Film: When trumpets fade

Film: When trumpets fade, regie John Irvin, 93min kijkersadvies 16 jaar.

Ik zou graag een lans breken voor deze film, een beetje overkeken, (net als het onderwerp zelf) deze film had alles mee, een HBO produktie, historisch vrij accuraat, goede regisseur en ditto hoofdrolspeler (Ron Eldard) pech was dat deze film uitkwam tussen het geweld van Saving private Ryan en BoB.

De film gaat over de slag in het Hurtgenwoud, met name de inzet van de 28th infantry division, in het echt al gauw de bijnaam bloody buckets gekregen, de divisie is namelijk in zijn geheel vernietigd tijdens de slag.

Rode draad in het verhaal is een soldaat die de eerste aanvallen overleeft en als gevolg daarvan tegen een totale burn out aanhikt, hij wil doen wat nodig is, maar hij wil ook leven, tegen wil en dank wordt hij bevorderd en krijgt een groep groentjes aangewezen.

Aanval na aanval volgt, de een nog zinlozer dan de ander, het falen van de leiding (net als in het echt) de drukkende omgeving, dichte bossen in de mist geven de film de juiste sfeer.

Om door te kunnen breken dient er geschut uitgeschakeld te worden, een PZIV, in werkelijkheid een rij 88ers, maar goed.
Gaandeweg de film groeien de hoofdrolspelers naar elkaar toe, en zonder al teveel te verraden komt de doorbraak er, eindigend in een verrassend wrang eind.

De HBO afkomst is duidelijk te zien, uniformen en outfits kloppen, (ben geen uniformfreak ) rauw realistische vechtscene's, stereotiepe duitsers jammer genoeg, en het bekende verhaal van mensen die boven zichzelf uitstijgen waar anderen instorten.

Deze slag heeft in het echt altijd in het verdomhoekje gezeten, immers, de amerikanen raakte in 6 maanden tijd net zoveel mensen kwijt als in 6 jaar Viëtnam, zonder een aansprekende zege aan het eind.
Ondanks z'n foutjes en z'n soms irritante amerikaans gungho gedoe is het toch een inspirerende film, net als andere HBO produkties geeft het je wel het gevoel dat het er zo uit gezien kan hebben.

De PZIV's zijn overduidelijk nep, maar er is een oprechte poging gedaan het echt te lijken, deze films worden niet alleen gemaakt voor modellers, voor de gewone kijker is het voldoende. Er is veel te zien aan Jeep's GMC's enz, wapens en uitrustingen van GI's, allemaal goed.

Ik ben zelf regelmatig in het Hurtgenwoud geweest, sinds mijn 15de, ik ben nu 44, vooral in de herfst is het nog steeds indrukwekkend, en ik denk dat deze film het hele echte verhaal eer aan doet.

Tegenwoordig in de koopjesbak voor een eurootje of 5,- laat hem niet liggen!

Groeten Rick

Inderdaad een ondergewaardeerde film.
Ron Eldard in de rol van absolute anti held die zijn gewonde maat achter laat in het bos om te sterven, groentjes op patrouille “point” laat lopen en verder alles doet om zichzelf veilig te stellen of het zichzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Het zonder schaamte “stelen”van schoenen van gesneuvelde kameraden en liegen over zijn geestelijke gesteldheid inbegrepen.
Helaas voor hem sneuvelen ook de NCO’s en CO’s bij bosjes waardoor hij tegen wil en dank, en onder luid protest steeds gepromoveerd wordt.
Op een gegeven moment gooit hij het mijn zijn CO op een akkoordje:
Voer één belangrijke en gevaarlijke missie uit in ruil voor een S5 (afgevoerd worden vangwege psychische klachten). Hoe dat afloopt moet je zelf maar eens gaan kijken.
“When Trumpets Fade”staat in delen van 10 minuten op YouTube.
Niet ideaal om deze film op die manier te zien, maar absoluut beter dan “I move like Micheal Jackson, Popstars en meer van dat soort ongein waar je kinderen, vrouw en of vriendin in het weekend graag naar kijken.
Deel 1 om je op weg te helpen:
http://www.youtube.com/watch?v=53z5-is4pk0&feature=related

P.S.
Het divisie embleem van de 28th bestaat uit een fel rode Keystone (sluitsteen), wat een verwijzing is naar de herkomst van de divisie. Pennsylvenia, de staat waar the 28th vandaan komt staat bekend als de "Keystone state." Ik meen te weten dat het 28th de geuzennaam "The Bloody Buckets" van de Duitsers kreeg omdat zij zo hard en standvast slag leverden en vanwege de vorm van het divisielogo wat op een rode emmer lijkt.

Goede film,

alleen het wapengekletter (het geluid van de wapens an sich) deed afbreuk.

Enne Sebastiaan, die Pz IV's, dat zijn russisch 2S3's, en zeker geen leopards. Of igg een variant daarvan. Kijk maar eens goed naar de toren, die is nml achtergeplaats. de film is volgens mij ook in Tsjechië opgenomen. Dat verklaart ook het VM WP materiaal.

Greetz
Axel

Bovenaan