FaustusModels „Sherman T54E1 Tracks 3D Print Updated”

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman BARV en M2 half-track
Omdat ik stalen rupsbanden nodig heb voor m’n in aanbouw zijnde Sherman BARV, en ik die van Bronco niet zie zitten maar metalen en 3D-geprinte te duur en/of bewerkelijk vind, dacht ik: wat is er te vinden aan 3D-zelfprint-bestanden? Ik kwam daarop uit bij deze set van FaustusModels op de site Cults3D.

t54e1-v2.jpeg

Voor je €6,49 krijg je elf STL-bestanden:

Bestanden voor FaustusModels T54E1.png

In feite zijn er vijf verschillende onderdelen, maar je krijgt die met en zonder supports, plus een „raft plate”, een rechthoek met een verstevigingskruis erop, waar dat ook voor moge dienen. Hier een paar voorbeelden van de onderdelen, de versies met de supports:

T54E1 EEC v2 Supported v1.jpegT54E1 End Connector w. Track Pin v2 Supported v1.jpegTrackPad T54E1 v2 Supported v1.jpeg

Zelf heb ik wel geen 3D-printer, maar m’n broer wel, dus die vroeg ik om een stuk of tien van elk bestand uit te printen, zodat ik eens kon zien hoe goed dat alles nu eigenlijk te bouwen is voordat ik hem er zo’n 160 laat maken voor op het model. Het werden er acht:

IMG_1356.jpeg

Het ziet er redelijk goed uit, maar het gaf me al wel gelijk de indruk dat het schoonmaken meer moeite zou gaan zijn dan voor een vergelijkbare set rupsbanden van plastic of tin. Dat bleek al heel snel te kloppen zodra ik twee schakels, één eindverbinder met pennen en één eindverbinder met duckbill schoonmaakte.

IMG_1362.jpeg

En dan bleek ook nog eens dat er amper of geen gaten door de blokken of eindverbinders zitten. Ik vermoed dat dit komt door de printresolutie of iets dergelijks, maar alleen dat al maakt dat de set zo goed als onbruikbaar is. Ik heb op allebei de schakels één gat doorgeboord met een 0,75 mm boortje, want de pennen zijn ±0,6 mm dik, en dat duurde meer dan een minuut per gat. Leuk, met 79 of 83 schakels per kant, keer twee gaten per blok, keer twee rupsbanden … Ook al gaat het sneller als je er handigheid in krijgt, dan nog ben je grofweg vijf uur bezig met alleen gaten boren. En dan tellen we de eindverbinders nog niet eens mee, noch het feit dat je met de pijn die je na een tijdje geheid in je handen krijgt, niet meer zo snel boort als in het begin.

O ja, en bij het verwijderen van de supports aan de blokken bleek dat ik er behoorlijk wat af moest vijlen om ze enigszins op maat en haaks te krijgen.

IMG_1357.jpeg

Goed, in elkaar, dan:

IMG_1359.jpeg

Dat lukt, en ze blijven zonder lijm redelijk stevig zitten — maar ik denk dat dat vooral te danken is aan twee factoren. Eentje is het licht flexibele resin dat m’n broer gebruik heeft, de andere is dat het blok aan de afgevijlde kant nog net ietsje te lang is, zodat de pennen net een beetje uit elkaar wijken en dus de eindverbinder goed vasthouden. Maar de blokken scharnieren daarom ook niet ten opzichte van elkaar, dus rond een wiel buig ik dit niet.

Conclusie
Laat maar.
 
Hier is het erger dan nodig is, volgens mij. Er zitten een heleboel van die zuiltjes onder, en ook in openingen en details waar ze moeilijk uit te verwijderen zijn, zoals de openingen in de blokken en de holle kant van de duckbills. Maar dat zou nog te doen geweest zijn, als ik de blokken niet uit zou hoeven te boren, want dat is de échte rotklus.
 
deze kende ik niet.
En goed dat ze zijn!
Hoewel het een platform is van meerdere bedrijfjes, is de kwaliteit en service tot nu toe altijd uitmuntend.
Ik kocht een MG3 voor op de Leopard, zó fijn geprint dat de handbeschrmers los zitten van de loop!
Dat was teveel van het goede. Bij het uitpakken brak het handeltje.
Vijf dagen later had ik gratis een nieuwe. 👍

mg3-for-leopard-with-ammo-belt-without-stock-135.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee of dit iets is mbt kwaliteit
Ik ook niet, maar die webwinkel geeft mij niet echt veel gevoel van betrouwbaarheid. Ik kan zelfs niet eens vinden uit welk land dat moet komen, laat staan een volledig adres.
 
