Duitse Land Wasser Schleppers in Amersfoort

Hans van Oerle

Lid van de TWENOT
Duitse Land Wasser Schleppers in Amersfoort

In het boek “Afgegrendeld” over het landgoed den Treek in oorlogs tijd staan de volgende berichten van Inlichtingen groep Albrecht uit januari/februari 1945.
p044.jpg
p045.jpg
p046.jpg

Verrassend voor mij omdat ik behalve een foto van een L.W.S. op het strand van Vlissingen nooit iets gehoord heb over verdere inzet in Nederland.

De voertuigen hebben zo een 6 weken in het gebied waar nu de Stichtse Rotonde ligt gestaan.

Volgend ooggetuigen lagen op de trailers onder dekzeilen boten/bemande torpedos.

Het genoemde voertuig L.W.S. 72 zou L.W.S. 11.72 kunnen zijn, in het boek “German Pioneer Equipmentt and Vehicles “ staat een foto van dit voeruig tijdens het tewater laten van een Molch duikboot, dat zou betekenen dat deze ingedeeld was bij de z.g. Kein Kampf Verbande van de Duitse Marine.

12 Januari was er nog een grote (mislukte) actie tegen de verkeersbrug bij Nijmegen maar hier werden Biber duikboten ingezet, deze werden in Emmerich te water gelaten.

Blijft nog steeds de vraag wat deze kolonne in Amersfoort deed, het is wel erg uit de route naar Emmerich.

Kan een van jullie die me hiermee verder helpen?
Of welk ander forum zou ik voor deze vraag kunnen raadplegen?

Mvg

Hans van Oerle

Interessant Hans, deze info is nieuw voor mij. Het lijkt erop dat de twee LWS amfibievoertuigen in januari 1945 waren toegevoegd aan K-Flottille 261 (uitgerust met Biber duikbootjes) :

Het was de bedoeling de Bibers bij honderden over land naar plaatsen te transporteren, met treinen en vrachtwagens, waar ze met hun geringe actieradius tegen de invasievloot gebruikt konden worden. In dat verband besloot de Kriegsmarine in augustus 1944 om Poortershaven te gaan gebruiken als basis voor de 4e divisie van het Kommando Kleinkampfverbände (K-Verband) (andere uitvalshavens waren Groningen, Den Helder, IJmuiden, Scheveningen, Rotterdam en Hellevoetsluis). In de avond van 5 november 1944 arriveerde hier vervolgens het K-Flottille 261 met dertig Bibers afkomstig van de Duitse Flenderwerf in Lübeck. De groep stond onder leiding van Kapitänleutnant M.A. Friedmar Wolters. De werkwijze was dat de Bibers vanuit Poortershaven door een sleepboot naar zee werden gesleept, meestal tot de hoogte van Voorne, waarna ze verder op eigen kracht naar de Westerschelde voeren, met als doel de geallieerde schepen die op weg waren naar Antwerpen. Van november 1944 tot en met 7 mei 1945 zijn er op de Westerschelde achtentwintig vrachtschepen door toedoen van dit 'Kleinkampfmittel' tot zinken gebracht, hetzij direct door torpedo’s, hetzij indirect door geplaatste slimme zeemijnen.[1]

De Duitsers gebruikten de Bibers ook bij hun pogingen om het bruggenhoofd over de Waal uit te schakelen, dat na operatie Market Garden was ontstaan in de buurt van Nijmegen. Na pogingen om de verkeersbrug (Waalbrug) uit te schakelen door bombardementen met vliegtuigen en later door duikers die explosieven aanbrachten, werd in de nacht van 13 op 14 januari 1945 een flottielje Bibers ingezet. In totaal zouden 17 duikboten zijn ingezet, waarvan acht hun doel bereikten. Zeven liepen aan de grond en twee werden vroegtijdig vernietigd. De brug bleef echter onbeschadigd doordat de Canadese Forestry Company een versperring in de rivier had geconstrueerd. 16 van de 17 bestuurders van de Bibers keerden heelhuids terug op hun uitvalsbasis.[2]

bron: Biber (onderzeeboot) | Wikiwand

Ik zal nog eens informeren bij mijn Duitse virtuele vrienden. Je kunt ook zelf een vraag stellen op het Historisches Marinearchiv Forum in de subsectie Landungsfahrzeuge .

Een itempje van enige tijd geleden op dit forum :

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Hallo Hans, ik heb inmiddels info gevraagd op het Marine Archiv forum en mijn post is nu door de Duitse moderator samengevoegd met een oudere topic onder de subsectie "Kleinkampfmittel":

Volgens Trojca bevond LWS 1172 zich vanaf 03-03-1944 bij Pionier Landungs Batalion 772 (vandaar dus 1172) in Letland (Peipsi meer). Op 07-08-44 teruggetrokken vanuit Pleskau vanwege oprukkende Russen. Wellicht ook nog betrokken bij mijnruiming onder het 4.Artillerieträger Flottille te Dorpat. Daarna duikt LWS 1172 dus weer op bij Kleinkampf Flottille 311 te Neustadt/Surendorf in september 1944.

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan