FOC 11 poll

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rick van Sinderen zei:
Met dank aan Niels en een vooruitziende geest ben ik er wel uit, Stug IV van 17de SS onderweg naar Carentan, ga op zoek naar pics.

Mzzl Rick

Tjeemig ben je mijn broef ofzo?? :rofl: Heb in Schiedam bij Rob de Jong een Stug IV gekocht en moet nu alleen nog een Atak setje hebben. Al vast een mooi begin maken op 28 maart in Eindhoven :!:

JW
 
j.w.stokkers zei:
Rick van Sinderen zei:
Met dank aan Niels en een vooruitziende geest ben ik er wel uit, Stug IV van 17de SS onderweg naar Carentan, ga op zoek naar pics.

Mzzl Rick

Tjeemig ben je mijn broef ofzo?? :rofl: Heb in Schiedam bij Rob de Jong een Stug IV gekocht en moet nu alleen nog een Atak setje hebben. Al vast een mooi begin maken op 28 maart in Eindhoven :!: Eén van de meest onderschatte divisies in de modelbouw dus nu maar dubbel en dwars rechtzetten :rofl:

JW
 
Kijk 's aan, hoe meer zielen hoe meer vreugd, ben door Niels on track gezet en in de bieb gedoken, inspirerende verhalen zat!
Te vroeg voor 12HJ ben ik bang JW? Dat had een mooie voor jou geweest!

Groeten Rick
 
Rick van Sinderen zei:
Te vroeg voor 12HJ ben ik bang JW?

Mwah, ik denk dat op 7 juni veel Canadezen ook vonden dat de HJ best een weekje later had mogen komen. ;)

En als boekentip voor Rick z'n GvB-StuG.IV: Die Sturmflut und das Ende. Niet voor de plaatjes, wel voor de verhalen.
 
Hehehehe, je hebt helemaal gelijk Niels.

En ik ben gek op verhalen, ga 's zoeken naar dat boek, thanks!
En kom nou weer 's naar een bouwavond joh!

Groeten Rick
 
Rick van Sinderen zei:
Hehehehe, je hebt helemaal gelijk Niels.

En ik ben gek op verhalen, ga 's zoeken naar dat boek, thanks!
En kom nou weer 's naar een bouwavond joh!

Groeten Rick

Het is een serie van 3 boeken over de Divisions Geschichte en let op dat je het orgineel koopt en niet de herdruk waarbij je de foto's nagenoeg niet kan zien :huil: Ik heb ze compleet incl. het complete KTB van de 17'e SS!! Dit laatste is echt een uniek stuk omdat het het enige KTB van een W-SS divisie is die compleet is teruggevonden en dan ook nog nadat aantal mannen met metaaldector de kisten met de inhoud hadden gevonden. Ligt nu compleet in Freiburg maar vanuit Truppenkameradschaft is een boek hierover uitgegeven en uniek document. Heb exemplaar vanuit de Truppenkameradschaft GvB mogen ontvangen.

JW
 
Zo zie je maar weer, tis niet wat je kent maar wie...

Ben bezig, laat het nog wel weten en eventueel even checken met jou.

Groeten Rick
 
Ik heb een stem uitgebracht op D-Day.
Geeft me veel mogelijkheden.
Ik heb meteen voor de deskundigen een vraag:

Kan ik meedoen met mijn 234/4? Die is nog lang niet afgebouwd en zoja was die aanwezig in Normandie tot en met laten we zeggen D-Day +10??

groeten John.
 
John van Pelt zei:
Kan ik meedoen met mijn 234/4? Die is nog lang niet afgebouwd en zoja was die aanwezig in Normandie tot en met laten we zeggen D-Day +10??

Volgens mij werden die op dat moment nog niet eens gebouwd (december '44 geloof ik). Voor deze periode in Normandië is de 234/2 (vaak aangeduid als Puma) waarschijnlijk de enige optie. Panzerlehr is dan de beste optie, of eventueel ook 2.Pz.Div. als hun voertuigen er op tijd waren. Dat kan ook best met verkenningsvoertuigen.
De Sdkfz234/1 en /2 zijn later in de campagne ook opgedoken (voor beide startte de productie geloof ik in juni '44).
 
Dirk-Jan Gijsbers zei:
Zou leuk zijn om een paar Dragon Panthers als 12 HJ te bouwen, maar waar zijn die ingezet in de eerste week na D-day?

In redelijke aantallen ten westen van Caen vanaf 8 juni. Over hun inzet is redelijk veel bekend, inclusief de dramatisch verlopen aanval op 9 juni van 3.Kp bij Norrey-en-Bessin. Ook de nachtaanval op Bretteville-l'Orgueilleuse in de nacht van 8/9 juni door 1.Kp en 4.Kp was geen succes.
 
Bedankt Niels, dat maakt het zoeken een stuk makkelijker, wist niet dat deze acties al zo snel na D-day plaats hadden. Vraag me af of die 3. kp alle types Panthers had, D, A en G. Zou een aardige uitdaging zijn om een triootje te bouwen :| , met een stuk of wat figuurtjes in de juist camo kledij, goed genoeg gedroomd :huh: .
 
