Dragon E-100 Update 21/03

Marc Koppelman

Groepsleider Bouwgroep Zuid-Holland Zuid
Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:72
Goedenavond,

Daar mijn andere projecten gedeeltelijk of helemaal gespoten moeten worden en ik daar geen zin in had ben ik maar weer even verder gegaan met de "gouwe ouwe" Dragon E-100.

Voertuig wat opgemaakt met lasnaden (Evergreen staaf) en wat extra's zoals trackhouders (met dank aan Henk Pijper), trapje aan de rhs van de koepel en her wat onderdelen (ook met dank aan Henk).

p6290143ss3.jpg

p6290144uj8.jpg

p6290159yv6.jpg

p6290160iu7.jpg

p6290161uq0.jpg

p6290162ne4.jpg

Maar echt groot is de E-100 ook weer niet 😛

p6290167cm5.jpg

Er moet nog zat gedaan worden en ik ben over sommige zaken nog niet helemaal uit. De kleuren zoals ik ze nu in mijn hoofd heb is een groen met de zijkanten in de rode primer en de koepel in groen met rode primer of donkerbruin als camoflage.

Aardige kit nog steeds desondanks de leeftijd, alles is lomp en groot en het grootste werk zit hem dan ook in de link en length tracks. Grootste minpunt zijn de roosters. Deze zijn glad (niet zoals bij ABER dat je het overlappende gaas kan voelen) en zijn ook nog van een soort stug metaal. Gelukkig heb ik gelezen/gehoord dat er zowel roosters als Fruil tracks aankomen.

Qua detail is hij uiteraard achterhaald door de Trumpeter kit maar die heeft dan natuurlijk een totaal andere (fictieve) koepel.

Op- of aanmerkingen zijn van harte welkom 8)

Groeten,
Marc

Yo Marc,

Aaah eindelijk je E-100. Ziet er mooi uit. Alleen 1 ding, ik zou zelf òf alle fenders erop doen òf alles eraf laten. Dit was volgens mij niet zoiets als Schürzen die ze onderweg of door treffers konden kwijtraken.

mijn € 0,02

En nu snel afmaken en die AB aan het werk!

Ptr

Marc, je zit flink in de paper panzers! 😀 Hoewel 'verouderd' vind ik die van Dragon toch net iets mooier als de 'ausf. B' van Trumpeter. Ga je de IR ook op zetten?
Jan 🙂

Heren,

Bedankt voor de antwoorden.

@Peter; ik laat de "schurzen" zoals ze nu zijn, heb er nog wat detail met plastic kaart op aangebracht. Maar met de volgende E-100 laat ik ze er wel allemaal opzitten 😉

@Jan; ze hebben allebei wel wat die E-100 koepels 8) maar ik doe op deze geen IR uitrusting (deze kit is ook de eerdere uitvoering zonder bijgeleverde IR).

@Wim; eerst op het gemakje afbouwen, dan voldoende verf inslaan en dan spuiten 😛

Met een beetje geluk nog wat foto's vanavond.

Gr,
Marc

Nog wat foto's van de boegplaat lamp en de kabel, heb met stukjes Tamiya tape wat bevestigings punten gemaakt en wat Tamiya tools van de Pz.IV set erop geplakt.

p6300125bu1.jpg

p7010126pd0.jpg

En als laatste nog extra texture op de koepel aangebracht:

p7010129fx7.jpg

p7010130cl7.jpg

p7010131ko9.jpg

Groeten,
Marc

Hi Henk,

Nog bedankt voor je lovende woorden 😉

De laatste loodjes voor het grote spuitwerk, nog her en der wat schuurwerk maar voor de rest zit alles erop. Randen van de luiken en luchtrooster zijn alvast gespoten in een mengsel van Tamiya Hull Red, White, Flesh en Mat Rood om aardige rode primer te krijgen (zelfde kleur komt ook op de blootliggende gedeelte van de zijpanelen).

p7080001cg9.jpg

p7080003os0.jpg

Mg loopjes van Adlers nest maken het net even af 8):
p7080004ec3.jpg

Groeten,
Marc

Re: Dragon E-100 Update 07/07

Mooi werk. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Zelf ben ik de E-100 van Trumpeter aan het bouwen en dat is best een aardige kit als je er zelf nog wat aan prult. Gisteren realiseerde ik me dat ik nog wat mag toevoegen aan het knutsellijstje.

Aan de zijkant vooraan ontbreekt het, errm, stuk pantserplaat van de voorplaat die door de zijkant komt zoals achteraan. Heeft dat een naam? 😀
Marc Koppelman zei:

Wie heeft er wat advies hoe ik dit best kan realiseren, op gecontroleerde manier zodat ik niet teveel risico loop het model te verknoeien?

Alvast bedankt!!

Groetjes uit Gent,

John

Goedemiddag heren,

@Master Bruce; thank you my master 8)

@John; dankjewel. Het vervolg zie je hieronder:

p7120017dw9.jpg

Deze foto is al niet meer up-to-date, op de loop zag je nog steeds de naad lopen en deze is opnieuw geschuurd. De hele romp krijgt sowieso nog een twee laag groen.

Maar het gedeelte waar je het over hebt (weet ook de naam niet) zit toch al op de Trumpeter kit? Ik heb hier nu voor mijn neus liggen en dit is gewoon onderdeel van de romp.

