🥇🏅Winnaar [EIND] Oscar Bergepanzer IV

Dit model heeft zowel de publieks- als de juryprijs van deze FOC gewonnen

Oscar Becker

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2
Schalen
  1. 1:35
Hierbij. Net op tijd klaar.

FOCARV001.jpg

FOCARV010.jpg

FOCARV019.jpg

FOCARV031.jpg

FOCARV032.jpg

FOCARV035.jpg

vriendelijke groet
Oscar

Aantal punten: 70,5

1. Het model
Strak gebouwd, mooi geschilderd! Dit is een werkpaard, met modder en lichte parkeerschade in de juiste verhouding. Wel ook wat kritische noten: Hoewel de zijkanten vol modder zitten, mis ik dezelfde modder op de wielen. Wat meer nuttige attributen als stowage en/of een figuur zouden het geheel wat completer maken. Verder: wat heeft deze tank aan pompstokken (gun cleaning rods in modelbouw taal) als er geen kanon is om schoon te vegen? 😉

2. Originaliteit
Net als bij Herman; het is een Bergepanzer, niet echt een origineel ding. De afwerking maakt het echter wel een erg prettig model.

3. Presentatie
Wederom een Ankie; dit maal een tank op een plankie. Het houdt de focus natuurlijk op het model, maar een mooi ondergrondje had het net de final push gegeven. Een mooi naamplaatje kan ook hier geen kwaad 😉

Het Model:
Model ziet er netjes gebouwd uit. De staalkabel echter had ik weggelaten of vervangen. Deze lijkt wat te zweven en ziet er (naar mijn idee) daardoor ook vederlicht uit. De vuil/ stofeffecten kunnen her en der iets subtieler maar zijn wel consequent opgebracht. De schep lijkt wat slijtage sporen in de breedte richting te hebben, dit zou ik veranderen in de lengte. Misschien had het houten luik nog wat gechipped kunnen worden.

Tip: I.c.m. het chippen zou het niet misstaan wat SUBTIELE aflopers toe te voegen met bijv. burnt sienna. Tevens het creëren van contrast in het Pz geel kan met zachte oranje/ gele tinten mooie effecten geven, tevens t.o.v. het vuil/ modder. Het vuil kan ook icm regenstrepen wat variatie krijgen.

Complimenten voor de kraan. Deze is qua bouw en schilderwerk erg mooi uitgevoerd.

Originaliteit:
Het model is redelijk origineel; echter had hij wat verder aangekleed kunnen worden om hem echt uniek te maken. De camo is dan wel weer bijzonder en lijkt netjes te zijn aangebracht

Presentatie:
Een net ondergrondje. Een naamkaartje uit messing had de kleuren misschien wel wat meer doen opleven.

Een model dat mijn inziens helemaal af is. Het voertuig is netjes gebouwd en voorzien van de nodige details. Het schilderwerk is strak uitgevoerd. Hoewel de brandblusser niet rood hoort te zijn en de uitlaat iets aan de rode kant is en wat te veel glimt. De verwering is in verder mooi in balans en oogt realistisch. Het model is simpel, maar doeltreffend. Wel oogt het model wat kaal. Dit komt denk ik mede door de kale romp met wat iel ogende kraan en houten balk. Dit verstoord de verhouding enigszins. Aan de basis van het model kun je weinig doen, maar Ik denk dat een figuur of een aantal kisten o.i.d. nog een passende aanvulling kunnen zijn. Een ondergrondje zou dit model zeker niet misstaan.
p.s. schilder het pe spatbord nog even bij links achter, daar waar de veer zit.

Terug
Bovenaan