Fate of the Fallen, klaar 26-7

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Verhaaltje, heel kort:

Faith of the Fallen,

s.Pz.Abt.505, east prussia 1945 (historisch vast niet helemaal correct qua torennummer enz, maar t past past mooi bij t dio verhaaltje 😉 )

Hopelijk bestaat de titel al niet voor een dio 🤐

Goed.... veel tekst en foto's, komt ie 😉

Wat eigenlijk bestemd was voor de prullenbak heeft toch een 2e leven gekregen, deze kit van Italery is toch op een dio beland met dit voorlopige resultaat

kitphotos%20030.jpg

Kitje is in elkaar gezet door Clarinda en ze was niet echt blij met het pasvorm gebeuren, heb m uiteindelijk toch een basiskleurtje gegeven maar ook dit beviel totaal niet doordat de vorige airbrushspuit niet in orde was en er uiteindelijk zo'n dikke laag verf op kwam te zitten dat er nog weinig van te maken was...

Na de mislukte verflaag:

dsc0516e.jpg

dsc0521d.jpg

Na een tijdje op t schapje te hebben gestaan heb ik m in de overreiniger gedaan en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer... maar t spul kwam er niet goed vanaf dus heeft ie na nog een tijd niks doen op t punt gestaan om stilletjes te verdwijnen bij t vuil.....maar toen ik nog 1 keer de tracks er weer op deed voor een voorbeeld foto voor Paul sloeg de verliefdheid weer toe 😀

Eerst heb ik m deels verbouwd om m naar mn zin te krijgen (sorry Clarinda 🙂 ) Aangezien de mr muscle niet deed wat ik wilde heb ik de Tiger met een glasvezel pen helemaal kaal gemaakt en waar nodig geschuurd om er weer grondlakje op te spuiten, weer schuren enz.. tot het resultaat daar was!

dsc1035q.jpg

dsc1034t.jpg

dsc1032i.jpg

De nieuwe luchtspuit was aangekocht en een testmodel was snel gevonden... Basislakje ging lekker dus het werd tijd om verder na te denken wat er met de Tiger ging gebeuren. Een afgesleten whitwash is er overheen gegaan en wat probeersels zoals een "ongespoten" motorluik enz enz

Had m ter " inspectie " meegenomen naar de bouwavond in Ede waar Peter van Dijk de volgende foto's heeft genomen:

dsc03148z.jpg

dsc03149o.jpg

dsc03150n.jpg

En t gemaakte stukje huis met ontzet kozijn enz..

dsc03152r.jpg

De inspiratie komt van een topic van het Mig forum waar een erg moddige setting mijn aandacht trok.

Inmiddels staat ie al vast op t dio met de tracks in de modder en is het afwerken begonnen en de figuren onderweg.
Al moet er een nog een hoop gebeuren het is een erg leuk werkstuk om te maken!

Tanker is nog niet af maar is even voor t beeld, en er komen nog wat vermoeide grenadiers bij te zitten om de titel kracht bij te zetten.

dsc1226z.jpg

dsc1237.jpg

dsc1242s.jpg

dsc1247.jpg

dsc1248m.jpg

dsc1261.jpg

dsc1265k.jpg

dsc1270w.jpg

dsc1271.jpg

dsc1273.jpg

dsc1276b.jpg

nou foto's genoeg denk ik 😉

Opmerkingen en tips welkom!

Re: Faith of the Fallen Tiger 1

Ha die Elco,

Heb het genoegen mogen hebben om deze Tiger in het echie te zien. Ik vind dat de foto's het model geen recht doen, het is echt een mooie ding geworden.

Goed, mijn puntjes na het zien van de foto's (hoewel ik aanneem dat een aantal van deze zaken jou niet ontgaan zijn en dus op je "to do"-lijst staan):

- De adelaar op de muts van de tankman moet nog een likje verf krijgen.
- Er mag van mij wel wat meer sneeuw OP het gras ipv alleen er naast.
- Hoewel ik de modder zeker goed geslaagd vind (alsof het echt nat is...), vind ik de overgang van modder naar tank te abrupt. Nu kan dit dus gezichtsbedrog zijn door de lichtinval, toch had ik zelf eerst wat lichtere kleuren modder (oudere, opgedroogde modderlagen) aangebracht waardoor er een meer geleidelijker kleurverloop was geweest (als u begrijpt wat ik bedoel 😉 ...).

Toch blijft het een mooi model dat ik graag weer op de bouwavond zie. Meenemen dus!

groeten, Richard.

Re: Faith of the Fallen Tiger 1

Ey Richard,

Bedankt voor je opmerkingen, dat is ook de reden dat ik deze toch maar gepost heb om de dingen die ik niet zie of aan heb gedacht mee te kunnen nemen in deze dio!

