Hallo allemaal!
Bij deze een bouw verslag van een OT34/76
Deze T34 ben ik aan het bouwen in een groeps bouw op een ander forum, maar ik deel hem graag hier!
Ben er al even mee bezig, dus ik heb het begin van het verslag gekopiert naar hier.
Heb wel een hoop foto's moeten verkleinen omdat ze hier een beetje te groot voor waren..
De tekst heb ik wel even vertaald naar nederlands.
Enjoy!

road wheels, idler, and sprocket.
Deze kit heeft disk road wielen met gaten in het rubber loopvlak om de wielen lichter te maken.
16 bouten zoals de orginele wielen van de T34 en zeer acuraat.
Laten we beginnen met deze:

Alle wielen zitten vast in het raampje op maar liefst 4 punten.... ik haat dat... veel schuren dus.

En het zijn er veel...

Alles moet geschuurd worden, en omdat ik ook wel eens lui ben (zeker als het om wielen gaat) besloot ik er maar eens wat POWERRRR bij te pakken...
Het metalen puntje van een oud penseel in het schroef tolletje, wieltje erop en gaaaan met die banaan.
Werk wel op een lage snelheid, anders heb je al snel te kleine wieltjes... en ik geloof niet dat ze in die tijd low-riders hadden... 🙂

En presto...

De wieldoppen zijn voor de helft los geknipt uit het frame zodat het wat makelijker is om deze kleine dingen te schuren. Nou ja... een kant dan toch. En ja... ik heb dringend nieuwe schuur staven nodig....

Mooi zicht met de wieldoppen erop!

The Idler.

The sprocket
Delen P20/P21 worden gevraagd, maar L3/4 kunnen ook worden gebruikt.
Ik gebruik delen P20/P21 omdat deze er net iets beter uit zien.

Hoplakee

En alle wielen zijn gereed...

Suspension
Wat klein vul werk met vloeibare putty, niets serieus. Het grote inject rondje aan de bovenkant verdwijnt in de romp en is niet te zien, dus die laat ik dan ook zo.

De details van de veren zijn erg goed, geen naadje te zien

Maar, maar meneer Dragon toch... een pinmark aan de zichtbare zijde? tsk tsk... 😱

Schuren..

Polijsten...

En kapje erop..

De ophanging assen hebben allemaal een grote vervelende naad lopen over de hele lengte.

Ik schraap het grootste deel weg met mijn scalpel

En schuur de rest glad.

En eer een karwei plat!

Alle wielen dry fitted aan de romp.

Adding the back transmission cover and details to the lower hull.
Nadat de de achter plaat in positie zat, bleef er een flinke spleet aan bijde kanten over.

opvullen maar weer..

Na drogen nog even licht opschuren, en klaar is klara

De motor dek plaat zal volledig uit photo etch bestaan, en ik bouw deze in gesloten versie.
Bovendien komt deze tank in de sneuuw te staan, dus het zal waarschijnlijk wel een goed idee zijn alles gesloten te houden om de warmte een beetje binnen te houden.

Draad plaat, of hoe je dat ook mag noemen. Ik schrijf voornamelijk in het engels, en ik ken het dan ook als mesh.
Vast geplakt met CA lijm en even bij elkaar gehouden met wat tape omdat er een kromming in zit..

Meteen maar even de plastieke spat borden eraf gesneden om plaats te maken voor de foto etch spat borden.

Dit deel moet passen in deze ruimte... hoe wel... de klink nagels moeten vedwijnen om het vlak te kunnen passen.

En weg zijn ze

Op zijn plek gelijmt en gelijk de twee panelen toegevoegd

Mesh er bovenop,

Veel beter dan het gegoten onderdeel.

Tijdens het schuren ben ik wat lasnaad verloren, dus deze druk ik met een oud heet mes opnieuw in de romp.

De lucht uitlaten staan verkeerd omschreven. nderdeel H3 moet H4 zijn en visa versa.

