Duitse wapens tijdens de Vietnam-oorlog

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Dat er tijdens de Vietnam-oorlog nog spullen uit WO2 gebruikt zijn is een open deur intrappen. Natuurlijk voornamelijk Amerikaans spul maar bv ook Russische T-34’s. Dat de Russen zulke wapens leverden aan het communistische Noord-Vietnam is dan ook niet erg verrassend.

The T-34 in Vietnam

Wat mij wel verbaasde zijn de Russische leveringen aan en het gebruik van Duits materieel door Noord-Vietnam;

WWII German weapons during the Vietnam War

Een Duitse 75mm PAK in de jungle van Zuid-Oost Azië aan te treffen is voor mij een hele verrassing.
 
Die pagina kwam ik een aantal jaar geleden ook tegen, en inderdaad erg interessant om te zien wat er allemaal wel niet aan Duits spul via Rusland in Vietnam beland is. Van die 7,5 cm PaK 40 keek ik ook wel op, en een FG 42 had ik ook niet in Vietnam verwacht.
 
Interessant ! buiten de T-34 en wat U.S. materiaal nooit geweten dat er zoveel Duitse wapens zijn gebruikt.
 
Sommige van de wapens uit die tijd duiken tegenwoordig nóg op in Irak, Syrië, Jemen en dat soort kanten. Van de Sturmgewehr 44, bijvoorbeeld, zijn beelden uit meerdere van die landen — die werden in de DDR eerst jarenlang door militie-eenheden gebruikt en toen ze daar overbodig geworden waren, aan derdewereldlanden geleverd, waar ze nu nog altijd opduiken.
 
Interessant Henry!

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat alles wat aan Duits spul opdook in Vietnam afkomstig was van de Fransen (ik meen dat ik een foto gezien he van een SdKfz 251 in Vietnam)....maar nooit geweten dat de Russen zoveel ex-Duits spul hebben geleverd.

Het doet me wel denken aan een filmpje dat ik een tijd terug zag van een depot met kistenvol Duitse vuurwapens ergens in Rusland.
 
Even inhakend op dit onderwerp, bijgaand een foto uit the balkans on fire (concord4009).
Hoewel het beschreven staat als een 1916 Lewis gun, denk ik zelf dat het om een ex Nederlandse M20 gaat, met de omklapbare kolf en schoudersteun. Geen idee hoe het daar gekomen is in de jaren negentig, maar het zou kunnen dat het door de Duitsers gebruikt is in wo2, bij de anti partizanen acties.
 

Bijlagen

  • _20200905_111223.JPG
    _20200905_111223.JPG
    99,8 KB · Weergaven: 27
Hoewel het beschreven staat als een 1916 Lewis gun, denk ik zelf dat het om een ex Nederlandse M20 gaat, met de omklapbare kolf en schoudersteun.

Tja, daar kan je wel eens gelijk in hebben. De draag handgreep op de loop en de hoge trommel zijn typisch voor de Nederlandse M20. Alleen die omklapbare kolf haal ik niet echt uit deze afbeelding. Als ik het goed had waren de M20's met omklapbare kolf alleen in gebruik bij de cavalerie en de wielrijders en zodoende een stuk zeldzamer dan de gebruikelijke kolf. Die schoudersteun zit ook op wapens met een vaste kolf. Wel ontbreekt op dit wapen dan het voorste, opklapbare deel van het vizier, die zit met een band om de loop net achter de steunpoten.

mvg
Henry
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij ook een M20, wat natuurlijk wel een Lewis Gun is maar geen „authentieke Model 1916”. Die aanduiding slaat toch al nergens op, want de Lewis werd in 1913 voor het eerst door een land (België) ingevoerd en in 1915 door de grootste gebruiker, Groot-Brittannië — en dat noemde het wapen geen „Model 1916” maar Gun, Machine, Lewis .303in.

Hoge trommels (97 patronen i.p.v. 47) zijn dan weer mogelijk op veel meer Lewisen, want de vliegdingesuitvoering had er ook eentje. Alleen Nederland lijkt zich vanaf het begin het nut daarvan voor gebruik op de grond gerealiseerd te hebben.
 
