DUKW

Ben begonnen met het gedeeltelijk slopen van een oud, al gebouwd model. Heb de kit zeker 25 jaar geleden bij een klein zaakje in Tilburg gekocht, volstrekt oninteressant detail natuurlijk maar ik neem aan dat de meesten van jullie ook precies weten waar en wanneer je een bepaalde kit gekocht hebt. Zoals eerder gemeld in een andere topic heeft het model onlangs onbedoeld onder een brandglas gestaan waarbij er redelijk wat schade was ontstaan. Zo heb ik een stuk van de wand van de laadruimte geheel moeten vervangen. Voordeel van het brandglas incident was dat ik nu een geschikte kandidaat had voor een ingrijpende verbouwing. Het gaat hierbij om het antidateren van de Italeri kit.

VhCv1zk.jpg

De aanpassing van het achterdek is nog wel het meest ingrijpend want de layout van het vroege achterdek was een spiegelbeeld van het latere. Dat wil zeggen, toegangsluik, brandstof vulopening, jerrycans en reserve wiel moeten naar de andere kant verplaatst worden. Het luik en andere details zijn in een stuk gegoten met het achterdek dus dit betekent zaag- en snijwerk. Vroege achterdek is eenvoudig te herkennen aan reserve wiel aan de linker zijde en luik aan de rechterzijde. Kennelijk is de layout veranderd om de gewichtsverdeling te optimaliseren.

M0LsGvr.png

Mensen met een zwakke maag even wegkijken .......:

7dt9MKK.jpg

Exemplaar op bodem van Gardameer :

BcXlkjR.jpg

Laat achterdek, wiel en luik aan de andere kant :

1cCI99v.jpg

fKlyjJB.jpg

sIJ0Sq7.jpg

3XsP7kU.jpg

Minder ingrijpend zijn de aanpassingen voor het voordek en voorruit, deze onderdelen zijn te vinden in het zeldzame Eduard 36049 setje.

gLKLB4l.png

zhgnUN3.jpg

De vroege voorruit had dun glas en bleek erg kwetsbaar bij woeste branding vandaar dat men een "surf board" installeerde om het glas te beschermen .

GU0DJzZ.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Leuk project Arjan, en een zeer smakelijke openingspost met al die extra (interessante) plaatjes 👍

Happy Modelling 😀

(en nee... ik weet van heel wat kits niet meer waar of van wie ik ze buitgemaakt heb.... maar wel waaróm 😁)

Hallo heren, opvallend vind ik dit filmpje van de DUKW die eind april 1945 vergaan is op het Gardameer. Deze DUKW was van de 10th US Mountain Division en zou 25 soldaten en een 75mm howitzer ? hebben vervoerd :

Wat me is opgevallen is dat het er sterk op lijkt dat er uitsparingen in de wanden van de laadruimte zaten voor de wielen van een stuk geschut :

k4uPNGc.png

Dit lijkt in tegenspraak te zijn met wat er in het artikel van Terry Ashley staat :

"This notch was incorporated into the side panels in DUKWs, from June of 1950."

4c5HHDa.gif

Bron :

Ook 25 ponders zijn kennelijk met DUKW's vervoerd, ik heb een Tamiya exemplaar getest op een DUKW en die past dus net niet tussen de wanden (scheelt een fractie van een millimeter).

PVJYD3P.jpg

Een naoorlogse DUKW van een museum :

QBINtd0.jpg

Groet,

Arjan

Wat me is opgevallen is dat het er sterk op lijkt dat er uitsparingen in de wanden van de laadruimte zaten voor de wielen van een stuk geschut :

Dit lijkt in tegenspraak te zijn met wat er in het artikel van Terry Ashley staat :

"This notch was incorporated into the side panels in DUKWs, from June of 1950."
De twee zijn niet hetzelfde. In je schermafbeelding zitten de bredere stukken van de zijkant maar een paar centimeter achter de cabine, in de tekening eerder een meter.

