Dutch Society of Military Vehicles?

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Ik kocht op Marktplaats een doos van de Landrover Ambulance van Tamiya. Daarin vond ik een A4-tje van de D.S.M.V.:
Voor Hfl 35,-- per jaar (inschrijfkosten bovendien eenmalig Hfl 5,--) kan ik lid worden.
Vijf maal per jaar een clubblad met tenminste één pagina met vier foto's!
Googelend vond ik (slechts) drie hits waaronder deze ingenaaide bundels bij de Slegte in Amersfoort (van 1980 tot 1991) voor € 95,-
1631299883398.png
Wie weet er meer van?
en betekent dit dat ik dus een doos van vóór 1991 heb gekocht?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel
Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord … Eerst dacht ik dat het hoorde bij het blad De Tankhobbyist dat Fred Vos eind jaren ’60 uitgaf, maar toen ik de exemplaren die ik daarvan heb, opzocht, kan ik er niks over vinden daarin. Niet zo heel vreemd, wellicht, want deze zijn een jaar of tien nieuwer.

Weet je wat, ik doe eens gek en koop die set gewoon.

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2
Ik kocht op Marktplaats een doos van de Landrover Ambulance van Tamiya. Daarin vond ik een A4-tje van de D.S.M.V.:
Voor Hfl 35,-- per jaar (inschrijfkosten bovendien eenmalig Hfl 5,--) kan ik lid worden.
Vijf maal per jaar een clubblad met tenminste één pagina met vier foto's!
Googelend vond ik (slechts) drie hits waaronder deze ingenaaide bundels bij de Slegte in Amersfoort (van 1980 tot 1991) voor € 95,-
Bekijk bijlage 12510
Wie weet er meer van?
en betekent dit dat ik dus een doos van vóór 1991 heb gekocht?
Als je een Tamiya Ambulance koopt is de kans op een kit voor 1991 heel erg groot. Ze zijn zeldzaam/moeilijk verkrijgbaar voor redelijke prijs geworden inmiddels

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
Nu bezig met
PzKpfw I Ausf. A, PzKpfw IV Ausf. C, PzKPfw IV Ausf. H, AMD-35, A13 Mk. I
Ik kan niet echt helpen met deze vraag maar kan me wel nog herinneren van deze organisatie gehoord te hebben. Ik kocht mijn modellen vroeger in Amersfoort bij Steven Volp en daar ben ik eens aangesproken door iemand die over DSMV begon maar ik was niet gediend van de opdringerigheid van de man en heb het gesprek kort gehouden. Iets later ben ik ze in een tijdschrift tegengekomen (ik vermoed een kleine advertentie in Military Modelling) maar ben afgehaakt toen ik de contributie voor het lidmaatschap zag. Vééél te duur voor mijn (toen) beperkte inkomen.
Wanneer is dit geweest? Moeilijk om precies te duiden maar ik vermoed eind jaren tachtig al zal begin negentig misschien ook nog gekund hebben.

Wim den Dunnen

Lid van de TWENOT
Interesses
Alles over de rups en wielvoertuigen van de Nederlandse krijgsmacht en wat modelbouw schaal 1:35
Schalen
Nu bezig met
Afstoten deel van mijn collectie boeken buitenlandse mil. voertuigen i.v.m. verminderde gezondheid
De DSMV is destijds opricht door Harry Isings. Hij woonde toen in Amersfoort. Naast het tijdschriftje wat niet zo heel veel voorstelde, organiseerde het bestuur van het clubje 1x per jaar een bezoek aan een KL-onderdeel. Ben er een paar jaar lid van geweest, maar is door te weinig leden ter ziele gegaan. Ik heb er denk ik niets meer van.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik zal er dan binnenkort bericht over doen wat er nu eigenlijk in dat blaadje staat :)

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Nou moet het toch niet gekker worden ....
Elders schreef ik al dat ik zat te snuffelen in mijn oude nummers van De Tank.
Mijn oudste nummer is 66 van juni 1987 en wat is het eerste artikel dat daar in staat?
Leest: "Samenwerking met de DSMV (een trieste zaak)"

