[Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [22042010]

Doe mee aan deze FOC met in ieder geval een Panther G en zit nog te dubben of ik er een Late Panther A bij zal doen. M'n idee is om de Panther(s) van de 1e compagnie HJ-division te maken in een setting gedurende de voorbereiding voor de nachtaanval van 8-9 juni op Bretteville-l'Orgueilleuse. Ben van plan de Panther G met minimale after-market te bouwen en waar nodig Evergreen te gebruiken.

Dit is 'em, de Dragon Panther G mit zimmerit:

DSCN5691.jpg


En hierbij een "sfeer" afbeeldinkje van de bouw:

DSCN5688.jpg


Wat misschien niet duidelijk te zien is op deze foto is dat er geen zimmerit op de onderromp zit achter de wielen. Nou dacht ik dat Dragon z'n huiswerk wel redelijk deed bij de recente reeks van Duitse modellen, maar klopt dit wel? Zijn er Panther-kenners die hier een antwoord op kunnen geven?

Moet verder zeggen dat het wel een erg mooi ge-engineerde kit is die lekker weg bouwt.

Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s)

Goede keus Dirk, maar dat had ik al gezegd ;)

Mag ik een voorstel doen voor een specifiek voertuig? Panther 135 is na die nachtaanval achtergebleven. Van dat voertuig zijn van ongeveer iedere hoek foto's genomen en Tamiya heeft er decals van in hun vroege Panther G.

In deze link staat trouwens ook nog een interessante opmerking over een zwarte 'primer'.
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s)

Hoi Niels,

135 is een van de opties die ik bekeken heb, een andere die ik in gedachten heb is 123 voordatie 308 werd. Ben er nog niet uit, aangezien het exact nabouwen de mogelijkheden beperkt. Een ander probleem is dat het vrij moeilijk is om de meegegoten Dragon zimmirit overtuigend te beschadigen. Ik ga verder met de onderromp, ik weet niet of ik het "return"-wieletje achter de drive sprocket moet nemen of de "skid", heb jij hier een idee van?

Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s)

Als je de voorbereidingen voor de nachtaanval wilt weergeven zou het goed kunnen dat 135 nog helemaal niet beschadigd was. Scheelt een boel werk ;) Hetzelfde geldt voor de latere 308', dat was eerst trouwens 136, niet 123. Afgezien van 313, startten de nummers van HJ voetuigen bij 5 (315,316,317,318,319, met 304 en 305 voor kp. com.)

Wat betreft die skid, volgens mij is dat iets voor latere Panthers, gewoon het wieltje gebruiken.
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s)

Hallo Dirk-Jan,

Het wieltje, niet de skid. Die zat alleen op de extreem late Panther G's. Volgens het Panzer-tracts boek.
Wat je ook nog kunt veranderen zijn de afdek kappen op de uitlaten. Die zijn rond, zoals bij de Panther A.
Ook had de Panther die je wil bouwen het vroege konvooi lampje. Dat blokje, niet het buisje.

Gert.
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update [190310]

Kleine update van de bouw, wielophanging gereed, torsiestaven kunnen echt torderen waardoor je de loopwielen aan het terrein van een eventueel ondergrondje kan aanpassen:

DSCN5694.jpg


Achterplaat (mwt zimmerit) geinstallerd:

DSCN5695.jpg


Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update [210310]

Kleine update. Had in m'n enthausisasme de uitlaten al op de achterplaat gelijmd maar kwam er daarna pas achter dat er eigenlijk geen foto's zijn van HJ Panthers in Normandie met beschermkappen om de uitlaten. Dus maar wat zimmirit aangebracht met Tamiya putty achter de uitlaten en nu met wat overgebleven PE van een Jagdpanther de uitlaatsteunen aan het installeren.

DSCN5698.jpg


DSCN5701.jpg


Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update [210310]

Altijd leuk om panthers te bouwen ;),als ik het goed begrijp heb je de torsiestaven niet vast gekleeft of heb ik het verkeert begrepen...
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update [210310]

Hoi Dirk- Jan,

Mocht je die 135 willen bouwen heb ik die Tamiya decals wel voor je. Roep maar als je ze hebben wilt. :D

Groetjes!
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update [14041010]

Boris, Danny,

Sorry voor de late reactie, maar ik was even werken. Die Tamiya decals heb ik zelf, bedankt voor het aanbod. Zit op het moment meer te denken aan 4. kompagnie voertuigen. Torsie staven zitten alleen vastgelijmd aan de kant van de romp waar ze niet doorheen steken. Waar ze er doorheen gaan zitten ze niet verlijmd, zodat ze "net als in het echt" kunnen torderen. En Panthers bouwen is altijd leuk, bijna net zo leuk als Shermans bouwen 8) .

