Een handjevol Stuarts..

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Dit draadje wordt als een kleine bouwblog voor een eveneens kleine vloot van, nog een keer, kleine tankjes; de Stuarts.
Het idee hiervoor bestaat al een hele tijd en in de loop der tijd heb ik een aantal Stuarts bij elkaar gesprokkeld. Een M3 hier, een M5A1 daar....
Alsof ik nog niet genoeg projekten had..... En ik moet gewoon wat te bouwen hebben. Schilderen kan altijd nog, toch? Het worden in elk geval geen hitech conversies, gewoon wat extraatjes en wat in het oog springende kleurtjes.
20230301_115458.jpg

20230301_115938.jpg

Sommige varianten staan al vast.... hoewel... vast.... zoals de Academy M3A1. Dat wordt er een ergens in de Pacific met een M32 als maatje. De AFV Club M5A1 wordt er een van een "zwarte" eenheid; een Black Panther van het 761st tankbat. omdat ik vind dat dergelijke eenheden lang niet de aandacht en honeurs krijgen, die ze zeker verdienen.
De Tamiya-M3; ik neig naar een AnZac-M3 in Guinnea, ook daar omdat deze eenheden erg onderbelicht zijn, en de M8 wordt van de 113th Cavalry, als eerbetoon aan de bevrijders van "mijn" stukje Nederland. Of wordt het de "Honey" als AnZac-variant en de M3 als Russische lend-lease? Maar de Britse "Honey" heeft caunter-camouflage. En de oude M5A1? Commonwealth verkenner zonder koepel of Tjech met Flakvierling in camo-kleurtjes?

Ik heb een zwak voor kleine M3/M5-jes 😍

Een beetje vergelijkend warenonderzoek leek me wel aardig.
Kijkt, en telt, u even mee?

Wat opvalt, is het behoorlijke verschil in grootte van de dozen voor een nagenoeg identiek voertuig. Waar zit 'm dat in?

20230302_193952.jpg

Nu....
Tamiya's antieke M3:
Kleinste doosje met minste aantal gietramen; welgeteld 2 + 2 rompdelen. De tracks.... daar maak ik niet eens woorden aan vuil.

20230302_194140.jpg

Academy/Italeri's M3A1:
Normale doos met 4 gietramen + 2 rompdelen + koepel bovendeel. Interieur inbegrepen!
2 sets rupsjes, vinyl en losse schakels.

20230302_195221.jpg

En dan AFV's M5A1.....
15 (!) gietramen + alu loopje + vinyl rupsbanden. 15? Zonder interieur.... Beetje overkill?

20230302_194829.jpg

En dan wat afmetingen. Ik vergeleek de verschillende rompdelen.
Tamiya M5A1 vs. Academy/Italeri M3A1; weinig verschil op het eerste oog.

20230301_141720.jpg

Tamiya M3 vs. AFV Club M5A1:
"Duidelijk" verschil in de afmetingen, maar gezien de grootte van de kits vraag ik me af wat daar straks echt van te zien zal zijn.

20230301_142113.jpg

Het begin is er.... Als eerste de 2 Academy Stuarts.
De USMC M3A1 wordt er eentje RUDD, de "honey" zal al wat meer eenvoudige toevoegingen krijgen.

20230306_193356.jpg

20230306_203746.jpg

Veel meer hetzelfde dan tot nu toe zullen ze niet meer worden.
US vs. Brits,
Interieur vs. zonder,
Olijfgroen vs. Caunter camouflage...

Details en pasvorm zijn tot nu toe gewoon goed.
20230308_212452.jpg

De eerste zit in grote lijnen in elkaar en praktisch RUDD.... met wat kleine toevoegingen.
Pasvorm is gewoon goed, maar er zijn wat valkuilen. Zoals de opvulling van het gat in de bodemplaat. Geen idee waarom dat zo gedaan is, maar als het gat gedicht wordt, dat tilt dat de bodemplaat van het interieur met een mm op, waardoor dus de bovenkant van de romp niet meer past!
Even de honey erbij gepakt vanwege het contrast. De achterwand hoort dus op de zijkanten aan te sluiten.
Ook is de aandrijfas-kast net te breed om te passen tussen de munitierekken. Daar moest aan gevijld worden om het pas te krijgen.
03.jpg 02.jpg

Verder is het een recht toe recht aan constructie, al zie ik dat ik zo her en daar wat bij moet vijlen. Al is dat vijlen wat lastig, want het plastic pluist nogal. De 2 achterste kisten hebben geen binnen zijwand en als die geplaatst worden, is een spleet zichtbaar. Even een stukje evergreen ertegen aan, dus. De kleppen voor staan open en die werden in werkelijkheid gesteund met stangetjes, al dan niet met 1 of 2 per luik.
Ook is de torenring nu helemaal gevuld, want die is straks zichtbaar.