Bijlagen

• DeTank 66.pdf
    383,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Nou moet het toch niet gekker worden ....
Elders schreef ik al dat ik zat te snuffelen in mijn oude nummers van De Tank.
Mijn oudste nummer is 66 van juni 1987 en wat is het eerste artikel dat daar in staat?
Leest: "Samenwerking met de DSMV (een trieste zaak)"
Interessant om te lezen, Arne....het bestaan van de DMSV is helemaal aan mij voorbij gegaan, maar dat komt misschien ook omdat het een beetje van voor mijn tijd is.
Wat ik nog leuker vond om te lezen was de aankondiging onderaan je scan....van de Chauffeurskampioenschappen op het Kamp van Zeist! Toevallig ben ik gisteren nog even naar dat terrein gereden om wat herinneringen op te halen; het terrein is momenteel in gebruik in een soort anti-kraak constructie en is gedeeltelijk vrij toegankelijk; sommige gebouwen zijn gesloopt, anderen herkende ik nog duidelijk van de tijd dat we hier met de TWENOT zaten. Ook de gebouwen van het oude Militair luchtvaartmuseum staan er nog steeds. Het onkruid staat op sommige stukken manshoog en een deel van het terrein is uiteraard tegenwoordig van Justitie (detentiecentrum). Anyway, mooie herinneringen aan destijds.....beetje modelbouwen achter de TWENOT stand, rondje vliegdingesmuseum, fietjes voor 1 gulden, kijken bij de voertuigen van Keep Them Rolling en uiteraard kijken hoe de chauffeurs het er vanaf brachten bij de diverse behendigheidstests.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
FF5C8825-6E57-42C6-95A3-A1D751D2C473.jpeg

Zoals ik zei: ik dacht, ik doe eens gek … Ze kwamen vanmiddag met de post, dus meer dan er een beetje in gekeken heb ik nog niet. Hier de introductie van nummer 1 van het blad van de DSMV, De Pantservuist. Geen titel die ik gekozen zou hebben, maar goed.

87022527-F42F-426A-A7DF-D880AA3EB194.jpeg

Helemaal achterin datzelfde nummer lees ik dit:

326821DB-9C3A-4882-B361-23239382B95B.jpeg

Of het origineel:

DE TANK nr. 22 (feb 1980) blz. 11.jpg

Dit stond in De Tank nr. 22 van februari 1980. Blijkbaar lagen de twee kanten elkaar niet zo heel goed. Toch viel mij in het doorbladeren al een paar namen op die in allebei de verenigingen actief waren/zijn — ene W. de Boo heeft bijvoorbeeld redelijk wat artikelen in vroege nummers van De Pantservuist op z’n naam staan, en ook een artikel van J.G. (Han) Adema viel me op vanwege z’n tekenstijl, die ik herken uit De Tank van vroeger. Maar het merendeel van de namen kwam me totaal niet bekend voor.

M’n algemene indruk tot nu toe is dat De Pantservuist een blad is van ongeveer hetzelfde niveau als De Tank uit dezelfde tijd. Duidelijk huisvlijt met stencilmachines en wat toen verder allemaal gangbaar was, artikelen over dezelfde soorten onderwerpen en met dezelfde insteek en diepgang (of gebrek daaraan, als je door een moderne bril kijkt), het gros van de vroege artikelen is afkomstig van de bezieler achter de vereniging (Rob Evers bij ons, H.A. (Harry) Isings bij hen), enz. Belangrijkste verschil is de kosten: in 1980 was de contributie bij de TWENOT ƒ10 voor zes nummers van 16 bladzijden, en de abonnementsprijs bij DSMV ƒ12,50 voor vier nummers van 40 bladzijden. Maar in 1991 was het ƒ20 bij de TWENOT tegen ƒ55 voor DSMV, terwijl De Pantservuist tegen die tijd vol staat van de advertenties en ik er in het januari 1991-nummer van De Tank welgeteld drie tegenkom.

Ik heb vooral het eerste en laatste nummer al wat beter doorgekeken. Het eerste om een beetje een indruk van de begintijd te krijgen, het laatste om te zien of het inderdaad het allerlaatste is, of alleen maar het laatste dat de vorige eigenaar had. Helaas staat er nergens iets in dat neerkomt op „We houden het voor gezien, bedankt voor de mooie tijd allemaal!” maar wél iets dat erop kan wijzen dat de boel ten onder aan het gaan was. De toenmalige voorzitter van de vereniging, namelijk, gooide de handdoek in de ring omdat hij het beu was vijf jaar lang alleen de kar getrokken te moeten hebben met amper of geen steun van de overige leden. In z’n brief aan Harry Isings, die in het blad afgedrukt is — ondanks dat uit de inhoud duidelijk is dat de brief voor Harry persoonlijk bedoeld is — noemt hij dat bij de laatste ledenbijeenkomst bleek dat een groot deel van de leden liever zou zien dat de boel opgedoekt werd en een doorstart maakte onder een nieuwe naam, en dat er dan ook „civiel” bij zou komen. En dat hij bezig is zoiets op te zetten. Zou dat wellicht MILCIV geworden zijn?