Als ik het goed begrijp waren de uitsparingen vanaf 1950 een standaard modificatie maar dat neemt dus niet weg dat er wel degelijk ook eerder soortgelijke aanpassingen in het veld gemaakt zijn . Terry vermeldt wel :

"It's also possible that some impromptu "body work" was performed to allow the wheel hubs to clear."

Groet,

Arjan

Ha Arjan,

Leuk project dit.
Ik heb er ook nog een liggen met plannen voor een diorama.

Ik neem aan dat je het wel weet , maar zeg het toch maar even.
Vergeet niet de ontwateringssleuven in de zij-ribben dicht te maken.
Dit was ook een naoorlogse aanpassing.

Groeten
Leon

Hallo Leon, dat van die sleuven was me inderdaad bekend (helemaal aan het eind) 🙂 :

Wat zijn jouw plannen met het DUKW model en wat heb je aan aftermarket spul aangeschaft ?

Groet,

Arjan

Ha Arjan,

Mijn plan is om iets te maken gebaseerd op deze foto.
dukw 2 011.jpg

Maar dan zonder de huif en met een lading in Cargo-netten.
Moet eerst nog even oefenen met water maken......

Aan aftermarket goedies heb ik de volgende sets aangeschaft.
20220530_192212.jpg
de Wielen zijn van Resicast.
Ook heb ik de langere veerpakketten gekocht bij Shapeways.
Weet nog niet of het veel toevoegd maar je kan ze maar vast hebben.

Groeten
Leon

Dat is wat je noemt een full option pakket Leon 🙂 . Daar zal het in ieder geval niet aan liggen maar inderdaad water maken blijft een sprong in het diepe. Je kunt natuurlijk zo'n DUKW model ook gewoon in een vijver fotograferen zoals ik dat uiteindelijk ook altijd met mijn 1/35 rc bootjes doe.

Groet,

Arjan

Kleine update, ding verwijderd waar drager van huif in past verder moeten de opstapjes (groene stip) ook nog worden weggesneden. Verder ook afwateringsgaten in kokers met plamuur gevuld :

1jDn3Dp.jpg

Qe8hYNP.jpg

Bladveren achterwielen met stukjes van 1,5mm verlengd, verder ook het voertuig met 1.5mm hoger op z'n poten gezet (stukjes van 1.5mm onder voor-en achter veerpakketten gelijmd).

Iz614JT.jpg

1n6hp8H.jpg

OK25vaQ.jpg

Ik weet niet op de 3d achterveren die bij Shapeways te krijgen zijn ook aangepast zijn voor een grotere bodemvrijheid. Zo niet dan denk ik dat dat een gemiste kans is want anders zitten de wielen qua hoogte nog niet goed.

Ik kwam nog deze afbeeldingen tegen, zou een mooi maar reuze megalomaan modelbouw project zijn . Fascistisch oorlogsmonument uit de twintiger jaren op de Piazza Vittorio Veneto te Salerno :

Hhx7Ph5.jpg

HCeQJSG.jpg

62i7Dya.jpg

Arjan

Hallo Alex, het vacuform exemplaar ken ik niet. Ik heb wel ooit het ADV Azimut exemplaar aangeschaft . De kit kostte destijds maar liefst 200 gulden, het was de duurste miskoop uit mijn model carriere want het was een erg beroerd model. Vrij kort erna kwam toen het Italeri model uit en kostte een kleine 30 gulden . Mijn ADV kit zal wel altijd ongebouwd blijven ......

Ik heb nu nog twee ongebouwde Italeri kits liggen, één wordt de 1945 Wilhelmina DUKW met huif en misschien dat nummer 3 een driekleurig Amerikaans exemplaar wordt zoals deze :

R5ifryo.png

Bovenstaande plaatje komt uit dit filmpje :

Groet,

Arjan

het vacuform exemplaar ken ik niet.
Ik wel, van Schmidt’s Vacu-Modellbau. Ik heb die ooit (30 jaar geleden? zoiets) gekocht en aan begonnen, maar nooit afgemaakt, voornamelijk vanwege dat vacuümgevormde modellen bouwen, geassisteerd scratchbuilden is.

Terug
Bovenaan