Stukken beter zo

Reserve links toegevoegd,

Koplamp en toeter geplaatst. De toeter zit verkeerd om, deze zal ik later goed plaatsen.

Het luik van de bestuurer blijft dicht op een klein kijk gaatje na..

De haken voor de sleepkabel is een mooi detail

De uitlaten zijn slechts een heel klein stukje open.
Niet voldoende voor mij, dus ik boor ze verder open.

Beterrr...

Tie downs toegevoegd.
Volgens de instructies moeten deze mooi rond gebogen worden, maar omdat er niets mee vast komt te zitten, heb ik besloten ze lekker los te laten hangen.

De opberg box aan de rechter spatbord zou op een plaatje moeten komen die eigenlijk gruwelijk in de weg zit. Dit plaatje moet deels weg gehaald worden om de box netjes te laten passen.

Wat subtiel hak en breek werk...

Halikidee 😀

Ze vergeten je wel even te verellen in de instrukties dat je onderdeel C16 nog even moet plaatsen bovenop the romp....

Anders blijf je mooi met twee vreemde gaatjes zitten..

De achter spatborden inmidels ook bevestigd,

Nou begint het ergens op te lijken...

The Commanders cupola and main gun/mantlet and turret roof assembly.

Geen bijzonderheden hier, ging bijna vanzelf. Is ook wel eens lekker toch?

Het dak is zeer mooi gedetaileerd, er zit echter wel weer een foutje in de instructies.
Part C17 moet L15 zijn.

De binnekant heb ik allen maar even vlug in elkaar geplakt.
Ik besteed geen aandacht aan de binnekant omdat deze toch niet te zien zal zijn.
Deze zijde van het kanon dient alleen als contra gewicht...

Ah.... leuke uitdaging.
De turret identification number of cast number, Moest los worden gesneden van het raampje een voor een en op de koepel geplakt worden.

Gelukkig ruim voorzien van reserve nummers.
Hoewel ik die niet nodig heb gehad..

Later zal ik de nummers nog behandelen met Mr surfacer 500..
De antenne bevestigings punt op een fabiek 112 versie was verplaatst van de zijkant van de romp naar de achterkant van de koepel.
De instrukties vragen om part L35 maar het is part L34

De handvaten die worden getoond zijn incorrect voor een fabriek 112 tank.
Wat de handleiding laat zien is voor een 183 tank, en niet voor een 112 tank als deze. Ze maakte the handvaten van stangen die in 90 graden werden gebogen en direct op de tank werden gelast.
Het is beter deze delen te gebruiken.

De benzine tank houders zijn voorzien van foto etch delen.
Lastig deze correct op zijn plek te krijgen, maar met een beetje geduld kom je een eind...

En de tanks aan de achterkant

Magic track time
De beroemde Dragon magic type.
Nog nooit mee gewerkt, maar ze leken mij wel goed, dus ik dacht het eens te proberen.
Normaal vervang ik rupsbanden voor de metalen Friul bandjes...

standaard 500mm (waffle) type.

Nog meer schuren,,, 😕

De rupsbanden worden in twee delen gebouwd, boven en onder.
Om er een "zak" te krijgen in de rupsbanden, gebruik ik watten staafjes die de rupsen tegen de wielen duwen.
Ik gebruik dikke lijm die langzaam droogt zodat ik wat meer tijd heb om de rupsen in vorm te krijgen

En d'n eerste is klaar..

Nou zou ik kunnen gaan werken aan de volgende, maar aangezien het saai werk is om te doen, ben ik maar even aan de ondergrond begonnen....
Een blok hout van de Intratuin and wat zacht schuim vormt de basis...

Snij snij, puzzle puzzle, lijm lijm....
k heb de vorm van een rivierje/sloot getekent op een stukske papier, en ik gebruik die als een template op het schuim.

De vorm uit het schuim gesneden, en de rest ook bij getrimd. Ik wil een klein hoogte verschil hebben.

Dit is een beetje wat in in gedachte heb..

