"Endstation" Sd.Kfz.251/22 & Sovjets AF!!!

Re: "Endstation" Sd.Kfz.251/22 & Sovjets

Wauw, ziet er erg goed uit ron, vooral je idee om de kont vd voorste wagen mee te pakken geeft je diorama een extra touch mee als snapshot!. erg creatief.
e-j

Tja.... ik wacht nog op onderdeeltjes, zodat ik de 251 kan gaan afmaken.
Tot die tijd werk ik aan de figuren 😕 en de accessoires...

De Russen staan in de basiskleuren. 't Is de eerste keer dat ik volledig met Vallejo ga werken.
Het is de bedoeling dat er straks wat Aziatisch/Mongool/Siberisch uitziende troepen gaan rondrennen, vandaar de donkere basiskleur van de huid.
15figurenbasiskleur.jpg

Ik heb de "kostbare" munitiekisten vervangen door een aantal veel goedkopere alternatieven.
Op de eerste plaats een stapel balken, gebruikt bij het laden, van echt hout; de staarten van vuurpijlen die laatst vrij te verkrijgen waren. Ook de borgblokken/wiggen zijn van dezelfde bron.
Voor wat kleur heb ik een stapel waardeloze (qua vorm) kisten gepakt en daar een zeil overheen gedrapeerd. Dit is een stuk van een parapluzeil en heeft een schitterende structuur en een natuurlijke val in de plooien. Wat laagjes napoleontisch groen en wat drybrushes en washes verder, ziet dat er zo uit;
14cargo.jpg

15cargo2.jpg

Mooi kontje hoor 😉
Goed idee om het zo op te vullen. Geeft meer uitstraling en de afmeting is niet direct een beperking omdat je het idee krijgt dat er meer is.
Was je zoon er wel content mee dat hij doormidden ging? 😉
Succes verder!

Groetjes

Zo, lieve bouwbloglezertjes, daar zijn we dan weer met een nieuwe update... en wat voor een!!

Mijn Tank Workshop accessoirtjes zijn inmiddels gearriveerd en dus ging ik aan het werk om de 251 af te bouwen.
De diverse ogen werden op de neus en aan de zijkanten gemonteerd en ook werd er direkt maar een kabeltje voor het Boschlampje gemaakt. Ook werd de kanonsteun verplaatst en gekorrigeerd, evenals het luik aan de passagierskant.
16addon01.jpg

16addon02.jpg

16addon03.jpg

Eindelijk tijd voor Verruf!!
Ik wilde graag een hardedgepatroon, bestaande uit amoebe-achtige vormen van groen en bruin op een gele ondergrond.
Verder besloot ik een aantal nieuwe dingen uit te proberen. Allereerst een pre-shading. Allereerst dus alle naadjes en donkere hoekjes voorzien van een zwart verfje.
Het weer was een stuk beter dan de afgelopen tijd; zonnig, weinig wind en redelijke temperaturen om te werken in mijn "spuitkabine"...
16spuitkabine.jpg

Om het beoogde patroon te kunnen maken, bedacht ik dat ik dus eerst de camouflagekleuren aan moest brengen, daar dan met Micromask van Microscale (die van de Sol en Set, ja) een maskering aanbrengen, om vervolgens alles af te spuiten met geel.
Dus eerst het groen van Tamiya, geen vuiltje aan de lucht. Dan het bruin van Vallejo voorzien van een drupje panzergrijs voor een donkerder en doffer effekt. Dit ging alles behalve van een leien dakje!
16vallejotedun.jpg

Door mijn gebrek aan ervaring met Vallejo, denk ik dat ik de verf veel te dun heb gemengd. Toch had de airbrush moeite met de doorvoer van de verf... 😱 Niet getreurd. De lopers uit de eerste laag heel voorzichtig verwijderd met keukenpapier, de zaak laten drogen en een tweede laag erover.
Dit alles werd een uur of 2 met rust gelaten, zodat het goed kon drogen op een warme plek met ventilatie.

