dragon panther A late update

Ruud Gillis

Lid van de TWENOT
hallo,
ik had 'n tijdje terug in de nieuwsgroep gevraagd naar de verkrijgbaarheid van zimmerit voor op 'n panther A, en da's gelukt! wil jullie dan ook niet de ontwikkeling hiervan onthouden, dus bij deze wat foto's. nu moest ik even wachten tot het atak setje zijn weg van polen naar tilburg had gevonden dus dan maar wat vooruit gewerkt aan diorama en figuren.

allereerst dan maar "der Mannschaft" een mengeling van warriors en jaguar met wat andere handen en hoofden hier en daar. hoe simpel wit ook is, ik blijf het een lastige klus vinden op figuren. de oplossing was de airbrush! eerst zwart spuiten, dan wat grijs erover, en tenslotte wit, erop lettend dat ik zoveel mogelijk van bovenaf op het figuur spoot teneinde de onderliggende zwarte laag voor de schaduwen te laten zorgen. en dit werkte prima! acryl verf is hiervoor wel aan te bevelen. wat in combinatie met wat humbrol ook voor de rest van de uniformen is gebruikt. gezichten en handen gedaan met olieverf.

Foto-IVRIEXVN.jpg

Foto-4CBIOTZC.jpg

hierna ook maar begonnen met het dio. bij de bouwmarkt 'n profiellatje gehaald, in verstek, mdf-plankje eronder, en weer verder. voor de opbouw van het dio maar eens wat anders geprobeerd. ik was 'n beetje klaar met piepschuim, vind het vaak niet echt makkelijk te verwerken, en uiteindelijk ziet m'n hobbyruimte eruit of er een piepschuim oorlog is geweest... ik kreeg hiervoor het idee eens oase te proberen (zie kerststukjes), en dat gaat uitstekend. spul is in de meeste tuincentra wel te koop, 'n blok kost 2 euro en je snijd het met 'n schilmesje in minuten in de vorm die je nodig hebt, ideaal dus! tot slot nog wat plastik plaat erom en het dio is al 'n heel eind onderweg. oh ja, de koepel die in de hoek ligt is tijdelijk uitgeleend door de britse strijdkrachten in het kader van het lendlease program, wordt nog vervangen door een russisch exemplaar als ze de produktie weer in orde hebben.... 😀 😀 😀

Foto-VCLQQLKF.jpg

Foto-VJTIOWDF.jpg

inmiddels ook al aan de panther begonnen. prima bouwdoos, de premium edition met ets, alu loop, magic tracks, dus geen extra sets nodig, behalve dan het zimmerit. bij deze kwam ik er echt niet onderuit, een late A, in de winter, daar heeft het spul opgezeten volgens de geleerden. maar om nu op een kit van 50 euro met putty te gaan zitten modderen.... niet heel veel zin in... dus dan maar eens op zoek naar een alternatief. atak biedt dit gelukkig in vorm van flinterdunne resin plaatjes. meteen in vorm, passen perfect, in minuten heb je je model ermee voorzien van zimmerit, echt een aanrader!!! moet alleen nog wat randjes op de hoeken afwerken, maar da's ook zo gebeurd.

Foto-WLNV7G3H.jpg

de achterzijde, de aansluiting met de bovenzijde heeft nog wat werk nodig...

Foto-C8HR8WRW.jpg

nou, tot zover, ga weer druk verder hou jullie op de hoogte
grtz ruud

afgelopen weken aardig doorgewerkt aan de panther, helaas had ik geen lader voor de camera, dus van de tussenliggende fases van het bouw- en schilderwerk geen foto's kunnen plaatsen.

maar tot nu toe: eerst de tank van een zwarte basislaag voorzien en daarna wat bruintinten gespoten. op deze manier had ik de donkere schaduwpartijen alvast 'n heel eind gedaan. hierna een subtiel laagje "german yellow"erover, niet te veel, wilde de boel zo donker mogelijk houden voor een sterker contrast met de witte laag die er als laatste op ging. hierna de boel van 'n wash voorzien. eerst een stukje met raw umber geprobeerd, maar vond het wat te bruin worden. dus maar een mengseltje van zwart, wit, en raw umber met een beetje ultramarijn blauw geprobeerd. en dit gaf het effect wat ik zocht. ook alvast een aanvang gemaakt met al het spul wat aan de tank hangt, moet nog veel aangebeuren, maar hoop dat het 'n idee geeft...