Het lijkt mij ook een M20, wat natuurlijk wel een Lewis Gun is maar geen „authentieke Model 1916”. Die aanduiding slaat toch al nergens op, want de Lewis werd in 1913 voor het eerst door een land (België) ingevoerd en in 1915 door de grootste gebruiker, Groot-Brittannië — en dat noemde het wapen geen „Model 1916” maar Gun, Machine, Lewis .303in.

Hoge trommels (97 patronen i.p.v. 47) zijn dan weer mogelijk op veel meer Lewisen, want de vliegdingesuitvoering had er ook eentje. Alleen Nederland lijkt zich vanaf het begin het nut daarvan voor gebruik op de grond gerealiseerd te hebben.

Zoals al eerder opgemerkt, de handgreep op de loop is typisch voor de M20 en komt niet voor op Britse uitvoeringen.

De Nederlandse M20 had een kaliber van 6,5 mm en de Britse .303 inch is omgerekend 7,7 mm. Je kan dus geen Britse munitie gebruiken voor de M20. Naast Portugal was Nederland zo'n beetje het enigste land in WO2 dat dit kaliber gebruikte.

Wat ik me eigenlijk afvraag is of er wel munitie voor die M20 was tijdens de Balkan oorlog. Zou er in die tijd daar dan nog een voorraad aan vooroorlogse Nederlandse munitie beschikbaar zijn? Misschien is het wapen wel helemaal niet geladen en alleen ter intimidatie gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al eerder opgemerkt, de handgreep op de loop is typisch voor de M20 en komt niet voor op Britse uitvoeringen.
Daarom zeg ik ook dat het volgens mij ook een M. 20 is.

De Nederlandse M20 had een kaliber van 6,5 mm en de Britse .303 inch is omgerekend 7,7 mm. Je kan dus geen Britse munitie gebruiken voor de M20.
Dat beweerde ik ook niet :) De meeste landen gebruikten de lage trommel op de grondversie van dit wapen, maar op Nederlandse Lewis-guns zie je die maar zelden. De Nederlandse trommels zijn natuurlijk anders dan de Britse, vanwege dat kaliberverschil, maar de capaciteit niet (uit m’n hoofd).

Naast Portugal was Nederland zo'n beetje het enigste land in WO2 dat dit kaliber gebruikte.
Vergeet Italië en Japan niet. Maar dit waren wel allemaal andere patronen, die niet uitwisselbaar waren.

Wat ik me eigenlijk afvraag is of er wel munitie voor die M20 was tijdens de Balkan oorlog. Zou er in die tijd daar dan nog een voorraad aan vooroorlogse Nederlandse munitie beschikbaar zijn? Misschien is het wapen wel helemaal niet geladen en alleen ter intimidatie zijn gebruikt.
Of heeft iemand eraan zitten prutsen om er bijvoorbeeld een loop en grendel van een Engelse of zelfs een Duitse Lewis in te zetten? Gelet op dat 7,92x57 mm een standaardkaliber in Joegoslavië was, zou dat laatste niet onmogelijk zijn. Alleen heb je dan weer dat de patroontrommel zo te zien Nederlands is, waar die munitie lijkt me niet in zou passen.
 
Of heeft iemand eraan zitten prutsen om er bijvoorbeeld een loop en grendel van een Engelse of zelfs een Duitse Lewis in te zetten? Gelet op dat 7,92x57 mm een standaardkaliber in Joegoslavië was, zou dat laatste niet onmogelijk zijn. Alleen heb je dan weer dat de patroontrommel zo te zien Nederlands is, waar die munitie lijkt me niet in zou passen.

Nou, stel dat je er een Britse loop en kamer in zou zetten....dan past die 7,92 munitie nog steeds niet in het Britse 7,7mm systeem. Als er al zover zou zijn gegaan om het kaliber van de M20 te wijzigen....dan zouden de steunpootjes en de rest van het wapen ook wel van hun roest zijn ontdaan :geek:

Ik vermoed toch eerder dat het een museumstuk was dat gebruikt werd voor intimidatie dan voor het daadwerkelijk afgeven van vuur.

