Duitse inval in Holland - 12 mei 1940 (1/35)

Interesses
De meidagen '40, m.n. de rol van de 9.Panzer Division + de gebeurtenissen in NO-Brabant.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Vooral spul m.b.t. de meidagen.
Vandaag is het precies 75 jaar geleden dat de Wehrmacht Nederland is binnengevallen.
En het toeval wil dat ik dit weekend (na 4 jaar werk) ook mijn diorama met dat onderwerp eindelijk af heb.
Hooguit misschien her-en-der nog wat kleine dingetjes bijwerken, maar dat zal niks noemenswaardig meer zijn.
Ik heb namelijk geprobeerd de volgende foto na te maken:

In de avond van de 12e mei, rond 18.00 uur, arriveren de eerste Duitse verkenningswagens bij de Tweede Tol, nabij Dordrecht.
Ze worden begroet door officieren van Fsj.1. Rechts de Regimenstkommandeur Bruno Brauer.
De panzers kwamen op 13 mei. Op dat moment is de verbinding tussen de parachutisten en de 9e Pantserdivisie tot stand gekomen.
[bron http://www.zuidfront-holland1940.nl/dordt/fotosdordt/img807_167.html]

Hier en daar heb ik me wat artistieke vrijheid gepermitteerd om het dio wat te vullen, anders werden sommige plekken wel erg leeg.
De voertuigen en figuren zijn van verschillende fabrikanten (na 4 jaar weet ik alleen niet meer precies wat uit welke doos kwam).
Grondwerk, incl. straat, en accessoires op de voertuigen zijn scratch.
Decals op de figuren zijn van Archer, decals op de FSJ-kisten en ANWB-paddestoel eigen ontwerp en afgedrukt door Blacklion.
Helaas zijn de plaatsnamen op de paddestoel niet leesbaar, maar ach... kleinigheidjes hou je altijd...

Nadeel van de foto's is jammer genoeg alleen dat het stoffige effect op de voertuigen niet echt overkomt.

01_IMG_0056_klein_zpsekwamjoe.jpg

02_IMG_0015_klein_zpssqxz5zuu.jpg

03_IMG_0061_klein_zpsrzhzhcs0.jpg

04_IMG_0043_klein_zpsyq3iqipi.jpg

05_IMG_0048_klein_zpspcfbt4c0.jpg

06_IMG_0052_klein_zps258svgqb.jpg

07_IMG_0055_klein_zpsazla30tt.jpg

Via deze weg Henk, Piet, Danny en Jay ook ontzettend bedankt voor de tips en andere hulp!!

Hallo Erwin,

Qua timing kan het niet beter. Heel gaaf om dit te zien. Het verhaal is erg overtuigend, maar er kan denk ik nog meer uitgehaald worden. Kwestie van puntjes op de i. Begrijp me niet verkeerd, maar persoonlijk vind Ik het nog een beetje klinisch, het lijkt wel een ziekenhuis, met name het landschap. Subtiel wat mos op de onderkant van de paddenstoel, wat stof op die witte fietsbanden, dat soort details. En je moet niet vergeten dat die gasten net 200 km achter achter de rug hebben, dwars door het stoffige Brabant. Er staan een paar mooie video's op die link die Eric recent gepost heeft. http://in.beeldengeluid.nl/kanaal/3201-1940/3319-nederland-in-oorlog

gr Bas

Dank voor de positieve reacties 😳 😳 .

Bas, ik begrijp juist heel goed wat je bedoelt en ga er zeker nog even mee aan de slag!!

Qua stof komen de foto's niet echt over helaas.
De pigmenten die ik heb gebruikt zijn in het echt wel goed te zien maar ze vallen weg op de foto's.

Als ik met mos en stof klaar ben zal ik nog eens betere foto's proberen te plaatsen.
En anders moet ik 'm wellicht maar meenemen naar een SMC o.i.d. om live te laten zien/ beoordelen 🙂.

Mooie timing en je hebt het er gewoon om gedaan 🤣 🤣 😉 😉
Wil hem gewoon in het echt zien en als je nog wat zaken zou willen doen dan misschien wat Bas al aangaf wat kroenachtige aanslag. AK heeft van dat slimmy green ofzo geeft wel leuk effect. En wat klein zaakjes maar zou er niet al te veel aandoen.

Persoonlijk, en dat is echt een persoonlijk smaak denk ik, had ik de hele sokkel gebruikt om je setting op neer te zetten.
Heb je nietnog een duitser die ff in een hoekje kan PO EP EN 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 😉 😉 😉 😉
Hij blijft leuk vriend jaren na dato ahahhahahaha

Tot gauw en wat is het volgende project want geloof dat dit wel beetje jouw thema is.

Gr.JW

Toeval bestaat niet JW 😉

Tja, een PO-EP-ENde duitser zie ik toch eerder voor me in een Ardennen setting hahaha
Blijft inderdaad nog steeds een mooi verhaal! 🤣 🤣 🤣

Dank voor de tip! Ik zal eens op zoek gaan naar het slimy green!!