Foto-MRBPWCK6.jpg

Foto-HEQ83ZJP.jpg

Foto-EBDSDCQH.jpg

Foto-RZCLPNJ3.jpg

zei al dat de mathilda koepel van tijdelijke aard was. de T-34 koepel is er voor in de plaats gekomen. deze komt naast de weg in de sloot te liggen, en moet de indruk geven dat ie er al een aardig tijdje ligt.
dus een koepel die z'n white wash al aardig kwijt is, maar waar ook de groene verflaag plaats heeft gemaakt voor een fraaie laag roest.
ik zat te denken aan de haarlak methode, maar vind dit wat omslachtig, dus maar eens nagedacht voor iets eenvoudigers. eerst maar eens de koepel van 'n laagje roest voorzien:

Foto-S6BD3MLV.jpg

Foto-WLV8M3Y8.jpg

de volgende stap is de koepel van een laagje vaseline te voorzien waar ik geen groene of witte verf wilde hebben. daarna de groene verf erop. vervolgens de koepel met wasbenzine behandeld, waardoor de vaseline er zo weer vanaf loopt. dit nogmaals doen, maar dan met de witte verf.
en dan ziet ie er zo uit:

Foto-KKVSLKEU.jpg

Foto-MDMPMLYP.jpg

even de wasbenzine uit laten dampen, en meteen door met een wash van raw-umber. en terwijl hele koepel nog "druipt" van de wash gelijk aan de gang met gebrande sienna, oker geel en nog wat kleuren voor een wat roestiger uiterlijk...:

Foto-INJFJIJG.jpg

Foto-ML4D7O7L.jpg

oh ja, de boel is wel met acrylverf gedaan, hoe dit gaat met enamels durf ik niet te zeggen, maar denk dat de kans vrij groot is dat door de wasbenzine en terpentine er wel eens wat meer verf afkomt als dat je zou willen....

nou nachtje laten drogen, en dan nog wat meer verouderen.

grtz ruud

Hoi ruud,

De Panther vind ik geslaagd. Er hangt een mooie, grauwe waas overheen.
De wintercamo op de T34 koepel vind ik minder. Het oogt te veel afbladderig naar mijn mening.

Groeten, MartinD

hee Ruud,
dit begint er zeer goed uit te zien.
zeker die panther is goed gelukt, en die figuren zien er ook top uit.
en ik vind die T34 koepel ook lekker verweerd,
zeker als je die in de modder of sneeuw legt
ik begin nu ook met een koppel figuren in witte uniformen en je tip van het spuiten komt goed van pas 🙂
ik ben benieuwd naar de rest
hou ons op de hoogte 😉
groeten Arjen

Hoi Ruud.

Panther kijkt erg mooi. Wat dacht je ervan om dezelfde methode eens op 1van je figuren toe te passen.
Het zijn erg mooie figuren, maar wel erg schoon in hun witte broeken.
Durf op zijn minst het wit eens met bruin te schaduwen en in te lijnen. Of geef de broek een wash of met burnt umber of chocolate brown. Je durft het wel met de tank, dus leef je uit op 1van je figuren. Fout gaan kan het niet. 🙂

hee martin en arjen,
thnx voor de respons, altijd goed om feed-back te krijgen. was zelf ook wel in m'n nopjes met de panther. heb er al meerdere gebouwd, maar tot nu toe hebben ze allemaal een handveger behandeling gekregen (men neme de tank in de linkerhand, de handveger in de rechterhand en dan de achterzijde handveger met gepaste kracht op de tank laten komen). de laatse poging zag er zo uit:

Foto-84GDLM3A.jpg

van dit famillie-lid was ik ook niet echt onder de indruk...
maar goed, deze vind ik stuk beter geslaagd, de toevoeging van het blauw aan de wash gaf precies de kleurnuance die ik zocht.
heb gisteren nog wat gedrybrushed met wit met daarbij een tipje zilver(!)
zet 'r gauw wat foto's van neer.
tja, de t-34 koepel... wordt aan gewerkt, om de overgangen wat af te zwakken, maar idee blijft dat 'r één is die met lomp geweld van de romp is afgeschoten, vervolgens met nog lomper geweld van de weg is gedrukt, om dan een tijdje in de sloot te liggen, waar er ook nog van alles langs en tegen is gespoelt.

en arjen, als je dat gaat doen met die figuren, werkt prima, let wel op dat je de airbrush echt van boven op het figuur richt (zeg maar als een spotlight) met zowel het grijs als het wit. en de laagjes verf heeeeeeel rustig, met weinig lucht op je figuur laat neerkomen, dan moet het lukken!
grtz ruud

Terug
Bovenaan