Het ijs is Krycel "ice" een plaat klaar voor gebruik kunsthars ijs van "precision Ice and snow", te vinden op youTube mocht je willen weten welke producten ze nog meer hebben.
Dezelfde template is gebruikt om de vorm ook op het ijs te tekenen.

Met een dremel heb ik de boel uitgesneden.
Even passen...

En het stukje "ijs"in de koelkast gelegd om koud te worden zodat ik het straks beter kan breken...
Dit is gips, maar dan veel lichter. Duurder ook, maar zeker de centen waard.

Flink verdunt over het stuk gegoten.. Beetje zoals het glazuren van een taart.
Gellukkig ben ik bakker geweest, dus hier heb ik ervaring mee!

Na een volle dag drogen, vernis erover om de boel waterdicht te maken.

zand kleurtje erover en nog een laag vernis.

En dit is dan uiteindelijk de bedoeling, maar dan met gebroken ijs....

Het blokske ijs heeft een half uur in de koeling gezeten zodat het makelijker breekt met een schroeven draaier.
Het "ijs"heeft een stuk tape eronder om de stukken bij elkaar te houden, anders past de boel straks niet meer.

k had niet veel still water, nodig, allen genoeg om de scheuren in het ijs mee te vullen.
Zoals sommige mensen al zeiden op facebook.... het lijkt nu op een vis filet of een stuk appeltaart... 🙂

Maar een T34 op je appeltaart lijkt mij toch geen pretje....

Klein beetje sneeuw toegevoegt op het ijs en de scheuren nog een beetje meer opgevuld met still water en een druppel bruin.
Wel er voor zorgend dat er wat water over de ijs schotsen stroomt en de sneeuw smelt.

Als alles droog is dan haal ik het teveel aan sneeuw weer van het ijs zodat je een soort van stuif sneeuw effect krijgt.

Tot hier en niet verder....
Een lange post, ik hoop dat het waard is! 😛
Auf wiener snitzel, en tot een volgende!
Bij deze een bouw verslag van een OT34/76
Deze T34 ben ik aan het bouwen in een groeps bouw op een ander forum, maar ik deel hem graag hier!
Ben er al even mee bezig, dus ik heb het begin van het verslag gekopiert naar hier.
Heb wel een hoop foto's moeten verkleinen omdat ze hier een beetje te groot voor waren..
De tekst heb ik wel even vertaald naar nederlands.
Enjoy!

road wheels, idler, and sprocket.
Deze kit heeft disk road wielen met gaten in het rubber loopvlak om de wielen lichter te maken.
16 bouten zoals de orginele wielen van de T34 en zeer acuraat.
Laten we beginnen met deze:

Alle wielen zitten vast in het raampje op maar liefst 4 punten.... ik haat dat... veel schuren dus.

En het zijn er veel...

Alles moet geschuurd worden, en omdat ik ook wel eens lui ben (zeker als het om wielen gaat) besloot ik er maar eens wat POWERRRR bij te pakken...
Het metalen puntje van een oud penseel in het schroef tolletje, wieltje erop en gaaaan met die banaan.
Werk wel op een lage snelheid, anders heb je al snel te kleine wieltjes... en ik geloof niet dat ze in die tijd low-riders hadden... 🙂

En presto...

De wieldoppen zijn voor de helft los geknipt uit het frame zodat het wat makelijker is om deze kleine dingen te schuren. Nou ja... een kant dan toch. En ja... ik heb dringend nieuwe schuur staven nodig....

Mooi zicht met de wieldoppen erop!

The Idler.

The sprocket
Delen P20/P21 worden gevraagd, maar L3/4 kunnen ook worden gebruikt.
Ik gebruik delen P20/P21 omdat deze er net iets beter uit zien.

Hoplakee

En alle wielen zijn gereed...

Suspension
Wat klein vul werk met vloeibare putty, niets serieus. Het grote inject rondje aan de bovenkant verdwijnt in de romp en is niet te zien, dus die laat ik dan ook zo.