01.jpg

04.jpg

05.jpg 06.jpg

Dat schiet goed op. Ik weet niet hoe nauwkeurig je de modellen wilt hebben, maar het zwakste punt van deze Academy-modellen is het loopwerk: dat staat te hoog omdat de veerarmen de verkeerde vorm en daardoor stand hebben. Houd de onderdelen van je AFV Club-doos maar eens naast die van Academy, dan zie je het verschil duidelijk. AFV Club verkoopt die ook los voor het geval je de noodzaak ziet om ze aan te passen 🙂

Dat schiet goed op. Ik weet niet hoe nauwkeurig je de modellen wilt hebben, maar het zwakste punt van deze Academy-modellen is het loopwerk: dat staat te hoog omdat de veerarmen de verkeerde vorm en daardoor stand hebben. Houd de onderdelen van je AFV Club-doos maar eens naast die van Academy, dan zie je het verschil duidelijk. AFV Club verkoopt die ook los voor het geval je de noodzaak ziet om ze aan te passen 🙂
Ik vond het bakkie al vreemd ogen.
Ik ga kijken! Dank voor de tip!

Nu is ook Stuart nr. 2 "Honey" in grote lijnen gebouwd.
Wederom zo goed als RUDD, al heb ik wat kleine dingen toegevoegd, zoals steuntjes voor de opbergkisten. Verder extra gereedschap voorop en de groene onderdelen zijn gewoon de identieke overgebleven delen van de M3A1. Zo heb ik komplete gietramen over voor als iemand die ooit nodig heeft of zo.
Verder heb ik de kijkspleten en rookgranaatlanceerbuizen uitgeboord en kwam ik op het "briljante" idee om bemanning toe te voegen; de commandant op de koepel met kaart (oud Tamiyafiguur dat ik nog had) en de lader IN de koepel (ook een oud figuur) die naar de commandant roept. Laat mooi de claustrofobische afmetingen zien.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

08.jpg

Netjes, en goed idee om de onderdelen van het andere model te gebruiken zodat je hele gietramen overhoudt. Alleen al voor de onderdelendoos is dat makkelijker, is mijn ervaring.

Tijd voor wat meer verf-, knutsel- en plakwerk.
Het verfwerk bestaat uit het wit krijgen van het interieur. Goeie les voor mij; eerst de binnenkant spuiten en verven, dan pas de buitenkant. Ik had geen zin in gerommel met ovenreinigerbadjes en airbrushes, dus probeerde het met de kwast..... Gelukkig is straks het meeste niet zichtbaar! Op geel na is wit het ergste om te kwasten! Dekking ongeveer 0!

Ook waren er wat hoofdbrekens aangaande de Australische M3, vanwege het diesel achterdek van de Tamiya-kit. Blijkt dat diesels via Engeland geleverd zijn aan Australië, dus ik gebruik "gewoon" de kit. Dat "gewoon" ontspoort nu al, want de koepel is te klein! Dus wordt het een Academy-koepel voor de maat en de Tamiya voor de onderdelen. Wordt nogal wat kerf- en hakwerk.
Gelukkig arriveerde recentelijk een doos met de nodige reserve-onderdelen......

20230716_155647.jpg

20230716_155248.jpg

20230716_155518.jpg

Tsja, wit... het meest eenvoudig is een spuitbus witte grondverf gebruiken, en dan is het zo wit, maar echt verven doe je er niet mee, t is vaak meer smeren en kliederen.

Je bent er lekkee mee an het klooien, en t is ook net een leuk formaat tank, t is zeker 10 jaar terug dat ik een stuart heb gebouwd...

Ik ben eens flink buiten mijn comfortzone getreden en heb een, voor mijn doen, behoorlijke conversie geprobeerd. Van Tamiya's veel te kleine M3- D39273 koepel en Airfix' D58101-koepel (met dank aan Martin Dogger article) een koepel maken met de juiste afmetingen.
Ik heb de Tamiya als een mal gebruikt en daar ook de luikjes uitgehaald.

Het grootte-verschil
20230716_155518.jpg

Na het zaag-, kerf-, plak-, meet- en vulwerk:
20230719_162742.jpg

20230719_162901.jpg

UIteraard past de koepelring niet in de opening van de Tamiya-romp, dus de eerste moest bijgeschaafd worden en de tweede verruimd. De ellende was dat ik een reserve Honey-koepel had en de torenonderzijde is dus net wat anders/groter dan de US-versie. Moest dus ook passend gemaakt worden.
Ook moest de rechter .30positie veranderd worden. Ze zitten nl. niet symmetrisch. De rechter zit rechts naast het midden, iets dat Airfix/Italeri/Academy niet hersteld hebben. Meteen maar effe de opgegoten stompjes van het Tamiya onderdeel van de frontluiken afgesneden en er 2 behoorlijke beugels opgezet.
20230719_162825.jpg

Overigens zijn de afmetingen van alle 4 identiek! Je kunt onderdelen uitwisselen en de ene bovenhelft zo op een andere onderhelft zetten.

Het is even een werkje maar dan heb je ook wat Ron. Martin heeft meerdere intressante artikelen online gegooid, zon 10 jaar terug of langer, maar zou hij uberhaupt nog bouwen?

Zondag = Stuartdag!

20230723_115044.jpg

Zoals te zien is op de vorige foto, ben ik bezig met de laatste reservedeel-Stuart om te bouwen naar een Russische LendLease. De kit is in elkaar gezet als een Britse Honey, dus moest er gesloopt worden. Dat ging niet altijd helemaal vlekkeloos (Dju, Frans ... welke lijm gebruik jij?!?).
Overtollige onderdelen zijn er af. Ben nog aan het pusselen v.w.b. het gereedschap. Op geen van de gevonden foto's lijken de Russen gereedschap op de Stuarts te hebben.
Meteen de kijkgaten uitgeboord en een gat in de koepel gehakt. Luikje open, dat breekt het monotone wat.
02.jpg

En als ik dan toch gaten aan het hakken ben.... niet het juiste patroon gaas, maar alleszins beter dan het origineel!
Verbeterde luchtfilters ook. Volgens Zaloga had de dieselversie 2 slangen. En 't ziet er gewoon beter uit zo.
Geen hijsogen op de koepel, dus gaatjes dicht, Luiken en basis voor de .30 erop.

20230723_140427.jpg 20230723_140517.jpg

We gaan verder met het Anzac-thema en om dat thema wat te versterken, moest er een Australiër bij uit de Masterbox Allied Forces-set.
ik vind deze set toch wel bruikbaar voor de diverse projekten. De US tanker komt straks bij de M32, de Brit bij de M7 Priest en het Soedanese hoofd wordt een 761st koppie.
3594_ml.jpg

Verder werden er een aantal typische dingen toegevoegd, zoals de koepelring, de opbergkisten 8staan nog los, moeten verfijnd worden) en ik kreeg het idee om de achterkant te voorzien van beugels voor een externe brandstoftank. Ben er niet helemaal kapot van, dus wellicht komen er nieuwe op.
Ook de bovenste rails voor de grousers zitten er (eindelijk) op.

20230724_210845.jpg

20230724_211105.jpg 20230724_210920.jpg

Het idee voor de beugels:
2-tone.jpg

Die figuren zijn eigenlijk van een uitgave van MiniArts M3 middelzware tank met markeringen voor de (remake van de) film Sahara, met Jim Belushi (de Amerikaanse tanker in het midden).

Na al dat "heavy metal" van de M60-serie heb ik vandaag de laatste hand gelegd aan de Aussie M3. @Alex van de Wetering was zo behulpzaam een aantal grousers te doneren en dezen werden bewerkt, zodat ze geplaatst kunnen worden. Helaas levert dat niet het beste resutaat op wanneer ze op de rupsen terecht momen. Het deel dat ze op de tracks vastzet, moest helaas weggeschuurd worden en ze passen net niet. Ook liggen ze daardoor tussen de trackblokken.
Wel kon het 2e rek op maat gemaakt worden en de rest van de grousers belandden daar. De drumbeugels aan de achterzijde zijn ook ingekort. Ziet er gewoon beter uit.
En dus klaar voor de spuitcabine! De kleur..... da's een hoofdstuk op zich.
20230825_164820.jpg

20230825_202726.jpg

20230825_202751.jpg

En ook de Russische Lend Lease-versie is klaar voor de spuit....
Wordt gewoon Tamiya's olivdrab.
20230825_203236.jpg

20230825_203307.jpg

Nu, deze 2 hebben een kleurtje.
De Rus... standaard XF-62 olivdrab. De Aussie..... een hele studie op zich!
Kennelijk gebruikten zijn khaki green No.3..... maar de Australische versie, welke kennelijk nogal van kleur verschilt met de Britse.
Dit is de Australische versie.
Australian Khaki Green No 3 colour M.jpg

Maar daar heeft dhr Starmer geen mix voor, wel voor de Britse. En omdat dit voertuig oorspronkelijk Britse LendLease was, die in Australië terecht kwam, ben ik voor die mix gegaan. Als basis dus 3x XF-62 olivdrab op 2x XF59 desert yellow.
Maar ik wilde een 2-kleurig patroon en een van de andere Australische kleuren is zgn. light bronze green.

deep-bronze-green-bs381c-224-vs-lightbbronze-green-bs381c-222.jpg

Zelf mixen dus.
Oorspronkelijk leek XF-52, welke een meer gele toon heeft, en XF-59 goed te matchen. Met het penseel..... Maar met de airbrush verdween deze kleur zo goed als kompleet op het Britse khaki green!
Ik heb er XF-60 dark yellow bijgemikt in een grove 2:2:1-mix. Achteraf had er nog meer geel bij gemogen. Misschien zelf 1:1:1.
Een laagje satin varnish verdiepte de kleuren behoorlijk.

20230827_171303.jpg

De rupsen erop krijgen zorgde eveneens voor hoofdbrekens.... want dat deden ze; breken. Ze helemaal recht in elkaar krijgen, lukte al niet echt en ze dan recht èn strak erop leggen..... waarbij de grousers het zeker niet makkelijker maakten. Einde van het liedje is dat alles op de plek zit vastgelijmd, zo goed mogelijk recht gewrongen.
Ohja.... de kleur en satijnlaag brachten wat andere zaken aan het licht;
Maar dat zie je alleen bij een bepaald invalshoek.
20230827_171549.jpg

20230827_171349.jpg

20230827_171407.jpg

20230827_171428.jpg

20230827_171448.jpg

En nu het "vuile werk"; de verwering.
Ik wilde iets nieuws uitproberen. De Rus moest modderig worden. Van die natte, plakkerige, donkere veenachtige blubber, waar ik geregeled over gelezen heb.
De modder zelf is gips. Voordeel daarvan is dat je precies kunt zien waar je moet schilderen. Nadeel is dat je precies kunt zien waar je nog steeds of alweer moet schilderen.
Ook heb ik voor 't eerst olieverf gebruikt.... Da's toch wel weer effe wat anders.
Het "natte" gedeelte komt als de verf eindelijk gedroogd is.....

20230830_192957.jpg

20230830_193017.jpg

20230830_193056.jpg

En alle restjes verf heb ik, sterk verdund, op de Aussie verdeeld. Ik heb nog niet helemaal bepaald hoe vuil deze zal moeten worden. Op foto's zien ze er vrij schoon en onderhouden uit.

20230830_192717.jpg

20230830_192807.jpg

20230830_192841.jpg

Lekker bezig. Mooi passend figuur bij die Australische !

Je ziet deze kleintjes te weinig. Is de tegenstander van de Panzer III. Vooral de Aussie vind ik origineel.

Het aantal af te maken bouwsels op de werkbank neemt af, dus kan ik weer wat aandacht aan dit langlopende projekt besteden.
Er zit nu een laag vernis op, de decals zijn er op en een aantal zeer fijne kettingkjes zijn aan de extra brandstoftanks vast gekliederd. Achteraf niet correct, maar 't ziet wel tof uit. De tanks zelf hebben geen vernis, zodat er wat kleurverschil zal ontstaan.

12.webp

13.webp

Aparte constructie zo. Die tanks van achteren zijn wel een serieuze belemmering voor de toren (of kon die niet ronddraaien bij een Stuart?)

Ik vind deze M3A1 zo goed gedaan dat ie prima als 'stand alone' verder kan. Met de M32 erbij krijgt ie meer een bijrol dan de hoofdrol die hij in mijn ogen verdient.

Aparte constructie zo. Die tanks van achteren zijn wel een serieuze belemmering voor de toren (of kon die niet ronddraaien bij een Stuart?)
ja, die tanks. Ik deel je mening, maar ze doken geregeld op in de begin jaren. Kennelijk was een groter bereik belangrijker dan je "six" verdedigen. dat moesten anderen dan maar doen?
Ik vind deze M3A1 zo goed gedaan dat ie prima als 'stand alone' verder kan. Met de M32 erbij krijgt ie meer een bijrol dan de hoofdrol die hij in mijn ogen verdient.
Dank je! Eerlijk gezegd neig ik ook daar naar toe.
Vind de stoflaag goed gelukt 👍 Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Pastelkrijtjes in aarde-, zand en grijstinten. Eerst een aantal washes met donkerbruin, roodbruin en grijs, dan krijtje op een schuurpapiertje schuren en met een stug penseel erop deppen en uitwrijven. In dit geval aardebruin en een beetje zand.
Prachtig voorzien van een stoflaag. Ik vin hem op zich al een blikvanger.
Dank je.