Heb m'n excel files over HJ Panthers weer eens bekeken. Eigenlijk alle voertuigen die bekend zijn van de 3.Kp zijn late Ausf.A's. Er zijn wel een paar foto's van Ausf.G's bekend maar die zijn allemaal van na juni en dus van de gereorganiseerde 3.kp. Daarin zaten nieuwe Panthers en ook Panthers die van andere kp's kwamen.
- De meeste G's lijken in 1.Kp gezeten te hebben, maar die hadden ook A's.
- 2.Kp is lastiger. Vooral A's, een enkele D en mogelijk ook G's. De foto(s) van de G zijn ook uit Augustus en daarom zijn er vragen of die in juni ook al onderdeel uitmaakten van 2.Kp. Wat daar wel op wijst zijn een aantal vroegere foto's van G's (nummer onbekend) waarop ook 2.Kp. Panthers staan. Het zou goed kunnen dat deze voertuigen allemaal van 2.Kp. waren. Maar of dat echt zo was...
- Van 4.Kp. ken ik weinig foto's. De foto's die ik heb laten zowel A's als G's zien.

Hmm, misschien een goede aanleiding om m'n HJ Panther dio weer eens tevoorschijn te gaan halen. Al is het alleen maar om de Panthers en Kübel te gaan schilderen.
 
Ik heb D-Day gestemd. Weet alleen nog niet of ik kan deelnemen.

Is het een idee om D-Day te verruimen naar Normandië Juni-Augustus '44? Zeg maar tot het sluiten van het Gat bij Falaise? Geeft volgens mij nog veel meer mogelijkheden om leuke Panzer- en armo(u)r onderwerpen te kiezen. Villers-Bocage, Wittmann opgeblazen, Operation Goodwood, Operation Cobra....

Mijn twee centjes...
Erik.
 
Erik Bosch zei:
Villers-Bocage

Erik, 13 juni valt binnen de grenzen van de FOC, dus V-B is nu al geen probleem.

Persoonlijk vind ik D-7 t/m D+7 juist wel een aardig FOC idee. Wat minder vrijblijvend dan Normandie vanaf D-Day tot de bevrijding van Parijs. Heel veel extra's aan voertuigen levert een uitbreiding van de periode toch niet op.

Om de historische interesse te stimuleren wil ik er graag voor pleiten dat in de beoordeling van de foc-modellen ook wat duidelijker wordt gekeken naar de historische correctheid en/of sfeer van de setting. Dat mis ik op dit moment een beetje in de jury criteria. Noem het maar de categorie "Hoe goed past het model binnen het thema van de foc".
Kan me voorstellen dat een jury daar minder verstand van heeft, maar dan zouden er eventueel enkele bonuspunten kunnen worden verstrekt door een of meerdere geheel onafhankelijke experts. Tis maar een ideetje... :nouja: . Kan me best voorstellen dat heel veel mensen daar niks in zien, maar voor mij is historisch correct bouwen onlosmakelijk verbonden aan mijn eigen modelbouw. Al gaat het soms misschien een beetje veel te ver :rofl:
 
Kan me voorstellen dat een jury daar minder verstand van heeft, maar dan zouden er eventueel enkele bonuspunten kunnen worden verstrekt door een of meerdere geheel onafhankelijke experts. Tis maar een ideetje... . Kan me best voorstellen dat heel veel mensen daar niks in zien, maar voor mij is historisch correct bouwen onlosmakelijk verbonden aan mijn eigen modelbouw. Al gaat het soms misschien een beetje veel te ver

sounds like a job application to me ;)

Ga het ook nog maar eens proberen. Heb D-Day gestemd en dan wordt het waarschijnlijk 313 van PzJgr.Regt.130 vlak voor 6 juni. Ben mijn boek over Lehr op het moment kwijt. Kan iemand (Niels?) me vertellen wat ze rond die dagen (5-7) juni gedaan hebben?

Cheers
 
j.w.stokkers zei:
Het is een serie van 3 boeken over de Divisions Geschichte en let op dat je het orgineel koopt en niet de herdruk waarbij je de foto's nagenoeg niet kan zien :huil: Ik heb ze compleet incl. het complete KTB van de 17'e SS!! Dit laatste is echt een uniek stuk omdat het het enige KTB van een W-SS divisie is die compleet is teruggevonden en dan ook nog nadat aantal mannen met metaaldector de kisten met de inhoud hadden gevonden. Ligt nu compleet in Freiburg maar vanuit Truppenkameradschaft is een boek hierover uitgegeven en uniek document. Heb exemplaar vanuit de Truppenkameradschaft GvB mogen ontvangen.