Tanker muts moet nog helemaal voorzien worden van verf dus gaat goed komen, het meeste sneeuw wat er (nog) ligt is zo gemaakt dat het oude natte sneeuw is. Lastig te zien op de foto's, maar kan het altijd nog aanpassen mocht blijken na de bouwavond dat het effect dat ik wil er niet is in real life.

Modder....mmh lastig,snap je punt wel maar als je door zo'n bende heen walst blijft er weinig te zien van oude modder maar zal hier en daar een randje of stukje oud laten zien

Met de bouwavond staat ie er weer 😉

Cheers

Re: Faith of the Fallen, Tiger 1

Hallo Elco, ik las net al dat de foto's de realiteit geen eer aandoen, dus is het moeilijk om een betrouwbare persoonlijke mening te geven. Bouwavonden zijn voor mij een utopie (veel te druk gezinsleven), dus ik kan nooit de echte stuff zien. Het enige muggenzifterige wat ik kan zeggen, is misschien het feit dat je de groene ruiterdecal een beetje zou terugdringen. Een beetje cremekleurige wash over dat groene heen zetten zou volgens mij al veel helpen. Wat me als voormalig dioramabouwer direct in het oog sprong, waren je razend echte bakstenen onderaan dat muurtje met affiche, top !
Zo zie je maar dat doorzettingsvermogen tot iets leidt !

Re: Faith of the Fallen

Guy,

Bedankt voor je reactie!

Ruiterdecal is iets om over na te denken, zal t eens even aankijken..

Muurtje is de de eerste keer dus bedankt voor je compliment hiervoor :!:

Foto's worden al snel flets, heb de beste eruit gepakt maar mis wat contrast.. maargoed, de sparetracks zitten op de toren en de tanker zn gezicht is afgemaakt, muts geschilderd en de adelaar zit dr op en toen was t al weer half 6... oke tussendoor ook nog wat andere gezichtjes geschilderd om flink te oefenen.

Bedankt voor t kijken!

Hi Elco,

Da's ook toevallig, ben ook helemaal into sPzAbt 505, ik zou wel een jaartje van je datum af trekken, in november 44 zijn alle Tigers I vervangen voor de II, maar voor de rest, het plezier van het bouwen straalt ervan af, wat betreft de overgang van natte blubber naar de opbouw, probeer 's met een oude kwast wat plekjes te spetteren, kwast laden met je blubbermix, een spuitje van een lege airbrush, en voila, een minder bruuske overgang, leuk om te doen ook, ook als je het niet doet leuk voor een ander blubber model.
Maar hij gaat lekker, en nogmaals, je hebt er overduidelijk plezier in en daar gaat het om.

Groeten Rick

Hallo Rick,

Dacht ergens te hebben gelezen niet de hele eenheid de Tiger II had gekregen, maar zal dr vast naast zitten. Jaartje vroeger is ook geen probleem natuurlijk.

Modder op de zijkanten is op de manier die je beschrijft aangebracht maar is op wat plekken achterlangs de fenders geschoten 😳 inmiddels nog wat aanpassingen aan t modder gedeelte gedaan.

Plezier heb ik er zeker in en hoop natuurlijk er op vooruit te gaan met dit model, heb al wel in de gaten dat op basis van de foto's ik m niet zo kan overbrengen zoals die daadwerkelijk is.

Mooi!!
Bij de foto aan de voorkant van de rupsbanden zit alleen op een wiel geen modder 😕
t' is wat raar als alles smerig is behalve dat wiel..
Maar wel heel mooi!!!

Hey Lars,

Ik neem aan dat je deze bedoeld

dsc1248m.jpg

Dit is een dieper gelegen stukje achter een kier van enkele mm en viel me ook op echter is deze in reallife nauwelijks tot niet te zien 😉

Bedankt voor je comments!

Tja foto's Elco, blijft lastig om de werkelijkheid goed na te bootsen. De Tijger is mooi gedaan, figuurtje ook, gezicht ziet er goed uit en tja de modder, ik vind de overgang te hard, ben niet zo'n liefhebber van modderpoelen. Misschien wat meer kleurvariatie?

Succes!
Gr

Bedankt voor je reactie, begin dr een beetje de pest in te krijgen dat de foto's niet beter lukken maar wil ze ook niet bewerken om het mooier uit te laten komen, en ach ik heb al meerdere werkstukjes in t echie gezien die me opeens wel konden bekoren omdat het ook niet goed uit de verf komt hier op t forum.

Variatie is natte modder is lastig en kan niet zo snel bedenken hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat graag. De ondergrond is al voorzien van plassen, natte sneeuw en... modder in donkere kleurtonen. Hoop m te kunnen bespreken op de aankomende bouwavond in Ede om te kijken wat wijsheid is om t niet te overkillen.

