"Entering holy ground" Vatican City 1943 [KLAAR!]

Hallo iedereen,

De laatste tijd ben ik bezig geweest met dit diorama. In Schiedam had ik al wat kitjes en benodigdheden aangeschaft en ben toen thuis maar meteen begonnen.

Het diorama situeert zich in Italië op de grens met Vaticaanstad. Een Duitse Opel Blitz rijd onder de poort door en op de poort staan twee Duitse Panzergrenadiers met een priester te praten. De priester moet ik nog bestellen en ik zit ook nog te denken om wat kinderen naast de poort te plaatsen, dus die moeten ook besteld worden 😉 . Op de foto's zijn nog helemaal geen figuren te zien, daar ben ik nog mee bezig 😉 .

De Opel Blitz is geschilderd met Gunze verf en sommige vlakken zijn al wat verweerd met MIG washes en filters en wat olieverf. Het dak en de rechterkant van de cabine zijn zo goed als af, de stof in de hoekjes zijn gedaan met het speciale product daarvoor van AK.

De poort is gemaakt van styrofoam, en is geschilderd met Vallejo verfjes en is verweerd met olieverf en pigmentpoeders. Het Mariabeeldje heb ik gemaakt door een Russisch 1/72 figuurtje om te bouwen. De weg is gemaakt van plasticplaat en is verweerd met olieverf en Mig washes. Het zand naast de weg is gecreëerd met zand, houtlijm en water en toen dat droog was heb ik er met behulp van Acrylic Resin van Mig en pigmentpoeders, het stoffige effect gecreëerd.

Hier dan de foto's:

v6uofo.jpg

2vv42mo.jpg

a0ffxu.jpg

dh6bv4.jpg

r9r0ya.jpg

4jku8i.jpg

zjxx7b.jpg

Oja, ik zie nu op de foto's dat er nogal veel stof op de Opel Blitz zit, dat ga ik nog weghalen, hoor 😉 🙄 .
Dat was het dan 🙂 !

Tips en commentaar zijn welkom!

Groeten,

Maarten

Re: "Entering holy ground" Vatican City 1944

Hey Maarten,

Ziet er al indrukwekkend uit.
Ik zou nog wel wat aan de onderkant van de poort doen.
Je ziet nu dat hij op het zand staat in plaats van erin.

De stoffige ondergrond is erg goed gedaan

Groeten

Leon

mooie truck maarten.
vind vooral de ondergrond heel mooi gelukt, ziet er stoffig uit.
wat je nog zou kunnen doen is eventjes je banden mat maken, ze glimmen.

gr, Chris
btw, top interieur 🤣

mzzl

Bedankt voor je reactie, Chris. De bandjes die gaan zeker nog mat gemaakt worden, ze moeten nog wat washes van MIG krijgen en die drogen mat op. Ze krijgen trouwens ook nog veel stof tussen de groeven, dus komt goed 😉 .

Wat betreft het interieur begrijp ik je niet helemaal 😕 , daar moet namelijk nog veel aan gebeuren, vond ik zelf... maar toch bedankt 😉 😀 .

Groeten,

Maarten

van het interieur was eigenlijk een grapje, het lijkt alsof er niks in de cabine zit.
maar ik begrijp dat dit niet het geval is.
😉

Chris van Riel zei:
van het interieur was eigenlijk een grapje, het lijkt alsof er niks in de cabine zit.
maar ik begrijp dat dit niet het geval is.
😉

Je hebt wel voor een deel gelijk, want het stuur zit er nog niet in omdat er nog een figuur in moet 😉 . Ik ben gisteren al bezig geweest met het figuur in de cabine en de verwering van de Opel Blitz loopt bijna op zijn einde, dan moeten er nog wat figuurtjes geschilderd worden, en daarna proberen alles tot één geheel te scheppen en dan is hij al weer bijna klaar 😉 ... (was dit één zin 😱 🙂 ?)

Groeten,

Maarten

Hoi Maarten,

Ik vind je dio-idee zeker leuk, maar persoonlijk vind ik de Blitz te donker wat betreft basiskleur; wat mij persoonlijk betreft heb je niet de goede kleuren gebruikt om deze LKW modelbouw-verftechnisch tot leven te kunnen roepen.

Was gelb als basis niet handiger (logischer) geweest voor een dio in 1944 ? Waardoor (foto/tekst) heb je je laten inspireren ?

groet Frank

Frank Haspels zei:
Hoi Maarten,

Ik vind je dio-idee zeker leuk, maar persoonlijk vind ik de Blitz te donker wat betreft basiskleur; wat mij persoonlijk betreft heb je niet de goede kleuren gebruikt om deze LKW modelbouw-verftechnisch tot leven te kunnen roepen.

