Erwin Verhoeve- Pz.II ausf.c (update 30-11-06)

A

Anonymous

Laat ik het dan ook maar eens proberen met de Dragon (vml.Alan) Pz.II ausf.c waarbij een elefant loopje en PE setje van Eduard gebruikt gaan worden.
Uitvoering wordt een Pz. van de 9.Pz.Div. bij Dordrecht zoals op 13 mei 1940 zijn ingezet/voorbijgetrokken tijdens de opmars naar Rotjeknor.

(excuus voor de flits, de verpakking weerkaatst iets teveel :( )

groet, Erwin

A

Anonymous

Hierbij dan ook de eerste fotootjes van "my little tank".
Erg leuk ding om te maken, helaas laten de pasvormen hier en daar iets te wensen over. Volgende stappen zijn nu lasnaadjes op de "hull" aan te brengen en vervolgens het ding af te bouwen met PE en de overige dingetjes uit de doos.

groet, Erwin

ps. de foto's zijn niet helemaal 100% scherp, maar hopelijk duidelijk genoeg om wat te zeggen over de lasnaden? (goed genoeg, te dik/dun o.i.d.?)

Hallo Erwin, misschien ken je hem al maar dit is een interessante site voor jouw onderwerp:

http://www.dordtopenstad.nl/

Ik zag zo snel maar één foto van een Pz II maar er zitten genoeg fotos bij die een goed beeld van die dagen en het gebruikte materieel etc geven.

Ga je voor een tweekleuren camo (grijs/bruin)? Dit was in die mei dagen de standaard heb ik begrepen.

Groeten,
Richard

A

Anonymous

hehehe, je mag nooit meer raden... mijn inspiratie:

Kan je me meer vertellen over die 2kleuren camo? lijkt me erg leuk om te proberen... ik heb wel een foto gezien van een Pz.I die dit heeft maar verder niks helaas.
(moet zeggen dat op deze foto de tank wel erg eentonig qua kleur lijkt???)

Haha, ja die bedoelde ik!

Ik heb hier nu even geen aanvullende info over het grijs/bruine camo schema. Ik kan me alleen herinneren meerdere malen gelezen te hebben dat in de meidagen dat schema standaard was. Op zwart-wit fotos is het nauwelijks te zien en daarom ook niet algemeen bekend. Ik zal eens zoeken of ik wat meer info kan vinden. Ik kom erop terug!
Groeten,
Richard

Ik heb wat gevonden:

http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1107188001/

Er wordt verwezen naar een artikel van Thomas Jentz:

http://www.panzertracts.com/PZfacts.htm

Quote uit het artikel van Thomas Jentz:

Fact 3:
Fritz Wiener distinctly stated that equipment used in the Fall of 1939 (campaign in Poland) was painted in a two-tone camouflage pattern of dark grey/dark brown. The general army order to paint the Panzers (and other equipment) in the single color - dark grey - was not signed until 31 July 1940 - well after the Campaign in France had ended. Therefore, all Panzers used in the Campaign in France and the Low Countries were also painted 1/3 dark brown and 2/3 dark grey.

alsmede:

Fact 4:
With the exception of a few high contrast prints of black & white photographs of Panzers taken from 1938 to 1940 using glass plate negatives, it is not possible to see the dark brown patches in contrast to the dark grey background. The difference can't even be spotted using modern color photography. We had a set of the original RAL dark grey and dark brown color swatches photographed in bright light by a professional. But as you can see from the scanned image of the developed photograph - there is no distinct difference. If you can't see the difference when you purposefully go after it with close-up shots taken by a professional photographer - there is no chance of seeing the two-tone camouflage pattern in photographs of far-off dusty Panzers in action.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
Richard

A

Anonymous

Thanks Richard!! Zal vanavond alles eens op mijn gemak doorlezen, ben stiekum toch benieuwd hoe deze camo eruitzag aangezien het zo moeilijk te zien was (in t echie en op foto)
Zoals ik het nu voorlopig lees moet mijn tankje wel in bruin-grijs uitgevoerd gaan worden dus. :cool:

Jan, je wordt bedankt ;)
Loopje zat niet bij de kit, is de loop van Elefant (zie mijn eerste foto voor een piepklein afbeelding) Met dank aan HarryBacardi, en natuurlijk Dan nog als wandelende Sparkasse ;)

A

Anonymous

Aai, hoe onoplettend kan je zijn.... heb ik eergister de eerste track erom gelegd en gister de 2de... zit ik net een tijdje te kijken met zo'n gevoel van "ergens klopt er hier iets niet" blijkt dat ik weer 's niet heb opgelet en de 2de track er verkeerd om heb omgelegd. :huh: :oeps: (ik moet ook niet plakken met zo'n lijsttrekkersdebat op de achter/voorgrond... is het hobbyen veel te belangrijk voor :cool: )

Denk dat ik het er nu maar zo bij laat, want om alles los te gaan zitten peuteren en hierbij weer het nodige te beschadigen hebt ik ook geen trek in. Ga dus maar de laatste tooltjes en pe dingen er (hopelijk wel goed) opplakken en dan richting de spuit.