@Arne Ρоirοt , Ik heb van die jongens de .50 voor op mijn YP408. De patronen lopen door tot de bodem van het kistje, echt top spul.
 
Ik ook niet, maar die webwinkel geeft mij niet echt veel gevoel van betrouwbaarheid. Ik kan zelfs niet eens vinden uit welk land dat moet komen, laat staan een volledig adres.
Klopt de site is niet echt een prijs waardig iets 🤣 . Weet ook niet of ze ergens anders te koop zijn zoals de quick wheel masks van ze.
Kijkende naar de ontwerper "Kryztof Mucha" ervan gok ik ergens uit het oosten.
 
@Arne Ρоirοt , Ik heb van die jongens de .50 voor op mijn YP408. De patronen lopen door tot de bodem van het kistje, echt top spul.

Ja, het verwijderen van die zooi is een hele klus.
Ik heb in Griekenland geprinte tracks voor mijn M113 besteld
en voor tien euro kon ik ze schoongemaakt geleverd krijgen.
Doen dus!
En ik zie tot mijn verrassing ook dat ze nu de M113 Diehl tracks hebben die uiteindelijk onder de YPR is gekomen!! Daar ben ik wel blij mee want hun spul is echt top!
 
Het "laat maar" vind ik een beetje kort door de bocht. Het hangt in dit geval af van meerdere factoren en mijn vermoeden is zomaar het gebruik van het type resin. Ik weet niet welk resin je broer heeft gebruikt, maar kan zomaar zijn dat het niet geschikt is voor deze schaal. Ik print mijn tracks in 8K resin van Phrozen en met èèn rits haal ik ze van de supports af, zonder cleanup, omdat ik ervoor zorg dat de support zo dun mogelijk zijn zonder dat de print faalt. Resultaat, in een half uurtje een hele set aan tracks in elkaar. Printen duurt dan veel langer.

Kortom, vergeet niet de factoren van het printen.

Overigens vind ik de huis/tuin/keuken tracks die je koop echt achterlijk verbazingwekkend duur als je kijkt naar wat de kostprijs is (over het algemeen een paar centen!)!

Ditzelfde geldt ook voor geprinte wielen (€30 voor een setje!). Het is maar net wat de gek ervoor geeft denk ik dan maar... maar deze gek is niet gek en houdt het geld lekker in de portemonnee (gek hè)!
 
Ik vermoed ook dat het met andere instellingen, resin en weet ik veel wat waarschijnlijk beter zou gaan, maar met „laat maar” bedoelde ik ook: voor mij hoeft er niet zo nodig tweede poging te komen om betere te maken.

Wat de prijs van commerciële 3D-geprinte rupsbanden betreft, gok ik dat ze ook de tijd meerekenen die het kost om ze te maken (want zolang de printer daarmee bezig is kun je er natuurlijk niks anders mee doen), en daar dan een dikke marge bovenop plakken omdat 3D-printen nu eenmaal in is en er daarom toch wel grif voor betaald wordt. Ik vind ze gewoon te duur — maar dat vind ik ook van Friul en andere metalen rupsbanden. Als het de enige keuze is wil ik er nog wel voor betalen, maar als er ook goedkopere zijn die niet belachelijk veel meer werk zijn, is de keuze voor mij makkelijk.
 
Als de kwaliteit goed is en een model er beter van wordt dan heb ik het er al snel voor over. Een goed model is wat telt bij mij. Dat een ander daar wat aan verdient dan is dat prima voor mij. Het is een niche-markt want hoeveel mensen kopen nu net een specifieke rups voor een specifieke uitvoering van een voertuig. Of leveranciers/ateliers/.. daar echt rijk van worden betwijfel ik. Als ik dan bijvoorbeeld zo’n filmpje zie van TAKOM waar heel veel mensen dag in dag uit geestdodend werk doen voor een habbekrats zodat ik mij in mijn vrije tijd kan vermaken … dan heb ik daar misschien wel meer moeite mee dat een CEO daar rijk van wordt.
Maar goed … ik kijk dus achteraf nooit hoeveel het mij gekost heeft aan extra’s. Ik kan echt enorm genieten van fraai gemaakte zaken (zoals ze die dus bij Hobby Market leveren en waar ik al paar jaar spul koop). Ik besef dat ik dit zeg vanuit een situatie dat ik me dat kan permitteren (of beter gezegd prioriteren want zo ruim zit ik nu ook weer niet in de slappe was).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan