Erwin - En nog een Königstiger... (spuitwerk '10-04-11)

Re: v

HELP WANTED!!
Danny Raadtgever zei:
maarre check m'n onderschrift......... 😈

Tegenvaller... ik heb je onderschrift opgevolgd, maar krijg het niet voor mekaar om een harde-randen-camo goed aan te brengen.
De onderlaag (in mijn geval primer-rood) heb ik gepreshade, maar ik krijg nu de gele en groene camo-vlekken er niet goed op.
Had al even wat gezocht op het forum, en daar de volgende manieren gevonden om het aan te brengen (heb er even achter gezet waar het bij mij mis ging):

* maskeren met klei: plakt niet goed en kan door alle PE de klei niet op alle plekken goed aandrukken waardoor ik een zachte rand krijg en geen harde.
Als ik de klei te hard aandruk kan ik PE onderdelen uit de klei punniken na het spuiten... erg jammer.
* maskeren met maskol: spuiten gaat goed, bij het verwijderen trek ik alleen de (kleine) PE onderdelen mee helaas.
* camo met de kwast verven: hierdoor kan ik niks preshaden, terwijl ik dit effect juist wel wil bereiken.
* camorand met de kwast, vulling met de airbrush: hierbij krijg ik altijd een dikke rand die duidelijk zichtbaar is en een vulling die ik wel kan faden.

Allemaal erg irritant, als er dus iemand is die me hiermee op weg kan helpen, heel graag!!!!
Ik zie het nu namelijk even niet meer zitten, en sta op het punt om de KT in de kast te zetten........................ 😈 😈 😈

Erwin

Re: Erwin - En nog een Königstiger... (bouw klaar '09-12-05)

Ha die Erwin,

Bij mijn Charkov-Tiger vind je een kleisoort van Heutink die wel hecht maar niet plakt. Op die Tiger zit een zeer uitgebreide Voyager PE-set (waarvan ik wou dat ik 'm zo perfect als jij zou kunnen aanbrengen...) die geen enkele schade heeft ondervonden tijdens het aanbrengen en verwijderen van de klei. De klei zelf is zeer zacht en laat zich dus heel makkelijk om de PE heen vormen.

Nadeel van deze methode is dat het wel bewerkelijk is: het aanbrengen van twee sessies klei voor een hard-edge twee kleuren-camo kostte me toch zo'n vier tot vijf uur. Ook is de klei niet goedkoop (waar tegenover staat dat 'ie zacht blijft, de verf zeer goed opneemt en dus meerdere keren te gebruiken is).

Kijk maar naar het resultaat van mijn Charkov-Tiger en laat je overtuigen.

Succes!

Re: Erwin - En nog een Königstiger... (bouw klaar '09-12-05)

Hi Erwin,

Misschien een tussenoptie gebruiken tussen Richards en Rons tips? De randen plak je dan af met de klei, en de rest vul je op met tape. De klei kun je met een beetje strategisch leggen rond kwetsbare onderdelen plaatsen. De tape kan dan 'zwevend', op de tape worden geplakt.

Groet, MartinD

Re: Erwin - En nog een Königstiger... (bouw klaar '09-12-05

Beetje late reactie,maar iedereen alsnog bedankt voor het medenken hoe de camo te spuiten!!

Het heeft even geduurd, maar mijn KT van de vorige FOC is weer een stap verder.

Na afkijken bij SMC met welke putty Jan P. hard-edge camo spuit, ben ik ook nog eens op zoek gegaan naar iets wat daarop lijkt.
Uiteindelijk terecht gekomen bij spul wat thinking putty heet. Na wat proberen bleek dit precies te zijn wat ik zocht.
Het is perfect om mee te werken: geen last met mijn PE, goed vorm te geven, randen zijn ook echt hard te maken, en je kan het spul vaker gebruiken.

Camo is nu dus eingelijk gespoten, afgewerkt met tamiya's clear en vervolgens de decals van Archer er op....
Hieronder het uiteindelijke resultaat na een paar dagen plakken, spuiten en drogen.
(De foto;s zijn trouwens gemaakt bij kunstlicht dus de kleuren vertekenen iets)

Via deze weg, Jan nogmaals bedankt voor de workshop, tips & trucs tijdens SMC!!!!!
Ook Rick van S bedankt voor de decals!! Het zijn top-plakkers, maken het basis-verfwerk helemaal af!!!!!

Groet, Erwin

mg6736.jpg

mg6737.jpg

mg6738.jpg

mg6739.jpg

Strak gebouwd, met twee verbeterpuntjes:

de lasnaden aan de achterzijde tussen de achterplaat en zijwanden ontbreken, evenals bij de periscoopbeschermer van de lader. Moet nog toe te voegen zijn, en ik zou het model verder nog checken op andere ontbrekende lasnaden.
de stippels in het cammo patroon lijken me te veel en effen gespreid. Ik ken echter het origineel niet dus dat is meer gevoelsmatig.

Verder ziet het er dus erg strak en realistisch uit. Ik vind de PE erg mooi aangebracht. Bekabeling is zeker helemaal ok!

Grtn,

Vincent

Camo is spot on! Mooie Tiger geworden, zou het missende lasnaadje voor lief nemen, beetje zonde om nu nog de mooie verflaag te verklooien, ik zou er een diootje aan wagen, denderend tussen de huizen door.

Groeten Rick

Thanks gents!!

De lasnaden aan de achterzijde zitten er hoor. 😀
Heb ik alleen pas toegevoegd nadat ik de 2 helften van de romp op mekaar had gelijmd.
Dat was bij de laatste bouwfoto's dus nog niet aanwezig.
De andere lasnaden laat ik voor wat het is. Idd wat Rick, zegt... ben veel te bang de verfjas te verklooien nu het eindelijk naar mijn zin is.

De camo is aan de hand van foto's nagemaakt, dus dit zou moeten kloppen ondanks wellicht wat schoonheidsfoutjes her-en-der..... 🙄

Volgende stap zijn de losse gereedschappen en tracks verven, het geheel weatheren en dan inderdaad eens proberen of ik wat van de straat kan nabootsen.

Nog heel wat te doen dus....

Greetz, Erwin

Terug
Bovenaan