Eric Reits - Jagdpanther early 1:35 [update 21 juni]

EricReist

Lid van de TWENOT
Eerste FOC en om niet geheel uit de pas te lopen: een Jagdpanther.

Jagdpanther early van Revell, WWII production tracks, Elefant loop, Tank Workshop muzzle cover, Aber PE setje, Atak zimmerit (blokjes) en Aber cleaning rod stowage:

foc01.jpg

Eric

EricReist

Lid van de TWENOT
Jacco Buurstra zei:
Zo, hier wordt in elk geval niet bezuinigd :oei:

Nuja... je bent goedkoper af met een nieuwe Dragon Jagdpanther, inclusief zimmerit etc! Deze doos stamt nog uit de vorige eeuw, en kan wel een update gebruiken... :huh:

Eric

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Eric, je gebruikt zo'n beetje dezelfde ingrediënten voor jouw JP als ik voor de mijne.... als jij nu begint, kan ik mooi afkijken ;)
Jan :)

EricReist

Lid van de TWENOT
Voor het eerst met Atak zimmerit aan de slag (normaliter komt er putty aan te pas):

foc04.jpg

en het begin van een granaat inslag aangebracht:

foc02.jpg

foc03.jpg

wel problemen met de randjes; de zimmerit is net iets te klein, past dus aan 3 kanten maar niet aan de voorzijde. Dat wordt dus beschadigen, of met putty opvullen en lijntjes doortrekken. Iemand suggesties?

Eric

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Probeer het eens met warm water, het resin kan gekrompen zijn tijdens de opslag, wanneer je het onderdompeld in heet water neemt het zijn originele vorm aan (staat op de verpakking van Atak-zimmerit ;) )

EricReist

Lid van de TWENOT
udate 12/3

Bij deze een kleine update:

- het meeste zimmerit zit er op
- ik ben bezig het zimmerit te beschadigen (vooral voor te zien)
- de loop + resin hoes is aangebracht. De hoes eindigt echter abrupt; ik heb dit iets voortgezet met een randje tissue/houtlijm en een touwtje
- wielen zitten erop, bezig met de WWII tracks (prachtig!)

Omdat mijn versie tussen februari 1944 (linker 'raampje' bestuurder afgeplakt) en mei 1944 (driedelige uitlaat linksachter) is moet ik die uitlaat vervangen voor een enkele. M.i. is de Jagdpanther verder dan correct...? Die spleten achter de achterste ventilatie-openingen moeten kennelijk zo, al hoop ik een foto te zien of ze nu wel of niet waren afgedekt bij deze Jagdpanthers...

mjagdp03.jpg

mjagdp04.jpg

mjagdp05.jpg

Eric

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Eric, de driedelige uitlaat werd pas vanaf juni in gebruik genomen. De spleten horen afgedekt te worden met het gaas dat erop geschroefd zat.
Van welke eenheid wordt deze JP? Er is hier en daar nogal wat veldmodificatie aan te pas gekomen namelijk... oa de plaatsen van de gereedschappen op deze voertuigen verschillen nogal ;)
Mocht je een befehls JP willen maken... ik heb hier een mooie tekening van een vroege MIAG JP (serienr 300054, geproduceerd in juli 44) van s.Pz.Jg.Abt. 559, uitgeschakeld aan de Nederlands/ Belgische grens in 1944. Hij heeft alle 'features' van jouw JP, en nog wat meer ;)
Ik hoor wel of je een scan wilt hebben (incl. kleurprofiel)

EricReist

Lid van de TWENOT
Hoi Jan,

gaarne aanschouw ik die tekening, check PB voor email adres!

Juli 44... da's dan weer de drie-delige uitlaat. Ik had een paar foto's van Jagdpanthers in het veld in Normandie (duidelijk voor de invasie) met het zimmeritpatroon en kijkvenster zoals tot nu toe gebouwd.

