FernsprechBetriebs Kraftwagen KFz19

Robert Blokker

Lid van de TWENOT
Een behoorlijke naam voor een exotisch variantje op de Krupp Protze ik weet het.

In mijn eindeloze zoektocht naar aparte voertuigen ontkom ik er gewoon niet aan dat ik voertuigen bouw waar dus geen gegoten plastic kit van bestaat. Dit hier is ook weer zo'n gevalletje. In dit geval gaat het om een behoorlijk obscuur voertuig daar ik tot op heden maar 1 foto heb weten te vinden van dit voertuig. en 1 twijfelgevalletje. Het is een vrachtwagen van de telefoondiensten op het chassis van een Krupp Protze. Als basis heb ik de Tamiya Protze gebruikt... deze dus:
3971.jpg

Bron: www.kimshobby.co.kr (whatever that may be)

En de opbouw is van Airmodel.... Deze dus:
am579.jpg

bron: Site van Airmodel zelf

Goed zoals je ziet heb je bij die Airmodel set alleen de kale opbouw. De wanden van de kabine. binnenkant van de spatborden wat plaat werk voor de achterkant en het dak. Maar dat is wel allemaal een beetje leeg. Dus ben ik begonnen aan een interieurtje maken. Dit werk wordt allemaal gedaan met evergreen.

Goed genoeg gebabbelt hier zijn de foto's. Let wel. voor de foto's heb ik alles even snel in elkaar gezet met behulp van plakband en losse onderdelen. Dat maakt dat in sommige foto's onderdelen een beetje scheef zitten en het geheel een beetje oogt als de Flatermobiel.
KFZ19_001.jpg

KFZ19_002.jpg

KFZ19_003.jpg

KFZ19_004.jpg

KFZ19_005.jpg

KFZ19_006.jpg

KFZ19_007.jpg

KFZ19_008.jpg

Hieronder zie je een begin van het vloertje moet nog een boel aan gedaan worden. Evenals de binnenkant van de kabine.
KFZ19_009.jpg

KFZ19_010.jpg

Naast dit hele geheel moet er ook nog een mobiele generator gescratched worden. En een antenne voor op het dak... maar dat is allemaal van later zorg. Laat ik eerst maar eens dit voertuigje afmaken.
Overigens is deze conversie/scratchbuilt wel een vingerstrekoefeningetje voor het converteren van een Dragon Halftrack die ik geruild heb met Jeroen Gerritsen naar een Sonic HT

Met een vriendelijke groet

Robert Blokker

Hoi Robert,

geinig karretje. Lelijk, maar geinig. 😀

Nog veel werk voor de boeg lijkt me. Hoe is de pasvorm van dat Vacuform-gedoe? Tubetje of 2 Tamiya putty nodig?

Misschien kan Luc Klinkers een Guust Flater voor je sculpten 😀

grt

Robert

Ola heren

bedankt voor jullie antwoorden ze worden erg gewaardeerd

@ Eric (mijn hofleverancier 🙂 🙂 )
Ik heb nog geen idee van het ondergrondje ik ben al blij als ik dit goed afrond... Maar het idee voor het ondergrondje komt wel en ik laat het je weten. Liefst iets donkerbruins maar dat hoor je nog wel.

@ Robert (mijn naamgenoot)
Klopt dit is nog maar het begin. Het echte werk begint nog. Momenteel zit alles nog vast met medisch tape maar ik heb meerdere Vacu form kits gebouwd (zie hieronder)
Stuttgard-260_001.jpg

En ja vaak is er wel wat putty nodig... Ik verwacht ook niet dat dat hier niet zo zal zijn... hij ligt al klaar... als alles zometeen in elkaar geplakt gaat worden.

@ Bruce
Vacuform, dat is toch geassisteerd scratchbuilden?
Hier heb je wel een beetje gelijk in... De conversie set geeft je de moeilijkste onderdelen de rest maak je zelf of steel je van andere voertuigen. Of de scrapbox natuurlijk.