Die tanks van achteren zijn wel een serieuze belemmering voor de toren (of kon die niet ronddraaien bij een Stuart?)
Jawel, die draaide 360 graden rond. De brandstoftanks zijn af te werpen door binnenin de tank aan een hendel te trekken, dan rollen ze opzij weg. Dat is op het model alleen niet helemaal correct uitgevoerd, want hier lijken de steunen aan allebei de kanten even hoog, maar in het echt waren ze aan de buitenkant lager zodat ze eraf vallen wanneer de banden eroverheen losgemaakt zijn. Het idee is eigenlijk net als bij jachtvliegdingessen: extra brandstof buitenboord, dat je weg kunt gooien zodra je de vijand tegenkomt.

De volgende!
Een herstel-M5A1 van de 761st Black Panthers.
3f4ba14bb8.webp

Hier gaat een hoop artistieke vrijheid bij komen... want er is nauwelijks materiaal aangaande dit thema te vinden.

Wat ik heb:
20230711_210130.webp

20230711_210235.webp

Waar het op moet gaan lijken:
M5A1_761st_Coburg_25apr45.webp

20181129-112127-86687j NH Jeff Burns Sr 11_29.webp

Maar dan in een koude/ natte omgeving, want die figuren heb ik. Mooie gelegenheid om nog eens "regen" te proberen.

Er was nog niet zo lang geleden een goede docu over de Black Panthers en hun weggecijferde aandeel in de gevechten in WO II, ingesproken door Morgan Freeman, op ik denk History Channel

We knutselen en prutsen lekker verder...
Ik heb ooit een Blast-setje voor de M5A1 voor minder dan 100 kronen gescoord, want ik wilde die kist achterop hebben. Er zit ook de nodige bepakking bij en dat bracht een probleempje aan het licht.... Er zitten geen grousers/grijpers bij de kit! En daar hangt de bepakking aan. 's Kijken hoe we dit gaan oplossen..
Verder ontbreken de binnenrand met rubberen randen en middenverdeler onder de koepelluiken en die zijn vrij prominent aanwezig bij open luiken.

IMG_20250608_092840.webp

De bemanning bestaat uit de koudweer figuren uit de Miniart U.S. tank crew-set met passend gemaakte koppies uit de Tamiya "Modern military soldiers"-set en Masterbox "Allied forces".
Deze moesten aangepast worden om ze passend te krijgen in de Stuart-koepel. Ze zijn duidelijk bedoeld voor Shermans. De linker figuur komt straks naar voren leunend tegen de periscoop aan.

IMG_20250608_092857.webp IMG_20250608_092945.webp

We knutselen en improviseren verder.

Tijdens mijn speurtocht naar grijpers kwam ik in Tamiya's M8-doos een setje tegen, waarvan ik het bestaan vergeten was: Tiger Model Designs M5/M8 exhaust deflectors. Vond ik wel een aardige aanvulling, zeker omdat deze M5 ook een trekhaak heeft. De pasvorm is perfekt.

IMG_20250609_101231.webp IMG_20250609_101243.webp

En als we dan toch met resin en p.e. aan het stoeien zijn, kunnen we er een antieke Verlinden .30 tegenaan gooien. De plastic exemplaren waren op. Wat een ellende ding, zeg! Het koper laat zich moeilijk vormen/buigen, ondanks verhitten, daardoor is vervormen makkelijk gebeurd.
Ondanks al het speurwerk geen grijpers, dus maar weer wat vals spelen. Ik verberg het geheel onder een camonet en tassen. Nu schijnen US camonetten een vrij specifiek patroon te hebben en dat heb ik geprobeerd na te bootsen, met behulp van een gekleurd gaasje en restanten borduurgaren, om er later achter te komen dat het eigenlijke patroon niet veel uitmaakt, als je het geheel toch gaat oprollen en ophangen. Dus straks oprollen en met lijm in model brengen.

IMG_20250609_101308.webp IMG_20250609_101321.webp

Terug
Bovenaan