Heeft er trouwens iemand plaatjes hoe zo'n grijs-bruin camoschema eruit gezien kan hebben? Ik wil dit gaan spuiten maar heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen (harde randjes? zachte? dunne camolijnen? grote vlekken?)

groet, Erwin

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Hij wordt mooi Erwin! Ik vind die lasnaden goed en op zo'n klein model is het helemaal knap (zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd, gaak nu wel doen).

Alleen lijkt me er wel weinig PE op te zitten... Zit alles uit de set nu eigenlijk al op de kit??

Groet,
Peter

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Aaaaargh, dat je daar tegen kunt... de rupsen 2 verschillende kanten op, dat zou ik niet laten zitten :oei:
Verder ziet het er al goed uit!
Wat het verfschema betreft, zou ik je ook niet verder kunnen hekpen, ik had er ook nog nooit van gehoord. Wellicht dat je moet zoeken naar pré- 1939 foto's/ kleurprofielen van wehrmachtvoertuigen?
Jan ;)

A

Anonymous

Dank heren :D

@ PE-ter: Dit is inderdaad nog niet de hele set, er ontbreekt nog het een en ander met name alle gereedschapsklemmen.

@ Jan: Ik kan er inderdaad ook niet tegen!!! Toen het gisteravond tot me doordrong had ik ook de neiging om er gelijk een koevoet tussen te zetten. :duivel:
Het nadeel is alleen dat ik er nu de losse kit-trackjes op heb gelegd die dus stuk voor stuk aan mekaar zijn gelijmd en niet te verwijderen zonder grof hak- en breekwerk. Maar als er iemand is die natuurlijk een briljante oplossing heeft voor dit "foutje" hou ik me zekers aanbevolen!!!!

groet, Erwin "die-zich-nog-steeds-stil-in-een-hoekje-zit-te-schamen-dat-dit kon-gebeuren" :oeps: :oeps: :oeps:

A

Anonymous

Ondertussen al een beetje zitten "goegelen" voor camo's en kwam dit plaatje tegen:

Denk dat dit dus ongeveer de camo gaat worden.

ps. is een afbeelding uit concord's "panzer vor3" van www.concord-publications.com

Hallo Erwin, ik zie dat je al wat verder bent gekomen met de opties voor de camo! Goed om te zien dat er ook een Pz IV bij zit, die heb ik nog op de plank liggen en dit lijkt me wel interessant. Ik twijfel of ik me daarmee ook in moet schrijven voor de foc, de laatste keer heb ik halverwege jammerlijk moeten afhaken...

Groeten,
Richard

A

Anonymous

Ook weer een stapje verder.... bouwen is klaar, er zitten hier en daar nog wat lijmrestjes die ik moet wegwerken maar dan kan de spuit eroverheen :D

O ja, en na het nodige hak en breekwerk is het me gelukkig toch gelukt om de "mislukte" track om te draaien zodat ze nu niet meer in spiegelbeeld liggen. :D :cool: :D (het ging met toch steeds meer irriteren, tot ik vanochtend maar heb besloten om het er gewoon maar op te wagen om het euvel te fiksen, no guts... no glory ;) )

Chique dat je je track-probleem hebt opgelost,
ik had hem hoogstwaarschijnlijk weer aan de kant geschoven.

Tip voor de volgende keer, die hopelijk niet komt, ;)
veel lijmen worden makkelijker bewerkbaar als je ze verwarmd,
met name de secondelijmen en dergelijke...

Geleidelijk met een fohn of iets dergelijks verwarmen,
wel opassen voor oververhetting natuurlijk,
alles met beleid...

Wij in de machinebouw lossen veel "verlijmde" problemen op met een fohn,
indien te licht ook wel een autogeenbrander of snijbrander...
Laatste 2 zijn niet geschikt voor de modelbouw... ;)

Rico

A

Anonymous

Thanks!!

@Boris: Tip: als je met deze kit bezig bent is het beter om de tools eerst even "droog" uit te leggen, de ruimte is namelijk minimaal en de voorgegoten plaatsingspunten kloppen niet helemaal, daarom moest ik ook een en ander verschuiven voor alles erop kon/zat. :huh:

@ Rico: Ik hoop inderdaad dat ik nooit meer zo gaat zitten slapen tijdens het bouwen, maar ik heb je tip toch maar even opgeslagen!!! :D

groet, Erwin

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Gelukkig heb je de tracks gecorrigeerd, ik kan weer met een gerust hart gaan slapen :)
Ziet er al goed uit Erwin! PE zit er strak op!
Wanneer ga je 'm luchtkwasten?
Jan :)

Bovenaan