Die oude roestige tank in West-Kapelle is ook zeer belangrijk voor de verdediging van Zeeland want daarmee is een mogelijke Noord-Koreaanse invasie voorkomen ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou, stel dat je er een Britse loop en kamer in zou zetten....dan past die 7,92 munitie nog steeds niet in het Britse 7,7mm systeem.
Als je er een Britse loop en grendel in zet, verschiet het wapen Britse .303-munitie, want die past er dan in (aangenomen dat die onderdelen ook passen in een Nederlandse M. 20, natuurlijk). Er is zelfs kans dat alleen een Britse loop genoeg zou zijn, want schijnbaar zijn de hulsbodem en headspacing van de Nederlandse 6,5 mm munitie nagenoeg gelijk aan die van de Britse .303.

Als er al zover zou zijn gegaan om het kaliber van de M20 te wijzigen....
Dat lijkt me eigenlijk ook sterk, maar ik opper het als een mogelijkheid vanwege waarschijnlijk gebrek aan 6,5 mm Mannlicher munitie in Joegoslavië.

Wacht eens even
Wikipedia zei:
De munitie was dezelfde als voor de Mannlicher M.95 (kaliber 6,5 mm × 53R; officiële naam: scherpe patroon No. 1). Later (vanaf 1935) is dit veranderd in patroon Nr. 23 (kaliber 7,92 mm x 57R).
Dat maakt het ineens heel veel aannemelijker dat het wapen op de foto nog gewoon gebruikt werd: Duitsers maken Nederlandse Lewisen in 7.92 mm buit, verslepen er een aantal naar de Balkan, en veertig jaar wordt er eentje uit een museum of vergeten depot gehaald.

Die oude roestige tank in West-Kapelle is ook zeer belangrijk voor de verdediging van Zeeland want daarmee is een mogelijke Noord-Koreaanse invasie voorkomen ;)
Nee, die helpt de Duitsers tegen te houden. Er klimmen er zoveel op dat er vanzelf een aantal een enkel verstuikt of zo.
 
Wacht eens even
Dat maakt het ineens heel veel aannemelijker dat het wapen op de foto nog gewoon gebruikt werd: Duitsers maken Nederlandse Lewisen in 7.92 mm buit, verslepen er een aantal naar de Balkan, en veertig jaar wordt er eentje uit een museum of vergeten depot gehaald.

De scherpe patroon nr 23 was alleen in gebruik bij de motorrijders, pantserwagens en wielrijders en die hadden een opklapbare kolf. Zoals eerder opgemerkt; op die foto is niet duidelijk te zien of het wapen nu een opklapbare kolf heeft. :geek:
 
In het onderstaande youtube filmpje bespreken ze niet alleen het al eerder genoemde Duitse materieel maar beweerd ook dat er gebruik is gemaakt van de 2cm Flak en 88mm Flak tijdens de Vietnam oorlog;

 
Die oude roestige tank in West-Kapelle is ook zeer belangrijk voor de verdediging van Zeeland want daarmee is een mogelijke Noord-Koreaanse invasie voorkomen ;)
Aangezien de mariniers liever op de Veluwe zitten dan in Vlissingen denk ik inderdaad dat deze tank bij ons in Zeeland het werk zal moeten doen als….😂.
 
Aangezien de mariniers liever op de Veluwe zitten dan in Vlissingen denk ik inderdaad dat deze tank bij ons in Zeeland het werk zal moeten doen als….😂.
Tja, het was wel even billen knijpen toen die tank weg was.....zou Noord-Korea die kans aangrijpen ja of nee? Maar het is goed gegaan en nu die tank geheel up-to-date is gebracht, hoeven we ons geen zorgen meer te maken😋
 
Ja dat wapentuig was natuurlijk interessante handel na de oorlog. Zo is er ook een sd kfz 135/1 in Irak terecht gekomen, waar die uiteindelijk vernietigd werd tijdens de Golfoorlog. Hoe deze exoot daar terecht is gekomen is de vraag. Wellicht via Noord-Afrika uit een dump?
 
Dat is inderdaad een 7,5 cm PaK 40, met de mondingsrem een kwartslag gedraaid.
 
Terug
Bovenaan