16spuitengecorrigeerd.jpg

Toen was het tijd voor de maskeervloeistof; een dikke stroperige substantie, die met de kwast wordt opgebracht. Met wat moeite een mooi rond patroon erop gekwast en dit laten staan totdat de de vloeistof dof was. Dus droog, dacht ik....
16maskering.jpg

Het was tijd voor de laatste laag met het luchtpenseeltje...
Ik heb alles bedekt met een effen laag donkergeel met een vleugje ivoor erin en dit vervolgens een uur laten drogen.
Toen was het tijd voor het moment suprème......
Tromgeroffel.....
Blazoengeschal......

Maar wa's dah??
Ik krijg de maskeervloeistof, inmiddels een solide laag, er niet van af?? Ik moet het er toch vanaf kunnen trekken?
Nog 's proberen..... en het lukt.... G*dgloeiende nog aan toe!!
Niet alleen de gele verf komt ervan af.... Ook de bruine en de groene!! Sodeju!! Zelfs de preshading komt mee??? 😱 😱 😱
En de maskeerlaag laat zich ook nog 's heel lastig verwijderen.....

16fouteboel01.jpg

16fouteboel02.jpg

😕
🙁
😢 😢 😢

Ik vind dit model nu even niet zo leuk meer!!!!!!!!!!!

Hoe ga ik dit gecorrigeerd krijgen?
In de ovenreiniger wil ik niet, want dan gaat mijn interieur ook om zeep....

Ron hoezo verdunnen van Vallejo verf? Je hebt toch wel gebruik gemaakt van de air mag ik hopen?? Ik haal altijd in België flessen methanol om verf te verwijderen mocht het nodig zij. Waarom heb je dan ook niet gewoon alles met Tamiya gespoten 😢 😢 😢 als je daar al een basis van hebt gespoten. Ik gebruik voor maskeren of tape of gewoon een stukje papier.

JW

Vervelend voor je Ron! Heb het Mask spul wel in huis maar heb het nog nooit gebruikt dus daar kan ik niets zinnigs over melden. Lijkt me wel dat je plaatselijk ovenreiniger kunt aanbrengen zonder de verf aan de binnenzijde te strippen. Het lijkt mij overigens geen goed idee om met watergedragen verf te spuiten bij temperaturen lager dan 18 graden. Heb hier zelf slechte ervaringen mee ( druipers en slechte hechting). In tegenstelling tot vluchtige stoffen verdampt water nu eenmaal erg langzaam bij lage temperaturen.

Groet,

Arjan

Hoi Ron.

Altijd even schrikken als het mis gaat weet er alles van.
Maar aan jou reeds gebouwde modellen te zien komt dat model zeker weer op zijn pootjes terecht.

zelf doe ik bij Vallejo verf 1 druppel Dreft afwasmiddel op 6 druppels Vallejo verf. dan vloeit de verf soepel door de Brush, zo voorkom ik druipers, De hechting van de Vallejoverf met dreft is iets minder maar met een laag varnish is dat probleem opgelost.
Het model pas vastpakken als er een laag varnish overheen gespoten is.

Als ik persoonlijk moet kiezen tussen Tamiya en Vallejo dan kies ik toch voor Vallejo.
Zolang de verf de dikte heeft van melk is de verf goed.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, Het is een oude truc (die werkt).

Allaaf Marc

Dank voor de reakties!
Het is duidelijk een Duitse voertuig ui het einde van WW2. Hij blijft terug vechten!! 😈
Maar ik krijg 'm wel klein al moet ik 'm met staal of vuur aanpakken!! Een hamer en een aansteker zijn gauw gevonden! 😈

Hoi JW. Ik heb alles met Tamiya gespoten, m.u.v. het bruin. En nee, dat was geen Vallejo Air, maar gewone. Als ik die wat dikker had gehouden (en een fatsoenlijke airbrush had), dan was dat probleem mogelijk niet ontstaan.
Maskeren doe ik ook weer op de ouderwetse manier, zoals altijd knippen en plakken!

Tja Jacco, in de ovenreiniger wil ik hem niet doen, omdat ik dan bang ben dat het interieur ook om zeep gaat. De hele boel is al vastgeplakt, dus zou ik alles moeten openbreken en daar wordt 't geheel beslist niet mooier van.

Het spuiten buiten viel op zich wel mee, Arjan, en de Tamiyaverf gaf geen enkel probleem. Ik stond letterlijk met de neus in de zon en de rug in de deuropening... 🙄 Tja, je moet toch wat.