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2
Vanmiddag toen ik even bij Jakko was, om een heuse Landrover Ambulance kit (Tamiya) in ontvangst te nemen, mocht ik ook even in deze bladen kijken. Heerlijke nostalgie met getypte bladzijden (vermoedelijk kenden deze mensen het toen populaire tekstverwerkende programma WordStar nog niet), ingeplakte foto’s en ingeplakte fotokopie plaatjes. Er staan trouwens mooie tekeningen in van voertuigen. Volgens mij heeft Jakko een fraaie aankoop gedaan. De staat van de boekwerken is echt piekfijn. Wel vreemd de naam “Pantservuist”. Daarmee maak je een tank namelijk bewust behoorlijk stuk ….🤔. De naam werkt niet mee zullen we maar zeggen…..

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
Ik ben er in de jaren tachtig ook nog twee jaar lid van geweest, totdat ik de Twenot ontdekte:mooi:. Het blaadje werd volgens mij uitgegeven op A5 formaat met een enkel echt fotootje ingeplakt.Er waren destijds zo'n honderd leden, maar ben nooit op een bijeenkomst geweest. Is Harry Isings niet lid van onze Twenot? Zijn naam stond vorig jaar nog in de ledenlijst, wonende in Leusden, op hetzelfde adres als in het DSMV boekje stond afgebeeld hierboven.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het blaadje werd volgens mij uitgegeven op A5 formaat met een enkel echt fotootje ingeplakt.
De eerste vijf banden (1980 t/m 1989, nrs. 1 t/m 47) zijn inderdaad A5, de laatste twee jaar (nrs. 48 t/m 55) en de speciale nummers uit 1982–86 zijn A4. Die ingeplakte foto’s verbaasden me wel een beetje, ik had eerst de indruk dat dit misschien wel originelen waren, maar dan zou de rest van de bladzijden er niet zo gestencild uitzien. Ook ontbreken in de exemplaren die ik nu heb geregeld foto’s — blanco bladzijdes met alleen een nummer of een nummer en een tekst als „Leopard 1A1(V)” erbij, waar volgens mij vergeten is de foto in te plakken …

Is Harry Isings niet lid van onze Twenot? Zijn naam stond vorig jaar nog in de ledenlijst, wonende in Leusden, op hetzelfde adres als in het DSMV boekje stond afgebeeld hierboven.
Nu je het zegt … inderdaad, hij staat op de laatste ledenlijst die ik heb. En ik heb dan gelijk maar even gecontroleerd of hij hier ook forumlid is, maar dat is hij niet (of in elk geval niet met het e-mailadres dat in de ledenlijst staat en/of z’n echte achternaam).

P. Kok

Lid van de TWENOT
Ik heb van de oude uitgaven kopieën gemaakt, dus als je wat mist kan ik op zoek gaan of ik wat kan vinden. Ik kan niet beloven dat mijn collectie compleet is !
Ik ben ook een paar jaar lid geweest, later is dit tijdschrift overgegaan in "Milciv" militaire en civiele voertuigen.

Groet Paul

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik heb van de oude uitgaven kopieën gemaakt, dus als je wat mist kan ik op zoek gaan of ik wat kan vinden. Ik kan niet beloven dat mijn collectie compleet is !
Volgens mij ontbreken er een paar hele nummers in de ingebonden set, maar dan moet ik er eerst goed doorheen bladeren om te zien welke dat zijn. Bij de meeste banden zitten er namelijk geen kaften tussen de nummers, zodat je alleen doorhebt dat je bij een nieuw nummer komt omdat er een inhoudsopgave staat.

Ik ben ook een paar jaar lid geweest, later is dit tijdschrift overgegaan in "Milciv" militaire en civiele voertuigen.
Dat is dan, denk ik, inderdaad de alternatieve vereniging waarover in het laatste nummer sprake is?

Bovenaan