Eric

Hoi Eric,
Weet niet of je nog van plan bent dit te doen maar voor een vroege versie moet je de Pilzen op het dak afsnijden. Ook was de opening voor het point-defence weapon afgedekt. Ken zelf geen foto's van de gereedschapskist achterop, heb jij hier wellicht een plaatje van Eric? Ik heb zelf ook dit model gebouwd. Zimmerit heb ik gemaakt m.b.v. vliegengaas. Hierbij een link naar foto's van Jagdpanther in Imperial War Museum, het betreft hier een exemplaar van de mid production run *. De Pilzen ontbreken, Nahverteidigungswaffe is wel geïnstalleerd.
www.panzerworld.net/jagdpantheriwm.html
De Jagdpanther in Saumur is een echte vroege, hierbij is eerdergenoemd wapen nog niet geïnstalleerd, het gat in het dak is afgedekt met een ronde plaat voorzien van 4 bouten. Ik kan je hier desgewenst foto's van leveren.

Naschrift:* volgens de kenners is ie mid production, wel vreemd dat hij dan voorzien is van een "single piece barrel" lijkt me.

Groetjes,

Arjan

EricReist

Lid van de TWENOT
Slechts 2x wat kunnen bouwen afgelopen weken, maar er zit tenminste wat PE op. Paar fenders met lichte schade (er komt een kleine inslag aan de rechterflank). De pilzen zijn eraf (dank Arjan!) en daarvan konden meteen de stootkussentjes op het achterdek gemaakt worden. Nu maar even door met het gereedschap en PE, en de antenne houder. Paar spare tools uit Dragon's panther A zoals de krik etc zijn straks ook bruikbaar...

mjagdp08.jpg

mjagdp07.jpg

Eric[/img]

Hoi Eric,
Ziet er erg goed uit! De uitlaten zitten er nog niet op dus je hebt kennelijk wat dat betreft de exacte periode nog niet bepaald van dit vroege model. Tenslotte nog 1 suggestie: ballmount is een van de zwakkere punten van de Revell kit, misschien kun je de "ball" nog wat bijwerken met een puntig mesje zodat hij wat minder massief (en wat boller)oogt. Succes verder, definitely a winner als je het mij vraagt :D .

Arjan

EricReist

Lid van de TWENOT
Ondanks de 'tussendoortjes' zoals de Puma, Jagdtiger en Tauchpanzer IV is er gelukkig ook af en toe tijd voor het FOC model :oeps:

Nog nooit zoveel PE gebruikt (relatief begrip) zoals fenders en die buis (reserve antenne etc). Stukje balsa hout aan de andere kant, bespaart nerfen schilderen...

modjagd11.jpg

modjagd13.jpg

modjagd14.jpg

tussendoor wat mannetjes in de 'grondverf' voor de andere modellen

modjagd15.jpg

En een impressie van Twenot Amsterdam, met 4 vaste bouwtafels en:

modjagd16.jpg

1. een deel van de vele referentie-boeken
2. een deel van Frank's voorraad (voor als een project vastloopt en je spontaan iets nieuws wilt starten)
3. karakteristieke houding Mokumse Twenotter
4. goede verlichting is alles
5. 'mijn' plekje (stamgast)
6. plekje verdwaalde Utrechter
7. zaklamp om carpetmonster nader te onderzoeken op weggeschoten onderdeel
8. strijkbout om PE te plooien
9. een van de vele filters die per avond worden aangebracht

Hoi Eric,

dat ziet er toch wel erg strak uit allemaal. Ik ben zo stilaan wel benieuwd naar een kleurtje, wat ben je van plan? Zo'n mooie streepjescamo als Jan Peters?

Even een puntje: op de tweede foto zie je het kanonschild van achter - en in mijn ogen lijkt het precies een bouwdoosonderdeel. Waren die dingen massief of niet? Anders moet je nog even wat opvullen, denk ik.

Succes met het vervolg!

Kanne

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Ha Eric,

Leuk weer een update te zien van je werk!
Al heb je niet zoveel ervaring met PE, dit ziet er toch zeer strak ui!! Vooral die tube is echt goed!!! De zimmerit heb je ook mooi bewerkt. Die loze ruitjes kun je mooi mee werken om het geheel te breken in de grote vlakken. Goed bezig!!
Enneh... ziet er gezellig uit zo die opstelling van jullie!!

groetjes

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Het blijft een zekzie mazjien :cool:
De PE ziet er netjes uit! Zo te zien heb je het gelijmd... ik zie nergens tin?
Ik vind zo'n vroege met Zimmerit erg mooi, wellicht ook een bouwen, ooit.
Jan :) (die het voyager setje voor dragons nieuwe G1 al in huis heeft :oeps: )

EricReist

Lid van de TWENOT
Dank heren, dank

Het is inderdaad allemaal gelijmd, al wil ik nu meer gatorglue gaan gebruiken. Ik verstevig sommige delen soms na afloop met wat Mr surfacer.