Dank je voor het vertrouwen, Marc!
Die tip van het afwasmiddel had ik al eens gehoord. Dat zou zijn om de oppervlaktespanning van het water te breken. Bij mij werkte het echter niet en nu zie ik waarom. Ik gebruikte dus te weinig afwasmiddel. 't Is best wel een hoge concentratie die jij gebruikt!
Ik spuit voorlopig nog even fijn met Tamiya totdat ik kan investeren in een behoorlijke luchtkwast!

Even een "kleine" update vanuit de operatiekamer.

Patient werd binnen gebracht met serieuze verwondingen aan danwel loslatingen van de gekleurde huid. Ondanks raadplegingen van de diverse artsen, kon wel een juiste diagnose gesteld worden, doch werd er verschillend gedacht over de toe te passen behandelmethode. Ondergetekende heeft derhalve besloten zijn eigen behandelmethode toe te passen, daar deze het minst rigoreus en in eerste aanleg ook het minst risicovol was.
De loszittende huid van patient werd minitieus verwijderd, met behulp van een spits pincet en, in de laatste fase, met een stukje zeer fijn schuurpapier. Hierna werden de te handhaven stukken zandgele huid voorzichtig ingepakt volgens de beproefde methode met verband van dr. Tamiya. Het verband werd in golvende lijnen gesneden en aan de randen aangebracht. Vervolgens werden de tussenliggende stukken normaal ingep(l)akt.
17patient01.jpg

Vervolgens werd een nieuwe, groene huidlaag aangebracht, eveneens met materiaal van dr. Tamiya. Deze nieuwe huidlaag kreeg de gelegenheid om afdoende te drogen, waarna het proces met het inp(l)akken werd herhaald. De volgende huidlaag, zijnde red brown met een drup zwart erdoor, werd aangebracht en eveneens te drogen gelegd.
17bandage.jpg

Na een klein uurtje werd, met het zweet op het voorhoofd, doch met vaste hand, het verband verwijderd om te zien hoe patient erbij lag. Het resultaat was uitermate bemoedigend en hoopvol!
17resultaat01.jpg

17resultaat02.jpg

Na een aantal retoucheringen en correcties, ziet patient er weer top uit en is klaar voor de volgende fase; de blanke lak.
17natouchup01.jpg

17natouchup03.jpg

17natouchup02.jpg

Conclusie; Operatie geslaagd en patient maakt het goed! De voorgenomen camouflage in "Hinterhalttarnung" om lelijke plekken te verbergen bleek geenszins nodig!
De kleuren op de eerste 2 foto;s benaderen de werkelijkheid het meest.

Operatie idd geslaagd Ron.
Ziet er weer mooi uit.
Camo kleuren (bruin/groen) vindt ik te donker. Maar dit is mijn persoonlijke mening.
Kan trouwens ook wel aan mijn beeldscherm liggen 🙄
Des al niet te min een mooie basis om verder te werken.

Greetz Jacco

Pff gelukkig nu kunnen we dit draadje nog een tijdje volgen. Goed gedaan... 🙂 😛
Ron heb je weleens silly putty overwogen ipv afplakken? Sneller en minder werk en herbruikbaar..

Zo, weer een stukje leesvoer.
Dank voor de niet aflatende steun in dit voor mij moeilijke uur!! 😉

@ Jacco; ja, de kleuren zijn inderdaad wat aan de donkere kant. Ik hoop dit straks met het verweren d.m.v. stof te kunnen temperen en ze zodoende meer tot een geheel te kunnen brengen. Iemand nog suggesties op dit vlak??
@ Marc; Brandbier is in deze contrijen nogal gangbaar, evenals Gulpener. Dit vind ik ook de betere bieren van de tap hier.
@ Herman; Voorlopig zullen er nog updates blijven komen. Dit dio is toch veel meer werk dan ik had gedacht! 😱
Ik heb dat silly putty al eens vaker voorbij zien dwarrelen. Wat is dat voor goedje?

Maar goed..... waar jullie voor kwamen....