Kleine update van de vorderingen, helaas is de ge-zimmeritte kanon mantel uit de kit niet goed uit de mal gekomen, of anderzinds in het process van spuit-gieten tot verpakken van vorm veranderd. Helaas wil het cameraatje dat ik gebruik dit niet scherp in beeld brengen :oeps: . Gelukkig zit er in de Late Panther G doos van Dragon een extra exemplaar, dat ik nog wel zelf van zimmerit zal moeten voorzien. Verder wat snap-shots van vorderingen aan romp en koepel.

DSCN5745.jpg


DSCN5751.jpg


DSCN5749.jpg


DSCN5753.jpg


Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

Wil wat figuren toevoegen aan een eventueel grondwerkje voor de Panthers. Ben bezig met wat fuguurtjes uit Dragon's "Fallen Comrade" en "Regiment Germania" doosjes. Hoofdjes worden uiteraard vervangen door Hornet exemplaren.

DSCN2588.jpg


Bukkend menneke komt uit de "Regiment Germania" doos en heeft wat aanpassingen gehad om hem om te transformeren van een vroeg- naar een laat-oorlogs figuur, schoenen i.p.v. laarzen en andere zakken op de uniformjas:

DSCN2592.jpg


Eerste verfje, basis Vallejo 830 en highlights Vallejo 830 + German camo beige (weet het nummer niet uit me hoofd):

DSCN2608.jpg


En ja, een ander achtergrondje helpt echt voor de kwaliteit van de foto's :| :

DSCN2616.jpg


DSCN2617.jpg


Wat denken jullie van het uniform zo, moet dit nog meer highlights hebben??

Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

Hoi DJ,

Ik denk wel dat het uniform nog wat highlights kan gebruiken.
Zou je eens een foto willen posten, met het figuur in formaat 100%?

Groet, MartinD
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

Martin, Niels, bedankt voor jullie commentaar. Martin, wat bedoel je met "het figuur in formaat 100%"? Foto genomen op maximale resolutie?

Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

als ik zo brutaal mag zijn: Een stukje uit je foto gesneden van zeg maar 600*480 pixels waar (dan waarschijnlijk) alleen een stukje van het jasje op staat. Die kan je dan plaatsen zonder te verkleinen.


succes
Oscar
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

Dirk-Jan Gijsbers zei:
Martin, wat bedoel je met "het figuur in formaat 100%"?
Een foto, zodat het figuur op het scherm even groot is als in het echt.
Ik denk dat je dan beter de highlights kunt beoordelen.

Groet, MD
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

OK, wat nieuwe foto's, ben ondertussen ook aan de broek begonnen, moet een pea-pattern worden. Heb eerst de basis gedaan met Vallejo 825 German Camo Pale Brown en dit wat opgelicht en geschaduwd, maar ben niet geheel tevreden met het resultaat hiervan, het is op de foto ook amper te zien. Daarna de groene en lichtgele "continenten" eropgezet met Military Green 975 en Dark Sand 847. Heb zoals jullie aangaven een laagje extra highlights en een laagje diepere schaduwen gezet op het veldgrijs te zien op de tweede foto. Heb de foto zoals gevraagd door Martin verkleind tot ongeveer de werkelijke groote, maar er blijft weinig van over en de kwaliteit neemt heel erg af tussen wat ik op mijn computer doe en photobucket :huil: :

DSCN2618.jpg


DSCN2627-1.jpg


Ga nu verder met het stippen-festijn voor de broek.

Groetjes
DIRK
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

Ziet er goed uit hoor, ga t broekje zeker volgen aangezien ik zelf (nog) niet het gewenste resultaat krijg met dit camopatroon :oeps:
 
Re: [Dirk-Jan Gijsbers] HJ Panther(s) update figuren [220420

Stippen gezet volgens het volgende stippen-plan:

1. Lichte stippen met Dark Sand 847:

DSCN2634.jpg


2. Bruine stippen gezet op de groene en gele vlakken met German Camo Pale Brown 825:

DSCN2637.jpg


3. Groene stippen gezet op de bruine en gele vlakken met Military Green 975:

DSCN2642.jpg


DSCN2645.jpg


4. Licht Groene stippen gezet op de "lege" plekken met Panzer Aces Splinter Blotches 346:

DSCN2647.jpg


DSCN2648.jpg


Nu nog wat puntjes op de i zetten met een paar laatste gele stippen met Dark Sand en dan is het patroon klaar. Dit was de eerste keer dat ik dit patroon met Vallejo heb geschilded. Moet zeggen dat het me met Humbrol beter afging. Ben nu niet helemaal tevereden over de groote van de stippen, deze zijn naar mijn smaak niet consistent genoeg, maar misschien dat dit met de nodige oefing verbeterd. Ook hadden de stippen-patronen nog wat beter gekund :nouja: . Hoop dat een ieder aan deze SBS wat heeft en zijn er nog vragen, barst maar los.

Groetjes
DIRK
 
Terug
Bovenaan