Bij de Dragon kit ontbreken deze. Ik heb deze onderdelen als volgt gemaakt:

- heb voorbeelden gezocht op ML en Tracklink (staan genoeg mooie E-100 voorbeelden).
- heb een master gemaakt van Evergreen qua vorm en dit vervolgens op twee stukjes Evergreen plaat gelegd en deze alledrie aan de uiteinden vastgelijmd zodat niks verschuift.
- hierna met een zaagje alles uitgezaagd, gaatjes geboord en voorzichtig alles weer los gesnijden.

Hoop je hiermee wat verder te hebben geholpen.

Groeten,
Marc

Ah, die bedoel je 🙂

Hmm, misschien dat je dat het beste kan uitkerven, daar kan ik je ook niet mee verder helpen 😳

Nog ter informatie John (en andere mensen die een E-100 gaan maken): ABER heeft vervangende roosters voor de Dragon kit (zullen misschien ook wel passen op de Trumpeter kit). Dat is in ieder geval beter dat spul wat bij de DML kit zit..

Groeten,
Marc

Oh, maar de roosters die bij de Trumpeter-kit zitten zijn vast nog slechter dan die bij de DML hoor. Ik had gelukkig nog de ronde roosters van een Eduard-kit voor King Tiger. De andere zullen op het einde van de afwerking worden afgedekt door extra pantserplaten. 😉 En zo is er een oplossing voor alles. 😀

Als ik uit mijn probleempje met dat ontbrekend detail ben post ik wel eens wat foto's. Ik heb nu toch een Image Shack account moeten aanmaken om duidelijk te maken waarover ik had dus dat hebben we dan al.

Nog veel bouwplezier!

John

Deze morgen (toen het nog wat minder warm was) de overige zaken gespoten. Camo en blootleggende gedeeltes met primer kleur. Over de lopen zit ik nog te twijfelen misschien 1 in een andere kleur.

Het bruin op de koepel is een mengeling van Tamiya Red brown met Tamiya buff.

p7270007ku9.jpg

p7270010go7.jpg

p7270012xb1.jpg

En dan op naar het weatheren 8)

Groeten,
Marc

de adlers nest loopjes?

Hoi Marc,

ziet er tot nu toe allemaal heel netjes uit, de adlers nest loopjes zijn heel mooi maar volgens mij heb je hier de "co axial blanc's" gebruikt, deze zijn bedoeld voor alleen het allereerste puntje (van de co-ax!) ze steken nu heel ver uit en je ziet dus de massieve loop....

maargoed het is toch een sci-fi (min of meer) Panzer dus misschien is dit wel de 1946 heavy barrel MG34-46!

Gr. Wouter

Heren, nog bedankt voor antwoorden 😉

@Kristof; dankje, ben zelf ook tevreden met het eind resultaat.

@Manuel; de airbrush les heeft zeker hierin geholpen 😀

@Wim; koepel en romp krijgen ieder een apart kleuren filter, wil het laten lijken alsof ze ieder ergens anders zijn gemaakt.

@Wouter; laten we het inderdaad maar op een MG34/46 versie houden 😉

Als de temperatuur zakt komt er weer een update.

Groeten,
Marc

Goedenavond plakkers,

Eindelijk weer de moed gevonden om verder te gaan met de E-100. Na het spuiten van de camouflage was mijn plan om balkenkruizen op de koepel te spuiten. Om een lang en pijnlijk verhaal kort: de ovenreiniger moest er aan te pas komen 😢

Na enkele andere mislukte spuitbeurten besloot ik wat aanpassingen te maken. Ik heb de MG-ballen weggehaald en de koepel in 1 kleur te houden.

De koepel is gespoten in meerder lagen van mengsels van Tamiya XF-60, XF-57 en XF-2 met Clear er doorheen. Balkenkruizen van Archer erop (dat gaat een stuk beter en een laatste laagje van zwaar verdund Tamiya Light Green en XF-60 met een hoop Clear om een groene gloed te creeren. Lopen waren eerst in de rode primerkleur maar nu wat tips van Niels Henkemans en Jan Peters heb ik deze met Vallejo Black Grey overgeverfd. Met het weatheren zal ik ze nog wat donkerder gaan maken.

p3090002a.jpg

p3090005a.jpg

p3090003a.jpg

Groeten,
Marc

He Marc,

Ik vind die donkere loop er beter uitzien. Zonde dat je de ovenreiniger moest gebruiken, maar het resultaat nu is ook niet verkeerd.
Misschien zou je de plaat rond de bestuurderluiken nog in een lichtere tint kunnen spuiten? Daar zit veel detail, wat een beetje verloren gaat onder de koepel.

Groeten, MartinD

Hi Martin,

Bedankt voor je reactie. Het luik zal ik niet meer gaan spuiten maar met het weatheren wel proberen lichter te maken.

Vandaag op de regiomiddag nog wat ingelijnd en geweatherd met olie verf, hoofzakelijk het dak. Op sommige plaatsen nog niet naar mijn zin maar rustig aan anders breekt het lijntje 😉

p3220004.jpg

p3220003.jpg

p3220002.jpg

p3220001.jpg

p3220005.jpg

Groeten,
Marc

Hoi Marc,

Ik vind hem echt super mooi worden. Ik denk dat je Clemens naar de kroon gaat steken wat de prijzen betreft 😉 😉

Ga zo door en houd de moed er in.

Terug
Bovenaan