Het kanonschild hoort hol te zijn, op de weinige foto's die ik er van heb kan ik echter niet zien of het perfect klopt. Edoch, de nieuwe Dragon Jagdpanthers hebben dezelfde holle ruimte en open hoeken, en zouden ze die fout 2x maken? ;)

Laatste hobbel: de uitlaten. De kist achterop kwam er in april op, en de uitlaten gingen in mei van 2 enkele naar een enkele en een drie-dubbele. Vanaf juni de pilzen. Het is dus een april-mei voertuig, nu dus kiezen en verder studeren...

Eric

EricReist

Lid van de TWENOT
Even een kleine update, vanaf nu weer volop verder met de FOC. Wel wat twijfels bij de uitlaten... de krik komt er tussenin, maar zat er achter de uitlaten (zonder afschermkap) wel of geen zimmerit?

Verder zijn de tools aan de rechterzijde bijna af, de nahverteidigungswaffe opening is afgedekt (moertjes/schroefjes?) en de uitlaten wat uitgeboord + een dwarslatje erin... nu de achterkant voltooien, spare tracks erop en wat manschappen erbij.

modjagdpanther10.jpg

modjagdpanther11.jpg

modjagdpanther12.jpg

modjagdpanther13.jpg

modjagdpanther14.jpg

Eric

Hoi Eric,
Ziet er prima uit, vind vooral zimmerit en pe erg geslaagd. Heb wel mijn twijfels over de afdekking van het Nahverteidigungswaffe. Er werd bij de eerste productiemodellen een plaatje gedaan over het gat in het dak waar het wapen in hoorde ( omdat het wapen toen nog niet leverbaar was). Je moet dus eerst het hele wapen wegslijpen (inclusief mount) gelijk met het dakniveau en dan een plaatje aanbrengen (zie Saumur foto's). Het kan ook zijn dat je een speciale versie op het oog hebt die ik niet ken. Ik heb onlangs het Panzer Tracts deeltje over de Jagdpanther aangeschaft en ik verbaas me nergens meer over (een verschrikkelijke berg detailverschillen tussen allerlei versies en ik dacht nog wel dat ik de meeste kende....). Het figuurtje heb ik ook (in metaal) maar ik ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van :huh: (van de mijne toch). Tenslotte lijkt het erop dat er wel zim. achter de uitlaten zat, in ieder geval bij een aantal exemplaren (laat ik voorzichtig zijn ;) ).

Groet,

Arjan

Hoi Eric,

wat Zimmerit en PE betreft heeft Arjen het gras al voor m'n voeten weggemaaid: ziet er strak uit allemaal. Lekker relaxed figuurtje ook.
Wel word ik steeds nieuwsgieriger naar het verfjasje!

Groeten,

Kanne

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Ha Eric,

Ik vind hem er erg mooi uitzien zo. Jammer dat de kwaliteit van plastic zo 'zepig' is. Details komen nu nog niet zo goed uit de verf, maar dat verandert wel met de primerlaag ;)

Groeten en succes! MartinD

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Knappe bak Eric!
Zeer strak gebouwd, echt netjes.
Het figuur opzich vind ik wel oke, maar in deze houding/ positie heb ik wel een beetje mijn twijfels. Hij staat naar mijn idee iets te houtig en ongemakkelijk.

groetjes

EricReist

Lid van de TWENOT
Heren, dank voor uw tijd en commentaar :) Ik zal nog even kijken naar een alternatief figuur, verder wil ik er een bundeltje Fallschirmjager bij plaatsen (of toch maar reguliere Heer)... het is de bedoeling dat het voertuig al een tijdje in actie is geweest, dus het wordt een versleten verfjasje en verschoten camo.

Dat afdekplaatje: correct! Ik moet ook niet om middernacht nog even een Evergreen plaatje door de perforator jagen :oeps: het was natuurlijk ter vervanging en niet erop. Ik haal het geheel weg en vervang het voor een nieuwe nahverteidigungswaffe; de leeftijd van het voertuig maakt het m.i. mogelijk dat deze later geinstalleerd is.

Hopelijk deze week af te bouwen, en dan de primer erop!

Eric

Bovenaan