Was gelb als basis niet handiger (logischer) geweest voor een dio in 1944 ? Waardoor (foto/tekst) heb je je laten inspireren ?

groet Frank

Bedankt voor je reactie, Frank 😉 .

Je hebt zeker gelijk wat betreft de donkerte van de kleuren. Echt veel washes en filters, heb ik daarom ook niet aangebracht. De basis is zoals eerder aangegeven met Gunze verf gedaan en ik had geen lichtere kleur op voorraad, dus dacht ik dat dit ook wel kon 😉 😕 .

Ik heb me niet echt laten inspireren door iets. Ik had zin om een Panzergrijze Blitz te maken met camouflagestrepen in Sandgelb. Weet niet of dit helemaal historisch correct is, maar het zou net zo goed een veteraan van de oorlog kunnen zijn, en dat hij al in 1941 à 42 zo is geschilderd. Het gaat me bij dit project ook vooral om het geheel als diorama 😉 . Als het niet klopt, dan zij het zo en dan moet ik bij een volgens project maar eens wat beter research doen 😕 😉 .

Groeten,

Maarten

Hallo iedereen,

Hier is weer een update. De Blitz is bijna klaar qua verwering en ik ben ook al begonnen met wat figuurtjes. Voor de figuurtjes ga ik nog Hornet hoofdjes aanschaffen. Tevens ga ik er nog een priester en misschien ook nog wat kinderen bij plaatsen, deze moet ik dan nog wel aanschaffen 😉 . Ik heb ook al twee kruizen op de poort geplaatst. Ik heb ook al de kieren onder de poort opgevuld, zodat de poort beter aansluit op het ondergrondje. Toen ik bezig was met opvullen is er helaas ook wat acrylic resin en pigmentpoeder op het fraaie grondplaatje terechtgekomen :x 😢 . Weet iemand hoe ik dit kan verwijderen?

Genoeg gepraat (getypt 😉 ), hier zijn de foto's:

216hsm.jpg

f1mg0k.jpg

2yll1r7.jpg

fuw3nt.jpg

dq5h06.jpg

Ik zie nu ook dat hij wat stoffig is 😕 🙄 .

Dat was het dan 🙂 .

Tips en commentaar zijn welkom.

Groeten,

Maarten

Hoi Maarten,

Je verder bewerkingen zijn duidelijk en maken het geheel zeker levendiger.
Maarten van Campenhout zei:

Wat mij zelf opvalt is het armpje uit het raam; de bedoeling is duidelijk, maar ik had zelf een meer passend armpje gezocht, waarbij ook de plooiingen van de jas "beter aansluiten" bij een "leunend armpje uit de Blitz".

Verder nog...

Probeer ook wat meer stofeffecten in de hoekjes en kiertjes (opstapje, fenders, houten constructie achterbak) aan te brengen van de Blitz; in navolging van mijn vorige reply zul je dit (naar mijn idee) moeten doen om de erg donkere Blitz meer leven en vorm te geven.

Gooi een hoop troep achter in die Blitz ! Laat 'm munitie, benzine, water, whatever bevoorraden ! Vul de achterbak met een-en-ander, voeg een tarp toe van tissue...een ware toevoeging, I'd say !

Dan zou ik er zelf voor kiezen om iets meer groen (wellicht gelig-dor?) aan te brengen bij de basis van het gebouw, om de overgang grond-gebouw subtieler te maken. Lijkt me persoonlijk aantrekkelijker !

Je kunt nog een hoop kanten uit ! 🙂

groetjes Frank

Re: "Entering holy ground" Vatican City 1944 [Update 21-03-1

Ziet er op zich goed uit, maar hier wat kanttekeningetjes mijnerzijds.

Qua compositie zou ik het dio als volgt aanpassen;
zet de Blitz met z'n neus onder de poort en aan de andere kant een soldaat die de chauffeur middels handgebaren door de nauwe opening loodst. Zo steekt a) de kont van de Blitz niet zoveel uit, heb je b) een duidelijke combinatie met poort en Blitz te pakken en c) oogt het hele dio ineens een stuk logischer.

Meer verdord gras langs de voet van de poort en langs de weg zou ik zeker doen, evenals ook wat struikjes. Inderdaad de vrachtwagen een lading geven en de mannetjes bovenop weglaten, tenzij deze een doel dienen, anders dan diovulling.

Succes met het afbouwen!