De details van de veren zijn erg goed, geen naadje te zien

Maar, maar meneer Dragon toch... een pinmark aan de zichtbare zijde? tsk tsk... 😱

Schuren..

Polijsten...

En kapje erop..

De ophanging assen hebben allemaal een grote vervelende naad lopen over de hele lengte.

Ik schraap het grootste deel weg met mijn scalpel

En schuur de rest glad.

En eer een karwei plat!

Alle wielen dry fitted aan de romp.

Adding the back transmission cover and details to the lower hull.
Nadat de de achter plaat in positie zat, bleef er een flinke spleet aan bijde kanten over.

opvullen maar weer..

Na drogen nog even licht opschuren, en klaar is klara

De motor dek plaat zal volledig uit photo etch bestaan, en ik bouw deze in gesloten versie.
Bovendien komt deze tank in de sneuuw te staan, dus het zal waarschijnlijk wel een goed idee zijn alles gesloten te houden om de warmte een beetje binnen te houden.

Draad plaat, of hoe je dat ook mag noemen. Ik schrijf voornamelijk in het engels, en ik ken het dan ook als mesh.
Vast geplakt met CA lijm en even bij elkaar gehouden met wat tape omdat er een kromming in zit..

Meteen maar even de plastieke spat borden eraf gesneden om plaats te maken voor de foto etch spat borden.

Dit deel moet passen in deze ruimte... hoe wel... de klink nagels moeten vedwijnen om het vlak te kunnen passen.

En weg zijn ze

Op zijn plek gelijmt en gelijk de twee panelen toegevoegd

Mesh er bovenop,

Veel beter dan het gegoten onderdeel.

Tijdens het schuren ben ik wat lasnaad verloren, dus deze druk ik met een oud heet mes opnieuw in de romp.

De lucht uitlaten staan verkeerd omschreven. nderdeel H3 moet H4 zijn en visa versa.

Stukken beter zo

Reserve links toegevoegd,

Koplamp en toeter geplaatst. De toeter zit verkeerd om, deze zal ik later goed plaatsen.

Het luik van de bestuurer blijft dicht op een klein kijk gaatje na..

De haken voor de sleepkabel is een mooi detail

De uitlaten zijn slechts een heel klein stukje open.
Niet voldoende voor mij, dus ik boor ze verder open.

Beterrr...

Tie downs toegevoegd.
Volgens de instructies moeten deze mooi rond gebogen worden, maar omdat er niets mee vast komt te zitten, heb ik besloten ze lekker los te laten hangen.

De opberg box aan de rechter spatbord zou op een plaatje moeten komen die eigenlijk gruwelijk in de weg zit. Dit plaatje moet deels weg gehaald worden om de box netjes te laten passen.

Wat subtiel hak en breek werk...

Halikidee 😀

Ze vergeten je wel even te verellen in de instrukties dat je onderdeel C16 nog even moet plaatsen bovenop the romp....

Anders blijf je mooi met twee vreemde gaatjes zitten..

De achter spatborden inmidels ook bevestigd,

Nou begint het ergens op te lijken...

The Commanders cupola and main gun/mantlet and turret roof assembly.

Geen bijzonderheden hier, ging bijna vanzelf. Is ook wel eens lekker toch?

Het dak is zeer mooi gedetaileerd, er zit echter wel weer een foutje in de instructies.
Part C17 moet L15 zijn.

De binnekant heb ik allen maar even vlug in elkaar geplakt.
Ik besteed geen aandacht aan de binnekant omdat deze toch niet te zien zal zijn.
Deze zijde van het kanon dient alleen als contra gewicht...

Ah.... leuke uitdaging.
De turret identification number of cast number, Moest los worden gesneden van het raampje een voor een en op de koepel geplakt worden.

Gelukkig ruim voorzien van reserve nummers.
Hoewel ik die niet nodig heb gehad..

