[Eric R] Duitsers en een DAF M39 (update 6 jan)

EricReist

Lid van de TWENOT
Hoewel er een stapel SdKfz 4/6/8 rads op voorraad liggen wil ik me deze keer aansluiten in de serie OudHollandsche Pantserwagens, en kan de M36 van Jan en de Buffel van Bas aangevuld worden met een M39.

Ik denk aan het volgende plaatje: een M39 rijdt langs een weiland en neemt daar Duitsers onder vuur. Dit kunnen ofwel wegsprintende Fallschirmjager zijn (waarvan er een schuilt in een sloot of achter een koe) of een paar Landser die een koe aan het melken zijn. Hoe dan ook, 1-2 koeien die staan, schrikken of liggen. Als het de fallschirmjager worden dat rijdt de M39 ook een van de gedropte containers aan barrels, en liggen de draden van de parachute op de weg...

De benodigheden:

foc201301.jpg

Welnu, ik moet me gaan verdiepen in die M39 of die zo gebouwd kan worden, zonder de houten schotten, en met de driekleur op het voor- en achtervlak, en een driehoek op de zijkant. Dat embleem dat erboven zat wordt lastiger... Als er tips/suggesties zijn betreffende de M39 van Scale-Line: graag!

Ik heb vluchtig gelezen dat er maar 1-2 M39s daadwerkelijk zijn ingezet, en wel tegen de Fallschirmjager bij Rijswijk/Ypenburg. Ook hier: als iemand suggesties heeft?

Eric

(en als het te lastig blijft: een SdKfz 262 6 rad 😉 )

Re: [Eric R] Duitsers, koeien en een DAF M39

Dat klinkt als een mooie dio! Ik heb de para's op de SMC voor 5 euro's gekocht met het idee "misschien leuk om ze in een greppel naast een weiland of zo te zetten". Ben benieuwd hoe het uitpakt 🙂

Re: [Eric R] Duitsers, koeien en een DAF M39

De bouw is bijna voltooid, de DAF is zo goed als gereed. Nog een beetje schuren etc... en even kijken hoe die houweel nu werkelijk bevestigd was.
De deurscharnieren zijn vervangen, de voorwielen gedraaid en de achterwielen hangen wat schuin omdat hij daar door een greppeltje gaat. Koepel zit nog los.

modm3902a.jpg

modm3902b.jpg

modm3902c.jpg

en dan in ieder geval twee kereltjes op de vlucht, wellicht wordt er een getroffen. Een deels versplinterde kist met wapens waar de DAF overheen rijdt, met wat splinters...

modm3902d.jpg

modm3902e.jpg

modm3902f.jpg

Of er nog een koe bijkomt... hmmm...
Ben benieuwd naar commentaren en suggesties! En wat nu echt de kleur van zo'n DAF was!

Eric

Re: [Eric R] Duitsers en een DAF M39 (update 10 nov)

Gaaf Eric,
Zeer zeker ook origineel!
De houding van de figuren vindt ik erg mooi; chaotisch en wanhopig.
Succes!

Ja, geweldig drama!

Maar als er ene geraakt wordt, zou je ook een mondingsvlam danwel rookpluim verwachten, niet?
En wellicht de looprichting van beide figuren niet hetzelfde maken. Geeft nog meer het effect van een uiteenstuivende groep weer.

MOOOOOI!
Ik vind het idee super. De M39 is idd ingezet tegen luchtlandingstroepen, ik meen me een verhaal te herinneren over de gevechten tegen gelande vliegtuigen langs de rijksweg Delft - Rotterdam(?) Waar bij diverse schermutselingen rake klappen over en weer zijn gevallen. Ik zou het even op moeten zoeken. Als je de kans krijgt kan ik het boekje van Brongers over de inzet van de cavalerie tijdens de meidagen zeker aanraden! Tevens het boek van John Bom, 'de bijbel' op het gebied van de M39.
vwb de kleur, een mooi helder groen, zou het goed doen 😉
Jan 🙂

Hoi Eric,

Mooie kit die M39, ziet er goed uit met veel details.
Je idee is ook leuk, ben benieuwd hoe je dit gaat doen.

Succes, Peter

Yep, in mijn gedachten zag ik al een brug, dijken, walkanten, grasland... Het idee leent zich ideaal voor veel diepte in het diorama

Veel emotie ook in het verhaal: altijd iets waar ik graag naar kijk. Kortom: voorlopig niets te klagen 🙂 .

groeten, Richard.