@Frank, Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoeld met dat het allemaal nog wat kaal is. De achterbak ga ik vullen met jerrycans en vaten, ook wil ik een tarp en een beeld (Petrus, Paulus?) toevoegen. De toevoeging van de figuren laat ik wel zo, maar het armpje is inderdaad wat ''staccato''. Ik ga zeker nog groen toevoegen aan de poort.

@Ron, Bedankt, struikjes en dergelijke voegen denk ik zeker wat toe. En je idee over de compositie ga ik zeker eens overwegen 😉 .

@Niels, Bedankt, je ziet het niet op het dio 🙄 , maar hij zou in het echt doorlopen met muren en er zou dus ergens naast de poort in de muur een trap zitten 😉, ik hoop dat je het snapt.

Groeten,

Maarten

Hoi Maarten,

Niels heeft wel een punt. Om het doorlopen te simuleren had ik de zijkanten vlak en zwart gehouden en sowieso gelijk getrokken met de zijkanten.
Het geheel spreekt (nu nog) niet echt aan. Denk ook als je de Opel onder de poort door laten rijden en de figuren contact met elkaar laat maken door b.v. de chauffeur lachend naar boven naar zn maten laat kijken van kijk wat ik in mn laadbak heb.. je meer kanten op kan om er een sprekend verhaal van te maken.

Blijf m volgen én good luck 😉

Grtzz

@Niels, Ik heb het dus wel goed uitgelegd 😉 8) .

@Elco, Bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoeld met het laten doorlopen van de poort, dat gaat nu niet meer lukken, maar ik zal het meenemen naar het volgende project 😉 🙄 . Ik zal ook proberen om de figuren contact met elkaar te laten maken, dat zal zeker wat toevoegen, denk ik 😉 🙂 .

Groeten,

Maarten

Hallo Maarten,

Om je historisch wat op de hoogte te brengen omtrent dit project, was het uitgesloten dat Duitse troepen met vrachtwagens gevuld met wapentuig/voorraden Vaticaanstad betraden. Duitsland wilde elk "incident" met het Vaticaan/de Paus voorkomen.

De enigste keer dat wél is voor gekomen, is in einde 1943 geweest, toen Duitse vrachtwagens van de Fallschirm-Panzerdivision "Hermann Goering" de kunstschatten van het klooster Montecassino, keurig verpakt in kratten, naar Vaticaanstad transporteerden.

Grtz, Hans

Bedankt, Hans! Hier heb ik veel aan!

Maar zou het dan wel mogelijk zijn geweest dat er Duitse troepen in een straal van laten we zeggen 100 meter van de grens waren, of was dit uitgesloten?

Groeten,

Maarten

Hallo Maarten, ik wil me nergens mee bemoeien, maar volgens mij ligt hier een dio idee voor het oprapen: zet gewoon kratten op je truck en verzin idd nog iets een gemoedelijk contact tussen duitsers en priesters, en dan heb je een historisch onderbouwd dio!

In ieder geval veel succes,

Anne

Anne de Jong zei:
Hallo Maarten, ik wil me nergens mee bemoeien, maar volgens mij ligt hier een dio idee voor het oprapen: zet gewoon kratten op je truck en verzin idd nog iets een gemoedelijk contact tussen duitsers en priesters, en dan heb je een historisch onderbouwd dio!

Bedankt, Anne 😉 . Ik had inderdaad al bedacht dat ik eigenlijk alleen maar de situatie van de kunstschatten kan uitbeelden, wil ik het een beetje historisch onderbouwd hebben.

Groeten,

Maarten

Hallo iedereen,

Hier even een schriftelijke update, foto's komen er aan! Ik heb de Opel Blitz al flink bestoft en heb al een krat gemaakt, geschilderd en verweerd. Ik heb het tweede figuur ook al bijna af, daar komt nog een Hornet hoofdje op, evenals de bestuurder. Ik heb ook al wat gestoeid met de setting. De setting is als volgt:

De bestuurder van de Blitz kijkt gewoon vooruit (of iets wat naar recht, links of omhoog 😉 🙄 ) om dat hij goed op moet letten als hij door de poort rijd 😉 . Bovenop de poort staat een soldaat de praten met een Vaticaanse priester, tussen de kantelen zit er dan nog een figuur te rusten en luistert ondertussen naar het gesprek. Waarschijnlijk komen er ook nog kinderen bij de ingang van de poort staan, die vol bewondering naar die vreemde Duitse vrachtwagen staan te kijken 😉 🙂 .

Is dit een goede setting of plaats ik nu overbodige dingen in mijn diorama? Zeg het maar!

