Fins/Spaanse T-26 tweeling

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Eerlijk gezegd.... waar mijn brein toevallig z'n (hyper)focus op heeft.
Een nieuw jaar, dus moest er iets nieuws op de werktafel. Even al die andere danwel oude bouwsels aan de kant.
Tijd voor iets Russisch! Maar dan anders; een T-26 in Fins livrei.
Ooit 's een Bodi-figuur op de kop weten te tikken en dat werd de inspiratie voor dit projekt.

35794_rd.webp 01.webp

De eerste stap is de constructie van de romp; 6 delen die makkelijk uit te lijnen zijn.

02.webp

Hij krijgt al een beetje vorm, past goed op zich. Vooralsnog geen rare dingen, afgezien van de nodige uitdrukpunten op rare plaatsen.
Het plastic is wel zacht, pluist bij het schuren. Ook zijn de aanhechtingen in het raamwerk nogal grof.
De loop is uitgehold en er zit een rooster voor de luchtinlaat ipv een plasticplaat met raatmotief.

03.webp

En het beoogde figuurtje.
20250105_141056.webp

In mijn enthousiasme om the beginnen, maakte ik een fout; deze T-26 was bedoeld om er een Spaanse Burgeroorlog-versie van te maken!
Dus daar ga ik dan mee verder.
De rupsbandjes, link & length, zijn voorgevormd, waardoor de rupsen lekker "hangen". Het op maat krijgen is effe pielen, want het spanwiel kan daarwerkelijk daarvoor gebruikt worden.

05.webp

De Finse versie wordt een Mirage-kit:
01F.webp

@Richard Cramer ; kun je de titel veranderen in "Fins/Spaanse T-26 tweeling"?

Oei...de mirage kit...leuk onderwerp, minder leuke kit, ik heb dr nogal wat werk aan gehad om t zwikkie naadvrij in elkaar te krijgen, hoewel ik de 6 tons vickers kit met de dubbele koepel had, de romp is op het oog gelijk. Aan de andere kant, dom bouwen is de helft van het plezier

Hi Ron,

Ja een leuk kitje die Zvezda, zoals je weet heb ik hem ook recent gebouwd. Zeker grotendeels OOTB te maken, op wat uithollen na dan. Ik zou nog wel de frontplaat van de koepel checken, want de positie van de verschillende holtes en bouten is niet geheel correct, althans wat ik zo constateerde na bekijken diverse nog bestaande T-26s. Deze ga ik zeker volgen.

Mvg,

Vincent

De eerste "uitdagingen" met de Mirage kit ben ik al tegen gekomen; erg zware gietramen en aanhechtingen en rubbarbandjes die in niets lijken op wat ze zouden moeten. Passen ook niet echt op de aandrijfwielen.
Helaas kan ik geen vervanging vinden, althans niets wat in verhouding staat tot een €10 kitje.

05.webp

06.webp

Maar ik wilde deze versie hebben, vanwege de verschillen. Mirage heeft trouwens een aparte manier van de toren opbouwen; de voorzijde is een separate subassembly (Wat is het NL woord??).

07.webp

Het is een €10-kitje, dus krijg je ook €10 kwaliteit.
De pasvorm van de romp is meer dan naadje. Zeg maar NADEN!
En de rupsjes.... moet je volgens out-Tamiyasystem in elkaar smelten, maar ze smelten wel heul errug makkelijk. En er zijn geen pennetjes die je moet smelten, maar de hele rups. Gebruikmakend van het lage smeltpunt, bedacht ik me dat ik ze kon vormen met warmte, zodat 't minder strak oogt.

08.webp

09.webp

Rechter dan dit kreeg ik het niet.
10.webp

Ja, en maak dan al die naden maar es dicht zonder alle klinknagels kwijt te raken. Toch, t is een lief dingetje om te zien, t oogt eerder als een sportwagen ipv een tank vanwege hoe alles onder een hoek staat denk ik

Ron als je nog goede foto's (heel veel pixels) zoekt van Finse voertuigen, kijk dan eens hier!

WebNeo

Finnish Wartime Photograph Archive​

Maar misschien weet je dit al.

Voorbeeld
441299_original.webp

Misschien ben ik te vroeg.
Maar een jouw (Mirage T-26 S) achterdekdek moet je ook nog wat veranderen denk ik.

0_a862f_4e91d4cf_XXXL[1].webp

Ja, en maak dan al die naden maar es dicht zonder alle klinknagels kwijt te raken. Toch, t is een lief dingetje om te zien, t oogt eerder als een sportwagen ipv een tank vanwege hoe alles onder een hoek staat denk ik
Ja, dat is een probleem. Er moesten ook stukken plaat worden weggesneden, zoals een stuk onder de koepel en die 2 rechthoekige platen aan het achterdek. Ik heb ervoor gekozen om die laatste 2 te laten zitten. Volgens mij komen deze van de vlammenwerperkit van Mirage/RPM.

Ron als je nog goede foto's (heel veel pixels) zoekt van Finse voertuigen, kijk dan eens hier!

WebNeo

Finnish Wartime Photograph Archive​

Maar misschien weet je dit al.

Voorbeeld
Bekijk bijlage 45056

Misschien ben ik te vroeg.
Maar een jouw (Mirage T-26 S) achterdekdek moet je ook nog wat veranderen denk ik.

Bekijk bijlage 45057
Beiden zijn andere varianten van die, die ik in gedachten had. De eerste heeft een andere koepel en de tweede is een conversie van een ander soort T-26; die met 2 koepels of vlammenwerper. dacht de laatste aan het voorste luikje te oordelen.
Mooie foto's, trouwens waarvoor dank!

De eerste heeft een andere koepel en de tweede is een conversie van een ander soort T-26
Klopt. De eerste is een Finse T-26 en de tweede ex-Russisch.

Nog iets om te overwegen.

Finse uitbouw boeg MG.
0_a8405_f7577c6d_XXXL[1].webp

En kleurenfoto's Spaanse T-26 (niet bewerkt of ingekleurd) voor een kleurenindruk.

15830948_original.webp

15831283_original.webp

177462999.webp

Ik blijf het volgen!

Zvezda's T-26 zit in elkaar. Ik heb bewust weinig toegevoegd of veranderd om een beeld te geven van wat je krijgt. Afgezien van een rooster in de luchtinlaat, een uitgeholde loop en uitlaat en en nieuw hoekijzer linksvoor (het origineel is tapijtmonstervoer) is alles RUDD.
Foto's met m'n nieuw mobieltje (een MiniBro, geinig ding van zo'n 11x5cm).
Na het spuiten maak ik nog een lens voor de koplamp.

IMG_20250201_174152.webp IMG_20250201_174439.webp

IMG_20250201_174321.webp

Terug
Bovenaan