Flammpanzer II Terneuzen?

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Op de site van beeldbank vond ik dit mooi plaatjes van een Sluis met daarop een flammpanzerII. Deze werden bij mijn weten niet gebruikt in 1940, dus dat stukje info klopt al niet bij het bijschrift. Daarnaast wordt er gesproken over Terneuzen, maar de situatie tegenwoordig is dusdanig gewijzigd dat ik ook dat niet kan verifiëren. Iemand meer info?74454

74454.jpg
Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik ben er niet bekend, dus ik kan niks zinnigs zeggen over de locatie, maar ik meen me ook te herinneren dat deze voertuigen voor het eerst in Rusland gebruikt werden, dus midden 1941.

Het kaartje op die site klopt eigenlijk ook nooit, volgens mij — het pijltje staat middenop de Veluwe, ondanks dat Terneuzen in het bijschrift genoemd wordt. („Zeeland” is daar helemaal een ramp: dat wijst zo goed als altijd naar de plaats in Noord-Brabant …)

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Volgens een bericht van Arjan zou het inderdaad Terneuzen of omstreken kunnen zijn.

"From what I have been able to find it would appear that Pz.Abt. (F)100 arrived in Terneuzen in September 1940. Part of the unit stayed in Zaamslag, a village near Terneuzen."

Seelöwe Panzer Abteilung (F)100

Dat is inderdaad bij de Hoge brug aan de Midden kanaalarm te Terneuzen. Het huis is de woning van de sluismeester er tegenover aan de andere kant van het kanaal stond het oude postkantoor van Terneuzen. Op precies dezelfde locatie is ook deze foto van LWS 299 of LWS 300 gemaakt :

Op deze oude luchtfoto is de sluis links onder te zien. In de zestiger en zeventiger jaren is Terneuzen drastisch op de schop genomen en onherkenbaar veranderd :

Een foto uit de zestiger jaren met de woning van de sluismeester op de voorgrond en het postkantoor op de achtergrond :

Een bekende foto van de Axelse straat te Zaamslag (vlakbij Terneuzen) :

Ik heb best veel foto's van deze eenheid en heb ook nog kwalitatief erg goede (HD kwaliteit) ooit gekregen van een Amerikaan die een fotoalbum gekocht had.

Groet,

Arjan

Duidelijk te zien op de bovenstaande foto is het embleem van Pz.Abt. (F)100. Het heeft veel weg van een Wolfsangel rune maar staat dan in spiegelbeeld, waarschijnlijker is dat het de gestileerde initiaal "Z" is van Hauptmann von Zeschwitz . Hier ook te zien op deze Matilda Beutepanzer, foto ook uit Terneuzen :

Deze foto met Pz II's is genomen bij de ophaalbrug die op de eerder geplaatste luchtfoto rechts van de sluis ligt. Rechts boven op de foto is nog net de gevel te zien van het gebouw dat naast de sluismeesters woning stond :

groet,

Arjan

Bovenaan