De 251 is inmiddels voorzien van een huif, waarvoor hartelijk dank, Jacco!! Ook voor de tip voor het bevestigen ervan!
De rupsbanden en de voorwielen hebben eveneens hun plek in het plaatsje gevonden, samen met de decals. Deze zijn spaarzaam; alleen de nummerplaten. Ik vond een enkele foto van voertuignummers, maar geen foto's van divisie- of taktische tekens.
Ik heb het voertuig voorzichtig ingelijnd, daarbij gebruik makend van de tip met het afwasmiddel in de verdunde verf en dit werkt een heel stuk prettiger dan normaal!
Ook is er een eerste wash overheen gegaan van raw umber, zodat het voertuig er net niet meer helemaal nieuw en schoon uitziet. De grovere structuur van de verf komt hierdoor mooi naar voren; helaas niet echt zichtbaar op de foto's.
1825101.jpg

1825102.jpg

Het voertuig op de wagon. Zo kon ik een betere foto maken van de achterzijde.
18251enwagon01.jpg

Ook de ondergrond is weer wat stapjes verder.
Deze is voorzien van washes in zwart, vuilgrijs en bruin op het railbed en de betonnen muur. De rails hebben een laagje gunmetal gekregen.
Ook de omlijsting heeft een ander kleurtje en dat pakte een stuk intenser uit dan bedoeld! 😱
Oogt wel apart naast mijn andere bouwsels..... 🙄
18rails01.jpg

18rails02.jpg

Om zoiets neer te zetten naar het eerste fiasco..petje af hoor. Kleuren combi/patroon is gewaagd en valt zeer in de smaak.

Kontje ziet er erg mooi uit, me like.. :idea:

Ik moet me echt beheersen hier niet de Sd. Kfz. 251/1 uit de kast te trekken..first things first 😳

Dank jullie!

Tja Elco, ik ben zelf ook wel een "kontjes-man"... 🙄
Het camouflagepatroon is niet zoals ik oorspronkelijk bedoeld had, maar ik ben er wel tevreden mee en zo'n 251'je? Zeker eens proberen...

Hier is dan de volgende update.
Waar een rustige zaterdagavond en een druilerige zondag al niet goed voor zijn.
Wat is er gedaan?
1) Ik heb de betonnenpaal voorzien van een structuur, een lamp, een zekerings-, danwel telefoonkast en bedrading.
2) Het Püppchen is ook gedaan
3) treinstel voorzien van decals, washes en poedertjes
4) spoorgedeelte voorzien van poedertjes
5) de Sd.Kfz. 251/22 voorzien van washes en poedertjes

1) Zoals gezegd heb ik de betonnen paal onder handen genomen.
Deze was een kleine ramp toen ik eraan begon. De mallen zaten niet recht op elkaar tijdens het gieten, hetgeen een zeer nadrukkelijke naad tot gevolg had. Ook zat er een kleine vlag aan flash aan! Als icing on the cake waren een aantal behoorlijke sinkmarks te zien.
Er zit totaal geen structuur op het ding, dus kon er naar hartelust geschuurd en geplamuurd worden.
Om er toch een betonstructuur aan te geven, heb ik dikke plakaatverf gepakt en met een korte dikke, kwast deze verf op de paal getamponeerd.
19tamponeren.jpg

Daarna heb ik een lamp en bedrading gefabriceerd en gemonteerd. Ik vond de onderkant wat kaal, dus daar heb ik een zekeringskast met daarin een telefoonhoorn gemaakt. Het kastje is trouwens een aangepaste, 40mm granaat kist uit de zelfde prulset als de kisten onder het zeil... 🙄
19lantaarn.jpg

19kastjebasis.jpg

Zo zag het eruit na de eerste laag grijs:
19lamp.jpg

19kastje.jpg

Daarna heb ik mij bezig gehouden met het treinstel en de rails.
Ik vond 2 grijze onderstellen maar saai uitzien, dus heb ik het korte gedeelte maar een kleurtje gegeven. De decals erop krijgen was de volgende stap, maar dat werd een ellende! De decals van Ironside vielen simpelweg uit elkaar bij het aanbrengen! 😱 Ook zijn ze te hoog om recht op de balken te passen, in totaal toch zeker 1mm en dat is best veel als je maar een 6mm plek hebt.
Hierna werd ook de rest van de onderstelling onderhanden genomen met gunmetal, rust, de diverse washes in grijs, bruin en roestkleur.
19treinstelrood.jpg