Je hebt het helemaal goed, dat de Meidagen '40 inderdaad mijn thema is.
Wat voor jou de Ardennen zijn, zijn voor mij de Meidagen 😀
Dus de volgende bouwsels zullen daar ook zeker over gaan.
Zal waarschijnlijk iets in de richting van een sFH18, Bison of een Pz.Kpfw.IIIe worden.
Het kan nog alle kanten uit... er is veel te veel keuze aan mooie modellen....
Zo lang het maar wel op het zuidfront in Holland is ingezet, liefst nog ondersteund door fotomateriaal 🤣

Groet,
Erwin

Sluit me aan bij Bas' opmerkingen. Wil verder nog één ding toevoegen, vooral ook omdat er dus meer mei '40 onderwerpen van je gaan volgen.

In mei 1940 waren Duitse voertuigen niet simpel donkergrijs, ze hadden daar bruine camoflage overheen. Dat zie je heel slecht op zwart-wit foto's omdat de intensiteit heel er op elkaar lijkt. Met een laag stof is het al helemaal nauwelijks meer te zijn op fotos.
Punt is.... op zo'n beetje alle goed kleurenfoto's is dat wel zichtbaar.

Om Jentz en Doyle te quoten:
Facts about German Camouflage Paint in World War II

by Thomas L. Jentz and Hilary L. Doyle

As with all of their procurement efforts, Germany established a program to control manufacturing and application of camouflage paints. Specifications were sent to the paint suppliers detailing the exact method for preparing test specimens to send in for examination and approval. In addition, the inspectors at the assembly plants were provided with color swatches to use in accepting products painted in accordance with orders specified in contracts. This strictly controlled and enforced program ensured uniformity in both the paint and the final assembled product. These camouflage paints were used for the entire range of military equipment and vehicles intended for frontline use - not just Panzers.

At the start of the War, all Panzers were painted in a two-tone scheme of Dunklegrau (dark grey) and Dunklebraun (dark brown). Dunklegrau RAL 46 (later renumbered RAL 7021) was the base coat. Irregularly shaped patches of Dunklebraun RAL 45 (later renumbered RAL 7017) were to be spray painted onto 1/3rd of the surface.

In June 1940, a general order was issued to stop applying patches of Dunklebraun and only use Dunklegrau RAL 46 for the entire surface.
Bron: http://www.missing-lynx.com/panzer_facts.htm

Niels Henkemans zei:
In mei 1940 waren Duitse voertuigen niet simpel donkergrijs, ze hadden daar bruine camoflage overheen. Dat zie je heel slecht op zwart-wit foto's omdat de intensiteit heel er op elkaar lijkt. Met een laag stof is het al helemaal nauwelijks meer te zijn op fotos.
Punt is.... op zo'n beetje alle goed kleurenfoto's is dat wel zichtbaar.

Om Jentz en Doyle te quoten:

Je hebt zeker een punt, Niels. Dit gold inderdaad voor veel voertuigen.
Maar ik heb ondertussen dusdanig veel (kleuren-)foto's gezien uit de meidagen dat ik sterk durf te twijfelen aan Jentz & Doyle wat dit betreft.
Zeker wat 2e lijns voertuigen betreft was het niet altijd zo dat ze bruine camo hadden. Kijk deze foto maar eens:

http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.3448779.1353500915!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-3448779.JPG
bron: brabants dagblad.nl
(sorry, ik krijg 'm niet direct gelinkt)

Ik bouw over het algemeen foto's na en ga daarbij uit van wat ik (lijk te) zie(n).
Dit zal daardoor altijd een discussiepunt blijven vrees ik.

In het verleden heb ik zo bv. een Pz.IV gebouwd en vzv van de bruine camo.
Je wilt niet weten hoeveel commentaar ik kreeg wat die vieze bruine vlekken waren en dat dat niet hoorde.......

Schitterende foto:

image-3448779.JPG

koningshoeven.gif

Zou ik ook graag mee aan de gang gaan (in 1:72 wel te verstaan 😀 )

gr Bas

Ken die foto, maar vanuit deze hoek en resolutie kan je daar heel weinig mee. Eerlijk gezegd zie ik wel een aantal plaatsen voor bruine camo op de voorste drie voertuigen. Het niet toepassen van die camo op ondersteuning voertuigen vind ik zelf niet zo'n issue, maar ik geloof niet dat er door de gevechtseenheden van werd afgeweken. Was een aanval die lang was voorbereid en de voertuigen zullen in uitstekende staat geweest zijn. Correct verfwerk hoort daar ook bij.

Zou me vooral niets aantrekken van mensen die wel zeuren over bruin. Die weten niet waar ze het over hebben. 😛 Overigens zijn veel modellen wel overdreven geschilderd en dan snap ik het commentaar weer wel.

Kijk eens aan de weg van moergestel naar tilburg,heb hier gisteren nog gereden! 🙂

Je diorama ziet er goed uit Erwin,opmerking van de stof is al besproken dus dat komt wel goed!

Succes met je volgende project

Groet,

Roger

Terug
Bovenaan