Groeten,

Maarten

Re: "Entering holy ground" Vatican City 1943 [Update 01-06-1

Hallo Maarten,

Jij en alleen jij bepaalt wat erop en eraan komt !
Anderen mogen uiteraard dingen goed of fout vinden, maar bouw vooral zoals jij dat voor ogen hebt, want het is bijna onmogelijk iets te maken wat iedereen goed vindt (of je moet Hurkmans heten 😀 )

Ik vind het plaatje bij iedere update beter worden......en historisch correct: zie het onderschrift van Johanna Prummel

Groeten, Wim

Het is alweer een maand geleden, dus nu toch even reageren op de comments 😉 .

@ Niels, Thanks, je hebt wel gelijk, maar ik had zelf gedacht dat het wel een leuke toevoeging zou zijn, maar denk toch dat ik ze weg laat, aangezien het dan ook een beetje vol wordt 🙄 😕 .

@ Wim, Bedankt, daar heb je helemaal gelijk in, ik probeer ook een beetje mijn eigen lijn door te voeren in mijn diorama's.

Ik moet nodig eens een fotoupdate plaatsen, maar aangezien de foto's nog niet altijd even goed lukken en ik ook niet heel veel tijd heb zal dat nog eventjes duren 😉 🙄 .

Groeten,

Maarten 8)

Hier is weer een update. Het diorama is bijna afgerond. Nog de laatste hand leggen aan de figuren en nog wat puntjes op de i zetten bij het diorama. De foto's zijn wederom niet geweldig en live ziet hij er veel beter uit (ik weet het, excuusjes... 😉 , maar het is wel waar 🙄 .). Misschien komt de priester er ook nog bij, maar dat zal dan nog ff duren 😉 🙄 .

eisfmc.jpg

2akiucl.jpg

6fp35s.jpg

30c3sqd.jpg

Tips en commentaar zijn zoals altijd welkom!

Groeten,

Maarten

Ha die Maarten,

Geen comments op je dio, wel op je onderschrift:

Ik hoop dat je bij het "Holland diorama" nog geen naamplaatje hebt laten maken. Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik in de USA woonde (dus helemaal zeker ben ik niet), maar volgens mij is unforseen geen Engels/Amerikaans, maar vertaald Nederlands. En áls het al een bestaand woord is, dan wordt het zonder e geschreven: "unforseen" . "unexpected" zou beter zijn.

groeten, Richard.

@ Richard,

Volgens mij is unforeseen wel degelijk een engels woord.
Wij gebruiken ons eigen "onvoorziene".

Richard Cramer zei:
Ha die Maarten,

Geen comments op je dio, wel op je onderschrift:

Ik hoop dat je bij het "Holland diorama" nog geen naamplaatje hebt laten maken. Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik in de USA woonde (dus helemaal zeker ben ik niet), maar volgens mij is unforseen geen Engels/Amerikaans, maar vertaald Nederlands. En áls het al een bestaand woord is, dan wordt het zonder e geschreven: "unforseen" . "unexpected" zou beter zijn.

groeten, Richard.
Frank Haspels zei:
@ Richard,

Volgens mij is unforeseen wel degelijk een engels woord.
Wij gebruiken ons eigen "onvoorziene".

Om eerlijk te zijn heb ik de titel gewoon even snel vertaald van uit het Nederlands met de Google translator, maar aangezien deze translator voor het vertalen van losse woorden zeer goed is, ben ik ervan uitgegaan dat het wel goed zat 😉 🙄 .

Maar om hier nou 3 berichten aan te wijden, terwijl dit topic toch echt over mijn diorama gaat, lijkt me een beetje teveel van het goede 😉 🙄 😕 .

Groeten,

Maarten

Ha die Frank,

Daarom zeg ik ook dat het "ver-Engelst" Nederlands zou kunnen zijn.

In ieder geval is het dan zeker unforseen zonder é. Dit omdat fore, wanneer je het woord opbreekt in lettergrepen (un-fore-seen) geen bestaand Engels woord in die context is.

groeten, Richard.

@ Maarten: ik vind de poort zeker geslaagd. Ook het schilderwerk is van een mooi niveau. Het enige dat mij opvalt is de wat ronde knik in de arm van de bestuurder.

Verder wil ik net dit stukje tekst plaatsen en krijg ik de mededeling dat jij ook een reactie hebt geplaatst. Hoezo drie berichten? Met die van jou erbij wel ja 🤣 😉 . Het enige dat ik wou bereiken is voorkomen dat je geld gaat uitgeven aan een naamplaatje dat een taalfout bevat.

groeten, Richard.

