Fallschirmjäger **Update 27-03-05**

Matthijs Somford

Lid van de TWENOT
Ik ben nu bezig met een vignetje voor een fallschirmjager. Het is nog in de opbouw fase. Maar ik wilde al graag een kleine preview geven...
Nu ik de foto's plaats zie ik al dat de wand van de loopgraag scheef loopt. Daar gaat geschuurd worden. Maar goed. Overige op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!

achter2.JPG

boven.JPG

zijkant.JPG

Bedankt voor het kijken,

Matthijs

Hallo Matthijs,

Het ziet er wel redelijk uit zo, maar erg interessant ... neu. Die kerel staat maar een beetje over rand te kijken, en wij tegen zijn achterkant. Dat komt visueel niet heel interessant over. Ik denk dat je hem beter gedraaid neer kon zetten, met zn rug tegen de wand aan. Of deels met zijn rug naar de wand en dan zijn hoofd iets draaien zodat hij over de rand kijkt.
Maar ja, dan moet de kop eraf en die lijkt me wel redelijk gedaan. Close-ups graag! 🙄

De rest ziet er redelijk netjes uit maar het de camo is wel erg hard. Het lijken wel van die plastic GI Joe poppetjes. Ik denk dat je met een filter alles een beetje elkaar zou halen. Het is nog in aanbouw, ik weet t, maar het viel me gewoon op.

Denk dan ook gelijk even aan riempjes etc voor gasmaskercontainer en geweer. Drybrushje over de helm, highlights op de broek ... het begin is er in ieder geval.

Succes ermee, MartinD

Beste Martin (zou je geen andere foto nemen? 😉 ),

door de flits lijkt het hele figuur wel te glimmen, maar er komt zeker nog een filter over. En het mannetje staat nog los dus kan alle kanten op. Het staat er meer voor de verhoudingen. En op de zandzakken komt nog allerlei wapentuig te liggen. Het gaat 'bring 'em on' of 'Jetzt gehts los" (alhoewel me dat wat aan een ski-bar doet denken) heten.
aan het gewqeer zit al een riem, maar die is wat verscholen en aan de gasmaskercontainer zit een in-het-mannetje-verwerkte riem, dat is die donkere streep over zijn rug.

De helm en de broek ga ik drybrushen!

Matthijs

Matthijs,
volgens mij is je loopgraaf niet diep genoeg; loopgraven waren dieper dan manshoogte en aan de "schietkant" was een opstapje zodat de soldaten konden schieten, en in de loopgraaf zonder moeite konden bewegen zonder gezien te worden.
pascal

Uhm...het is gewoon een lange man??

Nee, geintje, maar in WOII hadden ze toch niet echt vaste loopgraven? Het is meer een soort van vooruitgeschoven verdedigingspost. Of waren die ook diep...

Matthijs

Matthijs,
ze hadden inderdaad tijdelijke loopgraven, die soms wegens tijdsgebrek niet zo diep waren, maar deze ziet er mij goed uitgebouwd uit met hout en dergelijke, dus zal wel deel uitmaken van een vaste verdedigingslinie; en geloof me, voor ze met dat hout begonnen zullen ze er wel voor gezorgd hebben dat de loopgraaf diep-heel diep was; voor de gezondheid, begrijp je?
pascal

Matthijs Somford zei:
Uhm...het is gewoon een lange man??

Nee, geintje, maar in WOII hadden ze toch niet echt vaste loopgraven?
...

Pardon? De 2e wo was echt geen bliztkrieg die 6 jaar duurden!
Vooral nadat de geallieerden het initiatief hadden overgenomen zijn er heel wat kilometers gegraven. En hoe dieper, hoe veiliger! Als er geschoten moest worden vanuit de loopgraaf werd er een opstapje gemaakt, het looppad was meer dan manshoog diep.

Verder nog een vraagje uit niewsgierigheid: Die handschoenen waren typisch voor duitse paras. Werden die ook nog gedragen na Kreta, of alleen tijdens de 'spring periode' aan het begin van de oorlog?

Groeten Maarten

Ik heb even gezocht naar die handschoenen, maar het enige wat ik vond was dit:

Beszouska.jpg

Dit komt van Mark Bando's website en is een foto van Tom Beszouska van het F/502, genomen in Normandië. Hij draagt Duitse parachutisten handschoenen.(photo c/o Ed Sapinsky)
Lang verhaal, kort moraal: ik neem aan dat de fallschirmjäger ze ook droegen in Normandië anders kon de beste man ze nooit daar te pakken krijgen.

Groeten,

Matthijs

Hallo Mathijs,
Ik vind het idee wel goed. Je figuur ziet er qua bouw en samenstelling prima uit. Je moet je alleen bedenken dat hij er nu wel erg museumachtig uitziet. Als hij werkelijk in een loopgraaf verblijft ziet hij er zeker niet zo schoon uit als je hem nu toont. Loopgraven waren vies, modderig, stoffig etc. afhankelijk van het weer. Dus onderkant broek zitvlak, knieen ellebogen etc zijn dus vies. Dat kun je bereiken met lichte washjes van burnt umber, poeders als Mig, etc aan te brengen
De camo is prima, hoewel ik de khakikleur te licht vind. Deze was meer van de donkere tint khaki. Probeer meer highlights aan te brengen en shadows. Volgens mij een Dragonfiguur en deze zijn leuk om te beschilderen vanwege hun goede details.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Kijk eens op www.planetfigure.com en hun Vbench dan zie je mooie voorbeelden van wat ik bedoel.
Ga zo door.