JW

Nu toch wel heel erg nieuwsgierig naar die bibliotheek van je ;)


Gr,
Jeroen
 
Benjamin, dat moet ik ff checken maar ik ben er redelijk zeker van dat Lehr JagdpanzerIV's op 10/11 juni in actie waren tegen de Britten. Volgens mij heeft Patbon daar ook informatie over.
Via ML begrijp ik dat je de nieuwe Dragon L/70 hiervoor wil gebruiken. Hou er dan wel rekening mee dat PzLehr ongeveer de eerste serie van de L/48 heeft gekregen. Dat betekent o.a. dat die voertuigen de 60mm glacis i.p.v. de latere 80mm hadden. Verder geloof ik dat er iets aan de hand is met de hub-caps van de L/48. Het zou kunnen dat die in de L/70 kit van een ander type zijn. Lijkt me de moeite waard om ff te checken. De Dragon box-art laat trouwens ook maar drie return-rollers zien, dus ff checken of de kit je de keuze geeft tussen 3 of 4 van die dingen lijkt me ook verstandig.

Pfft, is al weer jaren geleden dat ik me in de Jpz4 heb verdiept.
 
Benjamin de Groot zei:
Kan iemand (Niels?) me vertellen wat ze rond die dagen (5-7) juni gedaan hebben?

Nog maar een post.
Rond D-day was het merendeel van PzLehr in een gebied tussen Chartres-Le Mans-Orléans. In de loop van D-Day ontvingen ze de orders om naar het front op te rukken. De Jagdpanzers zullen hetzelfde gedaan hebben. De reis naar het front kostte uiteraard enige tijd maar volgens Zetterling werd de Pzj.Abt. vanaf 9 juni ingezet.

Heb even wat details voor je opgezocht in Patbon.
Voor 10 juni (p.56):
"Around midday, after savage fighting the defensive line was broken trough when five Cromwell tanks arrived near the headquarters of Major Zwierzynski, commander of the 1st Battalion of the 902nd Grenadiers. The 1st Company (Oberleutnant Werner) of the 130th Panzerjäger-Lehr-Abteilung was in position near the headquarters with its new tank destroyers, Panzerjäger IV's armed with Pak 39 75mm L/48 anti-tank guns. The first Cromwell was rapidly set on fire and a second, immobilised by a damaged track, suffered the same fate, followed by a third. The remaining two attempted to withdraw, but collided with each other and remained stuck and as their crews tried to escape, they were captured by the Grenadiers."

Voor 11 Juni (p.60):
"The battle for Tilly [-sur-Seulles] raged throughout that 11 June and a company of tank-destroyers, the 3rd. of the 130th Panzerjäger-Lehr-Abteilung equipped with Panzerjäger 39's under the command of Captain Oventrop, was positioned in reserve to the south of the village. Captain Phillips of the 901st. Grenadiers called for help and Oventrop sent him six tank-destroyer which he placed on the reserve slope and ordered his crew to: "open fire when you are certain that each shell will eliminate a Cromwell". He directed his crews by radio : the first enemy tank was hit fair and square, flames shot out of the hatch, the ammunition inside exploded and the Cromwell disintegrated, two other tanks were hit, and the British attack was repulsed.”

Weet niet zeker wat de K.St.N over de verdeling van voertuigen zegt in een Abteilung met 31 voertuigen. Ik meen dat er 3 kp's zijn met elk tien voertuigen. Één voor de Kp.-commandant en drie Züge met elk drie voertuigen. Ik vermoed zelfs dat Oventrop simpelweg twee complete Züge (= 6 voertuigen) heeft gestuurd en zelf z'n eigen voertuig en een derde Zug in reserve hield. Op deze manier is de kans 2/3 dat de 313 die je wil bouwen betrokken was in de gevechten van 11 Juni. De vraag is alleen of alle voertuigen daadwerkelijk inzetbaar waren. Zelfs als dat niet zo was is er nog altijd 60% kans dat 313 meevocht op 11 Juni.
 
Heel erg bedankt voor je info Niels. Interessant om te weten dat de kans relatief groot is (aangezien de foto's weinig schade laten zien) dat 313 ook bij de gevechten betrokken was. Moet nog even kijken of het dan in-actie wordt of tijdens de mars (es gibt eine stormvorhersage). Gaan het bezien met de dragon kit: de L/48 kit van dragon kwam ik zo 1-2-3 niet tegen en had eigenlijk niet het geduld om daar een week of 2 op te gaan zitten wachten (via ebay o.i.d).

Cheers man
 
Jeroen Timmer zei:
j.w.stokkers zei:
Het is een serie van 3 boeken over de Divisions Geschichte en let op dat je het orgineel koopt en niet de herdruk waarbij je de foto's nagenoeg niet kan zien :huil: Ik heb ze compleet incl. het complete KTB van de 17'e SS!! Dit laatste is echt een uniek stuk omdat het het enige KTB van een W-SS divisie is die compleet is teruggevonden en dan ook nog nadat aantal mannen met metaaldector de kisten met de inhoud hadden gevonden. Ligt nu compleet in Freiburg maar vanuit Truppenkameradschaft is een boek hierover uitgegeven en uniek document. Heb exemplaar vanuit de Truppenkameradschaft GvB mogen ontvangen.

JW

Nu toch wel heel erg nieuwsgierig naar die bibliotheek van je ;)


Gr,
Jeroen

Je bent welkom!!

JW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan