Dragon Flak 36 88mm (16 Aug *95% klaar*)

Hilbert Zuijdendorp

Lid van de TWENOT
Hoi Mike,

Nog gefeliciteerd!! Met de vraag omtrent de positie van de flak, er werd voornamelijk geschoten gewoon vanuit de vuurpositie. Dus helemaal opgesteld en uitgeklapt. Er zijn wel gebeurtenissen geweest waar vanuit de transporttoestand geschoten werd. Het werd zeer zelden gedaan en puur uit noodzaak. Dit omdat de flak door de kracht van het schot onstabiel werd. Om dit deels tegen te gaan moet je er wel op letten dat de opklapbare poten naar beneden staan! Dat moet je soieso want anders kon de flak niet draaien. De flak werd ook alleen maar gebruikt in deze positie als anti tank wapen. Voor vliegtuigen werd de flak in opgestelde positie gebruikt.

Het is wel mogelijk alleen het werd zelden (zelden!!) gedaan.

Groetjes,

Hilbert

Hallo Mike,

gefeliciteerd! De Flak ziet er goed uit, en idd werd er ook wel geschoten vanuit transport toestand. Zoals Hilbert zegt wel onstabieler, + denk ik dat het niet bevordelijk is voor je materieel, maarja wanneer de nood er is, is niet schieten ook niet bevordelijk 😉

Groetjes

Ik MEEN me te herinneren dat schieten vanuit de transport-toestand vooral gebeurde in Noord-Afrika; toen ze dat doorhadden konden ze wat flexibeler met het hamer-en-aambeeld werken om Britse tanks in een val te lokken...

88afrika01.jpg

88afrika02.jpg

het is inderdaad een mooi model; als het nog kan zou je die dikke metalen ketting kunnen vervangen voor een dunner PE kettinkje (uit een AFVsetje).

Eric

Hier word ik enthousiast van 🙂 Ik heb nog even wat foto's gezocht van "Flak 88's in actie vanuit transport-toestand" :

http://www.lonesentry.com/tacticalstudy/tsimage2smx.jpg (noord-afrika)

http://www.afrikakorps.org/_photos/ItalianArtillery/Italian88-56FlaK18.jpg (Noord Afrika, mét Italianen)

(aan de stand van het kanon te zien, is deze misschien ook nog even in actie geweest...) http://www.eightharmy.co.uk/88mm flak.jpg

Groetjes!

Wijnand, die nu erg zin heeft om een 88mm kanon te bouwen 😛

Hello Wiijnand,
De 2 laatste foto's zijn volgens mij niet in transporttoestand, als je naar de wielen kijkt zie je dat ze geklonken staan, ik denk dat de wielen losgemaakt zijn en gewoon op die plaats zijn blijven staan misschien door tijdsgebrek.

Op alle foto's die ik ken van het schieten in transportstand zijn de 88's in gebruik als PAK, niet als FLAK met de loop bijna vertikaal, misschien heeft iemand hier foto's van?

Groetjes
Eddy

Zelf denk ik niet dat er foto's van zijn. Omdat de boel waarschijnlijk te gevaarlijk werd als er op vliegtuigen geschoten werd vanuit de transportstand. Lijkt me ook niet dat het bevoordelijk is voor het materiaal. Maar helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Ik heb thuis een boek over flaks. Ik zal eens kijken of ik daar iets in kan vinden omtrent dit onderwerp. Dat zal wel pas volgende week worden.

Groetjes,

Hilbert

Hoi Mike

Dit is inderdaad een mooi model. Ben inmiddels net zo ver er mee als jij.
2007_0513008.jpg

Heb die van Tamiya ook nog staan, maar daar heb ik nu een etssetje bij. Die blijft kwalitatief nog een flink eindje achter bij die van Dragon.
Succes er verder mee, ben benieuwd wat het eindresultaat zal worden.

Groet

Jos

Hoi Mike,

Er zit genoe gcontrast in dus een prima basis lijkt mij. Was het trouwens geen onding om te airbrushen? (moeilijke hoekjes e.d.?)

Groetjes

Mike Bruijsten zei:
Michel, moet je zeker doen! Ik heb hem besteld bij de MOL voor 25 euro!

Ik ook 😉 dacht dat is gelijk een mooie gelegenheid.

ik zat net een documentaire te kijken en daar werd de Flak zeker afgevuurd in/op de transport wielen, gewoon met wielblokken achter de (achter)wielen aan om te zorgen dat hij op z'n plek bleef.

88onwheels.jpg

88onwheels2.jpg

Mooi werk en verwering, gewoon verder gaan met de insteek die je nu gekozen hebt. Ik zou zelf de zand gele camo nog bijwerken met een wat streperig effect. Op schaal is het met een kwast niet zo aan te brengen. Hierdoor ziet het er te geschilderd uit, wat de bedoeling is, maar niet echt op schaal.

Een vraagje: Werden de uiteinden van de poten niet verankerd met de grond wanneer het geschut in vuurstand stond? In de stervormige (drie benen) gaten aan het uiteinde van de poten werden gevuld met gelijkvormige balken. Deze balken werden door de poot gestoken en vervolgens in de grond geslagen. Voor transport werden ze langszij opgehangen aan twee poten. Door alleen de poten uit te klappen heb je toch nog geen houvast aan de grond? Alle kannonen hebben constructie om zich af te zetten tegen de aarde. Vaak is dat een schopvormige bek, bij de 88'er vier pinnen in de grond.

Geschut is niet mijn hoofdinteressegebied (3x woordwaarde 😉 ) dus misschien dat iemand mij moet corrigeren op bovenstaande tekst.

groeten Maarten

Hi Mike,

Een machtig kanon zo'n 88'er.
Mooi gedaan , alleen je camo op het schild is niet mijn smaak , maar dat is persoonlijke smaak ! So don't worry.

Ziet er me echt een leuke kit uit.

Ik heb trouwens een echte obus van een flak 18 , dat waren serieuze granaten voor die tijd.

Grtz

Kristof

Hallo Mike,

Hij ziet er weer super uit, hoe meer hij vordert, hoe mooier ik hem ga vinden. Alleen ik vind dat op sommige plekken de stof iets te dik is opgezet in vergelijking met hoeveel stof daarom heen zit.

Voor de rest is hij gewoon super 😉

Maarten

Mooi

Hi Mike,

Hij ziet er erg goed uit! De cammo vind ik ook niet verkeerd, het lijkt wel op verdunde modder die aangebracht is, iets wat nog wel eens gebeurde.

Groeten,

Vincent

Terug
Bovenaan