Cheers 🤣

Nou deze ziet er muddy uit Elco 😉
Ik zou alleen het rode sjaalte een andere kleur geven want deze trekt te veel de aandacht!
Ik zie hem wellicht nog wel een keer in het echt!

Groeten,

Roger

Hoi Roger,

Sjaaltje was een beetje roze uitgevallen en is inmiddels grijs, maar denk dat er een wat kleinere om zn nek komt.
Heb een poging gedaan het hoofdje te schilderen na je uitleg hierover in je topic, ook deze is trouwens nog wat aangepast..

Eens kijken of ie Eindhoven haalt in Oktober 😕:

Tweede figuur is bijna af, sjaaltje en gezicht staan nog in de olie.
Als deze droog zijn afwerken en matte lak erover, binnenkant helm moet ook nog een kleurtje krijgen zie ik.. 🙂

Foto zoals gewoonlijk..scheisse 😉 tis maar even voor t idee.

img53401c.jpg

Grtzz

Re: Faith of the Fallen, figuur 2

Figuurtje klaar, mat lakje overheen. Lipje, oogje en neus aangestipt met satin gloss.
Gezicht heb ik geprobeerd zo vermoeid mogelijk te krijgen met een zwaar aangezette baardgroei.

Misschien hier en daar nog een correctie streepje maar dan ben ik er wel klaar mee.

Tanker is opnieuw gedaan en ook het derde figuur is al aardig ver.

dsc1320t.jpg

dsc1325l.jpg

dsc1329h.jpg

Opmerking, tips welkom dan kan ik deze meenemen naar de volgende 😉

Re: Faith of the Fallen, 23-6 figuur 2 klaar!

Ha die Elco,

Vindt het een mooi figuur geworden zo met die versleten camo-look. De highlights zijn subtiel: ik wil 'm graag eens in het echie zien volgende week.

Ook heb ik een overweging/aandachtspuntje: indien de modder op het diorama donkerbruin/bijna zwart is, is het dan niet logischer dat de kleur van de moddder aan Friedrich's schoenen daarmee overeenkomt (nu is het roestbruin)?

Volgende week dio klaar en mee 8) 😉 ?

groeten, Richard.

Hey Richard,

Heb het inderdaad zo ingetogen mogelijk gehouden en dit als eindresultaat gehouden, merk dat er veel vooruitgang in zit.
Zal eens een figuurtje posten hoe ik ze eerst 'afleverde". Nu 4/5 figuren in nieuwe stijl heb ik goede hoop voor de toekomst 😉

Komt nog een druppie donkere modder op de schoenen, dacht laat ik eerst eens wat oude modder lagen opbouwen met wat verschillende tinten 🤣

Bedankt voor het meedenken!

Grtzz

p.s. hij komt mee volgende week.

Dank u dank u

Even ter vergelijking de figuren voor mijn stop met modelbouw een jaar of 15 geleden en na het oppakken van modelbouw een klein halfjaar geleden nadat een nieuwe (model)bouw wereld voor mij openging.

kijk en huiver.. en oordeel:

dsc0032ub.jpg

dsc0031el.jpg

De voor de kijker rechts is een uitprobeer grenadierpupsel waar ik mee bezig ben..

Ik zeg zeker niet dat ik er ben maar er zit vooruitgang in en hou me dan ook erg aanbevolen voor tips en verbeteringen in de toekomst.
Daarnaast blijf ik flink experimenteren om het voor mij beste resultaat te behalen.

Rasputitsa!

Rasputitsa!

Na aanleiding van de bouwavond gister wil ik natuurlijk wat doen met de op/aanmerkingen (die zeer welkom zijn) en de ideeen/discussies die erop volgden..
Peter miste kleurvarriatie in de ondergrond...en hij heeft gelijk.. wel misschien wat filters zoals die opperde?

Na een nachtje piekeren hierover en wat foto's te hebben opgezocht.. filters, meer water en sneeuw (dan wel niet oude sneeuw?)
Op een gegeven moment ben je uitgekeken op een item zoals hier de ondergrond.

file.php

file.php

file.php

file.php

Hulp?

file.php

Re: Rasputitsa!

Ha die Elco,

Misschien ten overvloede, maar wat ik aangaande de titel al op de bouwavond zei klopt dus wel... Je hebt de titel inmiddels veranderd in "Rasputitsa!" begrijp ik?

De laatste loodjes, succes 🙂 !

groeten, Richard.

Hey Richard,

Je hebt gelijk inderdaad. Had ook niet anders verwacht van een koster 😉 ennuh bedankt voor de opmerking!