Later zal ik de nummers nog behandelen met Mr surfacer 500..
De antenne bevestigings punt op een fabiek 112 versie was verplaatst van de zijkant van de romp naar de achterkant van de koepel.
De instrukties vragen om part L35 maar het is part L34

De handvaten die worden getoond zijn incorrect voor een fabriek 112 tank.
Wat de handleiding laat zien is voor een 183 tank, en niet voor een 112 tank als deze. Ze maakte the handvaten van stangen die in 90 graden werden gebogen en direct op de tank werden gelast.
Het is beter deze delen te gebruiken.

De benzine tank houders zijn voorzien van foto etch delen.
Lastig deze correct op zijn plek te krijgen, maar met een beetje geduld kom je een eind...

En de tanks aan de achterkant

Magic track time
De beroemde Dragon magic type.
Nog nooit mee gewerkt, maar ze leken mij wel goed, dus ik dacht het eens te proberen.
Normaal vervang ik rupsbanden voor de metalen Friul bandjes...

standaard 500mm (waffle) type.

Nog meer schuren,,, 😕

De rupsbanden worden in twee delen gebouwd, boven en onder.
Om er een "zak" te krijgen in de rupsbanden, gebruik ik watten staafjes die de rupsen tegen de wielen duwen.
Ik gebruik dikke lijm die langzaam droogt zodat ik wat meer tijd heb om de rupsen in vorm te krijgen

En d'n eerste is klaar..

Nou zou ik kunnen gaan werken aan de volgende, maar aangezien het saai werk is om te doen, ben ik maar even aan de ondergrond begonnen....
Een blok hout van de Intratuin and wat zacht schuim vormt de basis...

Snij snij, puzzle puzzle, lijm lijm....
k heb de vorm van een rivierje/sloot getekent op een stukske papier, en ik gebruik die als een template op het schuim.

De vorm uit het schuim gesneden, en de rest ook bij getrimd. Ik wil een klein hoogte verschil hebben.

Dit is een beetje wat in in gedachte heb..

Het ijs is Krycel "ice" een plaat klaar voor gebruik kunsthars ijs van "precision Ice and snow", te vinden op youTube mocht je willen weten welke producten ze nog meer hebben.
Dezelfde template is gebruikt om de vorm ook op het ijs te tekenen.

Met een dremel heb ik de boel uitgesneden.
Even passen...

En het stukje "ijs"in de koelkast gelegd om koud te worden zodat ik het straks beter kan breken...
Dit is gips, maar dan veel lichter. Duurder ook, maar zeker de centen waard.

Flink verdunt over het stuk gegoten.. Beetje zoals het glazuren van een taart.
Gellukkig ben ik bakker geweest, dus hier heb ik ervaring mee!

Na een volle dag drogen, vernis erover om de boel waterdicht te maken.

zand kleurtje erover en nog een laag vernis.

En dit is dan uiteindelijk de bedoeling, maar dan met gebroken ijs....

Het blokske ijs heeft een half uur in de koeling gezeten zodat het makelijker breekt met een schroeven draaier.
Het "ijs"heeft een stuk tape eronder om de stukken bij elkaar te houden, anders past de boel straks niet meer.

k had niet veel still water, nodig, allen genoeg om de scheuren in het ijs mee te vullen.
Zoals sommige mensen al zeiden op facebook.... het lijkt nu op een vis filet of een stuk appeltaart... 🙂

Maar een T34 op je appeltaart lijkt mij toch geen pretje....

Klein beetje sneeuw toegevoegt op het ijs en de scheuren nog een beetje meer opgevuld met still water en een druppel bruin.
Wel er voor zorgend dat er wat water over de ijs schotsen stroomt en de sneeuw smelt.

Als alles droog is dan haal ik het teveel aan sneeuw weer van het ijs zodat je een soort van stuif sneeuw effect krijgt.

Tot hier en niet verder....
Een lange post, ik hoop dat het waard is! 😛
Auf wiener snitzel, en tot een volgende!