@ Ruud
Het is jammer dat er in de oude Signaals geen kruiswoordpuzzels stonden anders had der Gustaf Flahter ze vast gebruikt.

Het doet me overigens wel deugd dat hier even goed ook nog Guust Flater fans zijn. Briljante strip uit de pen van Franquin

Op naar de volgende update... bedankt voor het antwoorden heren

Robert Blokker

album 5? die is toch getekend door anderen als franquin? ff kijken hoor!

gechecked: Guus, de ballade van de klaters heet ie, apart, maar hij hoort er wel bij!

Timo-> m'n ouwe heeft een paar stripboeken!

Ola gasten

Bedankt voor de antwoorden.

@ Kanne
Je hebt helemaal gelijk aangaande de Penseel en Inkt maar zo luidt het gezegde helaas niet.
En elke kenner zal je kunnen vertellen dat er geen Guust album nummer 5 bestaat... Alle album nr. 5's zijn vals.

@ Jochem
Bedankt voor de complimenten maat. Ik denk dat jij dit soort kitjes ook wel weet te waarderen met je gescratchbuilt.

@ Arjen
Ik heb je een PB gestuurd.

@ Timo
In de officiele Guust Flater Collectie bestaat er geen nummer 5. Er is later wel een Guust Flater deel 5 verschenen maar die behoort niet tot de serie.

Robert Blokker

(Die de trotse eigenaar is van alle Guust Flater stripboeken in eerste druk inclusief de versies die in ob long (geloof dat dat zo heet) zijn verschenen.

zijn dat die albums ter grootte van A5? die hebben we ook, maar dat bladert waardeloos vind ik. Robert, laat ik maar niet zeggen hoeveel stripboeken (collectors en niet) er hier in de kast staan, maar om enkele series te noemen:

Yoko Tsuno,
Kuifje,
Storm,
Trigië,
Guust
Rik Ringers,
Buck Danny (RONDJE VAN MIJ!)
noem maar op...

trouwens, wat ik me afvraag, bij m'n laatste vacuform kitje zaten er allemaal gaatjes in de hoeken die ik er af moest schuren, jij hier geen last van? ik kan me trouwens nog nix bij je karretje voorstellen, maar dat komt misschien omdat ik nergens een foto met het echte ding zie staan?

Timo

Ik geloof dat het Flater-gedeelte beter in het café voortgezet kan worden... voor zover nodig. Alle albums 5 zijn idd vals... ook dat van al die verschillende tekenaars!

Album 5 bestaat niet!

En nu graag verder met het boeiende project waar deze thread eigenlijk over gaat!

Groet,

Kanne (die zelf het vuurtje mee heeft aangestoken 😳 )

Ola Gasten

Inderdaad Kanne... Ik denk dat we nu zo'n beetje alle Flater onduidelijkheden wel opgelost hebben. We stoppen ermee in deze topic.

@ Timo
Hier twee foto's van het betreffende voertuig.
kruppProtzeFunkwagen1_W.jpg

kruppProtzeFunkwagen9360_W.jpg

Bron: Autogallery.ru
En er bestaat er nog een met een Aerial Antenne op het dak in plaats van die dingetjes die je in deze foto's ziet... Dit moet een beetje het eindresultaat worden.
Ik heb overigens geen flauw idee welke gaatjes jij bedoelt. Ik ben in ieder geval nooit iets tegengekomen dat ook maar een gelijkenis toont met jou verhaal... heb je daar misschien foto's van?

Ik heb laatst een artikel binnengehad wat ik eens helemaal door ga lezen vanmiddag en hopelijk ben ik dan wat wijzer waar het gaat om het interieur. Dan kan ik namelijk verder... De laatste dagen heeft het project stil gelegen doordat ik niet de info had die ik zocht.

Robert Blokker

Terug
Bovenaan