Een Spaanse STUG

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Bouwgroep ’t Gooi, 1:16 Sdkfz 251, 1:16 en 1:35 sdkfz 250, 1:35 sdkfz 252, 1:35 Maus
Beste mede-plakkers....
weer een model toegevoegd aan de vitrinekast......

Spaanse STUG
Franco's Azul Divisie had de beschikking over (een beperkt aantal) STUG'en. Deze werden, samen met de Azul Divisie, voor 75% in de pan gehakt in de USSR. Om het verlies aan te vullen werden in oktober 1943 10 nieuwe Stug III's ontvangen van de Duitsers. Deze Stug III's werden niet meer ingezet tijdens de 2e wereldoorlog maar voor zover bekend verscheept naar Spanje. Deze STUG III's raakten na de tweede wereldoorlog verouderd en werden langzaam aan vervangen door andere tanks. Een van die STUG III's kreeg nog een bijzondere rol.

De STUG III met 381 mm raket
Het Spaanse leger deed uitgebreide testen met 381 mm raketten. Deze raketten werden vanaf testlocaties afgevuurd (een stalen frame, vastgemaakt op een betonnen fundering. Om de raketten ook mobiel in te kunnen zetten werd een voertuig gezocht. Een van de Stugs werd hiervoor voorzien van een op het dak gemonteerd frame en een laadinrichting op het motorruim. De testopstelling had wel gevolgen voor de STUG III. Het 75 mm kanon werd verwijderd en de opening die achterbleef werd door middel van een pantserplaats dichtgelast. De koepel van de commandant was niet meer te gebruiken, het frame stond er boven en maakte het niet meer mogelijk om het torenluik te openen. Het frame stond (in de rijrichting gezien) iets naar links waardoor het luik van de lader de enige in- en uitgang werd.

djXXUAO.jpg

7J7ASou.gif

5mrzxek.jpg

RrZS5yL.jpg

Het model
Jaren geleden zag ik een plaatje van deze STUG III. Niet lang daarna zag ik een model dat zeer goed gelukt was. Ik zou niet de eerste zijn die dit model ging maken maar dat mocht de pret niet drukken. Door dat model vond ik een kopie van een tijdschrift met meer foto's van de STUG en de raket(ten) en de bij mij nog open staande vragen waren voldoende beantwoord. De uitdaging was er en wat restte was de tijd en de zin om deze versie toe te voegen aan mijn STUG III serie.
De raket is gemaakt van de voorzijde van een balpen, de STUG III is van Tamiya met wat extra PE en wat kleine verbeteringen. Het frame en de laadinrichting zijn van plasticcard en evergreen, de bouten en moeren van Meng en de verf is van Tamiya.

xtXJOwG.jpg

Vg5B7pb.jpg

OHmUa8u.jpg

9xESqlv.jpg

ZLXqaH0.jpg

uPticRK.jpg

Veel bouwplezier,
hartelijke groet,
Willem

Originaliteitsprijs: een 10
Ook al is die eerder gebouwd.

Hoe heb je die mooie ringetjes van evergreen gemaakt aan weerszijde van de lanceerbuis?
En wat weerhoudt de raket om naar achteren weg te glijden? Die 4 stukjes aan de achterzijde van de ring?

Nu nog de bijbehorende vrachtwagen met kraan en munitie Willem! En flink wat roetsporen en weggebrande verf 😉

Erich

Ha die Willem,

Zou hier een "like"-knop zitten dan zou ik die geheid ingedrukt hebben. Zoals Erik al zegt: een 10 voor je originaliteit. Mooi gebouwd ook, waarbij ik je voorzichtige schreden op het pad der verwering alleen maar kan waarderen 😀 .

Bedankt voor het delen!

Groeten, Richard.

Beste Erich,
dank je! 😀
EricReist zei:
Hoe heb je die mooie ringetjes van evergreen gemaakt aan weerszijde van de lanceerbuis?
En wat weerhoudt de raket om naar achteren weg te glijden? Die 4 stukjes aan de achterzijde van de ring?

De raket wordt tegengehouden door vier stukjes metaal die aan het uiteinde (onder de raket) driehoekvormig zijn en aan het einde van de lanceerbuis zitten. Ze doen niet meer dan voorkomen dat de raket verder naar beneden zal glijden; simpel en effectief. Op deze foto zie je ze in de rode cirkels:
ilATXIa.gif

En welke ringetjes bedoel je precies? Hieronder uitleg over wat je zou kunnen bedoelen en anders hoor ik het graag en geef je de uitleg.
De rode heb ik van ronde evergreen buisjes gemaakt in verschillende diameters.
De groene zijn er met een soort van punch and die set (grote maat) uit gestanst. En dat heeft wat "proefstukjes gekost ...
De blauwe zijn via datzelfde setje (grote maten met punch and die), uit plastic gemaakt en aangevuld met stukjes buis.
MmZ5nOW.png

Nogmaals dank en een hartelijke groet,
Willem

Beste Mies en Goof,
Dank voor jullie reacties!
Hoofdpijn krijg ik zeker niet van zulke projecten, de uitdaging is dat wat ik zoek. Voor mij is het speurwerk naar foto’s en informatie de helft van de lol, de andere helft is het bouwen en dan bij voorkeur deels scratchen. Schilderen en verweren/verouderen is minder mijn ding en daarom heb ik ook zo veel projecten staan die alleen nog om verf vragen. 😀
Dank en hartelijke groet,
Willem

Vincent en Danny,
dank voor jullie reacties!
Veel bouwplezier,
Willem

Terug
Bovenaan