Fixeren van model op base/diorama

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Jagdpanther, Crusader, Savoia Marchetti SM79, Clubmobile
Medebouwers,

Hoe kan ik mijn “Jules” ( Foc Citroën 2CV) het beste vastmaken op een base/diorama?
4 Dunne bandjes, een metalen pen in iedere band en dan de base in?
Hoe lossen jullie dat in het algemeen op, ook met tracks bijvoorbeeld?
Alvast bedankt voor jullie tips!
CFA10B59-46F1-429A-8C68-22BD0B135A36.jpeg


groet, Tini
 
Hoi Tini,

Je kunt ook een pen/schroef midden onder het voertuig vastmaken. Als het niet te hoog op zijn wielen staat, valt dit niet op.
Zelf maak ik het overigens niet altijd vast, ook met de ondergrond moet je voorzichtig omgaan. Maar ik besef dat dit een risico is. Tijdens vervoer haal ik het model dan van de ondergrond af en neem beide gescheiden mee.

Groeten, Jan
 
Bedankt Jan,

In een verleden lijmde ik nog wel eens een m4 moertje op de bodem, probleems is dat ie dan wel recht moet staan.
Dunne wieltjes van de eend 125/15 zijn toch al fragiel…
 
Ik zou er maar eentje verpennen en de rest gewoon met een drupje houtlijm/superlijm vastzetten. Ik neem aan dat deze niet op zijn kop gehouden gaat worden zoals sommige andere beruchte modelbouwers doen. :)

Gr Bas
 
Ooit heb ik eens een base gemaakt met op enkele plekken (over de lengte) paren van 2 gaatjes. Dan kon ik daar ijzer- of visdraad doorheen doen, om de assen slaan (misschien heeft jouw model andere mogelijkheden) en dan onder de base aan elkaar knopen of verlijmen.

In de onderkant wel een kleine holte uitschuren/frasen om het knoopje netjes af te werken.
 
Tini,

Aangezien je basismodel die-cast is en dus wat zwaarder, zou ik eerder de body proberen te fixeren ipv de wieltjes, anders loop je het risico dat bij een schok, alleen de wieltjes nog op de onderplaat zitten en de rest van het model loskomt. Ik ben met Bas eens dat je een model niet ondersteboven moet houden, maar als je wel eens wat transporteert naar een show oid, dan wil je wel eens zijwaartse schokken krijgen bij remmen en bochten in de auto.
 
Wat Alex zegt over een vastgepinned model waarvan de 'bovenbouw' loskomt door een schok is reëel.
Heb dat zelf meegemaakt met een getrokken aggregaat dat vast werd gezet met messing pennetjes in beide wielen.
Tikte er (zelf) per ongelijk tegenaan... chassis bleef staan en het aggregaat was losgekomen.

Nochthans blijft pinnen van wielvoertuigen en figuren mijn favoriet.
Voertuigen op tracks verlijm ik met houtlijm... de tracks grijpen goed in de lijm en houden het model goed vast op de ondergrond.
Heb ook wel eens een halftrack gemonteerd met een schroef door de grondplaat in een moer gedraaid die in het voertuig werd gelijmd.
 
ik schroef die altijd vast, moertje aan de binnenkant of onderkant van het voertuig en vanuit de onderkant van de base een bout erdoor en vast draaien. voor transport doe ik dan meestal wat foam aan de voor en achterkant eronder schuiven zodat het wat tegen schokken kan. Tracks of wielen beetje PVA erop zodat het daar ook vast zit, vervoer naar een beurs oid, een houten kist maken met foam aan de binnenkant zodat de base wat kan hebben (zoals alex zegt bij schokken tijdens vervoer)
 
Ok bedankt allemaal, zitten goede tips bij! Na die horrorverhalen van jullie ga ik eens goed kijken wat er kan.
 
Terug
Bovenaan