19treinsteldone.jpg

Toen dit alles gedroogd was, werd het tijd voor een volgende poedersessie.
Eerst kwam een baksteenrood pastelkrijtje in onzachte aanraking met een schuurpapier en met dit resultaat werden de bevestigingspunten van de staven aan de bielzen behandeld. Daarna was het de beurt aan een lichte rood.bruine variant.
Vervolgens werd het treinstel op z'n plek verlijmd.
Het Püppchen kreeg eveneens zijn deel aan washes en poeders en staat ook al op z'n plek.
De 251 werd gepoederd met een lichte grijzig-bruine, waardoor de kleuren wat meer blenden en niet meer zo hard zijn.

Het geheel zoals het er nu uit ziet;
19totaal.jpg

19totaal2.jpg

Aan de tracks van de 251 moet nog de laatste hand gelegd worden en dan krijgt ook hij zijn definitieve plek.

Hoi Ron.

Ik vind dat je mooi werk aflevert, maar de setting grijpt me nog niet echt.
De Puppchen staat wel heel netjes geparkeerd, evenals de perfect parallel geplaatste kratten en kisten en de stapel stammen.
Een schuine lijn, wat losse onderdelen enz. zouden het iets spannender maken.

Groet, MartinD

Moin Ron,

Een gezellig geheel. Mooi werk met die treinstellen.
Ik zou iets verder willen gaan dan mijn voorganger; ik zou zelf dat Püppchen weggehaald hebben en voertuigtechnisch de nadruk leggen op het treinstel met de 251, die alle onverdeelde aandacht zeker verdienen. De plek van het Poppje meer gebruiken als een haastige infanteristen-hangplek, zoals je al begoogd ?

groet Frank

Dank je, Danny!
@ Martin; het is een laadstation en daar vind je, volgens mij, geen rondslingerende delen of totale chaos. De spanning hoop ik erin te brengen door het plaatsen van de oprukkende Sovjets.
Ik heb eraan gedacht het geheel schuin te plaatsen, maar daar is in het begin om praktische redenen (moeilijkheidsgraad en ruimte) vanaf gezien. Achteraf gezien had ik het net zo goed wel kunnen doen. Het had, qua moeilijkheid en ook ruimte, niet zoveel uitgemaakt, denk ik. Les voor de volgende keer.
@ Frank; het Püppchen heb ik zo cadeau gekregen. Ik had er echter geen doel voor, totdat ik op dit idee kwam. Zo kan ik er een, voor mij, mooie plek aangeven. Ik vind dat het kanon zo mooi tot z'n recht komt en niet verloren gaat.

Ik ben inmiddels aanbeland bij een, voor mij zeker, van de moeilijkste taken, nl. het schilderen van de figuren. Ik blijf daar op de een of andere manier moeite mee houden en de feeling voor missen. 😕
De eerste 5 figuren zijn zo goed als klaar, afgezien van het integreren in het dio. Het zijn vuile, vermoeide soldaten, die al een tijd in het veld zijn.
Het groen is, in de basis, het Russisch uniform groen van Vallejo, al naar gelang gemengd met groen, bruin, zand.
De geweer- en helmriemen zijn van papier. Dat valt mooi natuurlijk als je het even nat maakt als je ze wil lijmen. Is meteen ook de weerstand weg.

2naamloos1.jpg

2naamloos2.jpg

2naamloos4.jpg

2naamloos5.jpg

2naamloos3.jpg

Nog 6 te gaan!!...... 😱

Hoi Ron,

Je hebt goed de vaart erin, het begint steeds meer een compleet plaatje te worden. Op zich vind ik een rechte dio helemaal niet verkeerd, alles is bijna schuin en een keer recht breekt het geheel ook. De figuren zien er niet verkeerd uit, je kunt het wel heel moeilijk maken maar uit ervaring weet ik dat simpel de basis verven al moeilijk genoeg is en oplichten en schaduwen kan op zoveel manieren dat er altijd wel iets past.

