[DONE] "Dear John..." CWT15 Chevrolet

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:6
  3. 1:9
  4. 1:16
  5. 1:35
  6. 1:72
Nu bezig met
een model bouwen.
(toch maar even een nieuw topic geopend)
De Overloon Foc is geweest, maar toch wil ik mijn eerste bouwsel op een Twenotmeeting niet ongemerkt voorbij laten gaan.
Na 3 jaar bezig te zijn met deze hobby, en gluren/turen/reaguren op het forum vond ik het wel eens tijd voor een projectje van mezelf.
hierbij de foto's en achtergrond(je) van mijn Chevrolet diorama/vignette (wat is het eigenlijk..😉)

Rond Hemelvaart kocht ik dit kitje (van Ronald Kok) het is er eentje uit den Ouden Doosch van Italeri.
Ik weet niet wat het is met dit modelletje, maar hij is zo lelijk, dat ie er tóch mooi van wordt.
Heb nog een PE setje van Eduard voor gekocht, vanwege de grille, en er zaten nog wel andere onderdeeltjes bij die het kitje wat opleuken.
Omdat er geen PE setje (van Eduard) voor dit modelletje is, de versie van de gun-tractor gebruikt.

Alles is met Vallejo geschilderd/gespoten om zo dicht mogelijk in de buurt van het Britse SCC15 te komen. Olive drab dus... 😉
Daarna alles verweerd met AK/Mig en olieverf hier en daar. Voor het meeste stof zorgen een mix van Buff en Flat Earth in de Airbrush.
De decals heb ik van Bert Lindeboom, die mij van de nodige achtergrondinformatie voorzag.
Toen het kitje klaar was, kreeg ik van Maarten (Van Campenhout) de vraag of ik ook nog een ondergrondje ging maken.
(en toen werd het stil..)
Ik had nog nooit iets gemaakt in die richting, maar genoeg gezien/bekeken!
Ach, maar wat geprobeerd, zo ben ik uiteindelijk ook vader geworden 🙂 van 2 kinderen.
En aan de slag, met nog 1 week voor het Overloon weekend...

De basis is een zelfgemaakt/gelakt stuk mahonie hout, met daarop een stukje blauwschuim. (dank je Pa...!)
bijgezaagd/geschuurd, met daarop gedroogde koffiedik uit Senseo Pads, wat fijner gemaald met een vijzel.
Hier en daar gevijzelde Rooibos Thee, en peterselie blaadjes, ook op het boompje.
Boomstronken zijn resin (met dank aan Erik Merkus), en de polletjes gras zijn van Joefix.
De 'huif' op de bak, is gemaakt van 1 van de laagjes van een papieren zakdoekje, met houtlijm gefixeert,
en daarna, na (nachtje) drogen, op maat geknipt, 2 x zijkant, 1 x dak, 1 x voorkant.
Geplakt, en voorzien van touw (naaigaren) uit moeders naaidoos.
Bak gevuld met diverse stowage van Erik Merkus, en geschilderd in div Vallejo en olieverf kleuren.

Ik gebruikte 2 figuurtjes van PlusModel, gevonden om MP, om het geheel wat inhoud te geven.
Dit zijn qua schilderen nummer 2 en nummer 3 uit mijn 'carriere', hier kan ik nog wat leren.

"Dear John..", slaat op de brief van de ene soldaat, waarin zijn geliefde het uitmaakt per brief: een Dear John Letter.

Nog wel even een opmerking, geachte lezers, het dak van de Chevy is los, en heb ik er niet goed opgezet, vandaar de kier!
en de losse haarjes hier en daar zijn van de watten waarin ik e.e.a. heb vervoerd.. sorry, volgende keer zal ik het beter opschonen...

Veel kijkplezier, groet, Peter.

15cwt%20(1).jpg

15cwt%20(2).jpg

15cwt%20(3).jpg

15cwt%20(4).jpg

15cwt%20(5).jpg

15cwt%20(6).jpg

15cwt%20(7).jpg

15cwt%20(8).jpg

15cwt%20(9).jpg

15cwt%20(10).jpg

15cwt%20(11).jpg

15cwt%20(12).jpg

15cwt%20(13).jpg

chevy.jpg

Op de tafel in Overloon, met de bronzen plak! 😱k:

Ha die Peter,

Mooi om de Chevy ook hier op het forum te zien. Leuk verhaal met de nodige info.