Wat mij betreft veruit het interessantste projectje van deze FOC, ben benieuwd naar het vervolg. Ik denk wel dat die container zo plat is als een dubbeltje als er een pantserwagen over rijdt en dat het betreffende wiel niet echt ver omhoog komt. Je hebt het trouwens over een "deels versplinterde kist", maar die dingen waren van staal 🤣 :
http://www.fallschirmjager.net/Vehicles/DropCanister/index.html

Groet,

Arjan

Na een wel heeele lange afwezigheid (drukdrukdruk met werk) toch nog een update.

De DAF is na de primer gespoten met Tamiya NATO green (kwam m.i. redelijk over met de kleur in die tijd), en de onderste delen met een donkerder variant, en de bovenste delen juist lichter. Ook met wat lichtere kleur groen de uitstekende boutjes, alsmede randjes bovenop bijgewerkt. Maar of je het ziet...

focdaf02b.jpg

focdaf02a.jpg

focdaf02c.jpg

focdaf02d.jpg

focdaf02e.jpg

Vervolgstappen worden wat filters en washes, maar vooral modder en nattigheid, ook om wat plots zichtbare foutjes in het resin gietmodel te verdoezelen.
John Bom berichte me 'De bekende pantserwagen M. 39 met militair kenteken III-2203 onder wachtmeester Knobbe is (als enige) over de rijksweg Delft-Rotterdan ingezet tegen Duitse luchtlandingstropen bij Overschie. Deze wagen had naast zijn kenteken geen enkel onderscheidingsteken'... dus er komen niet veel kleuren bij. Geen chipping/roest/... want deze voertuigen waren geheel nieuw.

Het ondergrondje nadert ook zijn voltooiing, met een graslandje, een slootje en wellicht wat riet. Het water is Busch modelwasser Aqua maar is niet perfect, er zitten toch nog wat bubbeltjes in en is niet geheel doorzichtig. De rand wirdt nog bijgewerkt. Maar goed, een ondergrondje...

focdaf02f.jpg

focdaf02g.jpg

focdaf02h.jpg

waar dan de DAF in komt, rijdend over een (metalen) kist, het prikkeldraad breekt, en de mannen doet vluchten...

focdaf02i.jpg

focdaf02j.jpg

focdaf02k.jpg

focdaf02l.jpg

Ik ben benieuwd naar suggesties etc!!

Eric

Hoi Eric,
Je hebt de minuscule gaatjes in de romp (gietbelletjes) mooi weg weten te krijgen. Ik zie er nog wel een paar zitten in je achterspatborden.
Wellicht kun je die nu nog dichtsmeren?
Dit wordt een mooi diorama!
Groet,
Willem

Ik zou de paaltjes aan de linker/rechterkant van de doorbraak ook niet recht meer laten staan. prikkeldraad is best stevig en "trekt" een paaltje in ieder geval uit het lood voordat de draad zelf breekt

dus als het nog kan een beetje richting voorkant voertuig laten wijzen.

ciao

Raymond

Ha die Eric,

Nice 😀 . Ik heb geen verbeterpunten tot nu toe, wel een opmerking...

Het lijkt alsof de verf nogal korrelig is. Dit kan zijn omdat het de semi-glanslaag is (en je dus nog geen matlaag hebt gespoten) of vanwege de lichtinval, maar ik hoop dat ik me vergis, temeer omdat opnieuw beginnen dit mooie model geen goed zou doen.

Mooi ondergrondje ook, ik ruik de koeievlaaien...

groeten, Richard.

Heren, dank alweer voor de commentaren!

@Willem: klopt, die paar putjes in de spatborden heb ik laten zitten, daar gooi ik wat modderspatjes tegenaan!

@Richard: na de acryl verf heb ik er nog een laagje Pledge/ParketPlus over gespoten, ter bescherming van de verf tegen latere stappen. Het model werd er iets donkerder door, en oogt nu wat korrelig. Edoch, het oppervlak is nog glad!

@Raymond: Goed punt, ik zal de twee nabije paaltjes ook wat uit het lood trekken, of het prikkeldraad al losrukken.

Groeten,

Eric

Dat ziet er prachtig uit, Eric! Ik wacht echt al tijden op een diorama of vignette met als onderwerp mei 1940 in Nederland 😱 . Als je deze ook daadwerkelijk afmaakt, stilt dat mijn honger dan ook gelijk weer voor de komende paar maanden (of jaren 🤣 )! Ik kon bijvoorbeeld ook enorm genieten van Vliegveld Ypenburg in 1/72 door Peter Stoof 🙂 .

Wat heb je gebruikt voor de bloemen op het weiland en de beplanting bij het water?

Ik zie uit naar meer!

Groetjes,

Maarten

Terug
Bovenaan