• If you can’t read Dutch

You can change the forum’s language to English by clicking here. Change the setting for Taal to English, then click the button Opslaan at the bottom of the page.

This will not change the language of most of the messages, of course, but should make the forum itself easier to navigate.

Eind [Bruce] Scammel Explorer

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Aantal punten: 57,5

1. Het model
Zeker niet het gemakkelijkste model om te bouwen, maar fijn in elkaar gezet. Ik kan alleen het plastic op het achterste zijruitje niet helemaal plaatsen? Het model straalt zeker wel het brute van het echte voertuig uit, zwaar en sterk, met een mooie ‘tail dragging stance’
Schilderwerk is strak, maar een beetje saai om naar te kijken. Ook een voertuig in vredestijd kan wat meer kleurschakeringen gebruiken ;)
De verwering is licht gehouden, prima keuze, maar door de modder die er wel op zit ziet het er juist wat vreemd uit. Ik zou dan ook achter (of juist daar!) de wielen en op het onderstel modder sporen verwachten, niet hier en daar op de zijkanten.

2. Originaliteit
Verreweg de meest originele inzending, en zeker een moeilijke kit om te bouwen, erg fijn!

3. Presentatie
Nogmaals een Ankie. Ditmaal een dikke truck op een plankie :D
Ook hier zou een ondergrondje niet misstaan, en een naamplaatje maakt het geheel af.

Het Model:
Lijkt strak gebouwd. Echter; de ramen lijken wat vreemd. Weet niet of het een soort plastic hoort te zijn of dat het wat minder succesvol is uitgepakt aan de rechterkant? Komt op mij over of er een folie op de deurpost is geplakt. De haak van de lier lijkt wat te zweven. Dit had ik persoonlijk van iets buigzaams gemaakt zodat je het vertikaal kunt trekken bij de laatste katrol door het gewicht van de haak. De afwerking van de uitlaat vind ik wat minder succesvol.
Qua schilderwerk zie ik veel plekken die wat ongelukkig overkomen. Wat droogplekken(?) op de tank(?) onder de deur links. De modder effecten vind ik ook niet zo geslaagd overkomen. Her en der wat aanslag en vervolgens niks of in een vreemde vorm (plaat voor het middelste wiel rechterkant) en in een wat monotone rood/ bruine kleur. Wat stofwashes, aflopers en een logische opbouw had (denk ik) beter uitgepakt.
De zichtbare motor en open luiken maken het wel interessant evenals de vele markeringen.

Originaliteit:
Het model zelf is wel origineel en interessant want het leent zich goed om veel details te verwerken.
Qua technieken is het vrij basic (wat niet verkeerd hoeft te zijn overigens)

Presentatie:
Het ondergrondje is niet zo veel van te zien maar lijkt vrij goed. Echter; misschien is hij niet zo tactisch want het toont snel vuil/ stof e.d. Wel had ik een naamplaatje toegevoegd, zeker omdat hij wat hoger staat er je dan tegen zo’n zwart vlak aankijkt.

Een Scammel, dan ben ik toch wel enigszins positief bevooroordeeld. Het blijft een bijzonder mooie verschijning. Maargoed, de keuze van een mooi model, maakt niet automatisch een mooi schaalmodel. Jij hebt in ieder geval een strak exemplaar neer weten te zetten. Goed gebouwd en voorzien van de nodige details. De basisverflaag is goed, maar mist helaas wat diepte. Ik weet niet of deze met de hand is geschilderd of met een airbrush. Als je een airbrush tot je beschikking hebt zou ik eens proberen om wat post-shading toe te passen. Een klein beetje huidskleur toevoegen aan de basiskleur doet al wonderen. Een pin-wash zou vervolgens zeker niet misstaan. De basis is goed, maar er valt nog meer uit te halen zonder over de top te hoeven gaan. Als ik je een tip mag geven voor de modder, dan zou ik hiervan eerst een lichte wash aanbrengen over het gehele voertuig, deze helemaal laten drogen en vervolgens de dikkere lagen aanbrengen met mogelijk nog wat kleurverschil. Nu lijkt de modder wat ad-hoc aangebracht. Als het voertuig zo vanuit de wasstraat door de modder is gereden. Dit kan natuurlijk zeker, maar in oorlogstijd denk ik niet veelvoorkomend. Met een overall verwering pakt je model beter uit. Succes en ik zie uit naar je volgende foc-deelname.

Bruce Oomen

Lid van de TWENOT
Heren, bedankt voor het commentaar.

Er zitten meerdere pinwashes en (lichte)kleurschakeringen op het model maar die komen dus blijkbaar op de foto's niet naar voren.
Wat betreft de modder, het was de bedoeling om een model te verbeelden dat wel wat bospaadjes ed achter de rug heeft maar verder nog vrij schoon is. Ik zal tzt de modder bij het loopwerk nog wat bijwerken.

En dan het beruchte ;) raam, Het moet een veldreparatie voorstellen met een stuk plastic voor het kapotte raam geplakt, maar dat hebben jullie er helaas niet uitgehaald.

Bruce

Bovenaan