Wat betreft het vignette: Ik denk dat je een zeer geslaagde poging hebt gedaan om een mooi plaatje neer te zetten. Het stuk met de boomstronk vind ik een mooie eyecatcher. Het model komt in het echie nog beter over dan hierop de foto, maar ook in close up is er weinig op het geheel aan te merken. De enige puntjes die ik heb kan je meenemen naar een volgend project:

- Ik zou de Chevy wat meer "in" het diorama hebben gezet, met een bandenspoor achter het voertuig.
- Het dekzeil zou nog meer cachet hebben gekregen wanneer je de touwtjes door een echt "ringetje" had gehaald. Heel simpel te maken ook: je neemt een prikpen met een holle kop (verkrijgbaar bij bijv. Pipoos) en prikt een mooi rond gaatje in je zeil. Vervolgens buig je een koperdraadje van 0.1/0.2mm rond een coctailprikker zodat je een mooi rond lusje krijgt. Afknippen en aan beide kanten van het gaatje zo'n ringetje bevestigen. Et voila...

Maar al met al een mooi plaatje gemaakt door een leuk persoon 🙂 😉 .... Doe de groeten aan vrouw en zoon!

groeten, Richard.

Richard Cramer zei:
- Ik zou de Chevy wat meer "in" het diorama hebben gezet, met een bandenspoor achter het voertuig.
- Het dekzeil zou nog meer cachet hebben gekregen wanneer je de touwtjes door een echt "ringetje" had gehaald. Heel simpel te maken ook: je neemt een prikpen met een holle kop (verkrijgbaar bij bijv. Pipoos) en prikt een mooi rond gaatje in je zeil. Vervolgens buig je een koperdraadje van 0.1/0.2mm rond een coctailprikker zodat je een mooi rond lusje krijgt. Afknippen en aan beide kanten van het gaatje zo'n ringetje bevestigen. Et voila...

Maar al met al een mooi plaatje gemaakt door een leuk persoon 🙂 😉 .... Doe de groeten aan vrouw en zoon!
groeten, Richard.

Hoi Richard,

thx for the comments, en de tips;
ik heb een poging gedaan om bandensporen vóór de truck te plaatsen,
de truck is achterstevoren naar de plek gereden,
maar dat komt er niet lekker uit, helaas. Was mijn eerste ondergrondje, en de grond/koffiedik, wou niet echt meewerken 😀
(tijdens de consumptie van het extract wel..😉)
Het touwtje was een last minute decision, kon er niet erg lekker meer bijkomen, en de macro fotografie is ongenadig,
in dat soort gevallen!

fijn weekend, en groet,
Peter.

Hoi Peter,

Ik heb je diootje live gezien in Overloon en vond m erg geslaagd! Leuke, simpele setting en erg sfeervol. Vond het kleine detail met de scheerspiegel in het oog springen. Ook je dekzeil ziet er erg realistisch uit.

Tipje over de koffieprut in combinatie met bandensporen maken; daar is eigenlijk de structuur van de koffie te grof voor. Ben er zelf nooit zo'n voorstander van... Om sporen te maken moet het compacter en smeuïger zijn. Koffieprut kun je eigenlijk vergelijken met zandkorrels, daar is het ook moeilijk afdrukken in maken. Je ziet ook dat de grond op je dio meer op droge losse aarde lijkt als op modder. Wat je bijvoorbeeld beter kunt doen is de koffie mengen met gips en water met houtlijm om een gladdere massa te krijgen.

Nog iets wat me opvalt op de foto's is dat de kleding en andere textielstoffen redelijk glimmen? Heb je dit nog gecorrigeerd uiteindelijk met een laagje mat vernis? Kan het niet goed zien op de foto van de wedstrijdtafel.

Voor de rest is ie helemaal in de smaak gevallen bij mij! Doe zo voort!! 😉

Groeten Ditmar

Mooi, Peter! 😛 Het is een erg leuke vignette geworden. Wat dingetjes voor de volgende keer: ik zou wat anders proberen voor het ondergrondje, namelijk: de basis maken met klei of gips, hier de afdrukken van de figuren en het voertuig indrukken, laten drogen en daarover fijn zand aanbrengen door dit in natte verdunde houtlijm te strooien. Als dat droog is kan je het zelf schilderen en hou je er ook de volledige controle over wat betreft kleurgebruik en dieptewerking door eventuele washes en drybrushes. De graspolletjes zou ik in een wat natuurlijkere groene tint spuiten, nu zijn ze een beetje "pipo de clown groen", zeg maar. 😉
Peter van Hout zei:
Toen het kitje klaar was, kreeg ik van Maarten (Van Campenhout) de vraag of ik ook nog een ondergrondje ging maken.
(en toen werd het stil..)
Oh, ik voel me nu bijna schuldig dat ik je er toe aan heb gezet om een ondergrondje te maken 🙂 🤣 , nee, zonder gekkigheid: ik ben blij dat ik je met die opmerking over de denkbeeldige drempel heb gezet om je aan een ondergrondje te wagen. 😉 Op naar de volgende uitdaging!

Verder petje af voor dit mooie werkje!

Groetjes,

Maarten

Terug
Bovenaan