Succes met het vervolg!
Gr Johanna

Ha die Ron,

Ik sluit me bij de anderen aan: respect voor je moed om door te zetten en wanneer je er dan zo'n resultaat van kan maken: chapeau...

Over hard edge en de mogelijkheden om dit te maken: Herman Haverhals had het over Blue-Tac... Kan ook, maar zou ik niet doen. Het is namelijk vrij stug en is vooral bij PE moeilijk te verwerken. Bij mijn Charkov-Tiger vind je een kleisoort van Heutink die wel hecht maar niet plakt. Op die Tiger zit een zeer uitgebreide Voyager PE-set die geen enkele schade heeft ondervonden tijdens het aanbrengen en verwijderen van de klei. De klei zelf is zeer zacht en laat zich dus heel makkelijk om de PE heen vormen.

Nadeel van deze methode is dat het wel bewerkelijk is: het aanbrengen van twee sessies klei voor een hard-edge twee kleuren-camo kostte me toch zo'n vier tot vijf uur. Ook is de klei niet goedkoop (waar tegenover staat dat 'ie zacht blijft, de verf zeer goed opneemt en dus meerdere keren te gebruiken is).

Desgewenst kan je ook, zoals Martin Dogger ergens hier op het forum suggereerde, deze methode i.c.m Tamiya-tape gebruiken. Kijk naar het resultaat van mijn Charkov-Tiger en laat je overtuigen.

Over je eigen dio: ik hoop dat je het StuG-kontje er in houd, vind dat echt iets subliems. Vind ook de wagons de goede kant opgaan wat betreft weathering. Het enige wat ik minder vind is de monotone kleur van het zand op perron en tussen de bielzen. Misschien dat je hier wat meer kleur in kan krijgen door her en der wat plantjes en/of rotzooi te plaatsen?

Blijf 'm in ieder geval volgen 🙂 .

groeten, Richard.

hoi ron,met die andere ron uit kbosch,ik reageer maar even via de laptop van myn vriendin[ik heb zelf niet zo een ding,digibeet weet je wel]. wats up!....leuk projectje .verfhechtproblemen zou je misschien op kunnen lossen met een primer te gebruiken,tamiya spuitbusje byvoorbeeld.ik kyk uit naar je verdere verrichtingen!ben zelf bezig met dragons aufklaerungpanzer 38t,maar dit zou ook wel eens een meer maandenproject kunnen worden .goed idee om echte houten plankjes te gebruiken trouwens,looks nice!

Dank U! Dank U! Dank U!
Voor de complimenten, tips en suggesties!

Tja Johanna, ik zit nog steeds thuis, dus ik heb dus veel bouwtijd... Elk voordeel heb z'n nadeel.... (Dat ik dit citaat gebruik, zegt al veel over mijn gesteldheid!! 😕 :x )

@ Richard;Het Stug-kontje blijft. Sterker nog, er wordt momenteel hard gewerkt aan een optische upgrade. Het oog wil tenslotte ook wat cq. nog meer!
De grond van het laadperron krijgt nog stofjes e.d. nu de figuren daar geplaatst zijn. Kan ik ze mooi bij elkaar brengen. Er komen nog wat kleine accessoires bij, maar veel is het niet; een helm en een geweer. Op de stapel balken komt er nog een schuin/overdwars om hier de lijnen wat te breken.
De monotoonheid van het grind valt op zich wel mee. Zeker nu het treinstel erop staat, maakt de schaduwwerking van deze veel verschil. Er komen nog grasjes e.d. bij en ik denk nog na om een extraatje toe te voegen in de vorm van een seindraad aan de voorzijde langs de rails; zo'n draad op kleine paaltjes, die destijds vaak te zien waren.

