Even voorstellen

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Hallo allemaal,

Tijdens mijn tienerjaren heb ik een 120-tal tanks en aanverwante voertuigen gebouwd uit alle denkbare periodes maar naarmate de verantwoordelijkheden toenamen en de vrije tijd afnam ben ik langzaam uit de hobby gegroeid.
De tanks hebben meerdere verhuizingen meegemaakt, opgeborgen in komkommerdozen, en begonnen steeds meer gebreken te vertonen. Deels door afgebroken onderdelen en deels door voortschrijdend inzicht dat die dikke verfmassa op díe tank toch écht niet kon (laat staan dát camouflagepatroon!) waardoor ik uiteindelijk met pijn in mijn hart besloten heb om de hele bende weg te doen......op een drietal dat aardig de tand des tijds doorstaan had na.
Toch bleef de hobby me aantrekken en een plankje met daarop een T-34, een SU-85 en een SdKfz 232 8-Rad zag er toch wel wat sneu uit waardoor ik er iedere 3 tot 5 jaar weer eens een tank bij kocht waar ik vol enthousiasme aan begon maar nooit afmaakte.
Vorig jaar hebben we het hele huis opgeknapt en opnieuw ingericht en toen heb ik ook het besluit genomen de elf tanks die in verschillende stadia van wanorde verkeerden maar eens af te maken (in de positieve betekenis).
Sinds het begin van de coronacrisis heb ik een aanzienlijk deel van mijn vrije tijd anders in moeten richten en inmiddels ben ik weer volop aan het bouwen, plakken, spuiten, verven, knutselen enzovoorts.

Maar wat heb ik nog een hoop te leren! Uren ben ik bezig geweest met boeken en Youtube filmpjes over de nieuwe (inmiddels soms ook al 20 jaar bestaande) technieken. Vooralsnog allesbehalve tevreden met de behaalde resultaten maar wel erg blij dat ik weer eens driedimensionaal uiting kan geven aan de hobby die nooit weggeweest is: interesse in de tank, specifieker: de Duitse tank en dan vooral tijdens de Westfeldzug.

Ik hoop met jullie hulp mijn werk te kunnen verbeteren en zal hopelijk in de toekomst ook anderen verder op weg kunnen helpen met deze fraaie hobby.

Tot slot wat voorbeelden van de huidige stand van mijn technieken:

SdKfz 232 8-Rad.jpg
De eerder genoemde SdKfz 232 8-Rad, opnieuw gespoten en daardoor ziet ie er nu iets beter uit dan de afgelopen 35 jaar.

T-34 m. 1942.jpg
De eerder genoemde T-34 ook iets beter dan eerst en op het eerste dio'tje dat ik ooit gemaakt heb (al sla je me dood weet ik niet waarom het groen van de tank zo raar overkomt op de foto!).

T-34 m. 1943.jpg
Een later aangeschafte T-34 met een eerste poging tot struiken en hog gras.

PzKpfw V.jpg
PzKpfw V Ausf A met de eerste zelfgemaakte boom.

Alles ziet er nog onbeschadigd en veel te schoon uit, om één of andere reden ben ik huiverig om met de verfspuit stof na te bootsen en zie ik de bekende poeders en pasta's op dit moment nog helemaal niet zitten maar dat komt vast in de loop der tijd wel goed.

met vriendelijke groet,

Paul Boellaard

Bovenaan