Finished: Hobbyboss Boxer "Fahrzeugentwicklung"

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Mogelijk dat iemand zich er al ooit aan gewaagd heeft: is het mogelijk om van de Hobbyboss Boxer een Nederlandse versie te maken. German Boxer MRAV, HobbyBoss 82480 (2011)

Ik begrijp dat het model gebaseerd is op de proto, dus wat zou er allemaal aangepast dienen te worden?

Gr Bas

Laatst bewerkt:

Erik.Keizer

Lid van de TWENOT
Heb je even? Onder andere:
- total andere dakindeling met verstijvers etc
- andere indeling motorkap
- andere verdeling pantserplaten rondom
- aandrijflijn is zichtbaar bij HB, moet allemaal weggewerkt worden
etc. etc. etc
Leuk detail: op de achterklep ontbreekt een pantserplaat. Daar is aan te herkennen welk prototype ze gebruikt hebben voor het model want bij één prototype ging die plaat in het begin kapot en heeft men nooit de moeite genomen die te vervangen. :)

Zou ik dus niet aan beginnen.

De Revell Boxer is gebaseerd op de 3d modellen van Artec (KMW+Rheinmetall) en klopt daardoor uitstekend met het origineel. Om de NL versies te bouwen heeft Nahm Modellbau conversie setjes. https://nahm-modellbau.de.tl/ Ik ben er zelf net eentje aan het bouwen. Bijna klaar.

Erik

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Bedankt Erik,

Duidelijk verhaal. Denk dat ik maar eens de Revell variant moet opzoeken en deze ga gebruiken als test model. Om te schilderen dan wel te verstaan. ;)

Gr Bas

Erik.Keizer

Lid van de TWENOT
Ter informatie, de Nederlandse GNGP versie. Basis Revell met ombouwset van Nahm Modellbau. Van de oorspronkelijke Duitse ambulance Mission Module (de bak achterop) is alleen de (onzichtbare) vloer ongewijzigd gebleven. De Drive Module is voor de Duitse en Nederlandse versies gelijk (op wat aanschroefdelen na zoals de draadsnijder voor op) en is dus een goede weergave van de Nederlandse versie.
11hud87.jpg

6ifuc0.jpg

E

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Heb er inmiddels voor gekozen om hem gewoon als Fahrzeugentwicklung te bouwen voor de groepsbouw van Breda. 'Alleen' nog 'even' afwerken. ;)

20200330_002526.jpg

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Na tig maanden er niets aan gedaan te hebben, moet deze nu toch echt even af, aangezien volgende week de deadline verstrijkt voor bouwgroep Breda. Dus snel nog wat modder erop en een plenkske eronder. ;)
20200917_000326.jpg
20200917_002204.jpg

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Ziet er stoer uit Bas!
Geinig dat het ook een NL-BOXER is, maar er zijn wel 100 verschillen met de finale versie
(Kettinkjes van de rookgranaatwerpers zijn sjiek-de-friemel trouwens!)
Zaterdag was ik op de kazerne in Havelte en ben langs de Fenneks, CV90's en Boxers gelopen. En hoewel ik dacht dat ik klaar was, leverde dat werr 10 dingen op te vervolmaking. o.a. dat er een geel-witte grondverf is gebruikt, dus bij slijtage en beschadigingen (= drubrush) pas licht geel.

De ondergrond ziet er natuurlijk uit. hoe heb je die gemaakt?

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Dankjewel, ja hoe meer je erin duikt hoe meer je ontdekt. Het diorama is een samenraapsel van verschillende technieken. Vooral op YouTube is momenteel veel te vinden hierover o.a. de kanalen van Paepercuts en Luke Towan zijn erg interessant.

Bovenaan