Erik Bakker : cromwell

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo,

ik ga me er maar weer eens aan wagen, dit maal met een cromwell met niet al te veel gekkigheid eromheen om het (zeker gezien de tijd die ik beschikbaar heb) een beetje behapbaar te houden. ik heb gekozen voor de accurate armour cromwell, puur omdat ik die al had liggen. ik heb dr al wel wat werk aan verricht maar ik hoop dat jullie daar geen problemen mee hebben. de kit is werkelijkwaar rampzalig. de kit komt uit 1989 en de passing slaat nergens op. de spatborden zijn vervangen door pe versies van voyager (origineel voor de tamiya kit alleen passen ze verbazingwekkend goed), alle lopen worden vervangen door rb versies en voor de tracks ben ik nog opzoek naar anderen. de luchtinlaat mag nog even gescratched gaan worden aangezien die ontbrak toen ik em aanschafte :duivel: . bij de kit zitten geen decals, dus als iemand nog decals over heeft die in normandie te plaatsen zijn, ik houd me sterk aanbevolen. ik ga kijken of ik eraan toe kom om er ook nog wat hessian tape op te maken aangezien dat er wel heel erg mooi uitziet.
dan nog even een vraag, de cromwell was ook af en toe uitgerust met bakken aan de zijkanten van de koepel (dus bakken aan de linker en rechter kant naast de bak achterop de koepel), zijn er ook fotos bekend van cromwells met deze extra bakken in normandie?
foto's zal ik binnenkort even plaatsen, deze vakantie ga ik namelijk eerst in zwolle bezig met het opknappen van een oldtimer brommer van me.

Groeten Erik

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sd.Kfz. 251's
Hoi Erik,
erik bakker zei:
... de kit is werkelijk waar rampzalig. De kit komt uit 1989 en de passing slaat nergens op ...

Als ik je verhaal zo lees, dan denk ik dat je er goed / beter aan doet om de kit gewoon RUDD te bouwen i.p.v. toevoeging van aftermarket ?
Heb je foto's (van sprues) waar je het mee moet doen ?

groet

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo Johannes,

Het is een resin kit. De spatborden zijn al weggezaagd want die waren niet best gegoten dus het ergste werk is al voorbij. Voor de rest is het veel vulwerk.

Groeten Erik

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Erik,

Een ander moet me maar corrigeren wanneer ik het mis heb, maar van wat ik begrepen heb was het in Normandië bij de Britten gebruikelijk om lege munitiekisten aan de toren te lassen als extra opbergruimte. Ik heb veel foto's gezien van Shermans die dit hadden (met dank aan Martin Visser), zie geen reden waarom de Cromwells dit niet hadden.

Overigens heb ik de conversie waar Peter Stoof mee bezig is ook nog thuis liggen. Is een mooie Hessian Tape-kit, maar zelf maken lijkt het resultaat mij realistischer. Hoe dan ook: succes.

groeten, Richard.

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
Ha Erik,
van de cromwell bestaan een heel aantal sub-typen voor de rompen aangeduid met een letter,eze geeft de uitvoering aan van de romp,oorspronkelijk hadden cromwells geen deurtje in de zijkant voor de boegschutter maar alleen twee krappe luikjes aan de bovenzijde van de romp voor boegschutter en chauffeur.dit was de type A en B(dacht ik)iig is de Tamiya een D maar accurate heeft meer uitvoeringen ,waaronder de F,de D heeft al wel een deurtje waardoor een kist verviel,de F heeft links en rechts een deurtje dus vervielen er twee kisten ,F's hebben daarom links en rechts aan de koepel die kisten ter compensatie,in principe is het een puntje van herkenning van welke romp het is ,niet 100% waterdicht ,maar gaat voor een heel groot deel wel op,
groeten,bert

ff iets gechecked: D en F verhaal is juist,echter sub-type C verschilt vanwege een valentine type as en de E heeft een andere overbrengverhouding in de final-drive

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo Bert,
heel erg veel dank voor de wederom zeer uitgebreide info.
ik heb dus dan een f-type, aan bijde kanten zit bij mij het deurtje. ook heeft deze op de spatborden aan beide kanten een bergingsdoos.
maar als ik het goed begrijp zit is safe als ik die bakken aan de koepel maak en de tank in normandie plaats?