Maarten van Campenhout zei:
Maar om hier nou 3 berichten aan te wijden, terwijl dit topic toch echt over mijn diorama gaat, lijkt me een beetje teveel van het goede 😉 🙄 😕 .
Tsja, het is maar wat je verwacht van de kritieken op het forum.
Het is natuurlijk geen taalforum, maar spelfouten op een naamplaatje zijn wel kleine punten die afbreuk kunnen doen aan een model.

Het diorama heeft een goed verhaal, mooi interactie tussen de poortwachters en de Blitz.
De figuren zijn grof geverfd, het drybrushen is nogal aanwezig. Ik denk dat je dat een stuk beter kan. Je commandant bij de Sherman Vc was bijvoorbeeld netter dan deze mannen.

Groet, MartinD

Om toch nog één post aan taal te wijden: het is wel degelijk unforeseen mét e. Het woord is in deze context goed gebruikt; de Engelsen gebruiken vaak combinaties als 'unforeseen consequences', 'unforeseen circumstances', enz. De zoekterm 'Unforeseen delays' geeft meer dan 400.000 hits op Google, helemaal in orde dus.

Sorry, point taken 😳 ...

Ik heb dan wel 3 1/2 jaar in de States gewoond, het is ook alweer 13 jaar geleden...

De intentie was goed, ik hoop dat je dat in de gaten hebt Maarten.

groeten, Richard (die vanaf nu alleen nog maar inhoudelijk op dít diorama ingaat 🙄 😉 : zie één na laatste reaktie ).

@ Richard, thanks. De knik in de arm is inderdaad een minpuntje, ja. Daar ga ik de volgende keer beter op letten 😉 . Ik snap je intentie om mij te helpen met de titel van een diorama, waarvoor dank. Maar ik zelf vond het gewoon een beetje raar dat de eerste reactie na een update over de titel van een ander project gaat 😉 .

@ Martin, bedankt, je hebt zeker gelijk wat betreft de grofheid van de figuren. Dit komt doordat ik pas ben overgestapt van acrylverf op olieverf, dus daar moet ik nog flink mee oefenen 🙂 .

@Eelke, bedankt dat je alles even definitief hebt opgehelderd 😛 .

@Niels, thanks!

Groeten,

Maarten

Re: "Entering holy ground" Vatican City 1943 [Update 06-08-1

Pffff... dan zal ik deze ook maar even onder het stof vandaan vissen.

Hij is ondertussen al bijna een maand klaar en ik heb er goud mee gewonnen op Euro Scale Modelling in Nieuwegein. Binnenkort zal ik de eindfoto's plaatsen, want dat hoort toch wel bij 😉 🙄 .

Groeten,

Maarten

Zeker doen Maarten !

Laatste foto's waren van augustus, toen zag het al goed uit, dus ik weet zeker dat je iets moois hebt gefabriekt.

Wim

Hallo medebouwers,

Hier zijn de eindfoto's van mijn diorama met als titel "Entering holy ground". Het diorama situeert zich in Vaticaan Stad in het jaar 1943. Wanneer de Duitsers de kunstschatten van Monte Cassino in veiligheid brengen in het geestelijk centrum van de wereld Vaticaan Stad. De poort is gemaakt van bluefoam, het Mariabeeldje is een omgebouwde 1/72 Rus. De kruizen op de poort zijn van luciferhoutjes. De weg is gemaakt van plastickaart en het zand van Mig acrylic resin en Mig pigmenten. De kist is ook van plastickaart gemaakt en het doek is van Milliput. De figuren op de poort zijn van Dragon en het figuur in de Blitz is de originele van de kit die iets is omgebouwd. De figuren zijn met olieverf geschilderd en dit was de eerste keer dat ik een figuur helemaal met olieverf geschilderd heb, dus er valt zeker op dat punt nog veel te leren. Ik heb veel van dit project geleerd en er zijn dus zeker dingen die ik de volgende keer anders en hopelijk ook beter ga doen. Lang leve de modelbouw!

Hier zijn dan de foto's:

1427h3r.jpg

x52oeo.jpg

r90wau.jpg

3012aso.jpg

2up70yd.jpg

jrcsqo.jpg

9huzwk.jpg

Dat was het dan. Tips en commentaar zijn altijd welkom!

Groeten,

Maarten

Thanks, Niels! Ik ben inderdaad veel bezig om de foto's wat beter te krijgen, alhoewel ik ze nog steeds niet echt goed vindt 😉 🙄 .

Wat betreft de kist je hebt helemaal, ik zal het meenemen voor een volgende keer.

Groeten,

Maarten

Terug
Bovenaan