Hey Ron!! Jij online??
Zelfs de grootste digibeten gaan overstag!! 🙂

En hier is 't dan; La petite derrière de StuG!
Na het schilderen van de figuren wilde ik weer 's wat bouwen.
Wat heb ik er allemaal aan gedaan.... 's Even zien...
- Uitlaten uitgehold,
- uitlaatbeschermplaat en spatborden dunner geschuurd,
- diverse gaten gevuld,
- rupsjes van losse links geplaatst,
- (inlaat-?) rooster boven de uitlaten gemaakt,
- bagagerek gemaakt,
- 2 op elkaar geplaatste hoekprofielen met bouten aan beide zijden gemaakt. Die bouten zijn trowuens geplaatst volgens de methode "Plas", met blanke lak, dus. Dank je, Rob! Supertip!
- rupsbandspanners en sleepooghaken gemaakt,
- de sluitdop op de achterste plaat verplaatst,
- stapel bouten van plasticcard gemaakt,
- randen langs de spatborden gemaakt,
- kistje en oog op het motordek geplaatst
- en als Grande Finale 2 sleepkabels over het dek gedrapeerd.

enfin, kijk zelf maar! Alles wat niet geel is, is nieuw....
20StuGonder.jpg

20StuGachter.jpg

20StuGboven.jpg

20StuGrechts.jpg

20StuGlinks.jpg

Ik heb voor de gegelenheid maar even het foto-emmer-profiel van mijn vrouw gekaapt..... 🤣

Het is gelukt!
Het StuG'je staat op de pootjes!! 😀

Ook staat 'ie in de basiskleuren; bruine camouflagestrepen over donkergeel.

De kiekjes;
21stugblokjes2.jpg

21stugblokjes.jpg

21stugtrein2.jpg

21stugtrein.jpg

En zo ziet mijn werkhoekje er nu uit;
Met 2 dio's in de afrondfase!!
Joehoe!!
21werkplek.jpg

Ha die Ron,

Echt cool die achterkant. Lijkt me wel fragiel, maar dio's zijn er nu éénmaal om naar te kijken en niet om mee te spelen (als ze klaar zijn) dus dat zit denk ik wel goed.

Wat een schone werkplaats heb jij zeg 😱 ! Kom ik aan met mijn zolderbureautje. Toen ik destijds bij ASA een "sprayz-out" kocht zag je mijn vrouw denken: moet je daar nu €22,00 voor neertellen? Totdat ik haar vertelde dat ze nu nooit meer verfvlekken en -sputters op de vloer zou hebben.... 🙄 😉

FF serieus: is dat niet lastig waar jij zit? Lijkt me de woonkamer: wel gezellig maar o wee wanneer je een potje verf omstoot...

Hoe dan ook: waar je ook zit, je maakt er mooie dio's 🙂 . Blijven komen met die update's...

groeten, Richard.

Dank je, Richard.
Ik zit in een hoekje van de keuken, dus ja, wel gezellig, maar ik moet 't ook steeds weer opruimen, dus dan hou je 't wel schoon... 🤣

Nee Niels, nog geen updates verder. Ik hoop dit weekend weer...

De stoom is er af en het tempo is eruit... 😱
Maar om even te laten zien dat er toch nog vooruitgang is, al is het dan maar langzaam, weer een tweetal updeetjes...

Ik ben inmiddels begonnen aan de 2e en laatste lading figuren. Ze staan nu in de basiskleuren, maar zullen even moeten wachten todat ik een betere schilderdag heb...
3naamloos4.jpg

Ook het StuGkontje heeft inmiddels wat meer werk gehad;
22StuGkont.jpg

Langzaam maar zeker nader ik toch het einde van deze bouw. De voertuigen zijn wat mij betreft af!
De stug werd voorzien van vuil (pastelkrijt, nat en droog), wat washes en drybrushes met als finishing touch en olielekkende deksel met een besmeurde houten vloer eronder; een idee dat mij op een ander forum aan de hand werd gedaan.
23Stugaf1.jpg

23Stugaf2.jpg

23Stugaf3.jpg

Ook de Sd.Kfz. 251/22 kreeg een kleine update in de vorm van een langs de zijkanten geplaatste draad voor camouflage doeleinden en een tranpostzak over de loop, hetgeen al eerder door iemand werd gesuggereerd en welke ik vond in een onlangs verkregen doos met spareparts. Dank je, Eric Reits!

23251af.jpg

Nu nog de laatste 6 figgies en de laatste hand aan de ondergrond........

Mooi Ron, verwering is goed geslaagd en de figuren zijn keurig toonbaar, ze zien er goed uit 😉 Lekker als je veel tijd hebt, aan de andere kant, het werkt ook tegen, wat dat betreft is tijd een rare factor 🙂

Succes met de afronding!