Fate of the fallen moet t zijn, rasputitsa legt de nadruk op de ondergrond waar ik nog wat tips voor hoop te krijgen hier 8) en lijkt teveel op (het overigens schitterende werkstuk) "battling the rasputitsa` die trouwens wel dient als inspiratie van de ondergrond. Ga ook deze nog maar eens goed bestuderen qua kleurvariaties

Hoi Elco!
De figuren worden mooi!
maar ehhh hoe heb je die natte modder gemaakt met welke materialen en waar zijn die te krijgen??
ik vind het namelijk zo mooi geworden dat ik ook zoiets maar dan in t bruin wil gaan proberen 🙂 🙂
Gr lars

Hi Lars,

-De basis is een laagje rotband over gevormd piepschuim. De geulen/waterplassen en plek waar de tank komt zijn dus al in het piepschuim gemaakt.
Hierna heb ik de basis zwart gespoten en vervolgens met een mix zwart/bruin/groen gespoten en afgewerkt met hoogglans blanke lak.

-Verschiilende donkere washes over het geheel

-De plassen en geulen zijn vervolgens gevuld met Mig resin gemixed met bruin tinten met daarover dunne laagjes Vallejo stil water met een beetje bruin en groen toevoegd om het effect van modderplassen te krijgen.

-De sneeuw is in laagjes van natrium bi carbonaat opgebouwd icm met verdunde houtlijm. De natte "oude lagen" zijn behandeld met Mig wet effect and damp earth mixture en wat lichte washes om de sneeuw smerig te krijgen. Top laag met alleen natrium bi carbonaat voor het laatste versje laagje sneeuw.

-Op willekeurige plekken zijn nog dot filters aangebracht met olieverf blauw/rood/geel en is alles gebrushed in donkere bruine kleuren op aanraden van de mannuh van bouwgroep Ede.

-Tussen alles stappen door het ik meerdere malen de Mig wet effect and damp earth mixture gebruikt om een mooie wetlook te krijgen.

Re: Fate of the Fallen, done 26-7

Op een handje met geweer en een naamplaatje na schei ik dr mee uit 😀

Dit was een erg leuk en leerzaam stukje om te doen, vooral omdat de Tiger op t punt stond in de prullenbak te belanden (zie openingpost) 🤐

Na wat te hebben gedaan met de tips/commentaren van bouwgroep Ede zat ik erg tegen de figuurtjes aan te hikken maar uiteindelijk zitten ze dr op. Met nog enkele washes en brushes is er meer kleur variatie gekomen in de ondergrond zonder de natte look teniet te doen.

dsc0001sau.jpg

dsc0002kf.jpg

dsc0006rz.jpg

dsc0007t.jpg

dsc0008fu.jpg

dsc000111d.jpg

dsc0009a.jpg

Bedankt voor t kijken en tips/commentaar zijn wederom erg welkom!

Grtzz

niemand 🙁 ?
Achossietoch... 🙂
Nou vooruit danmaar 😉

Zonder gekheid Elco : Ziet er zo vanaf de foto's heel goed uit 😱 .
Ik heb 't (zonder de laatste verbeteringen) in het echt gezien, en neem dus ook aan
dat het dio er nu een stuk béter uitziet. (volgende bouwavond weer effe showen?)

Dat armzalige trio op de toren doet 't wel goed qua sfeer. Was misschien nog mooier
geweest (achterafgeleuter 🤣 ) als het linkse figuur z'n blik op het propagandablad had gefocust...
En de benen van de middelste zijn iets te weinig gebogen mijns inziens.
Op een handje met geweer en een naamplaatje na schei ik dr mee uit 😀
En uiteraard is 't een keer genoeg. Eindeloos corrigeren heeft weinig zin en is niet leuk.
Een volgend project aanpakken met de opgedane ervaring is dan gewoon leuker :idea:

Vrolijk groetje 😀
Peter

Bedankt voor de reactie's. Het is altijd leuk te weten of je op de goede weg bent.. of niet natuurlijk..

@ Bert, dank u!

@ Peter, het gedraaide hoofdje had inderdaad net dat extra kunnen zijn 😱
Benen.. hmm lastig kijk de volgende maar, hij zit vrij ver naar achter waardoor onmogelijk is de benen in een knik te krijgen.

@ Herman, hij gaat komt zeker weer mee de volgende x

@ Johannes, dank je wel, ruiter heb ik al vaker gehoord. Heb er al wat filters overheen gedaan, maar net als de andere logo's is die wel afgeplakt voordat de whitewash erover heen ging..

Op het riempje na is het geweer ook klaar om er op gelijmd te worden. Zal proberen nog wat detailfoto's te maken als laatste update en dan gaat ie op de schap.

Grtzz

Terug
Bovenaan