Geplaatst en gekleurd. Het enige wat ik niet heb gedaan is de loopgraag verhoogd/verlaagd.

Maar dat is iets wat ik de volgende keer niet meer fout doe. Als ik hem had verhoogd had ik te weinig ruimte voor het mannetje...

achter.JPG

In%20loopgraaf.JPG

overzicht.JPG

zandzakken.JPG

Matthijs

Hey Matthijs,

zo zien je zandzakken eruit als moppen klei...?

Links voor bij je Jager ligt een mitrailleurband zo stijf als een garnaal...

Misschien wat meer detailfoto's van je jager...?

De planken van je loopgraaf zien erg effen van kleur uit...?

Rico

Beste Rico,

de garnaal is inmiddels gaan liggen 😕 , ik had het helemaal niet gezien.

De wand is wel degelijk in meerdere kleuren geschilderd en er is een wash en een filter over heen gegaan. Maar dat komt niet zo mooi uit op de foto.

Hoe kan ik die 'hompen klei' wat meer op zandzakken laten lijken? Ik heb 2 componenten putty gebruikt en die dan bewerkt met een zwachteltje voor de textuur. Zoals de beste man Verlinden het voorschrijft zal ik maar zeggen.

Close ups van de parasjuut-ist komen er aan!

Matthijs

Zier er prima uit, ook die 'hompen' klei.
Zo zien zandzakker er eenmaal uit als er een paar flinke regenbuien overheen zijn gegaan.

Detail?
Gezeur?
Het 'gras' net voor de zandzakken zou iets modderiger mogen.
Bij regen krijg je onherroepelijk uitspoeling van het zand in en onder de zakken, that's all.

Groet,
Jan

ff over die camo-jumpsmock, die vindt ik persoonlijk niet zo geslaagd.
De kleuren zijn niet echt goed.
Welke kleuren heb je hiervoor gebruikt?
fsj2.JPG
[/url]
Kijk goed naar deze smock bijvoorbeeld, je basiskleur is veels te geel.

Matthijs Somford zei:
Beste Rico,

Hoe kan ik die 'hompen klei' wat meer op zandzakken laten lijken? Ik heb 2 componenten putty gebruikt en die dan bewerkt met een zwachteltje voor de textuur. Zoals de beste man Verlinden het voorschrijft zal ik maar zeggen.

Close ups van de parasjuut-ist komen er aan!

Matthijs

Tja, ik denk voor een deel dat je te weinig textuur hebt, d.w.z. je bent te
voorzichtig geweest met je zwachtel. Jute zakken zijn vrij grof,
zelfs gevuld met zand, en eventueel uitgespoeld, blijf je de jute textuur
goed zien.

Ook denk ik dat het een deel in de kleuring zit...
Wijs gezegde: "schildershand verbergt alle schand..."

En als laatste, m'neer Verlinden is erg goed, maar ook ik heb veel van hem
proberen te doen zoals in zijn boeken beschreven. Zelden dat daar iets van
lukte. Door je eigen draai eraan te geven en te oefenen denk ik dat je
veel beter resultaat zult boeken. ook hier op het Forum zullen ze het je
simpeler uit kunnen leggen dan in de verlinden-boekjes...

Een jaar of wat geleden heb ik wat boeken aangeschaft van Osprey,
mijns inziens kom je daar een stuk verder mee...

Rico

dat van die jas kleur kun je wel verhelpen met filters denk ik, want de kleuren die je hebt gebruikt zijn opzich wel goed geloof ik, alleen het kan iets vager en verweerder worden gemaakt, net zoals je op de foto ziet.

boris

Dit is 1:16 toch?

ff een idee voor de zandzakken.
Men neme: een stukje verbandgaas van ongeveer 5 cm breed en 8 cm lang.
vouw dit in de lengte dubbel, zodat je een strook van 2,5 x 8 cm krijgt
vouw dan de lange delen naar elkaar toe
Lijm de zijkanten aan elkaar vast.
giet het nu verkregen zakje vol met echt (gezuiverd) zand
en bind de boven kant dicht.
even door een verfbad halen en je hebt hele realistiese zandzakken.

1 nadeel, als je heel veel zandzakken gaat gebruiken word je diootje erg zwaar. 😛

Erik,

het is 1:35. Dan zal het wel wat lastiger worden denk ik.

En ik dacht dat de jump smock meerdere kleuren had. Zo stond het wel op de doos van Dragon. NOu is dat geen waarheid natuurlijk. Maar ik kon geen goede referentie vinden van de kleuren. Alleen maar na-oorlogse makelij.

Maar ik gooi er nog eens een filtertje over.

Matthijs

Terug
Bovenaan