Equipment Paratrooper june 6th ‘44 (aka wat heb ik aan mijn fiets hangen)

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
PLASTIC
Bij mijn Clubmobile project komt een U.S. Paratrooper van het 101e.
Ik zou wat hulp kunnen gebruiken met wat een paratrooper op 6 juni bij zich had?
Afgaande op onder andere het verhaal van de 82nd die vanwege het hoge gewicht verdronken in het Normandisch moeras,
was dat een hele boel. Dat zie je ook aan de foto’s hoe ze in het vliegtuig geholpen moesten worden.

Ik vond deze foto, maar dat lijkt veel op de trainings equipment(een kapmes?):

IMG_4652.jpeg
Dus wat hadden ze bij zich op 5/6 juni ‘44?
IMG_4618.jpeg

IMG_4620.jpeg

In Overloon kon ik het gereserveerde Gecko doosje oppikken bij de stand van Robi Modelbouw (waarvoor dank).
Het is mijn eerste Gecko doos (model), erg netjes verzorgd moet ik zeggen.
Dit zit erin, maar wat is wat (van de bepakking) en wat had een paratrooper toen bij zich?

IMG_4653.jpeg

IMG_4654.jpeg

Als je leest dat die parachutisten door een ander rechtop getrokken moesten worden als ze al hun uitrusting aanhadden, lijkt mij ook sterk dat ze met alles erop en eraan nog naar de kantinewagen gingen.

Excuses, ik was niet duidelijk. Het is ook niet mijn bedoeling om de paratrooper helemaal aan te kleden, ik had al eerder gemeld (“spoileralert”) dat ik deze foto wil volgen.
Maar ik wil zijn “gear” achter hem klaar leggen.
Hij pakt een laatste koffie voordat ie z’n gear omhangt/instapt.
De titel wordt:”Last Man Standing (for coffee)”.
hear hear

IMG_1964.jpeg

Tini, ik heb nog geen beter overzichtsplaatje van de uitrusting gevonden, maar wel
een geschreven lijst (met verdere info) op een re-enactment website, hoop dat dit behulpzaam is :

fightingfox-506pir.com

Kijk ook even naar aflevering 2 van Band of Brothers (Nu ook op Netflix). Daar krijg je ook goed beeld.

Kun je niet vaak genoeg naar kijken 🙂, @Walter Jonkers! Mooie site @Peter van Dijk! Ik had al de ospreys doorgebladerd maar zo‘n overzichtsfoto is bijna niet te vinden. De lijst is al een goed startpunt!

Laatst bewerkt:
Plus cigaretten, privé dingetjes en extra ammo en eten.

Nou heb ik eens zitten zoeken naar de “Cupric sulphate sponge” uit de bovengenoemde lijst, in gedachten dacht ik meteen de wonderspons bij de voetbal F-jes van mijn zoons, die na verzorging ermee weer opsprongen met nationale ambities.
Ik kan hem niet vinden, maar er opent zich nu weer een (www)wereld over medical equipment bij de 326th Airborne Medical Company die meesprong.

IMG_4689.jpeg

Kun je bedenken dat op het lijstje wat tini post van de mortierman, geen enkele vorm van munitie voor de 60mm mortier vermeld staat, geen explosieven, en de beentas ontbreekt ook want dat valt niet onder persoonlijke springuitrusting, en ik denk dat ze hun tassen niet door mij moeten laten inpakken, dan past het nooit

Terug
Bovenaan