Hoi Johanna, dank je.
Tja... de afwerking...veel tijd....
Sinds mijn werkgever en ik elkaar gedag hebben gezegd en ik thuis zit, komt er eigenlijk niets onder m'n handen vandaan.
Energieniveau is haast nul en dat geldt ook voor het concentratievermogen en dat terwijl ik nog maar 6 figgies hoef, verder wat gras en een laatste verweringslaag...

Misschien ook een beetje dio-moe??

Ron, wennen aan geen werk is moeilijker dan veel mensen denken, je hoort veel van jippie lekker vrij kan ik van alles doen, kan je vertellen dat je dan niets meer doet. Wennen kost energie, je komt in een ander patroon, waarom zou je uit bed komen, de baas wacht toch niet op je. Weet je Ron, deze hobby heeft daar niets mee te maken, zin kom uit jezelf en uit hoe je voelt. Hobby hoeft niet, de zin komt vanzelf terug 😉

Hoi Johanna, het duurt nu al een week of 4. 'k Ben er zelf moe van...

Tja, Renè. Tijd wel.... maar ik betaal je dat zegeltje wel.... 🙄

😉

🤣

Maar goed. Ik heb mezelf vandaag letterlijk bij m'n lurven gevat (je wil niet weten waar die zitten... 😱 ) en me naar mijn fröbelhoekie gesleurd.
Het kostte effe wat moeite, maar het eindresultaat is.................tromgeroffel.............

WEER 2 FIGGIES AF!!
Jawoll....

Kijk maar;

Hoi Johanna, kostte wat moeite, maar deed wel goed!
Figuren zijn gedaan met Vallejo. Wat een verbetering t.o.v. Andrea; fijner van structuur, prettiger om mee te werken.

Dat gegraai aan m'n lurven voelde op zich best prettig, dus vandaag maar weer gedaan...
De aandacht was vandaag gericht op het afwerken van details.
Zo is het blauw aan de zijkanten van het perron zwart geworden, evenals de andere zijkanten.
Het zwart, Tamiya X1, oogt heel hard vanwege de flits.
25black.jpg

Ik heb vandaag ook voor het eerst Mig-washes geprobeerd en wat een succes!
Het perron oogt veel levendiger nu en ook het grindbed oogt vele malen beter. Zie de beijgevoegde foto's met de helm en het gras.

De details;
Ik heb munitiekisten in de 251/22 gelegd, zodat het interieur ook meer te bieden heeft. Klassieke fout; de glanzende lak vergeten voor het aanbrengen van de decals... Gelukkig zie je het niet zo.
25detail251.jpg

De gesuggereerde aanwezigheid van Duitsers; Ik ga nog wat hulzen toevoegen, denk ik.
25detailhelm.jpg

Het gras van Fredericus Rex om de harde rand te breken en wat leven en kleur toe te voegen.
25detailgras.jpg

De geschilderde figuren op hun plek;
25figs.jpg

en wat close ups van ze;
25figaim.jpg

25figjump.jpg

Hey maatje,

Ziet er goed uit!

Errug orgineel idee ook.

B.T.W. kom je morgen naar D-day? Ik heb nog wat voor je.

Leuk dat die van Kingswood ook online is 8)

Grtz Frenzel

Dank je, Frans.

Ik ben er vandaag helaas niet bij.

Terwijl een deel van onze trouwe kijkbuisknutselaars zich amuseerde in Eindhoven, heb ik mijn gemiste kans omgezet in een afrondende schildersessie.
Resultaat; het dio is af!! Jaaaaa!!!

De laatste figuren geschilderd en toegevoegd;
26Russenren.jpg

Het diorama als geheel;
26totaal.jpg

Van bovenaf;
26af03.jpg

De Sd.Kfz.251/22;
26251.jpg

26af02.jpg

De achterzijde van de SdKfz 251/22;
26af07.jpg

De achterzijde van het dio;
26af06.jpg

Ik ben blij dat deze achter de rug is.
Heerlijk om te doen, maar een flinke klus om het ook af te maken.

Terug
Bovenaan