimum aan PE (spatborden en roosters op het achterdek van Jader en Aber). Ik ben niet zo’n liefhebber van PE en kan er ook nooit zo goed mee uit de voeten. Vandaar dat ik dit altijd probeer te beperken.

De setting is de Russische steppe. Het voertuig pruttelt door het steppegras heen en drie bemanningsleden steken uit de koepel. De commandant is aan het kletsen met 1 van hen en de derde ziet plotseling een anti-tankhond die de tank van achteren nadert. Hij schrikt zich de pleuris omdat hij weet dat er niets meer aan te doen is.

Het tijdstip is tweede helft 1942, eerste helft 1943, afhankelijk van of ik hem Panzergrau of Dunkelgelb wil gaan maken (ben ik nog niet helemaal uit). Ik moet hier het tijdvlak even in de gaten houden omdat de Duitsers hun tanks vanaf begin 1943 (februari, dacht ik), geel verfden en de Russen geen anti-tankhonden meer gebruikt schijnen te hebben na Kursk (juli 1943). Als ik hem geel maak is de datering dus 1e helft 1943.

Ik wil dit projectje vooral gebruiken om een techniek die ik een half jaartje geleden heb uitgedokterd wat verder te verfijnen: het schilderen van tanks met olieverf waarbij ik heftig gebruik maak van modulatie en andere uitspattingen…. Zie voor de eerste resultaten topic http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=31316
 
Terug
Bovenaan