DKW MUNGA KL

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Eindelijk dan bouwfase af. Nogal bewerkelijke resin-kit van CMK waar heel wat aan te verbeteren viel. De wielen waren echt heel slecht. Nu zitten er echter fraaie wielen met NATO-profiel banden op.
De MUNGA was in het Nederlands leger niet echt een succesnummer. Enorm veel storingen en pech. Ik kan mij nog erg goed deze pruttelende en walmende voertuigen herinneren die door de Prinses Margrietlaan in Wezep van en naar de kazerne reden.

8BEAD252-CD6B-4C9E-BCF2-4351362F7F0D.jpeg
56F919F6-8F04-4E72-B827-88D0FCECCF0C.jpeg1C47D8CC-5100-4251-9698-476EE90FB90B.jpeg1F3698F3-84AB-4949-8203-0E3AD6AB257D.jpeg15988C46-14B5-45F1-A9A5-8D59BBB0EC34.jpeg

De MUNGA was in het Nederlands leger niet echt een succesnummer. Enorm veel storingen en pech.
Dat kwam omdat de KL het weer eens beter wist en een oliepomp op de motor wilde hebben. De MUNGA had een tweetaktmotor waar bij de BW mengsmering inging, maar in Nederlandse dienst was er een aparte olietank met bijbehorende pomp. Daar kwamen heel veel vastlopers van — m’n vader zat eind jaren ’60 bij de TD en heeft verhalen over MUNGA’s met vastgelopen motoren, die bij de eerste proefrit na reparatie gelijk wéér vastliepen. Toen ik een jaar of twintig geleden in Engeland op een evenement een MUNGA zag, heb ik een praatje gemaakt met de eigenaar, die zei nooit motorproblemen te hebben. Toen ik doorvroeg bleek dat hij er inderdaad mengsmering ingooide.

O ja, en ’s zomers liep de motor heel erg warm behalve als de kachel aanstond, terwijl hij ’s winters het heel slecht deed met de kachel aan …

Prachtig stukje werk, Walter!! Hoe ben je aan de wielen gekomen?

Als altijd weer prachtig werk Walter!

Toch één dingetje waar ik denk dat het beter kan: de versnellingspook, die oogt onnatuurlijk dik. Misschien nog "even" vervangen voor een goed gebogen metalen draadje?

Als altijd weer prachtig werk Walter!

Toch één dingetje waar ik denk dat het beter kan: de versnellingspook, die oogt onnatuurlijk dik. Misschien nog "even" vervangen voor een goed gebogen metalen draadje?
Ja goed idee!

Terug
Bovenaan