Duitse WWII radio's -update 13 januari met de Torn.Fu.d2

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Ik heb wel wat heel erg basic gehad over buizen, maar veel verder als het bestaan ervan kwam de les niet, en waarom zouden ze ook, de opamp, optocouplers en transistorschakelingen zijn eenvoudiger.

Ik heb trouwens zon 4 jaar besteed aan theorie achter elektriciteit, in diverse vormen, maar elektronika heb ik niet verder gedaan als de basis, terwijl ik daar nu meer mee doe als de EIT, maar dat is een ander verhaal, ik vindt die goeie ouwe techniek, hoe broos en omslachtig ook wel intressant
 

EricReist

Lid van de TWENOT
Een mooie nieuwe aanwinst: de SEUa Umformer (links) die de spanning genereerde voor de Fusprech zender/ontvanger die we als modelbouwers kennen van ondermeer de SdKfz 250 en 251 voertuigen (maar vaak ontbreekt).
De Umformer maakt tot 300V vanuit de 12V accu, en leidt dit via de dikke kabel naar de Fusprech (linksonder). Linksboven zie je de aansluiting voor de keelmicrofoon en net eronder de koptelefoon/luidspreker aansluiting. De antenne aansluiting zit rechtsboven.

De schakelaar op de keelmicrofoon is de switch tussen zenden en ontvangen. En binnenkort maar aan de slag om ook hier muziek in te brengen!

IMG_1711.JPG
IMG_1703.JPG

IMG_1704.JPG
IMG_1705.JPG
IMG_1706.JPG
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Grappig dat ook dit met een motor en generator werkt, maar aangezien ik niet veel weet van radios gebruikt door oa de wehrmacht, waarom de 300 volt? Ik zou stiekem gewoon good old 220 verwachten, ik ken namelijk een periodieke (nog steeds gebruikte!) Dieselgenerator, en die maakt keurig 380 volt, en hang je dat aan de juiste trafo, of in dat geval nul over aarde (wortel 3) kom je keurig aan de 220, waar bij die installatie ook het meeste schakelende materiaal op werkt.

Bosch spul van ruim 80 jaar oud, dagelijks in gebruik, en het enige wat mis gaat is de katoen omwonden aluminium bedrading.

Hoe is je omvormer bedraad? Ik lijk moderne kunstof isolatie te zien in rood en groen? Hoe ver ga je met zo iets?
 

EricReist

Lid van de TWENOT
Alle radio's werken indirect via de 12V accu van het voertuig. De 12V zelf wordt al doorgesluisd naar de radio om de buizen op te warmen. Maar de ontvangers hebben meer stroom nodig (130), de zenders nog veel meer voor ook het vermogen en reikwijdte. De Fusprech zender deel heeft 300V nodig

De bedrading is authentiek, de rode en blauwe draden zitten al in elke Umformer van die tijd :)
 

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Mooi spul Eric, mag je trots op zijn. Ik zat mij trouwens af te vragen of de kleur van de omhuizing origineel is en zo ja, of dit de beroemde panzergrau is? Of werden hiervoor standaard andere (Ral?) kleuren toegepast?

Gr Bas
 

EricReist

Lid van de TWENOT
Hi Bas,

de getoonde SEU Umformer heeft helaas niet de orginele kleur, Panzergrau was wat donkerder. Ik heb ook deze Feldfu.b binnen (zit bij verschillende Dragon 251 sets), een draagbare radio, en in originele kleuren. Net wat donkerder!

IMG_1694.JPG
IMG_1687.JPG
IMG_1693.JPG
IMG_1697.JPG

1943 Bundesarchiv Bild 101I-198-1395-05A, Russland, Funker in Deckung (1).JPG
 

EricReist

Lid van de TWENOT
De Torn.Fu.d2 is een van de twee bekende radios die je vaak los bij infanterie of PKW voertuigen ziet, een gecombineerde zender/ontvanger. De andere is de Torn.Fu.b1 hierboven beschreven.
Mooi en niet te zware radio, met de twee kenmerkende bolle glazen voor de frequentie afstemming van de ontvanger (links) en zender (rechts). Je kan er enkele koptelefoons aan hangen, een microfoon en een morse sleutel, en ook is er een aansluiting voor een telefoon rechtsonder.

De juiste metertjes zijn inmiddels onderweg want linksboven hoort een voltagemeter voor de twee juiste voltages, en rechtsboven de ampere stroom naar de antenne.

IMG_1773.JPG

271441426_1343206679464011_8744932744508003012_n.jpg
271439728_1343206726130673_4098762840566945376_n.jpg
271311899_1343207562797256_5882435248449199815_n.jpg
20220106_144301.jpg

271439531_1343206576130688_7763287709710855264_n.jpg20220106_144153.jpg
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Leuk, maarruhhh, een amperemeter meet altijd de stroom ;p al die ouwe meters zijn nog te krijgen?
 
Bovenaan