Groeten Erik

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
Ha Erik,
ik heb een heleboel foto's gechecked voor de gegeven periode en dat zijn vrijwel uitsluitend D-hulls,de exacte tijd dat F-hulls operationeel werden weet ik niet,misschien zijn er wel geweest.Beste is uiteindelijk weer een foto vinden en die nabouwen.De eenheid met vrijwel uitsluitend Cromwells is 7th Armoured Division(desert rats) 4 regimenten totaal,de andere armoured divisions hadden 1 regiment met cromwells(ongeveer 60 tanks)de rest shermans.
De Cromwell is een beetje lastige tank wat type-herkenning betreft,de Engelsen zijn vrij goed in makkelijke dingen heel moeilijk laten lijken.
Ten eerste noemen de britten hun tanks of cruiser-tanks voor de snelle doorbraak/opmars,of infantry-tanks voor infanterie-ondersteuning,deze zijn langzamer,zoals matilda en Churchill.De cruiser-tanks hadden een ontwerp-aanduiding ,bv A13 Covenanter,A15 Crusader, A27 centaur/cromwell,werd het model geaccepteerd vor dienst dan kreeg het een cruiser-aanduiding,die oopvolgend was voor alle geaccepteerde cruisers,zo was de covenanter de Cruiser-V ,de crusader de cruiser VI ,de A24 cavalier cruiser VII,en de Cromwell was de cruiser VIII,deze was bedacht met de meteor-motor,een voor tanks aangepaste Rolls-Royce Merlin,maar deze waren eerst niet leverbaar en werd de beproefde liberty-motor gebruikt,dit werd de Centaur,onderscheiden van de Cromwell door de letter L achter A27,de cromwell was de A27M,
We hebbendan dus de CruiserVIII maar daar waren weer verschillende uitvoeringen van,ten eerste of het is een Centaur of een Cromwell,maar ze konden ook verschillen in fabricage of lay-out,dit werd aangeduid met MkI of MkII of MkIII etc,de Tamiya is een MkIV,toen later in het proces wijzigingen in de romp of aandrijving noodzakelijk bleken kregen de romp-vormen een type-letter ,dus bv D-hull of Fhull,maar dat kon dus wel in combi met een willekeurige Mk.De spatbordkisten hebben ze allemaal,de kisten die iets gingen blokkeren werden weggelaten en vervangen door een alternatieve oplossing zoals bijn de F aan de torenzijkanten,

maar goed,heel verhaal,kort gezegd voor jou vraag,lijkt het me een kleine kans dat er F-hull cromwells in Normandie zijn geweest,ik hoop dat iemand me met een foto terechtwijs dan kan jij bouwen,
groeten ,bert

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
Erik, zo'n fraaie tank, waar is-ie nu ?

groet,
Peter

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Peter,

deze cromwell is hoogstwaarschijnlijk niet ingezet in normandie, zit effe te broeden op wat anders nu.

Groeten Erik

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
OK duidelijk..

veel plezier met uitbroeden ;)

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
het uitbroeden houdt momenteel ook meer even in dat ik bezig ben met het opbouwen van een oldtimer brommer, die hopelijk volgende week klaar is.
dan maar weer eens gaan plakken.

Groeten Erik

erik bakker zei:
het uitbroeden houdt momenteel ook meer even in dat ik bezig ben met het opbouwen van een oldtimer brommer, die hopelijk volgende week klaar is.
dan maar weer eens gaan plakken.

Groeten Erik

Wat voor een?

Rico
(die vandaag zag dat zijn oude Kreidler nu 3000 euris waard was geweest... :nouja: )

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Een kaptein (uit arnhem) mobylette s24b uit 1960/1961.
op marktplaats gekocht voor een luttele 150 euro (veel roest maar wel een gereviseerd blokje)
heb em uit elkaar gehaald om opnieuw te verven maar vind het roest ook wel wat hebben dus nu alles ingeolied en weer in elkaar aan het zetten.
wel nieuwe bandjes, kettingen en remkabels want ik wil het wel veilig houden natuurlijk, de tank moet vanbinnen ook nog van een laag epoxy tank beschermer zooi voorzien worden. al met al een leuk projectje om uit te voeren binnen mijn studentenkamer (die nu dus inderdaad vol ligt met brommeronderdelen :rofl: )

Groeten Erik

erik bakker zei:
Een kaptein (uit arnhem) mobylette s24b uit 1960/1961.
op marktplaats gekocht voor een luttele 150 euro (veel roest maar wel een gereviseerd blokje)
heb em uit elkaar gehaald om opnieuw te verven maar vind het roest ook wel wat hebben dus nu alles ingeolied en weer in elkaar aan het zetten.
wel nieuwe bandjes, kettingen en remkabels want ik wil het wel veilig houden natuurlijk, de tank moet vanbinnen ook nog van een laag epoxy tank beschermer zooi voorzien worden. al met al een leuk projectje om uit te voeren binnen mijn studentenkamer (die nu dus inderdaad vol ligt met brommeronderdelen :rofl: )

Groeten Erik

Gaaf,

mobylette, die heb ik nog eens een gehad van Peugeot, een 104 of 105 of zoiets.
Trappen en rijden met dat ding, geweldig...

Succes met je Kaptein, post eens een fotooke,

Rico

Bovenaan